Interne of externe HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strider1007
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-06 14:54
Hallo,

Ik ben op zoek naar een voor mij betaalbare uitbreiding van mijn opslagruimte voor films. Mijn 2TB interne schijf zit bijna vol en ik wil een flinke ruimtewinst maken.

Op het internet spreken de reacties elkaar nogal tegen of zijn van een aantal jaren geleden...

Ik heb 1 PC, waarbij ik regelmatig films kijk op een 3440x1440 monitor en er staat een 4K Samsung TV via HDMI aangesloten.

Uiteraard is een interne harde schijf een eerste optie, maar als ik daar een WD 10 TB overweeg praat je over 320 euro.
Als ik een WD 10 TB externe HDD voor 210 euro zie staan vraag ik me af wat daar mis mee is...

Mijn moederbord (Gigabyte Z390 Aorus ultra) heeft USB3.0 beschikbaar. Win10 en games staan op een M.2 SSD, dus het gaat echt alleen om films, TV-series...

Wat is er tegen op zo'n externe HDD en zou het verschil merkbaar zijn ?

edit: prijzen aangepast, de 190 euro die ik gisteren noemde bleek een tijdelijke aanbieding te zijn, maar nu is het nog 110 euro verschil.

pricewatch: WD Elements Desktop Storage 10TB Zwart

pricewatch: WD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB

[ Voor 20% gewijzigd door strider1007 op 18-02-2020 07:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
In jouw situatie is het zeker een optie. Zeker als je hem een vaste plaats kan geven met voldoende ruimte om zijn warmte kwijt te kunnen. Verschil zal je niet merken voor films en opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Als het niet snel genoeg is via usb kun je die schijf altijd nog uit de behuizing trekken en in je pc zetten.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 12:41
Vergelijk ook Seagate eventjes mee, is ook gewoon een goed merk en op dit moment wat goedkoper / gb :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strider1007
arbraxas schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:05:
Als het niet snel genoeg is via usb kun je die schijf altijd nog uit de behuizing trekken en in je pc zetten.
Had ik gelezen. Maar wat is dan het verschil tussen de schijven ? Het scheelt bijna de helft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

strider1007 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:36:
[...]

Had ik gelezen. Maar wat is dan het verschil tussen de schijven ? Het scheelt bijna de helft...
Waarom koop je geen HDD Docking Station? Kan je gewoon simpel je harddisks wisselen indien dat nodig is. De mijne is Usb 3.0 (5Gb/s) en kan schijven aan tot 12TB. De schijven die ik gebruik zijn Toshiba 8TB schijven, die ik gekocht heb bij tweaker piet snot en kosten € 180,00 per stuk. Ik ben zeer tevreden met zowel het docking station alsook de harddisk's.

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
YouTube: Shucking Opening 8TB WD Elements External Hard Drive HDD White Label...

Wat ik zo vind op het internet is dat het eigenlijk reds zijn (in het geval van WD). Dus eigenlijk geen verschil.
Prijstechnisch heb ik geen verklaring.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strider1007
Dank voor het meedenken, maar dit maakt het juist nog duurder. Het zou betekenen dat ik naast de dockingstation weer een losse HDD moet kopen, en daar gaat het nou net om. Die zijn nogal duurder dan de externe schijf-in-meegeleverde-behuizing die ik hierboven noemde. Dan kan ik nog beter die schijf gewoon in de PC doen en de kosten van het dockingstation uitsparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
Eigenlijk reken je maar met de helft van het bedrag:
10 TB aan films hebben is één, een offline backup hebben is twéé!
Dus eigenlijk zou je én 10 TB aan opslagruimte moeten kopen én 10 TB aan backupruimte.

Of vind je het niet erg als je je data een keer verliest en je geen films meer hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strider1007
Renault schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:28:

Of vind je het niet erg als je je data een keer verliest en je geen films meer hebt?
Da's best een goeie... Met de 1,6 TB van nu zou het lastig, maar overbrugbaar zijn.. Maar vijf keer zoveel... Hmm. Stof tot overpeinzing.
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strider1007
99ruud99 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:07:
Vergelijk ook Seagate eventjes mee, is ook gewoon een goed merk en op dit moment wat goedkoper / gb :) .
Het gaat niet zozeer om de vraag welk merk, maar meer om de vraag waarom beide concepten zo'n prijsverschil tonen.
Ook gaat het misschien helemaal niet om 10 TB, bij 6 TB praat je ook over een meerprijs van bijna 50% als je in plaats van de externe versie waar je er een behuizing bij krijgt de kale versie koopt die je moet inbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ook al eens gekeken naar deze schijf?
pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 8TB

8T voor €205,-
Vanaf 10T word het per T snel duurder.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strider1007
unezra schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:21:
Ook al eens gekeken naar deze schijf?
pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 8TB

8T voor €205,-
Vanaf 10T word het per T snel duurder.
Dank voor je reactie, maar net als ik hierboven aangaf: Het gaat me niet om welk merk of formaat..

