Wasmachine maakt tijdens centrifugeren veel lawaai en trilt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercule
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-10-2023
Beste

Mijn wasmachine is begin januari stuk gegaan. Het rubber was gescheurd en er was een veer afgebroken waardoor de trommel los zat. Het rubber werd een soort van grid en zat in het filter en mijn was.

Inmiddels heb ik een nieuwe wasmachine van Sharp
https://www.mediamarkt.nl...sgfb8143w3bx-1517026.html

Hij wast goed alleen maakt hij redelijk veel lawaai tijdens het centrifugeren en trilt hij.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Te hoog toerental (momenteel 1400)
Verstopte afvoer?
Ligt het aan het type wasmachine zelf?
Wasmachine niet vol genoeg?

Hij staat waterpas en ik heb een speciale anti tril mat

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

We weinig was/te veel was.
Trommel in onbalans.

Afvoer heeft er niks mee te maken.(niet met trillen bij centrifugeren in elk geval)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 17-02-2020 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die mat is trouwens niet tegen het trillen maar tegen het doorgeven van de trillingen aan de grond (meestal tegen geluidsoverlast). Hij zou zelfs juist erger kunnen gaan trillen omdat de mat wat meegeeft.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Duw eens aan alle kanten van de wasmachine om te zien of die meegeeft.
Waterpas betekent niet altijd dat alle pootjes contact maakt met de grond / mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52
Ik heb op mijn wasmachine een riante betonnen tegel gelegd (~ 60 x 30cm). Het trillen is nu een stuk minder, ondanks dat de wasmachine al waterpas stond. De tegel ligt zelf op van die kleine rubberen matjes zodat hij er niet af kan trillen en op zichzelf niet ook contactgeluid zou veroorzaken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Trilt hij ook als de machine leeg is?
Zo ja, dan is de trommel in onbalans, dan zou ik de winkel/leverancier aan de jas trekken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Waterpas voor wasmachines is onnodig, de machine moet op het oog recht staan, dat is voldoende. Wat wel erg belangrijk is, is dat de machine stevig op de grond stat, dus alle 4 de pootjes moeten stevig de grond raken. Als 1 pootje niet stevig staat, geeft de machine veel trillingen door. Een mat onder de machine (zoals @Room42 ook al aangeeft) kan het trillen dus erger maken! Er is immers bewegingsvrijheid. Een dergelijke mat kan alleen helpen in de demping als de ondergrond zelf al niet stevig is, zoals bijv. een houten vloer. Indien je een betonnen vloer hebt zou ik die mat er onderweg halen.

Kortom, check als eerste of je voetjes stevig op de grond staan, door op de hoekpunten van je wasmachine te duwen.

Verder kan je nog kijken of je transportbeveiliging er uit is, maar die is er vermoedelijk wel uit, anders had je wel meer lawaai gehoord :+

[ Voor 17% gewijzigd door Flimovic op 17-02-2020 08:31 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:22
Dit lees ik bij Coolblue

Minpunt:
Beschikt niet over een koolborstelloze motor voor minder trillingen en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercule
Heel erg bedankt iedereen

Ik had ooit ergens gelezen dat als je afvoer verstopt zit de wasmachine het water niet goed kan weg pompen tijdens het centrifugeren.
Was bang dat dat de oorzaak was. Gisteren heb ik zelfs de pijp waar de slang naar de afvoerpijp in zit afgezaagd naar 15 centimeter.

Voor zover ik kan voelen staat de wasmachine stevig op alle vier de poten. Hij is net 7 dagen oud.

Het is een wasmachine waar 8kilo in kan. Ik heb hem expres niet te vol gedaan. Zou dat de oorzaak kunnen zijn gecombineerd met een hoog toerental?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

TTLCrazy

Listen to Frankie

Flimovic schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:29:
Waterpas voor wasmachines is onnodig, de machine moet op het oog recht staan, dat is voldoende.
[...]
Ik heb daar toch andere ervaringen mee. Mijn wasmachine maakte duidelijk minder lawaai na waterpas zetten. En op het oog stond deze best goed. Na wat kleine aanpassingen is deze een stuk minder geluid gaan maken en belangrijker, minder trillen.

[ Voor 45% gewijzigd door TTLCrazy op 17-02-2020 13:16 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Hercule Heb je de 3 transportbouten wel verwijdert ? Zoals @Flimovic ook al zei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

TTLCrazy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Ik heb daar toch andere ervaringen mee. Mijn wasmachine maakte duidelijk minder lawaai na waterpas zetten. En op het oog stond deze best goed. Na wat kleine aanpassingen is deze een stuk minder geluid gaan maken en belangrijker, minder trillen.
Dat is echt bijzonder onwaarschijnlijk. Het is aannemelijker dat je na het waterpas stellen van je wasmachine de pootjes beter hebt uitgedraaid, waardoor ze daarna wel stevig op de grond stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

TTLCrazy

Listen to Frankie

Flimovic schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:21:
[...]

