Wanneer kreeg jouw kind zijn eerste telefoon?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 22:28
Hallo medeTweakers,

Een kleine situatieschets; onze dochter is nu 10, dit betekent dat zij volgend jaar naar de middelbare school zal gaan. Ondanks dat veel van haar klasgenoten al een smartphone hebben, heeft zij dat nog niet. Op de middelbare school zal dit wel moeten, vanwege het rooster en huiswerk.
Om haar aan een mobiel te laten wennen, zijn we van plan deze op kort termijn te geven. Dan kan ze dus wennen aan het gebruik en kunnen we er hopelijk voor zorgen dat het gebruik (lees schermtijd) in balans is.

Nou zijn er veel kanttekeningen te plaatsen over het gebruik van een mobiel op deze leeftijd, vooral over de "grote boze" internetwereld. Om hiervoor te beschermen zijn er bepaalde apps die de smartphone geheel dichttimmeren en dat de ouder bij iedere swipe (bij wijze van spreke) een melding ontvangen.

Graag zou ik dan ook willen weten hoe andere ouders dit doen/gedaan hebben, en vooral wat hun ervaringen zijn. De vragen die ik in dit topic zou willen bespreken zijn dan ook;
  • Wanneer (op welke leeftijd) heeft jouw kind een smartphone gekregen?
  • Welke afspraken zijn er toen gemaakt? En hoe werd dit nageleefd?
  • Wat voor account heeft jouw kind? En hoe hou je hier toezicht op?
  • Iedere ander aanvulling is welkom

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 15:35
Bij Android heb je Google family link. Hierin kan je instellen of apps wel of niet gedownload mogen worden, welke categorie, leeftijden, schermtijd per dag in te stellen, bedtijd en opsta tijd (dus daartussen kan je niets), etc. Erg handig, je kan ook betaalgegevens instellen of dat je ok moet geven als ze iets willen installeren. Niet heel erg nodig, mij indien gewenst kan je ook locatiegegevens bekijken.

Memento mori

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-06 15:33
Al voordat mijn zoon en dochter 1 waren hadden ze al een smartphone.

Zonder toestemming gepakt en mee lopen spelen.... :+

Welke afspraken zijn er toen gemaakt? En hoe werd dit nageleefd? Ze luisterde niet....
Wat voor account heeft jouw kind? En hoe hou je hier toezicht op? Gelukkig wisten ze de ontgrendel code niet. Anders hadden ze toegang tot een account met godmode.

[ Voor 49% gewijzigd door R20141016 op 17-02-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
Bob-B190 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:52:
Bij Android heb je Google family link. Hierin kan je instellen of apps wel of niet gedownload mogen worden, welke categorie, leeftijden, schermtijd per dag in te stellen, bedtijd en opsta tijd (dus daartussen kan je niets), etc. Erg handig, je kan ook betaalgegevens instellen of dat je ok moet geven als ze iets willen installeren. Niet heel erg nodig, mij indien gewenst kan je ook locatiegegevens bekijken.
Deze app had ik inderdaad ook gevonden, gebruik jij deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:25

Mooijekind

Manager Product Content
Bij ons thuis hebben/krijgen ze ook vanaf 10 jaar een telefoon, en ook inderdaad met Google Family Link.

Ik vind het ideaal omdat je geen zorgen hoeft te hebben dat je kind de hele nacht nog ligt te whatsappen oid.
De telefoon wordt vergrendeld tussen 20.30 en 07.00 en per dag mag ze een X aantal uur erop.
Dat mag ze dan zelf invullen wanneer ze dat doet.

Tevens willen wij als ouders wel haar telefoon in kunnen dus haar wachtwoord/pincode moet ze wel delen.
Dan proberen we eens in de zoveel tijd samen met haar te kijken naar wat ze heeft gepost op whatsapp of andere programma's en bespreken we wat wel en niet handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55
We hebben onze beide dochters in de meivakantie voordat ze naar de middelbare school gingen een eigen smartphone gegeven.
We hebben toen direct de afspraak gemaakt dat er geen geheimen zijn voor ons op de telefoon en dat we mee kunnen kijken wat er gebeurt. Dit gebeurde in de praktijk niet super vaak en ben eigenlijk nooit gekke dingen tegen gekomen. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en is er wel e.e.a. veranderd in de zin dat dat eigenlijk niet meer gebeurt. Wel praten we regelmatig met openheid over zaken die kunnen gebeuren op het internet en (gevaarlijke) trends welke langskomen. Hier willen we ze wel voor waarschuwen en over in gesprek blijven. Ik heb liever dat als er iets gebeurt dat ze dat zeggen dan dat ik het niet weet. Als voorbeeld en gelukkig is dat niet voorgekomen, maar chantage met foto's of video's of pesten via groupchats, etc. We praten hierover en zeggen dat als het gebeurt het ok is en dat ze het mogen zeggen. Ik denk dat dat wel belangrijk is om in gesprek te blijven.

Ik heb verder een outlook.com email adres aangemaakt en ze hebben een android met daarbij een eigen gmail account om de google diensten te kunnen gebruiken. Ik heb ook Microsoft Family ingericht toendertijd, maar dat had niet heel veel nut op de mobiel.
Je merkt overigens dat mail praktisch niet gebruikt wordt. Snapchat, Instagram, Whatsapp en dit soort apps worden met name gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 15:35
Stef012 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:54:
[...]

Deze app had ik inderdaad ook gevonden, gebruik jij deze?
Ja, voor de tablets welliswaar, maar het scheelt ook vaak de discussie: "doe de tablet weg" "nee". Twee klikjes op mijn telefoon en ze zijn vergrendeld. :*)

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Onze dochter kreeg de keuze .. x.y.z of mobiel voor der verjaardag maar 50% was op eigen kosten.. (10 jaar)

Nu betalen wij pre-paid, en er zit een data sim in van xs4all.. beide worden weinig gebruikt,

Ze mag niet posten op internet (zonder toestemming) en dit herhalen we regelmatig, en hij mag ook niet op de slaapkamer gebruikt worden, dit herhalen we ook veel.

