Netwerk cafe inrichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-07-2024
Goedenavond, ik zou graag jullie advies willen.

Ik heb zelf al heel veel uitgezocht, maar klein beetje advies of jullie het met mij eens zijn.

Vriend van mij heeft een cafe, ingedeeld met het volgende.

- Souterrain, Keuken
- Begane grond, café
- Eerste verdieping, o.a. voorraadhok (hier komt ziggo modem binnen).
- Tweede verdieping, kantoor (hier alles bekabeld).
- Terras voor het café, meter of 10 diep denk ik.

Op dit moment staat er een ziggo modem (met dhcp), daarachter een simpele router (ook met dhcp). Met de wifi van deze simpele router wordt op dit moment het hele cafe/terras van wifi voorzien. Hierdoor loopt alles natuurlijk door elkaar heen door alle dhcp.

Er staat een POS kassasysteem (lightspeed). Vanuit de router gaat er 1 kabel naar een Apple router (ook weer dhcp), daarachter zit alles aangesloten van de kassa (kassa computer, bonprinter, keukenprinter etc). Ook dit geeft weer een eigen wifi waar alle ipad's op zitten voor bestellingen op te nemen etc. Ik ben bij lightspeed aan het navragen of die Apple router weg kan, daar gewoon en switch neerleggen en daar alles op aan sluiten.

Nu is mijn plan.
Op eerste verdieping, Ziggo modem in bridge modus, Ubiquiti UniFi Security Gateway, daarachter Ubiquiti UniFi Switch US-8-60W, vanuit switch gaat 1 kabel naar boven, 2 kabels naar beneden, 1 voor Ubiquiti UniFi AP nanoHD (binnen unit) en 1 voor switch voor alle POS producten, daarnaast 1 kabel naar Ubiquiti UniFi AP AC Mesh (buitenunit), net voor het café zit een overkapping, daar wil ik een unifi access point installeren, vooral voor het terras).

Zijn jullie het eens met bovenstaand plan of nog aanvullingen/veranderingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou de mesh weglaten/vervangen met normale AP en dan zit je goed. Wel meerder netwerken (subnets, nat, dhcp, vlan) gebruiken. Geen reden voor de kassa om met andere clients te communiceren om maar wat te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Je adviseert wel om van een heel simpele setup met maar een paar componenten, naar een veel uitgebreidere setup te gaan, met apparatuur van een fabrikant (Ubiquiti) waarvan het correct instellen wel iets meer vraagt dan de kennis nodig om een Ziggo modem + Apple router te installeren.

Wat als er problemen zijn met het systeem, dan heeft dat direct impact op zijn business, omdat het kassasysteem er ook op aangesloten is. Wie gaat dan de service leveren om het weer te laten werken?

Is het niet verstandiger om hem te adviseren om voor een professionele oplossing, inclusief dienstverlening te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johnkeates schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:55:
Ik zou de mesh weglaten/vervangen met normale AP en dan zit je goed. Wel meerder netwerken (subnets, nat, dhcp, vlan) gebruiken. Geen reden voor de kassa om met andere clients te communiceren om maar wat te noemen.
Hij doet helemaal geen mesh, dat dat ding "mesh" heet maakt het nog geen mesh als je het bedraad aansluit. Het is gewoon een AP in deze setup.
Cpt.Morgan schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:36:
Je adviseert wel om van een heel simpele setup met maar een paar componenten, naar een veel uitgebreidere setup te gaan, met apparatuur van een fabrikant (Ubiquiti) waarvan het correct instellen wel iets meer vraagt dan de kennis nodig om een Ziggo modem + Apple router te installeren.

Wat als er problemen zijn met het systeem, dan heeft dat direct impact op zijn business, omdat het kassasysteem er ook op aangesloten is. Wie gaat dan de service leveren om het weer te laten werken?

Is het niet verstandiger om hem te adviseren om voor een professionele oplossing, inclusief dienstverlening te gaan?
Mogelijk, maar zo ingewikkeld is het niet.

Gewoon twee of drie VLANs:
- eentje voor POS (met hoge QoS)
- eentje voor gasten (background QoS)
- evt nog eentje voor overige non-POS (inter)netverkeer van de zaak zelf

Als alles UniFi is (zoals hier) is dat eenvoudig in te stellen. Per VLAN een SSID instellen en klaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
dion_b schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:51:
[...]
Mogelijk, maar zo ingewikkeld is het niet.
Voor jou, en andere tweakers hier wellicht niet. Maar als die cafébaas geen tweaker is, is het nogal een stap vanaf een Ziggo modem + Apple router zonder instelmogelijkheden naar een Ubiquiti setup met VLANs. Als die cafébaas dat weet en het prima vind, dan is het natuurlijk goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cpt.Morgan schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:51:
[...]

