Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 12:18
Allen, ik ben van plan een remote te maken voor mijn tape-deck (Tascam BR20). Zoiets heb ik al eens eerder gedaan voor een ander type/merk tape-deck, dit was toen redelijk makkelijk met wat relais en een Pi-zero te realiseren.

Ditmaal komt er waarschijnlijk wat meer bij kijken, vandaar dat ik jullie hulp/advies wel kan gebruiken! De aansluiting op het deck is een SUB-D 25 pins accessory port, waarvan hieronder de pin-out:

br20 pinout

Wat ik begrepen heb is dat om de functies te activeren het deck een active low signaal/puls verwacht.
(betekend dit dus 5v continu, en als deze 0v is het deck reageert?)

Zo ja, kan ik dit aansluiten op de GPIO's van een Raspberry of Wemos D1? Ik zie bij de pin-out dat er diode's tussen moeten, zie onderstaande, wat voor diodes zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

pcb parts

Of zal direct aansluiten niet gaan, en zal ik dmv. relais en een 5v de functies kunnen bedienen?

Het gaat bij mij alleen om de basis functies, Play, Stop, FFW, REW en evt. REC.

Hieronder nog een gedeelte van het control PCB schema:

control schema

Bedankt voor het meedenken ;)

Parklife

Beste antwoord (via Parklife op 18-02-2020 18:24)

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 20:45
Wat ik begrepen heb is dat om de functies te activeren het deck een active low signaal/puls verwacht.
Dat betekent kortsluiten naar 0V om te activeren.
Er is dan meestal ergens al een weerstand die het continu hoog trekt.

De ingangen die aan het <Key In> lijntje liggen hebben diodes die alleen toelaten dat er stroom uit stroomt, dus naar een lagere spaning.
Het lijntje loopt door naar aansluiting P8 dus je zou moeten uitzoeken waar deze verder in het schema weer opduikt.
Eén ervan gaat naar R4 die deze lijn hoog trekt.

Je kunt deze bedienen met een relais, optocoupler of (als je remote niet galvanisch gescheiden hoeft te zijn) transistor.

De uitgangen hebben buffers in U18, U19 en U20.
Je zou het datasheet van deze ICs moeten opzoeken om te zien hoe deze werken.
Als deze ook active low zijn dan zullen ze een transistor tussen de 0V en de uitgang hebben.

Of deze genoeg stroom kunnen trekken voor een relais weet ik niet.
Je kunt ook een optocoupler (of LED) gebruiken of zelfs icm een pull up weerstand direct aan een microcontroller hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen79 op 18-02-2020 12:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 20:45
Dat betekent kortsluiten naar 0V om te activeren.
Er is dan meestal ergens al een weerstand die het continu hoog trekt.

De ingangen die aan het <Key In> lijntje liggen hebben diodes die alleen toelaten dat er stroom uit stroomt, dus naar een lagere spaning.
Het lijntje loopt door naar aansluiting P8 dus je zou moeten uitzoeken waar deze verder in het schema weer opduikt.
Eén ervan gaat naar R4 die deze lijn hoog trekt.

Je kunt deze bedienen met een relais, optocoupler of (als je remote niet galvanisch gescheiden hoeft te zijn) transistor.

De uitgangen hebben buffers in U18, U19 en U20.
Je zou het datasheet van deze ICs moeten opzoeken om te zien hoe deze werken.
Als deze ook active low zijn dan zullen ze een transistor tussen de 0V en de uitgang hebben.

Of deze genoeg stroom kunnen trekken voor een relais weet ik niet.
Je kunt ook een optocoupler (of LED) gebruiken of zelfs icm een pull up weerstand direct aan een microcontroller hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen79 op 18-02-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Dus als ik de control pinnen (kort) schakel met pin 36 (of 32) zou dit moeten werken?

Dit lijkt me het makkelijkste met een relais-boardje van Ali.. Deze kan ik op de wemos of Pi aansluiten welke ik nog in de kast heb liggen.
https://nl.aliexpress.com/i/32340914033.html
(met optocouplers)

Dit komt eigenlijk op hetzelfde neer als ik bij me vorige tape-deck heb gemaakt... (wat ik las is dat deze ook een active low nodig heeft om te schakelen.... ik dacht eigenlijk dat dit alleen een maak/breek contact was.....)

Het vorige project waar ik over spreek staat hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59551268

Erg bedankt voor het meedenken!

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Het resultaat:

YouTube: BR-20 wifi remote

Testopstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGh0Iysm5gRC025keDE7q3_bQSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8nLlOuXnFNHViXma7zMsZti.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk alles in een tijdelijke behuizing getrommeld, de behuizing is nog onderweg.....

Nu nog verzinnen hoe ik een mooiere app/interface op m'n telefoon kan krijgen. Ik heb een pi-zero continu aan staan. Kan ik hier iets van een web-servertje op draaien met een nette pagina met buttons? Evt. Heb ik ook een MQTT broker....

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een relais kaart is natuurlijk zwaar overdreven, je had het afgekund met een ULN2003 (3v aansturing) of ULN2004 (5v aansturing),

Er zijn mensen die mij een GOD vinden