Ik probeer duidelijkheid te krijgen waarom een interne HDD 50% duurder is, BIJVOORBEELD bij WD, dan een externe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

strider1007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:34:
[...]
Dank voor je reactie, maar net als ik hierboven aangaf: Het gaat me niet om welk merk of formaat..

Ik probeer duidelijkheid te krijgen waarom een interne HDD 50% duurder is, BIJVOORBEELD bij WD, dan een externe..
Daar is zo weinig over te zeggen.

De marktprijs van hardware heeft, zoals zoveel tegenwoordig, vaak bar weinig met de kostprijs van de onderliggende componenten te maken.

Het kan prima zijn dat een exact identieke harddisk in een externe behuizing 50% van de prijs kost van een interne, domweg omdat er meer vraag naar is, omdat ze een partij externe disks willen dumpen (bijvoorbeeld omdat er een nieuw type aan komt) of wegens concurrentieredenen.

Ofwel, je moet helemaal niet bezig zijn met de vraag "waarom", die krijg je toch niet beantwoord.

Je moet bezig zijn met de vraag "wat is voor mij het meest praktische" en dat kun je zelf het beste uitmaken. In geval je kiest voor en interne disk, of zelf een externe behuizing koopt (of for all that matter, overweegt een NAS aan te schaffen / te bouwen), is die genoemde Toshiba N-series denk ik een heel goede en prijstechnisch interessante keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strider1007
unezra schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Ofwel, je moet helemaal niet bezig zijn met de vraag "waarom", die krijg je toch niet beantwoord.
Dank.

Ik ben bang dat je gelijk hebt, het waarom zal wel onduidelijk blijven. Waar het mij met name om ging was de vraag of in zo'n externe behuizing wellicht een andere, goedkopere en misschien mindere kwaliteit schijf gebruikt werd... Ik krijg de indruk dat het toch om (vrijwel) dezelfde schijven gaat.

En hoewel die Toshiba 8TB voor 205 euro goed zal zijn kost een externe 8TB variant van WD dan maar 160 euro. Toch ook een best verschil...

Ik snuffel rustig door.

Dank allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48

Rannasha

Does not compute.

[...]

Vraag & aanbod, prijsstrategie van de fabrikant, speciale acties, noem het maar op...

Uiteindelijk is het moeilijk om een direct antwoord te geven op die vraag zonder inzage te hebben in de interne processen van de fabrikant.

Maar je bent zeker niet de eerste die het is opgevallen dat externe schijven soms fors goedkoper zijn dan interne, ondanks dat het uiteindelijk om dezelfde schijf gaat. Er zijn flink wat hobbyisten die externe schijven kopen en van hun omhulsel ontdoen om ze vervolgens intern te gebruiken, bijvoorbeeld in een fileserver (want met 3+ schijven gaat het prijsverschil al snel behoorlijk groot worden).

Dit proces heet "shucking" en je kunt er in dit artikel meer over lezen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

strider1007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:50:
[...]

Dank.

Ik ben bang dat je gelijk hebt, het waarom zal wel onduidelijk blijven. Waar het mij met name om ging was de vraag of in zo'n externe behuizing wellicht een andere, goedkopere en misschien mindere kwaliteit schijf gebruikt werd... Ik krijg de indruk dat het toch om (vrijwel) dezelfde schijven gaat.

En hoewel die Toshiba 8TB voor 205 euro goed zal zijn kost een externe 8TB variant van WD dan maar 160 euro. Toch ook een best verschil...

Ik snuffel rustig door.

Dank allen.
Die 8T Toshiba is een N-series. Die dingen zijn bedoeld voor 24/7 gebruik. :)
(De N van NAS.) NAS schijven zijn over het algemeen iets duurder dan schijven niet bedoeld voor 24/7 / NAS gebruik. Dat prijsverschil is vrij logisch te verklaren. (Al zal de fabrikageprijs ook niet dat verschil volledig verklaren.)

• strider1007
unezra schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:25:
[...]

Die 8T Toshiba is een N-series. Die dingen zijn bedoeld voor 24/7 gebruik. :)
(De N van NAS.) NAS schijven zijn over het algemeen iets duurder dan schijven niet bedoeld voor 24/7 / NAS gebruik. Dat prijsverschil is vrij logisch te verklaren. (Al zal de fabrikageprijs ook niet dat verschil volledig verklaren.)
Ah, dat verklaart inderdaad weer meer.

Bij mij wordt de schijf onderdeel van de PC, in- of extern. Is er dan nog een voordeel als het een voor NAS bedoelde schijf zou worden?
M.a.w. is de meerprijs dan zinvol?

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:08
Ik zit in een soortgelijke situatie.
Mijn NAS (Synology DS218+ met een WD Red 4TB HDD) is bijna vol dus ik moet meer ruimte krijgen op een één of andere manier.