Dat is echt bijzonder onwaarschijnlijk. Het is aannemelijker dat je na het waterpas stellen van je wasmachine de pootjes beter hebt uitgedraaid, waardoor ze daarna wel stevig op de grond stonden.
En toch vertel ik je dat deze allemaal op de grond stonden. Stevig en wel.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:18

Agent47

I always close my contracts.

Zoals hierboven al aangegeven. Transportbouten moeten verwijderd worden, bij mij waren dat er 4. Anders gaat die aan de wandel

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Hercule Ga eens zelf op de wasmachine zitten tijdens het centrifugeren. Als hij dan minder trilt, dan helpt het toevoegen van gewicht zoals ik suggereerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 16:33
Agent47 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:24:
Zoals hierboven al aangegeven. Transportbouten moeten verwijderd worden, bij mij waren dat er 4. Anders gaat die aan de wandel
Ik wou het eigenlijk niet eens posten, want dat is hopelijk het eerste wat je met een wasmachine doet als je hem installeert, maar wellicht heeft TS dat nog niet eerder gedaan.

Ik vertel je wel (uit ervaring van iemand die mij om advies vroeg) dat je wasmachine dan niet een beetje trilt, maar je halve kamer doorwandelt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:18

Agent47

I always close my contracts.

s0ulmaster schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Ik wou het eigenlijk niet eens posten, want dat is hopelijk het eerste wat je met een wasmachine doet als je hem installeert, maar wellicht heeft TS dat nog niet eerder gedaan.

Ik vertel je wel (uit ervaring van iemand die mij om advies vroeg) dat je wasmachine dan niet een beetje trilt, maar je halve kamer doorwandelt.
Als die wordt aangesloten door leverancier, Mediamarkt in mijn geval, dan wordt dat gedaan door hun.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

CurlyMo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:24:
@Hercule Ga eens zelf op de wasmachine zitten tijdens het centrifugeren. Als hij dan minder trilt, dan helpt het toevoegen van gewicht zoals ik suggereerde.
Klopt, dit is exact de reden dat vaak een Miele wordt aangeraden voor mensen die op zolder de wasmachine willen plaatsen en daar een houten vloer hebben. Een Miele is een stuk zwaarder en trilt daarmee minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Flimovic schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Klopt, dit is exact de reden dat vaak een Miele wordt aangeraden voor mensen die op zolder de wasmachine willen plaatsen en daar een houten vloer hebben. Een Miele is een stuk zwaarder en trilt daarmee minder.
Ik heb hier verschillende maatregelen genomen op een houten vloer met een siemens wasmachine.
- De betreffende betonnen tegel erop
- Multiplexplaat direct op de houten balken geschroefd.

Dat laatste i.p.v. de huidige vloerplanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:53
wat bij mij gigantisch hielp is een inductie-varriant te pakken. (schijnt met magneten de trommel op plek te houden). Maarja, dan moet je wel een nieuwe kopen, beetje onzinnig -.- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Hercule ik heb de titel van het topic wat verduidelijkt :).

Draait de trommel in het midden van de deur als je deze met de hand rond draait?

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 23:51
Ik zou hierbij ook eerst naar de pootjes kijken.
Dat ze alle 4 de grond raken wil helaas bij de meeste moderne wasmachines niet veel meer zeggen. Al zou er een pootje een halve centimeter boven staan geven de meeste moderne machines die halve cm gewoon mee door het frame. Je merkt dit dan goed dat de machine als een gek staat te trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:19
@Hercule Heeft de wasmachine een kalibratie functie? Zo ja, probeer die eens te draaien om te kijken of bij de volgende was hij minder trilt.

(onze samsung heeft het ook, en raad het zelfs aan in de handleiding bij (her)plaatsen))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 10:48
had ik laatst ook. Bij mij zat het blok beton los. deze aangedraaid en probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercule
Bedankt nogmaals voor alle reacties

De veiligheidspinnen zijn eruit gehaald door mediamarkt (die hebben hem gebracht en geplaatst).

De wasmachine heeft helaas geen kalibratie functie.

Hij trilde afgelopen zondag best wel hard (er zat toen een jas en een paar handdoeken in) tijdens het centrifugeren. Tijdens het wassen zelf is hij redelijk geluidsloos.

Ik heb alleen niet zo heel veel verstand van het verstellen van poten. Is er een manier om te kunnen zien of je ze goed afstelt? Ben eigenlijk een beetje bang dat ik het alleen maar erger maak als ik er zelf iets aan verander. Zou ik mediamarkt hier over kunnen mailen?

En wat precies wordt er bedoeld met iets zwaars op de machine leggen? Zorgt een betonblok op de machine voor stevigheid?

Hij staat momenteel op een trilmat in de badkamer.
Pagina: 1