Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wachtwoord PC

Pagina: 1
Acties:
  • 2.587 views

Onderwerpen

Vraag

• Marlou1997
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 17-02-2020
Mijn vraag
Ik heb gisteren de "oude" computer van mijn opa gekregen. Als ik de aan/uit knop indruk verschijnt er meteen een ouderwets zwart scherm in beeld die vraagt om een wachtwoord. Mijn opa heeft dit wachtwoord ooit zelf ingesteld, want het wachtwoord is zijn eigen voornaam. Maar geen idee hoe we nu van dit wachtwoord afkomen. Het is niet het gebruikersaccount, deze komt hierna nog.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung laptop RV711
Windows7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet staan alleen tips om het wachtwoord van je gebruikersaccount te verwijderen

Beste antwoord (via JackSparrow op 26-04-2020 15:50)

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-01 22:56
Dat is je bios wachtwoord denk ik. Probeer bij het opstarten eens F8 ,DEL of F1 te drukken. (afhankelijk wat er in beeld staat)
Dan vraagt ie vast ook om dat wachtwoord, en in de bios kan je dat wachtwoord veranderen

[Voor 11% gewijzigd door wimpie007 op 17-02-2020 02:49]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11Henk 'm!

• wimpie007
Dat is je bios wachtwoord denk ik. Probeer bij het opstarten eens F8 ,DEL of F1 te drukken. (afhankelijk wat er in beeld staat)
Dan vraagt ie vast ook om dat wachtwoord, en in de bios kan je dat wachtwoord veranderen

[Voor 11% gewijzigd door wimpie007 op 17-02-2020 02:49]

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14-01 02:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Lekker wegggooien, Windows 7 wordt niet meer ondersteund en is dus verouderd. Hoe langer je dit gebruikt hoe meer risico je loopt.

Low Key Gaming

• jooncheez
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11-01 11:45
Lijkt mij inderdaad vragen om een bios wachtwoord.

Kijk hier eens:
YouTube: How to unlock Samsung Laptop Bios Password

Je kan gratis upgraden naar Windows 10, dat is geen issue.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:36

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wat @wimpie007 schrijft. Is een wachtwoord dat in de BIOS is ingesteld.

@NLKornolio Lekker kort door de bocht....

Garmin FR245M + HRM-RUN

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21:48
NLKornolio schreef op maandag 17 februari 2020 @ 04:20:
Lekker wegggooien, Windows 7 wordt niet meer ondersteund en is dus verouderd. Hoe langer je dit gebruikt hoe meer risico je loopt.
Why? SSD'tje erin voor 4 tientjes, Windows 10 d'r op (kan nog steeds gratis) en de laptop loopt voor veel gebruikers weer als een trein.

@Marlou1997 waarvoor wil je de laptop eigenlijk gebruiken?
Als je er zelf Windows 10 op kan zetten en een SSD kan inbouwen (gewoon even op YouTube een filmpje zoeken) zal de laptop voor MS office en internetten nog prima te gebruiken zijn. Een webpagina laden zal misschien wat langer duren, bijvb. 5 seconden in plaats van instant, maar als je daar mee kunt leven heb je voor 40 euro een prima laptop. Ik weet alleen niet zeker of Netflix soepel gaat werken, omdat de laptop met een hoop moderne codecs niet goed overweg kan gaan. Maar dat zou je moeten proberen.

Als je de laptop intensiever wilt gebruiken of je zelf geen SSD en Windows 10 geïnstalleerd krijgt, zou ik de laptop persoonlijk voor een paar tientjes verkopen. Voor intensievere taken is de laptop niet meer geschikt en de laptop is zeker het geld niet meer waard dat een computerwinkel voor een SSD + inbouw + Windows 10 vraagt.

Wat betreft het wachtwoord, ik denk dat je even in de bios (handleiding, anders vaak een F-toets of delete spammen bij opstsrten) moet kijken. Waarschijnlijk vind je daar iets van een admin wachtwoord. Dat moet uitgeschakeld worden.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:22

rens-br

Moderator Mobile & IN
@Marlou1997 welkom op Tweakers.

Dit heeft niet zoveel te maken met aankoopadvies, ik geef je topic dus even een schopje de goede kant op.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13:17
Wat een bullshit zeg, zeg dan gewoon niks man.

• gerwintr
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 16-01 21:56
fout gelezen

[Voor 89% gewijzigd door gerwintr op 17-02-2020 16:42]

• rickboy333
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:35
Buiten het feit dat dit A een bullshitantwoord is en B je gewoon naar win 10 kan upgraden met een windows 7 key, moet je eerst het bioswachtwoord hebben om er sws iets anders op te zetten.....

Bij die wat oudere laptops kan je meestal een wachtwoord resetten door zowel de BIOS batterij als de accu er uit te halen.

TIME TO UPGRADE !!!

• hoi1234
rickboy333 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:40:
[...]

Buiten het feit dat dit A een bullshitantwoord is en B je gewoon naar win 10 kan upgraden met een windows 7 key, moet je eerst het bioswachtwoord hebben om er sws iets anders op te zetten.....