Je kan niet voorkomen dat ze "domme dingen doen" .. dus we wijzen op de gevolgen en mogelijkheden..
Ze groeien er heel anders op dan wij met internet .. en als jij weet dat je ouders meekijken dan verberg je dat toch ? soms eens een oogje op de mobiel van je kids werpen .. tja net zoveel nut als dat van je partner. (het kan altijd dingen aan het licht brengen die je liever verstopt)

Tenzij je het verkeer van je kids kan onderscheppen 1:1 heeft het weinig nut..

Ik zou zeggen motiveer positieve reacties op internet en leer vooral goed zelfbescherming .. tekenen van iemand die misbruik van je wilt maken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39
Tja, wat is de beste leeftijd... De eerste hebben we op haar 10e een telefoon gegeven en vanaf het moment dat ze naar de middelbare school ging een abbo (daarvoor prepaid). Tegelijk is ze naar een middelbare school gegaan waar ze voor de lessen gebruik maken van een iPad. Het digitaal opvoeden gebeurde daardoor ook verder op school (niet dat we daar thuis mee ophielden). Enige discussie was af en toe dat ze door haar data heen was, maar overal is er wifi voor ze (school, thuis, bij opa en oma). Inmiddels is ze 16 en maak ik me meer zorgen over het feit dat ze volgende week met haar rijlessen gaat beginnen....
Nummer 2 is nu bijna 12, zit nog in groep 7 maar heeft nog geen mobiel, wel een ipad mini van een aantal jaar oud. Verder gebruikt ze een (oude) laptop voor haar huiswerk (opdrachten van school, voor onder andere dyslexie). Voor de laptop gebruik ik microsoft family en kan hiermee goed zien wat ze doet, welke sites, op zowel ipad als laptop moet ze toestemming hebben. Ik verwacht dat zij een telefoon krijgt, komende zomer, maar pin me er niet op vast. Ik weet ook niet of ze op haar vervolgschool met een ipad zullen werken (school nog niet uitgekozen).
Nummer is nog geen 10, speelt op de ipad en kijkt fimpjes en taalt nog niet naar een smartphone.

Ik ben wel redelijk strikt, uit is uit als ik het zeg, geen vinkjes voor nodig (voor apple ook nog geen app voor gevonden trouwens). Het knopje op de router aan/uit is genoeg... en er mee dreigen ook.

Mijn advies: kijk naar je kind en handel daar naar. Vertrouw je hem of haar? Wees transparant. Controle is bij ons altijd mogelijk, in praktijk nooit nodig gehad, wel eens gekeken uiteraard, maar geen gekke dingen gezien of gevonden. Verder is alles bespreekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:30
Het nadeel van family ink is dat bij elke update je ook toestemming moet geven.
Het handige is dat je 's avonds ook hun mobiel "uit" kan zetten (mocht je het teveel werk vinden om te zeggen dat ze de mobiel niet mee de slaapkamer in mag).
Let ook op dat je een abbo met plafond of prepaid pakt, tegen onverwachte kosten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Onze kids 11&13 hebben al behoorlijke tijd een android telefoon zonder restricties. Gewoon met ze praten en boeren verstand gebruiken was genoeg. Ze worden behoorlijk privacy aware opgevoed en gaan bij twijfel naar ons toe of ze iets wel of niet moeten / kunnen installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 23:10
Mijn dochters van 3 en 6 hebben beide al een oude android telefoon die ik in gebruik had zonder simkaart en met wifi en google familie.
Ze gebruiken ze voornamelijk voor spelletjes en YT. de oudste wil wel TikTok e.d. maar dat mag ze niet.

Ze mogen van ons altijd aan het einde van de middag op de telefoon (of even tv kijken) als wij gaan koken.

Zo leren ze er al vroeg mee omgaan en kun je ook leerzame spelletjes spelen. de oudste is fanatiek duolingo speler. ik ben er niet zo spastisch mee bezig zoals de meeste ouders. het hoort bij deze tijd, ik ben opgegroeid met uren msx en comodore. zolang ze ook maar buitenspelen en met lego e.d.

De jongste kijkt allleen yt-kids of doet legpuzzels (die wilde er alleen 1 omdat haar grote zus ook een telefoon heeft)

De oudste weet er al veel meer van dan haar Oma! (die kan nog geen appjes installeren)

[ Voor 5% gewijzigd door BlueSS50 op 17-02-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 09:33

Neus

www.zenaconsult.com

Mijn zoon van 8 gebruikt al een aantal jaren mijn telefoon of iPad om spelletjes te spelen of om naar Youtube videos van Minecraft (Noob, Hacker, God) te kijken. Hij heeft zelf een iMac en speelt daar Minecraft op, leert op code.org of schrijft verhaaltjes in Textedit. Hij heeft zelf nog geen telefoon nodig maar weet prima hoe alles werkt; waar hij niet zeker van is vraagt ie netjes - dus inderdaad boeren verstand gebruiken. Dingen verbieden werkt volgens mij averechts - beter uitleggen en beargumenteren.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 13:14
Bij ons was de minimum leeftijd 10. Family Link is in principe een goed idee, maar dat is hier toch direct weer uitgeschakeld. Je mag bepaalde apps niet installeren en ik kon geen omweg vinden hiervoor, zoals bijvoorbeeld Youtube.

Verder is het praten met je kind een stuk belangrijker dan het simpelweg forceren van schermtijd, beperkingen op tijd, apps, etc. Kijk eens een paar afleveringen Catfish en Opgelicht met ze, dan hebben ze gelijk een idee wat er op internet allemaal gebeurd.

Sinds ze beide naar de middelbare school gaan hebben ze ook allebei een Simpel abonnement, met een paar GB aan data per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:41
Mijn kids (5 en 7) weten feilloos hoe de iPad werkt, hier krijgen ze 1 uur per dag de tijd voor, geen social media. Maar in de klas van mijn dochter zijn er al flink aantal kinderen met een smartphone, ik wil daar niet aan mee doen, zoals ik hier lees dat rond de 11-12 als ze naar de middelbare school gaan er een smartphone komt vind ik een mooie leeftijd.