Voor jou, en andere tweakers hier wellicht niet. Maar als die cafébaas geen tweaker is, is het nogal een stap vanaf een Ziggo modem + Apple router zonder instelmogelijkheden naar een Ubiquiti setup met VLANs. Als die cafébaas dat weet en het prima vind, dan is het natuurlijk goed...
TS is degene die dit regelt, niet cafebaas. Gezien hij zelf al met een werkbaar opzet kwam lijkt dat me niet te hoog gegrepen.

Qua beheer maakt het weinig uit. Cafebaas heeft er nu de ballen verstand van en weet niet wat hij met Ziggo modemrouter en Apple router doet. Worst-case heeft hij er straks evenmin verstand van maar dan met een in beginsel beter werkende oplossing. Als het goed is hoeft er na opzetten niets meer te gebeuren, gasten krijgen geen prive-logins, apparaten komen met juiste SSID en PSK vanzelf op juiste netwerk terecht. "Meld de tablets van de obers aan op $SSID" is waar het op neerkomt en dat gebeurt nu al.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Goedemiddag,

Ondertussen alles aangesloten, binnen in het cafe werkt perfect, nog paar kleine verbeteringen qua gasten netwerk, maar dit is helemaal goed.

Maar ik heb nog 3 vragen, misschien dat jullie mij kunnen helpen:

1) Als ik in het cafe ben en op wifi/lan zit, kan ik gewoon bij de controller, dit gaat perfect, kan alles instellen.
Nu zou ik ook graag vanuit thuis dit allemaal nakijken, heb in de Settings remote access al aangezet, maar als ik dan naar https://unifi.ui.com/dashboard ga, krijg ik de melding No Results en gaat die naar mijn profiel toe, maar ik zie dus verder niets van het netwerk. Moet ik daarvoor nog wat instellen qua port forwarding etc?
Of heb ik daar echt de Cloud Key voor nodig?

2) Ik krijg netjes meldingen op mijn mail als iets niet werkt, maar dan staat er onderaan de mail: Controller URL en die staat nu op https://unifi.yourdomain.com:8443. Moet ik aan de hostingkant een subdomein aanmaken en die ook ergens aanpassen in de instellingen? Zou ik dan wel in kunnen loggen?

3) Ik heb voor Gasten het zo ingesteld dat ze eerst naar het Gasten Portaal gaan, daarop loggen ze in met wachtwoord en vanaf daar worden ze doorverwezen naar website van het cafe (https pagina). Iedere keer als ik daarnaar toe ga, krijg ik Server Identiteit fout, moet ik hier gewoon http van maken (aangezien aan de hosting kant https forceren toch aanstaan?)

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Enige wat ik mis, maar wellicht overkill, een tweede aansluiting als ziggo niet werkt dan over adsl oid een cheap ass abbo voor failover? aangezien kassasysteem toch wel ‘mission critical’ is? Of is het offline ook werkbaar?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royv1981
Dank je wel voor je bericht! Bij het kassa systeem zit een backupserver die ervoor zorgt dat ze altijd verder kunnen gaan als er geen internet verbinding aanwezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je de boel op afstand willen beheren dan heb je inderdaad een CloudKey nodig. Daarna zie je deze "site" onder jouw account en kun je de boel bekijken en beheren wanneer en waar jij dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:53
sypie schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:30:
Mocht je de boel op afstand willen beheren dan heb je inderdaad een CloudKey nodig. Daarna zie je deze "site" onder jouw account en kun je de boel bekijken en beheren wanneer en waar jij dat wilt.
Kan ook zonder cloudkey. Ik draai de controller in een docker container en die kan ik ook via de cloudportal benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Dank je wel voor jullie antwoorden. Maar het kan dus niet door in de Instellingen van de Controller, Remote Access in te stellen en dan ook bij instellingen de hostname aan te passen naar een subdomein, bv. unifi.domein.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Jawel, onder remote acces, wat heb je daar staan? Ik zie connected en daarbij een email adres/UBNT account. Als ik inlog op https://unifi.ui.com met datzelfde account zie ik mijn controller daar gewoon verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
gastje01 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:49:
Jawel, onder remote acces, wat heb je daar staan? Ik zie connected en daarbij een email adres/UBNT account. Als ik inlog op https://unifi.ui.com met datzelfde account zie ik mijn controller daar gewoon verschijnen.
Dat is dus het rare, daar staat mijn account met e-mailadres en wachtwoord..
Als ik dan inlog, krijg ik wel te zien: Unifi Network en de host, maar heeft de Status Offline, terwijl deze gewoon online is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Geeft je controller wel aan dat ie connected is? Staat op diezelfde pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usJ5d8fW7efXJQvRtpavAPrFLbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txI0L1HaLM4eBsJu5UndHSM1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o89H5OzKGrMCMAeEuaIi9ecKG8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FL5tWaexuaho4qamR7sgDiA.png?f=fotoalbum_large
Deze bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Ow sorry, dat kan ik nu dus niet zien, aangezien ik nu thuis ben en niet in het cafe..

Maar toen ik daar vanmiddag keek, stond daar connected.