Bij die wat oudere laptops kan je meestal een wachtwoord resetten door zowel de BIOS batterij als de accu er uit te halen.
Ik denk niet dat @Marlou1997 een bioswachtwoord bedoelt. Op mijn DELL latitude E7240 heet het "System password" wat zij volgens mij zoekt. Als beschrijving staat er het volgende bij:
"When this password is set: it
* Requires the password be entered when the system is powered on."

Dit gedrag kan ik me herinneren van een oude Toshiba laptop die m'n vader had. Daar moest je de laptop eerst aanzetten en voordat die door ging naar Windows XP, kreeg je een zwart scherm met een witte cursor en moest je een wachtwoord intypen. Een bioswachtwoord zal je volgens mij eigenlijk niet nodig moeten hebben als je de laptop gewoon opstart.

• _trickster_
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 16-01 21:41
hoi1234 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:52:
[...]
Ik denk niet dat @Marlou1997 een bioswachtwoord bedoelt. Op mijn DELL latitude E7240 heet het "System password" wat zij volgens mij zoekt. Als beschrijving staat er het volgende bij:
"When this password is set: it
* Requires the password be entered when the system is powered on."
Dat klopt, het is een System / Boot Password die je instelt in de BIOS, vaak/altijd gecombineerd met een BIOS wachtwoord, anders kan je hem zelf meteen resetten.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13:17
We hebben het over een bios wachtwoord of een HDD wachtwoord. Als de user deze niet meer weet kan de HDD vervangen worden om het op te lossen geloof ik, maar als het om een bios ww gaat word het toch wel lastig hoor.

• hoi1234
mugen4u1987 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:00:
We hebben het over een bios wachtwoord of een HDD wachtwoord. Als de user deze niet meer weet kan de HDD vervangen worden om het op te lossen geloof ik, maar als het om een bios ww gaat word het toch wel lastig hoor.
@Marlou1997 weet het wachtwoord wel, maar wil het er af hebben.

Overigens staat het gewoon in de handleiding hoe je het "boot password" (zo noemt Samsung het blijkbaar) er op zet. Verwijderen zal dan ook niet heel veel moeilijker zijn. Dat staat op pagina 83 van de handleiding. Op pagina 81 van de handleiding staat hoe je in de bios moet komen. Dat doe je daar na het aanzetten meteen op F2 te spammen.

http://downloadcenter.sam...Win7_Vista_Manual_eng.pdf

[Voor 31% gewijzigd door hoi1234 op 17-02-2020 14:05]

• dannx1986
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-01 18:12
Als je in de BIOS zit zoals hierboven genoemd (door bij het aanzetten van je laptop herhaaldelijk op de F2 toets te drukken), Ga je naar het tabblad Security (via pijltje naar rechts)
Daar kun je het Supervisor en/of user password verwijderen (Clear) en de 'Password On Boot' op Disabled zetten.

Als je dit gedaan hebt via de F10 toets de instellingen opslaan en de BIOS verlaten.

[Voor 12% gewijzigd door dannx1986 op 17-02-2020 16:15]

Anoniem: 434383

Het zou ook nog Bitlocker kunnen zijn, wanneer je het gebruikt zonder TPM module. Bitlocker deactiveren kun je gewoon in Windows doen.

Anders iets met VeraCrypt of TrueCrypt?

• fastedje
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 16-01 16:44
Je kan op een oude laptop nog prima Linux gebruiken, er is geen noodzaak een wat ouder laptopje weg te gooien. Als je het BIOS password gereset hebt, dan zou je met een live Linux usb stick eerst eens kunnen kijken of alles naar behoren werkt. Er zijn verschillende distributies die live usb images hebbeb, zoals Knoppix of Ubuntu.

• hoi1234
JvdBe schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:40:
Het zou ook nog Bitlocker kunnen zijn, wanneer je het gebruikt zonder TPM module. Bitlocker deactiveren kun je gewoon in Windows doen.

Anders iets met VeraCrypt of TrueCrypt?
WIndows 7HP ondersteunt geen Bitlocker. Dus dat zal het denk ik niet zijn.
fastedje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:05:
Je kan op een oude laptop nog prima Linux gebruiken, er is geen noodzaak een wat ouder laptopje weg te gooien. Als je het BIOS password gereset hebt, dan zou je met een live Linux usb stick eerst eens kunnen kijken of alles naar behoren werkt. Er zijn verschillende distributies die live usb images hebbeb, zoals Knoppix of Ubuntu.
Linux is helaas niet voor iedereen bedoelt. Maar als het voor TS geschikt is, is het zeer zeker een goede optie.

• dannx1986
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-01 18:12
fastedje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:05:
Deze laptop zou ook nog draaien op Windows 10, en de upgrade is gewoon gratis te downloaden via de Windows 10 Upgrade Assistant.

• Rafael Liet
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 18-06-2020
Dit Wachtwoord is vgm je BIOS wachtwoord. Deze kan je vgm uitschakelen in je BIOS ( F2 of F8 of F12)

• wimpie007
Geen dank Marlou

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:10

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

Thanks @wimpie007 :-) Volgens mij komt @Marlou1997 er nu wel uit. Deze gaat op slot.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True