Ander probleem wat ik zie aankomen is dat wij zelf geen social media gebruiken dus dit wordt voor ons een flinke inhaalslag als wij willen weten wat er allemaal gebeurt en met welke apps. Tegen die tijd maar op cursus bij wat jongere collega's denk ik.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

@Stef012 misschien een stomme vraag, maar hoe is ze opgevoed? Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zich anders gaat gedragen zodra ze een telefoon in handen heeft. Opvoeding begint bij dag één en als je beren op de weg ziet dan betekent het dat je iets moet bijsturen (waaronder in het gebruik van de telefoon).

Want je merkt het al, iedere tweaker doet het anders. Bij bijvoorbeeld @mutsje is de digitale opvoeding vroeg begonnen, en daarom is de telefoon niet zo'n gamechanger. Je moet dan echter wel vertrouwen hebben in het kind en jouw eigen vermogen om door leugens heen te prikken. Om daarnaast @Mooijekind als voorbeeld te houden, daar is het digitale vertrouwen wat minder, dan wil je inderdaad van alle parental controls gebruik maken. Dit heeft echter wel weer invloed op het sociale leven en de beleving van het kind.

Dus geef eens wat context? Is er reden om aan te nemen dat ze slechte keuzes gaat maken?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:25

Honesty

kattenneus!

De onze was op zijn 9e verjaardag maar kwam ook omdat hij op speciaal onderwijs zit en dat hij van half 8 tot half 3 iedere dag onderweg is, eigenlijk vond ik het te vroeg maar om hem ook bereikbaar te laten zijn toen gekozen voor een normale iphone. De oudste is nu 10 en heeft wel een afdankertje maar nog geen echte sim kaart.

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:20
BlueSS50 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:20:
Mijn dochters van 3 en 6 hebben beide al een oude android telefoon die ik in gebruik had zonder simkaart en met wifi en google familie.
Ze gebruiken ze voornamelijk voor spelletjes en YT. de oudste wil wel TikTok e.d. maar dat mag ze niet.

Ze mogen van ons altijd aan het einde van de middag op de telefoon (of even tv kijken) als wij gaan koken.

Zo leren ze er al vroeg mee omgaan en kun je ook leerzame spelletjes spelen. de oudste is fanatiek duolingo speler. ik ben er niet zo spastisch mee bezig zoals de meeste ouders. het hoort bij deze tijd, ik ben opgegroeid met uren msx en comodore. zolang ze ook maar buitenspelen en met lego e.d.

De jongste kijkt allleen yt-kids of doet legpuzzels (die wilde er alleen 1 omdat haar grote zus ook een telefoon heeft)

De oudste weet er al veel meer van dan haar Oma! (die kan nog geen appjes installeren)
Dit zo ongeveer. Mijn dochters van 6 en 3 hebben de beschikking over een iPad, Samsung tablet en twee oude Android telefoons. En daar kijken ze YouTube (Kids) op en doen wat spelletjes. Voor mijn gevoel zitten ze er wel erg veel op, maar ze spelen ook gewoon buiten en zijn ook regelmatig aan het knutselen, tekenen, spelen. En het is natuurlijk wel fijn dat ze er rustig van worden (in de ochtend/avond).

En laten we wel wezen: papa kijkt de godganse dag naar drie schermen op kantoor en thuis naar laptop en telefoon. Het is gewoon iets van deze tijd inderdaad.

Wel ben ik wat huiverig voor verkeerde invloeden en zaken zoals pesten. Ik zie soms meuk voorbij komen op YouTube. Dat zet ik dan uit, maar 100% controle is onmogelijk. Ik denk dat straks in de toekomst voorlichting verstandiger is dan volledige controle. Maar of ze nu wel of niet een telefoon (met sim) hebben, slechte invloed komt offline natuurlijk ook veelvuldig voor.

Hmmm, ik denk dat ik ze gewoon opsluit tot ze het huis uitgaan op hun 35e... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Waar je vooral op moet letten imho met kinderen en kleine schermpjes is zoals reeds aangetoont, niet goed voor hun ogen. Schermtijd is bij ons beperkt en daarna mogen ze nog wel op de grote tv kijken maar niet meer op een klein scherm. Daar maak ik mij drukker om dan om wat ze op youtube lopen te browsen. Oudste dochter heeft het voor middelbare school inderdaad nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 23:10
Na het eten mogen ze vaak nog wel even tv kijken (vaak willen ze dat niet eens en gaan ze met de Playmobiel spelen). Ze mogen van ons tussen het eten en slapengaan niet meer op de kleine schermpjes omdat ik ook denk dat dat niet goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:20
mutsje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:21:
Waar je vooral op moet letten imho met kinderen en kleine schermpjes is zoals reeds aangetoont, niet goed voor hun ogen. Schermtijd is bij ons beperkt en daarna mogen ze nog wel op de grote tv kijken maar niet meer op een klein scherm. Daar maak ik mij drukker om dan om wat ze op youtube lopen te browsen. Oudste dochter heeft het voor middelbare school inderdaad nodig.
Ach, ik heb vorige week m'n ogen laten laseren. Ik spaar wel alvast voor hun operatie ;) ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nadeel van "schermpjes" is dat ze sociaal niet erg sterk worden .. als ik mijn kids naar buiten schop dan is er ook geen kind buiten .. dus erhm ...

Maar ja kind zit 12 uur per dag op pad, opvang, taxi, school en dan in het weekend met de ouders ergens naar toe .. elk excuus is geldig om achter de schermen te kruipen..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 10:00
Mijn zoon is dit jaar 10 geworden en heeft net zoals velen een mobiele telefoon gekregen.
Voornamelijk zodat hij uit school kan doorgeven dat hij thuis is en weer op pad gaat met zijn vriendjes.

Wij hebben er voor gekozen om hem vrij te laten in het gebruik ervan gedurende de dag en avond. Hij mag de telefoon niet mee naar bed nemen.
Wij hebben geen restricties op de telefoon ingesteld net zoals we dat niet op de pc, laptop of tablet hebben gedaan. Tot nu toe gaat dat erg goed en is hij open over hetgeen hij tegenkomt het internet en of apps.

