Help mij de weg te vinden in het netwerkkabel-doolhof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-10 21:26
Edit: Opgelost, topic mag dicht

Om mijn laptop van bedraad internet te voorzien, heb ik zo'n 10 meter internetkabel nodig om het gat tussen modem en bureau te overbruggen, inclusief speling om het netjes af te werken (maar 15 meter is ook geen ramp).

Nu heb ik het volgende mooie exemplaar gevonden op een OK website voor €6
https://www.allekabels.nl...5jOydXg8enpgaAsJ-EALw_wcB (de 15m variant kost €8 dus die zou het ook kunnen worden, moet het nog even precies meten)

Een reddit-topic vertelt mij dat Cat6 beter is voor de toekomst, vind ik voor die paar euro extra dan ook niet erg.

Edit: Cat6, 15 meter: https://www.allekabels.nl...7489/uutp-cat6-kabel.html

Echter lijkt mij €6 (of €10 voor Cat6) veel te mooi om waar te zijn. Wat mis ik? Gaat het om een slechte kabel, qua snelheid of kwaliteit? Hoor graag jullie feedback.

Groeten :)

[ Voor 6% gewijzigd door nieksvd op 17-02-2020 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 23:27
CCA Kabel. Kabel is dus niet van koper maar van Copper Clad Aluminium . De kabel is gemaakt van aluminium met een laagje koper erover. Op korte afstanden geen probleem maar niet aan te raden om meters van door leidingen te trekken.

[ Voor 47% gewijzigd door Mrk87 op 17-02-2020 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 19:12
Dit is "copper clad aluminium" (op die pagina: Aders: CCA - AWG 28/7), dus inderdaad geen geweldige kabel. € 6 of € 10 is overigens geen rare prijs: https://www.netwerkwinkel...ls-Cat.6-grijs-s_647.html

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
Paul schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:11:
Dit is "copper clad aluminium" (op die pagina: Aders: CCA - AWG 28/7), dus inderdaad geen geweldige kabel. € 6 of € 10 is overigens geen rare prijs: https://www.netwerkwinkel...ls-Cat.6-grijs-s_647.html
Thanks voor de info. Denk je dat de kabel in de link voldoet, ook als 'ie om een paar 90° knikjes moet (niet al te strak)? Na het aanleggen zal hij verder niet hoeven te bewegen.
Ken de webshop verder ook niet, maar de reviews zien er prima uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 19:12
Alle kabels hebben een minimum buigradius, al zal het voor een ethernet (niet internet :) ) kabel wel meevallen als je de kabel niet de hele tijd beweegt.

Ik heb de minimum buigradius voor een netwerkkabel nooit opgezocht, als ik dat nu doe kom ik "4x de diameter" tegen. Voor een 7mm netwerkkabel zou de radius dus 28mm zijn, maar als je het gewoon langs een plint legt en het niet met een 90° knik tegen de muur aan niet / spijkert maar er een klein boogje in legt is er geen enkel probleem.

Zelfs met die harde knik verwacht ik dat het (zeker bij stranded patchkabels, zoals in de link) wel werkt, maar het is gewoon niet goed voor de kabel :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nieksvd
Paul schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:54:
Alle kabels hebben een minimum buigradius, al zal het voor een ethernet (niet internet :) ) kabel wel meevallen als je de kabel niet de hele tijd beweegt.

Ik heb de minimum buigradius voor een netwerkkabel nooit opgezocht, als ik dat nu doe kom ik "4x de diameter" tegen. Voor een 7mm netwerkkabel zou de radius dus 28mm zijn, maar als je het gewoon langs een plint legt en het niet met een 90° knik tegen de muur aan niet / spijkert maar er een klein boogje in legt is er geen enkel probleem.

Zelfs met die harde knik verwacht ik dat het (zeker bij stranded patchkabels, zoals in de link) wel werkt, maar het is gewoon niet goed voor de kabel :)
Het devies is dus "doe voorzichtig", en dan komt het wel goed. Waarschijnlijk is het wel aan te voelen wanneer 'ie te ver buigt :+

Dit heeft geholpen, bedankt!
Pagina: 1