Ik had nog een 1TB externe schijf liggen dus ik heb wat bestanden naar de externe schijf verplaatst. Op deze schijf heb ik nog maar 46GB over.
Daarnaast heb ik ook een 1TB STACK dus daar kan ik aardig wat bestanden kwijt, het is alleen jammer dat de uploadsnelheid van STACK erg traag is (5 MB/s).
Aan de andere kant is het gewoon gratis en is alleen mijn computer bezig met het uploaden van de bestanden.

Ik heb iig een aantal opties voor mijzelf:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 240,90€ 240,90
1Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 8TB Zwart€ 161,99€ 161,99
1Externe harde schijvenWD Elements Portable USB 3.0 5TB Zwart€ 115,99€ 115,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,88

Ik neig naar de tweede optie omdat ik dan het meeste waar voor mijn geld krijg. Daarnaast hoef ik niet in mijn Synology de RAID aan te passen, in dit geval moet ik alleen mijn bestanden verplaatsen. Maar, zoals @unezra al aangeeft, is de keuze toch erg persoonlijk en dien je zelf naar je eigen gebruik te kijken om te bepalen wat voor jou verstandig is.

[ Voor 41% gewijzigd door VirinR op 20-02-2020 11:00 ]

• strider1007
VirinR schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:56:
Ik zit in een soortgelijke situatie.
Mijn NAS (Synology DS218+ met een WD Red 4TB HDD) is bijna vol dus ik moet meer ruimte krijgen op een één of andere manier.

Ik had nog een 1TB externe schijf liggen dus ik heb wat bestanden naar de externe schijf verplaatst. Op deze schijf heb ik nog maar 46GB over.
Daarnaast heb ik ook een 1TB STACK dus daar kan ik aardig wat bestanden kwijt, het is alleen jammer dat de uploadsnelheid van STACK erg traag is (5 MB/s).
Aan de andere kant is het gewoon gratis en is alleen mijn computer bezig met het uploaden van de bestanden.

Ik heb iig een aantal opties voor mijzelf:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 240,90€ 240,90
1Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 8TB Zwart€ 161,99€ 161,99
1Externe harde schijvenWD Elements Portable USB 3.0 5TB Zwart€ 115,99€ 115,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,88

Ik neig naar de tweede optie omdat ik dan het meeste waar voor mijn geld krijg. Daarnaast hoef ik niet in mijn Synology de RAID aan te passen, in dit geval moet ik alleen mijn bestanden verplaatsen. Maar, zoals @unezra al aangeeft, is de keuze toch erg persoonlijk en dien je zelf naar je eigen gebruik te kijken om te bepalen wat voor jou verstandig is.
En een tweede WD Red 4TB HDD in je NAS ? Dan ben je voor 115 euro klaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
[...]

Vaak zit er op de interne HDD 3 jaar carry in fabrieksgarantie en op de externe 2 jaar carry in.

• VirinR
strider1007 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:02:
[...]

En een tweede WD Red 4TB HDD in je NAS ? Dan ben je voor 115 euro klaar..
Je kan niet makkelijk van SHR naar RAID0. Als ik een tweede 4TB HDD in mijn NAS zou stoppen, dan wordt er geen extra schijfruimte gecreëerd maar de extra 4TB HDD wordt dan gebruikt als kopie van de eerste schijf.
Als ik per se RAID0 wil dan moet ik eerst al mijn data back-uppen, de volumes verwijderen, een nieuwe volume instellen, data overzetten van back-up en vervolgens alle packages opnieuw installeren.
Pas dan heb je 8TB in je NAS in plaats van 2x 4TB waarbij 1 schijf als kopie dient.

• Renault
  • Laatst online: 19:48
@VirinR
Dat houdt in dat je nu zonder backups werkt?
En is die data onvervangbaar voor je?

Als beide antwoorden "ja" zijn, leef je graag "dangerously" ...

• VirinR
Renault schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:44:
@VirinR
Dat houdt in dat je nu zonder backups werkt?
En is die data onvervangbaar voor je?

Als beide antwoorden "ja" zijn, leef je graag "dangerously" ...
Nee en ja.
Ik heb wel backups, maar niet van alle bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 02:25

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier ook dit 'trucje' uitgevoerd met een 8TB Elements. De schijf gebruik ik alleen voor back-ups in een HP Z240 machientje. Werkt prima. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strider1007
Hallo,

Naar mijn mening heeft mijn post weinig met aankoopadvies te maken, ik geef zelfs aan dat het niet om de vragen welk merk of welk formaat gaat.

Ik heb alleen gevraagd of, en zo ja wat de verschillen zijn tussen interne en externe HDD schijven. Ik zag een fors prijsverschil, en zocht een verklaring...

Lijkt me binnen de regels om dat in de thread opslagtechnologie te doen...

[ Voor 3% gewijzigd door strider1007 op 21-02-2020 07:57 ]

Pagina: 1