Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 10:46
Mijn vraag is eigenlijk welke van deze twee objectieven de beste keus is voor mij.
Ik wil graag een neutrale lens, niet teveel groothoek, niet teveel tele.

De keus gaat tussen:
Sigma 35mm 1.4 Art DG HSM --> https://www.sigmabenelux....igma-35mm-f1-4-dg-hsm-art
SIgma 40mm 1.4 Art DG HSM --> https://www.sigmabenelux....igma-40mm-f1-4-dg-hsm-art

35mm Art:
+ Goede prijs voor prima beeldkwaliteit
+ Draagbaar (licht en compact)

40mm Art:
+ Scherp vanaf F/1.4
+ Beeldkwaliteit beter dan de 35mm
- Duur en groot

Ik heb al heel wat reviews gelezen en qua beeldhoek en AF performance op een Canon doen ze niet verschrikkelijk veel onder van elkaar. Helaas zijn directe vergelijkingen niet makkelijk te vinden omdat de 40mm nog vrij nieuw is. De 35mm Art is er al een paar jaartjes. Beide lenzen worden geprezen om de beeldkwaliteit, de 40mm iets meer dan de 35mm.

Heeft er iemand ervaring met bijvoorbeeld de 40mm of kan iemand een goede aanbeveling doen in de keus? Als de 40mm de meerprijs van een paar 100 euro waard is wil ik deze zeker wel overwegen.
Ik heb reeds een 24 en 50mm 1.4 Art van Sigma, ik zoek een lens die er tussenin mooi past.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Beste antwoord (via iichel op 17-02-2020 12:58)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:08

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zeker voor de 35 gaan wat mij betreft. Ik heb zelf de 35/50/85 en het verschil tussen 35 en 50 vind ik maar net groot genoeg om beiden te verantwoorden. Maar voor mij dus net wel genoeg anders om beiden te gebruiken...zou ik 40 en 50mm hebben dan is de overlap echt te groot.

Ik vind de 40 optisch erg mooi en als je of een 35 of een 50 zou overwegen, dan is een 40mm misschien wel een best of both worlds...maar voor naast een 50mm zou ik niet langer dan 35mm willen. De stap van 35 naar 50 vind ik veel kleiner dan van 24 naar 35 bijvoorbeeld.

Optisch is de 35mm ruim goed zat, ook al is de 40mm nog beter.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zeker voor de 35 gaan wat mij betreft. Ik heb zelf de 35/50/85 en het verschil tussen 35 en 50 vind ik maar net groot genoeg om beiden te verantwoorden. Maar voor mij dus net wel genoeg anders om beiden te gebruiken...zou ik 40 en 50mm hebben dan is de overlap echt te groot.

Ik vind de 40 optisch erg mooi en als je of een 35 of een 50 zou overwegen, dan is een 40mm misschien wel een best of both worlds...maar voor naast een 50mm zou ik niet langer dan 35mm willen. De stap van 35 naar 50 vind ik veel kleiner dan van 24 naar 35 bijvoorbeeld.

Optisch is de 35mm ruim goed zat, ook al is de 40mm nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Top, duidelijk, bedankt voor je ervaring. Ook fijn om te horen dat 35 en 50mm goed naast elkaar te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je kan ook je 50mm art verkopen en de 40mm art als vervanging gebruiken. Het formaat en gewicht moet dan echter geen probleem voor je zijn. Zeker met de adapter op je EOS R hangt er best veel gewicht helemaal voorop de camera.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Ofwel 35mm erbij, danwel 40mm ipv 50mm, en die dus wegdoen.
Die keuze is dusdanig persoonlijk, dat ik daarbij helaas niet kan helpen. (zelf zou ik eerder 24/35/50 kiezen dan 24/40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Ik heb een 35mm art besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Uiteindelijk toch ook een 40mm gekocht, een leuke tweedehands deal gevonden :) de 35mm was overigens ook tweedehands.
Ik zal eens kijken welke me het beste bevalt, en of de kwaliteitsverschillen welke de reviews suggereren ook echt voor mij merkbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jVC6Ac7.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-10 11:41

the mod man

iets van beeldmaker

Tamron 35 1.4. Heb de sigma 35 art ook liggen maar die raak ik nooit meer aan

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

the mod man schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:32:
Tamron 35 1.4. Heb de sigma 35 art ook liggen maar die raak ik nooit meer aan
Op Canon EF mount is dat?
Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar aan 35's komt op Sony E-mount. Ik gebruik tot die tijd even de 35 Art met MC-11 adapter, werkt best goed, maar wil native niet de Sigma 35 art kopen, heb het gevoel dat een dedicated mirrorless ontwerp wel beter kan worden nog...dus ik wacht met smart op nieuwe ontwerpen en lenzen die uitkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-10 11:41

the mod man

iets van beeldmaker

Nomad schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Op Canon EF mount is dat?
Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar aan 35's komt op Sony E-mount. Ik gebruik tot die tijd even de 35 Art met MC-11 adapter, werkt best goed, maar wil native niet de Sigma 35 art kopen, heb het gevoel dat een dedicated mirrorless ontwerp wel beter kan worden nog...dus ik wacht met smart op nieuwe ontwerpen en lenzen die uitkomen :)
Nikon

Ja MLC 35's gaan erg interessant worden. Kan helaas niet echt switchen met m'n huidige lijn van werk/opdrachten

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

the mod man schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:18:
[...]

Nikon

Ja MLC 35's gaan erg interessant worden. Kan helaas niet echt switchen met m'n huidige lijn van werk/opdrachten
Maar nikon heeft ook nog niets waarheen je wilt "upgraden" toch :p, burn @Nikon :D.
Vanuit Canon had ik ook geen upgrade pad op dat moment, dus maar naar Sony gegaan voor mirrorless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel interessant onderwerp. Heel erg bedankt voor het delen van deze geweldige informatie. Ik zal dit met plezier met mijn vrienden delen. Het allerbeste!!Ik wil ook mijn blog met u delen over het onderwerp van de *knip* en de lenzen die momenteel de beste op de markt zijn. Ik weet zeker dat je het leuk zult vinden

Zoals je in het algemeen beleid kunt lezen is het aanprijzen van je eigen website niet de bedoeling. :)

Zie ook:
Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 72% gewijzigd door Gonadan op 28-04-2020 18:33 ]

Pagina: 1