Verder was het allemaal niet zo spannend aangezien hij de beschikking heeft over een eigen tablet en mijn PC.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
De vragen:
Wanneer (op welke leeftijd) heeft jouw kind een smartphone gekregen?
Op het moment van naar de middelbare school gaan.
Welke afspraken zijn er toen gemaakt? En hoe werd dit nageleefd?
Geen mobiel naar bed, maar op de lader met dat ding..
Wat voor account heeft jouw kind? En hoe hou je hier toezicht op?
Eigen account, en nee ik hou geen toezicht.
Iedere ander aanvulling is welkom
Ik ben nogal tegenstander van enige vorm van censuur. Controle over wat ze doen op hun mobiel valt daar onder. Als je open en eerlijke gesprekken kan voeren met je kinderen over wat ze bezig houdt maar ook wat jou bezig houdt, dan kun je ze ook alleen laten met hun geheimen.

Je verdiepen in de beleving en de leefwereld van je kind is niet hetzelfde als controleren en censureren. Die "grote boze" internetwereld is beter vast te leren kennen v'óórdat ze echt kwetsbaar zijn en worden.... de pubertijd... je weet wel de tijd dat het lijkt of rede en wijsheid geen vat op de jeugd heeft....

Je kunt maar beter leren voordat je "tieten" krijgt dat die op internet fake en gepimpt zijn dan later denken dat die van jou te klein zijn.... of voor de jongens... écht een piemel van 30 centimeter... daar zijn geen spijkerbroeken voor...
Met 10, 11 en 12 hebben ze sowieso al meer gezien en weet van dan dat jij denkt. Vraag het ze eens, praat er over... en luister ook naar hún muziek, lees wat zij lezen, ga kijken bij hun sport, kijk met wie ze spelen en samen leren... praat ook met hun vriendjes en vriendinnetjes... praten.. niet uithoren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
Mijn oudste dochter is nu 9 en mijn vrouw en ik zijn hier een gesprek over begonnen. Dat ze er eentje in de nabije toekomst krijgt is wel duidelijk. Maar nu nog de vraag abonnement of prepaid en dus alles overal op de WIFI moeten doen.

Mijn vrouw en ik zitten alle twee "gescheiden" bij Vodafone en denken er over om een RED together abonnement te gaan doen. Voor ons samen maakt dat qua kosten niet zoveel uit per maand en als mijn dochter dan dat ook zou doen/krijgen dan kan ze onbeperkt bellen en met 160GB per maand voor zijn drieën verwacht ik dat dat dan ook wel genoeg moet zijn. Dat is voor mijn dochter dan weer 12,50 extra per maand.

Aan de mensen die dit nu met een prepaid kaartje geregeld hebben. Hoe vaak moeten jullie die opwaarderen?

Hamvraag eigenlijk Prepaid of abonnement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 42763

Mijn oudste zoon heeft een mobiel gekregen op zijn 11e, omdat hij zelf naar de ortho moet fietsen en volgend schooljaar naar de middelbare school gaat. Abo erop en verder geen restricties, behalve dat het ding niet mee naar bed mag. We praten wel over privacy en gewoon na blijven denken, bij twijfel vraagt hij eerst of het een goed idee is, dus dat gaat wel goed komen.

Mijn jongste zoon is 9 en hij taalt nog niet naar een mobiele telefoon, dus dat laten we voorlopig maar zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 13:53
In BE gaan kinderen naar de middelbare school aan 12 jaar.
Onze oudste zit nu in het eerste middelbaar. Wij hebben haar een smartphone gegeven in juli zodat ze er aan kon wennen tegen september. De middelbare school verwacht dat leerlingen een smartphone hebben, dus veel keuze was er niet. We hebben haar een een samsung galaxy A20e gegeven met een prepaid kaart.
Op die manier kan ze een beetje leren kennen wat data verbruikt, wifi/4G, ... zonder het risico om een onverwacht hoge factuur te krijgen.

Die family link gebruiken we ook, ik moet altijd een goedkeuring geven op mijn GSM alvorens ze een app kan installeren. Op zich wel goed, alleen wat onhandig als ze in de klas een nieuwe app moeten installeren.

Onze dochter is van december, dat maakt dat ze maar 11 was bij het starten aan het middelbaar. Eerlijk als ze is heeft ze haar correcte geboortedatum ingegeven bij haar google profiel wat maakt dat ze zelfs geen youtube kan installeren. Daarvoor moet je 13 zijn.

Tot hiertoe denk ik dat ik voor zo'n €60 heb opgeladen, voor 9 maanden is dit dus dik in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:15
lmno31 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:16:
Mijn oudste dochter is nu 9 en mijn vrouw en ik zijn hier een gesprek over begonnen. Dat ze er eentje in de nabije toekomst krijgt is wel duidelijk. Maar nu nog de vraag abonnement of prepaid en dus alles overal op de WIFI moeten doen.

Mijn vrouw en ik zitten alle twee "gescheiden" bij Vodafone en denken er over om een RED together abonnement te gaan doen. Voor ons samen maakt dat qua kosten niet zoveel uit per maand en als mijn dochter dan dat ook zou doen/krijgen dan kan ze onbeperkt bellen en met 160GB per maand voor zijn drieën verwacht ik dat dat dan ook wel genoeg moet zijn. Dat is voor mijn dochter dan weer 12,50 extra per maand.

Aan de mensen die dit nu met een prepaid kaartje geregeld hebben. Hoe vaak moeten jullie die opwaarderen?

Hamvraag eigenlijk Prepaid of abonnement?
Ik heb zelf een prepaid, maar daar kun je dus ook een 'abonnement' mee afsluiten.
Voordeel hiervan is dat als er iets aanzet wordt wat geld kost, dan gaat het van het beltegoed af. Op is op, zo lijkt mij bijvoorbeeld een rekening van 500 euro onmogelijk.