Weet wel dat 2de optie (local) aanstaat, maakt dat wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Nee, dat geeft alleen aan dat je met een online account ook lokaal direct op de controller kan inloggen, kan handig zijn als je meerdere controllers beheert zodat je niet voor iedere een eigen wachtwoord hoeft te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Oke, maar hij herkent de controller dus wel als ik het zo zie, dat is al positief (aangezien ik ook een intern ip adres zie).. maar hij geeft alleen nog aan dat die offline is en dat is wel weer apart

Of kijkt die nu naar mijn eigen netwerk bij mij thuis?

[ Voor 12% gewijzigd door royv1981 op 22-03-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Nee, dat is het IP adres wat je controller doorgeeft aan de “cloud” van ubnt.

Ik denk dat je het best even op de controller zelf kan inloggen en kijken wat daar gebeurt. Waar heb je de controller op geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Ik heb het volgende gedaan:
Unifi Gateway > Unifi Switch > 2x AP

Mijn eigen macbook aangesloten op de Unifi Switch en vanuit daar de Controller ingesteld.
Als ik met mijn Macbook naar cafe rij en inlog op de Wifi, kan ik ook meteen op de Controller, daarom denk ik dat ik een Cloud Key nodig heb in deze configuratie of kan het ook anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Dat gaat inderdaad niet werken nee. Als jou MacBook er niet is hebben de gasten ook geen portal waar ze op landen en dus geen internet. In dat geval heb je een CloudKey of computer nodig die 24/7 aan staat en bereikbaar is. Ik was er gemakshalve even van uit gegaan dat dat de situatie was.

Wellicht moet je t niet moeilijker maken dan t is/was, enkel beter. 1 netwerk voor je kassa’s en 1 guest netwerk, zonder portal, voor je gasten.

Zie dit overigens niet als kritiek, maar als een advies. Als je niet exact weet wat je aan het doen bent (no offence) is het niet verstandig om dit in een live omgeving te leren en te testen. De oude situatie was zeker slechter, maar nu er “geïnvesteerd” is wordt er een goed werkend systeem verwacht. Ben jij altijd beschikbaar om bij te springen als t niet werkt? Kies daarom voor een oplossing waarvan je weet dat t blijft werken, scheelt potentieel een hoop frustratie in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Ik zie het zeker niet als kritiek, ben juist alleen maar blij hiermee.

Het oude netwerk had 3 routers achter elkaar staan, niets werkte goed (ook het kassa systeem niet, lag er regelmatig uit), dus er moest wel iets gebeuren.

Ik doe heel veel met netwerken, maar had alleen nog niet gewerkt met Unifi producten (wel al veel uitgezocht van te voren). Cafe is tot 6 april dicht, dus nu kunnen we nog alles proberen.

Maar het is dus simpel, ik moet een Cloud Key hebben of er moet een PC constant aanstaan (en volgens mij is dat ook zo) en dan is het probleem ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hangen er ook camera's of is de eigenaar van plan om dat te doen? Dat kan gevolgen hebben voor welke CloudKey er aangeschaft kan worden. https://unifi-protect.ui.com/cloud-key-gen2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Goedemorgen Sypie, bedankt voor je bericht. Er hangen wel camera's, deze zitten aangesloten op een harddisk recorder en die zit gekoppeld via netwerkkabel aan de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Er hangen inderdaad camera's, maar die zitten op een harddiskrecorder en de recorder zit met een UTP kabel op de switch, dus camera's zitten niet apart op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Goedemiddag,

Ik heb nog 1 vraagje. Heb een Cloud Key gekocht, dit werkt perfect, ik kan van buitenaf nu de Unifi instellen.

Maar nu probeer ik een port forwarding in te stellen (dit is makkelijk), maar als ik dan probeer om te gaan naar extern ip 77.xxx.xxx.xx:8001 (ip opgezocht via watismijnip.nl en poort ingesteld in apparaat), dan krijg ik alleen melding dat pagina niet bereikbaar is.
Als ik dan probeer te pingen naar 77.xxx.xxx.xx, dan krijg ik alleen maar een request time out.
Hoe zou dit kunnen?

Situatie: Ziggo modem (in bridge modus) > Unifi Gateway > Unifi Switch.

Alvast bedankt voor jullie meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het zou kunnen dat poort 8001 helemaal nog niet open staat naar het apparaat waar die naar toe moet.

Bekijk deze eens voor de stappen die je moet doorlopen.
[YouTube: usg port forwarding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Ik denk dat ik er achter ben. In de harddisk recorder kun je 2 poorten opgeven, http poort en internal poort. Deze stond eerst op 80 en 8001, maar aangezien poort 80 al standaard wordt gebruikt voor Gateway, heb ik hier 8002 en 8001 van gemaakt.

Wat ik nu merk ik dat ik overal zie dat deze poorten gelijk moeten zijn.
Dus denk dat ik moet proberen (ben nu niet in cafe), om de poorten bij allebei te veranderen naar 8000 en dan zou het moeten kloppen.

Wordt vervolgd (of zegt iemand nu, dit slaat nergens op wat je zegt)
Pagina: 1