Ik zet elke maand 10 euro op mn simkaart (kan ook automatisch). Wanneer dit geld er op staat gaat mijn abbo in, met 300 bel/sms min, en 2,5 gb data, Is mn data op, dan kan ik vrolijk op 64kb/s verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef012
nst6ldr schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:45:
@Stef012 misschien een stomme vraag, maar hoe is ze opgevoed? Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zich anders gaat gedragen zodra ze een telefoon in handen heeft. Opvoeding begint bij dag één en als je beren op de weg ziet dan betekent het dat je iets moet bijsturen (waaronder in het gebruik van de telefoon).

Want je merkt het al, iedere tweaker doet het anders. Bij bijvoorbeeld @mutsje is de digitale opvoeding vroeg begonnen, en daarom is de telefoon niet zo'n gamechanger. Je moet dan echter wel vertrouwen hebben in het kind en jouw eigen vermogen om door leugens heen te prikken. Om daarnaast @Mooijekind als voorbeeld te houden, daar is het digitale vertrouwen wat minder, dan wil je inderdaad van alle parental controls gebruik maken. Dit heeft echter wel weer invloed op het sociale leven en de beleving van het kind.

Dus geef eens wat context? Is er reden om aan te nemen dat ze slechte keuzes gaat maken?
Mijn kids werken regelmatig op een laptop of tablet. Ze zijn digitaal zeer vaardig, maar ik merk vooral dat zo'n scherm een verslavende werking heeft. Ik vraag mij vooral af welke insteek wij het best kunnen aanhouden.

_/-\o_ Dit is precies de rede waarom ik een open vraag stel, ik waardeer hierin ieders mening! _/-\o_

Voor nu, lijk ik meer te neigen naar dezelfde insteek als @mutsje , @MADG0BLIN , @sorted.bits , @Mr. Blonde , @Waarnemer. Vooral een open communicatie en duidelijke afspraken over het gebruik.
Corrigerende en controlerende maatregelen zullen pas voorkomen als afspraken verbroken worden.
... denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 13:53
Je kent je kind uiteraard best zelf.

Wij hoeven geen correctie door te voeren. Ter illustratie, ik stuurde vanochtend een berichtje naar haar, eentje waar ze zelf naar gevraagd heeft, en nu, 6 uur later heeft ze nog niet gekeken.
Het gebeurt vaak in het weekend dat ze haar gsm niet eens uit haar schooltas haalt.

Bij onze jongste denk ik (weet ik) dat het een héél ander verhaal zal zijn.Daar zal ik wel een tijdslot moeten instellen want anders vergroeit ze ermee.

Wat ik wel heel vaak merk is dat mensen de digitale vaardigheid van kinderen schromelijk overschatten.
't Is niet omdat ze de weg snel vinden naar bepaalde sites dat ze echt verstaan wat er gebeurt, wat ze delen en wie er mee kijkt.
Daarom vind ik het wel belangrijk om de gsm beneden te houden en ook de PC op een zichtbare plaats te laten staan.
Zo kan je eens een oogje slaan op wat ze uitspoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.vdweel_
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 13:37
Ik heb zelf mijn 1e telefoon rond m'n 10e gekocht. Voorheen lieten mijn ouders eerst een oude mobiel gebruiken (een Siemens C25) kon er totaal niks mee. Als ik een gloednieuwe telefoon wou hebben mocht ik het namelijk zelf betalen. Dit heb ik toen ook gedaan. Vroeger waren er namelijk nog wel acties voor prepaid telefoontjes als je oude inlevert 10,- inruilkorting. Het was een simpele Sony Ericsson w200i.

Ik denk zelf dat 't verstandig is om een kind met een simpele telefoon te laten beginnen en als ze eventueel iets moois of in een duurdere prijsrange zitten er zelf voor te laten sparen en ze hebben hun nieuw speeltje dat ze er zelf ook zuiniger mee omgaan dan dat t gekregen is.

Ik durf niet 123 te zeggen hoe 't tegenwoordig is kinderen en telefoons maar in mijn tijd was 't voornamelijk internetten vanuit huis en hooguit bellen/sms'en buiten huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ff een "rant"

Wat je kijkt/ziet op internet dat is echt niet erg... ook wat men leest.. "flat-earthers", "metalen pijpbom lassers" of vergiet geloof .. tja daar kan je nog eens een gesprek over hebben aan tafel.
Ook de wat meer beladen "oudste daad ter wereld" is bespreekbaar..

Maar hoe bespreekbaar is een "grap" (tweet was het ?)die wereldwijd tot dusdanige escalatie lijd dat je als persoon niet meer aan een baan of huis komt ? (dame die HIV joke maakte op weg naar Africa).. is tot op heden nog voor het leven getekend.. beetje extreem toch ?

Mijn broer was verslaafd aan faces-of-death/goregallery .. en andere horror meuk .. zover ik weet is hij aardig opgedroogd en niet bezig meer met die meuk .. "fases" noemen we dat ..

Denk dat je beter moet afvragen of jij je kind moet beschermen tegen de kwade wereld ? of je kind moet opvoeden dat het niet dingen doet die net zo schadelijk zijn als een penis op het voorhoofd tatoe-eren

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
barrymossel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:17:
[...]

Dit zo ongeveer. Mijn dochters van 6 en 3 hebben de beschikking over een iPad, Samsung tablet en twee oude Android telefoons. En daar kijken ze YouTube (Kids) op en doen wat spelletjes. Voor mijn gevoel zitten ze er wel erg veel op, maar ze spelen ook gewoon buiten en zijn ook regelmatig aan het knutselen, tekenen, spelen. En het is natuurlijk wel fijn dat ze er rustig van worden (in de ochtend/avond).

En laten we wel wezen: papa kijkt de godganse dag naar drie schermen op kantoor en thuis naar laptop en telefoon. Het is gewoon iets van deze tijd inderdaad.

Wel ben ik wat huiverig voor verkeerde invloeden en zaken zoals pesten. Ik zie soms meuk voorbij komen op YouTube. Dat zet ik dan uit, maar 100% controle is onmogelijk. Ik denk dat straks in de toekomst voorlichting verstandiger is dan volledige controle. Maar of ze nu wel of niet een telefoon (met sim) hebben, slechte invloed komt offline natuurlijk ook veelvuldig voor.

Hmmm, ik denk dat ik ze gewoon opsluit tot ze het huis uitgaan op hun 35e... :+
Heel herkenbaar dit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Bij ons kreeg de oudste in groep 7 een mobiel. Telefoon mag niet mee naar bed dus weet zeker dat ze er savonds niet op zit.

Verder is een een kwestie van goed en open voorlichten.

Af en toe pak ik haar telefoon en kijk ik even. Maar eigenlijk nooit iets geks gevonden. Behalve dan de hoeveelheid onzin er in alle whatsapp groepen wordt gezegd (oudste is in tiener meid). Krijgt ongeveer 1000+ berichten per dag...

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

worldfastest schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:51:
Bij ons kreeg de oudste in groep 7 een mobiel. Telefoon mag niet mee naar bed dus weet zeker dat ze er savonds niet op zit.

Verder is een een kwestie van goed en open voorlichten.

Af en toe pak ik haar telefoon en kijk ik even. Maar eigenlijk nooit iets geks gevonden. Behalve dan de hoeveelheid onzin er in alle whatsapp groepen wordt gezegd (oudste is in tiener meid). Krijgt ongeveer 1000+ berichten per dag...
Ik zou het niet eens willen (en is schending van de privacy) .. net zoals een dagboek van je kind lezen.
ik vraag mijn kids mag ik eens kijken .. :? en nee mag ook ..

In tegenstelling tot mijn (eigen) leeftijds genoten wisten mijn ouders dat ik rookte/drugs/drank gebruikte .. ze waren niet happy maar ook niet big drama .. hierdoor was de "lol" er ook snel af ..

Ik weet wel alle "wachtwoorden" .. net zoals de locatie v.d sleutel van het 'dagboek" maar het is wederzijds vertrouwen dat we het eerst vragen, jong geleerd is oud gedaan als er wat is .. dan kunnen we erop terug vallen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
vso schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:00:
[...]

Ik zou het niet eens willen (en is schending van de privacy) .. net zoals een dagboek van je kind lezen.
ik vraag mijn kids mag ik eens kijken .. :? en nee mag ook ..

In tegenstelling tot mijn (eigen) leeftijds genoten wisten mijn ouders dat ik rookte/drugs/drank gebruikte .. ze waren niet happy maar ook niet big drama .. hierdoor was de "lol" er ook snel af ..

Ik weet wel alle "wachtwoorden" .. net zoals de locatie v.d sleutel van het 'dagboek" maar het is wederzijds vertrouwen dat we het eerst vragen, jong geleerd is oud gedaan als er wat is .. dan kunnen we erop terug vallen.
We doen het niet stiekem. Is een voorwaarde, ik mag kijken (en ik lees echt niet al die berichten), en jij mag een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
worldfastest schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:16:
[...]

We doen het niet stiekem. Is een voorwaarde, ik mag kijken (en ik lees echt niet al die berichten), en jij mag een telefoon. Beetje zelfde als mijn huis mijn regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-06 11:36
Mijn oudste kreeg in groep 8 (begin schooljaar) haar mobiel. Eigenlijk wilde we wachten tot de middelbare school, maar ze viel bij alle sociale dingen buiten de boot (iedereen In haar klas had al meerdere jaren een tel).

Gelukkig gaat ze er goed mee om. En een telefoon controleren doen we niet, net als haar internetgebruik. Kwestie van vertrouwen en respect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ook hier in het begin wat strakker erop gezeten en nu los gelaten.

Wel besloten om hem het eerste vo-jaar te helpen met zijn planning binnen Magister, dat is wat ze in groep 8 op po weleens wat te weinig hebben gedaan.

Ik heb ondertussen de ouder notificatie bij mij uitgezet voor diverse zaken, dit hem ook verteld en hij komt nu bij mij als er iets is (of ik merk het wel aan hem :P)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

worldfastest schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:16:
We doen het niet stiekem. Is een voorwaarde, ik mag kijken (en ik lees echt niet al die berichten), en jij mag een telefoon.
En dat maakt het minder erg ?
"tja edelachtbare ik schoot hem wel dood maar dat deed ik wel op een plek die het minste leed veroorzaakte "

Denk dat beide nog steeds dezelfde strekking hebben .. je doet iets wat niet mag ... en bij een debat over de gevolgen / strafmaat wil ik niet eens op ingaan.

Voordat we een discussie starten in wellus/nietus .. denk dat je moet evalueren wat je je kind nu werkelijk leert .. in mijn optiek is het in iedergeval niet wederzijds vertrouwen.

Als je zoiets doet, bepaal dan de zaken wat hij wel/niet kan installeren

Laten we eerlijk zijn, zo heilig ben ik wellicht zelf ook niet. Kost mij ook moeite maar je kinderen loslaten moet je wel ergens mee beginnen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Behalve het waken over wat kijkt je kind allemaal online is er nog een belangrijke, heeft ons 10 euro lesgeld gekost :+ spelletjes installeren yeah!!!!!! gratis of niet het werkt.. owja toen was prepaid op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Ben ik de enige die zich nog herinnert hoe 't was om tiener te zijn? :? Die kids zijn verder dan wij denken. Apps en dergelijke beperken klinkt erg oubollig (en dat zegt iemand die dat woord gebruikt :+ )

Ik zou zeggen: Afspreken dat, bij goed gedrag in het dagelijks leven maar ook in online games (tablet, console, PC gaming), hij/zij een smartphone krijgt zonder beperkingen, maar wel met een abonnement. Onbeperkt bellen en SMSen, maar wel een internetlimiet tot 2GB per maand.

Zelf zou ik absoluut geen beperkingen instellen. Daar komen ze wel omheen achter je rug om. Opvoeden doe je zelf, niet door een digitale schijnblokkade van vrijheden.

Wat ik wel zou doen is een VPN of proxy instellen zodat ze online zo ontraceerbaar mogelijk zijn.

En waarom zou je een tiener willen "beperken" (voor zover dat al mogelijk is)? Om enge predators te weren? Bereid ze gewoon voor op enge oude mannetjes online die leugens verkopen omdat tieners nou eenmaal een makkelijk doelwit zijn. Maak alles thuis bespreekbaar zonder een oordeel te vellen.

Of zodat ze niet gaan kijken naar filmpjes waarin mensen worden onthoofd? Joh, dan krijgen ze die videos doorgestuurd van een vriendje op WhatsApp.

Porno? Welja, want da's zo erg :o

Ik zou me nog druk kunnen maken op het verspreiden van hun eigen foto's die niet door de beugel kunnen. Maar ook dat is A. niet te voorkomen; en B. beter te beperken door gewoon een correcte opvoeding mee te geven.

Zodra ze een bijbaantje hebben kopen ze een Aldi smartphone zonder blokkades voor 100 Euro. Of een simpele iPhone 6 van Marktplaats voor nog minder. Of een oude Android die het nog prima doet. En maandelijks een goedkope prepaid...

"Goh zoonlief, wat ben je braaf geweest deze maand! Nul data!"

Ondertussen raken zijn sokken op en slaapt hij wel erg vroeg iedere avond.

Dat was mijn modus operandi nadat mijn vader thuis op mijn PC het internet blokkeerde met een programmaatje wat ik kundig wist te omzeilen met een kleine bug in die software O-) #TMI

Mijn punt: Jullie klinken allemaal als ouders die vergeten zijn hoe 't was om kind te zijn. Je kan het niet in de smiezen houden. Dan gaat het alleen maar achter je rug om :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• differentdays
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
...

[ Voor 105% gewijzigd door differentdays op 05-05-2022 13:44 . Reden: privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:58

MLLL

Palm Treo 650

Ik ben 42 maar dat Google Family link lijkt mij wel iets voor mijzelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Blue-eagle schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:18:
Ben ik de enige die zich nog herinnert hoe 't was om tiener te zijn? :? Die kids zijn verder dan wij denken. Apps en dergelijke beperken klinkt erg oubollig (en dat zegt iemand die dat woord gebruikt :+ )

Ik zou zeggen: Afspreken dat, bij goed gedrag in het dagelijks leven maar ook in online games (tablet, console, PC gaming), hij/zij een smartphone krijgt zonder beperkingen, maar wel met een abonnement. Onbeperkt bellen en SMSen, maar wel een internetlimiet tot 2GB per maand.

Zelf zou ik absoluut geen beperkingen instellen. Daar komen ze wel omheen achter je rug om. Opvoeden doe je zelf, niet door een digitale schijnblokkade van vrijheden.

Wat ik wel zou doen is een VPN of proxy instellen zodat ze online zo ontraceerbaar mogelijk zijn.

En waarom zou je een tiener willen "beperken" (voor zover dat al mogelijk is)? Om enge predators te weren? Bereid ze gewoon voor op enge oude mannetjes online die leugens verkopen omdat tieners nou eenmaal een makkelijk doelwit zijn. Maak alles thuis bespreekbaar zonder een oordeel te vellen.

Of zodat ze niet gaan kijken naar filmpjes waarin mensen worden onthoofd? Joh, dan krijgen ze die videos doorgestuurd van een vriendje op WhatsApp.

Porno? Welja, want da's zo erg :o

Ik zou me nog druk kunnen maken op het verspreiden van hun eigen foto's die niet door de beugel kunnen. Maar ook dat is A. niet te voorkomen; en B. beter te beperken door gewoon een correcte opvoeding mee te geven.

Zodra ze een bijbaantje hebben kopen ze een Aldi smartphone zonder blokkades voor 100 Euro. Of een simpele iPhone 6 van Marktplaats voor nog minder. Of een oude Android die het nog prima doet. En maandelijks een goedkope prepaid...

"Goh zoonlief, wat ben je braaf geweest deze maand! Nul data!"

Ondertussen raken zijn sokken op en slaapt hij wel erg vroeg iedere avond.

Dat was mijn modus operandi nadat mijn vader thuis op mijn PC het internet blokkeerde met een programmaatje wat ik kundig wist te omzeilen met een kleine bug in die software O-) #TMI

Mijn punt: Jullie klinken allemaal als ouders die vergeten zijn hoe 't was om kind te zijn. Je kan het niet in de smiezen houden. Dan gaat het alleen maar achter je rug om :>
Volgens mij lees je de helft :+ ... ik maak ongeveer vergelijkbaar betoog.. (alleen dit maal als ouder) ..

Overgens scheelt een hoop als je als ouders zegt "laat je telefoon/tablet beneden .. op locatie x"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Dat is de sneeuwvlok-cultuur waarin we nu leven. Ik zie ook kinderen fietsen met felle hesjes en helmen + kniebeschermers. Niet dat dat erg is, integendeel, maar het geeft wel een beetje hoe het is veranderd ten opzichte van "vroeger" toen wij jong waren.

Hoe het uitpakt op ten duur is al een beetje te merken aan de algemeen softe en snel gekwetste mentaliteit van sommige millennials en andere nieuwere generaties.

Zaken veranderen nou eenmaal, maar ik ben blij dat ik opgevoed ben zoals ik dat ben. Lekker vrij met veel vertrouwen en veel eigen verantwoording. Maar ik begrijp ook dat dat niet voor ieder kind is weggelegd.

Maar hoe dan ook, elke generatie overleeft wel weer op haar eigen manier. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 18-02-2020 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 14:36
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Dat is de sneeuwvlok-cultuur waarin we nu leven. Ik zie ook kinderen fietsen met felle hesjes en helmen + kniebeschermers. Niet dat dat erg is, integendeel, maar het geeft wel een beetje hoe het is veranderd ten opzichte van "vroeger" toen wij jong waren.

Hoe het uitpakt op ten duur is al een beetje te merken aan de algemeen softe en snel gekwetste mentaliteit van sommige millennials en andere nieuwere generaties.

Zaken veranderen nou eenmaal, maar ik ben blij dat ik opgevoed ben zoals ik dat ben. Lekker vrij met veel vertrouwen en veel eigen verantwoording. Maar ik begrijp ook dat dat niet voor ieder kind is weggelegd.

Maar hoe dan ook, elke generatie overleeft wel weer op haar eigen manier. :)
Grappig. Als er één groep is die zich snel gekwetst en benadeeld voelt, dan zijn het de boomers wel....

Ik zie trouwens überhaupt niet wat het dragen van een fietshelm te maken heeft met de "sneeuwvlok generatie". Voor zover daar überhaupt sprake van is. De maatschappij is enkel harder geworden, niet sorteren.... Veel meer individualistisch.

Dat men (politiek) graag een paar individuen eruit licht voor politiek gewin is heel wat anders. Veel van dat soort "sneeuwvlok" voorbeelden komen van Twitter. Niemand in mijn omgeving gebruikt Twitter. En uit onderzoek blijkt ook dat slechts 350.000 mensen maandelijk actief tweets uitstuurt. Daar zit ik ook bij, om te klagen over bestellingen etc. Dus niet om mijn mening te spuien. Dus het aantal dat echt actief het platform gebruikt is nog véél lager.

Tegenwoordig vormt men een mening over de maatschappij van wat men op Twitter leest. Alles wat je niet kent, komt van nieuws en media. Zonder enige nuance.

Zo snap ik als ouder het idee van een fietshelm wel. Het voorkomt een hoop gezeik als ze wéér eens vallen, en wordt je een beter mens als je vaak op je kop valt? Ik heb er enkel een misvormd gebit aan over gehouden door het niet dragen van een helm als kind. Kniebeschermers zou ik niet snel doen, maar maakt dat je echt tot een softie? Pro-sporters dragen ook allemaal bescherming. Ook geen watjes over het algemeen...

Wat betreft telefoongebruik. Je kunt niet alles blokkeren en tegenhouden. Ja ze doen nog altijd dingen achter je rug om. Maar dat betekend maar niet dat je geen regels hoeft te stellen. Zo krijg je IMHO juist verwende kinderen. Ja ik speelde ook op de SNES tot middernacht zonder dat mijn ouders dat wisten. Maar ik wist wel dondersgoed dat dat niet slim was. Als het allemaal maar mag, geef je dus een signaal af dat het normaal is. Dat unlimited data normaal is, altijd op je telefoon normaal is etc.

Dus nee, hier geen unlimited data in de toekomst als dat niet gewoon is. Telefoon s'nachts gewoon beneden, want schoolresultaten. Als ze dan stiekem een ander mobieltje of andere manier vinden om het tóch te doen... Prima! Daar ben je kind voor. Dat hoort bij het leren en ontdekken. Maar dat betekend niet dat ik het goedkeur of juist stimuleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat betreft boomers, eens, maar wel op een andere manier. En ik stelde dat het dragen van fietsbescherming an sich verstandig is(wel even goed lezen), maar het wel tekenend is voor nieuwere generaties en dan vooral hun ouders. En pro-sporters vergelijken met 1000 meter op je fietsje naar school :?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 18-02-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:22:
Wat betreft boomers, eens, maar wel op een andere manier. En ik stelde dat het dragen van fietsbescherming an sich verstandig is(wel even goed lezen), maar het wel tekenend is voor nieuwere generaties en dan vooral hun ouders. En pro-sporters vergelijken met 1000 meter op je fietsje naar school :?
Wat heeft dit te maken met op welke leeftijd je kind een telefoon krijgt :?

moet de telefoon een helm krijgen :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 14:36
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:22:
Offtopic maar wat is er dan zo "tekenend" aan? Dat men tegenwoordig beter weet dat een helm veel gedoe kan voorkomen?

En een topsporter hoeft niet het verkeer in nee. Dus die is veel veiliger :+

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 18-02-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

htca schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:37:
Ik ben wel redelijk strikt, uit is uit als ik het zeg, geen vinkjes voor nodig (voor apple ook nog geen app voor gevonden trouwens). Het knopje op de router aan/uit is genoeg... en er mee dreigen ook.
Apple heeft standaard Family Sharing. Je kan je kinderen een eigen Apple ID geven en deze alle koppelen. Screen Time is dan ook actief, je kan per app aangeven of ze gebruikt mogen worden en hoe lang. Downloads en/of app-aankopen uit de Appstore moeten eerst worden goedgekeurd (je krijgt als ouder een pushbericht). Ook langer een app gebruiken kan worden "aangevraagd". Verder zijn ook beperkingen mogelijk, bv het gebruik van AirDrop verbieden, wijzigen van toegangscodes enzo. Het werkt erg goed.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier wat afwijkende situatie. Dochterlief vloog op achtjarige leeftijd voor het eerst als Unaccompanied Minor van papa in NL naar mama in SE. Ondanks dat SAS goede zorg droeg voor begeleiding wilden we dat ze onderweg bereikbaar was, dus een dumbphone van EUR 25 geregeld. Die heeft ze een jaar of vier gehouden (onder steeds luider wordende gemopper) tot ze op d'r 12e een afdank-smartphone van moederlief kreeg. Geen kunstmatige beperkingen, maar de oude specs maaken de meeste nare apps onbruikbaaar. Ik heb als 16e verjaardagscadeau een splinternieuwe Android One telefoon gegeven zonder berperkingen (die ze uiteraard binnen zes maanden kapot liet vallen).

Jaar geleden voor zoon van toen 6 een smartwatch met beperkte belfunctie (kan alleen naar een vooraf bepaald nummer bellen) gegeven voor o.a. pretparkbezoek. Algemene telefoon vooralsnog niet aan de orde. Hij heeft een Linux-PC thuis waar hij z'n lol mee op kan. Als hij behoefte krijgt om online met leeftijdsgenoten te communiceren, zien we wel verder. Vooralsnog doet hij het gewoon ouderwets analoog F2F op school, bij de opvang of in de speeltuin.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1