Uitbouw stalen draagconstructie wel of niet nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaluee
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02-2024
We hebben nu 2 offertes liggen voor onze uitbouw. Volgens aannemer 1 is een stalen draagconstructie nodig, terwijl aannemer 2 zegt dat dit voor ons type woning helemaal niet nodig is.

Ze kunnen mij op dit vlak alles wijs maken. Hoe beoordeel je of dit inderdaad wel of niet nodig is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:41
Laat ze beide uitleggen waarom ze denken dat er wel of niet een draagconstructie nodig is.

Wellicht gebruiken ze andere materialen of bouwmethodes.

[ Voor 4% gewijzigd door _Quadro op 16-02-2020 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Je hebt een sterkte berekening nodig. Als die sluitend is, dan is het goed.

Maar als je meer hulp nodig hebt: waar komt deze stalen constructie en hoe zit het huis nu in elkaar?

Als er bijvoorbeeld reeds een groot kozijn zit, met een lattei daarboven, dan hoef je geen stalen balk te plaatsen om daar de gevel op te vangen als je geen breder gat in de gevel maakt dan dat kozijn.

Het kan zijn dat je beton vloeren dragend zijn en daarom aan die gevel geen staal nodig is. Maar als je daar een beoordeling over wilt, zul je met duidelijke informatie/tekeningen van je huis en verbouwing moeten komen

[ Voor 78% gewijzigd door Cyriel85 op 16-02-2020 20:33 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit toon je aan door een berekening. Zonder een schets is er nu niks over te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Constructies zijn 9/10 keer veel te sterk ( ik las ze nog wel eens in elkaar.) Tegelijkertijd zou ik het gewoon wel doen. Liever te stevig dan niet stevig genoeg. Er zijn een hoop beunhazen onder de aannemers.

Hypocrites must die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaluee
Cyriel85 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:29:

Maar als je meer hulp nodig hebt: waar komt deze stalen constructie en hoe zit het huis nu in elkaar?

Als er bijvoorbeeld reeds een groot kozijn zit, met een lattei daarboven, dan hoef je geen stalen balk te plaatsen om daar de gevel op te vangen als je geen breder gat in de gevel maakt dan dat kozijn.

Het kan zijn dat je beton vloeren dragend zijn en daarom aan die gevel geen staal nodig is. Maar als je daar een beoordeling over wilt, zul je met duidelijke informatie/tekeningen van je huis en verbouwing moeten komen
We hebben nu een schuifpui, welke in de uitbouw vervangen zal worden door openslaande deuren. Lattei zegt me eerlijk gezegd niets.. Ik heb wel ergens de bouwtekeningen, zou dat uitsluitsel geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
Cyriel85 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:29:
mwoah, er is ook nog zoiets als stabiliteit en stijfheid en wat andere details maar waarschijnlijk bedoel je sterkte in dit geval overkoepelend :+
Kaluee schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:27:
Hoe beoordeel je of dit inderdaad wel of niet nodig is?
door dit te doen:
_Quadro schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:29:
Laat ze beide uitleggen waarom ze denken dat er wel of niet een draagconstructie nodig is.

Wellicht gebruiken ze andere materialen of bouwmethodes.
Het resultaat vervolgens hier posten, of als je het helemaal netjes wil doen een derde partij benaderen en die er iets over laten zeggen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je nu een schuifpui hebt is de buitenmuur al voorzien van verstevigingen tegen instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:23
Bij een nieuwbouwwoning zal de bakstenen gevelbekleding opgevangen moeten worden met een latij.
Een schuifpui zal niet zijmuur tot zijmuur zijn.
Bij je uitbouw wil je neem ik aan niet halverwege je kamer 2 oude restanten buitenmuur hebben staan.

Als die muurtjes weggehaald worden zal de bestaande betonnen of verborgen stalen latij verdwijnen.
Hiervoor komt de stalen constructie in de plaats.

Wat ook kan is dat je een ouder huis hebt en er vloerbalken en een kapconstructie opgevangen moeten worden.
Helaas is deze info niet te vinden in je startpost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Kaluee schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:10:
[...]
Lattei zegt me eerlijk gezegd niets..
Een latei is een betonnen of stalen balk boven een opening in de muur die steun geeft aan de stenen erboven. Zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117275_Latei_plus_dakrand_1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Widow op 17-02-2020 08:32 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Ik zou de bouwtekening wel eens willen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ik ook.
De informatie wel of geen stalen constructie moet in de tekeningen, principe details en constructie berekening terug te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 11:40

Aidix

Geluidspietlut

In heb een uitbouw in een 5.1m brede woning. Er zit een stalen draagbalk tegen de verdiepingsvloer waar het dak op rust. Aan de achterpui kant lateien boven raam en schuifpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Aidix schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:29:
In heb een uitbouw in een 5.1m brede woning. Er zit een stalen draagbalk tegen de verdiepingsvloer waar het dak op rust. Aan de achterpui kant lateien boven raam en schuifpui.
In het zicht of uit het zicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 11:40

Aidix

Geluidspietlut

Gipsplaten, stalen balk, hout, isolatieplaten, dakleer. Uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaluee
D.deJong schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:47:
Ik zou de bouwtekening wel eens willen zien
Kun je dit aan de tekeningen van de huidige situatie ook zien? Dus zonder de uitbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:54
@Kaluee Kan je iets meer informatie in je topicstart zetten zoals tekeningen e.d. Wij kennen de situatie niet, in twee regels verwachten hier een antwoord te krijgen is dan wel apart.

Stelregel: alleen kozijn weghalen, latei blijft: geen aanpassingen. Gat wordt groter, wel aanpassingen. Dragende kozijnen (eigenlijk al tijden verboden, komen wel voor), altijd aanpassingen.

En dan nog moet je er altijd even een constructeur naar laten kijken. Die paar honderd euro weegt niet op tegen eventuele ellende.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Kaluee schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:35:
[...]

Kun je dit aan de tekeningen van de huidige situatie ook zien? Dus zonder de uitbouw?
Nouja dan is er in ieder geval meer bekend dan niks, en dan zou iemand er wat van kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Kaluee schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:35:
[...]

De huidige en geplande situatie, dan kunnen de heren bouwkundigen hier er een mening over vormen. Aangezien je nog in offertefase zit verwacht ik niet dat je al een bouwtekening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaluee
Bedankt voor het meedenken. Ik begrijp nu dat er meer informatie nodig is (ben wat dat betreft echt een leek)
Ik heb wat foto' van de huidige achterkant. Volgens aannemer 1 is er op basis hiervan geen draagconstructie nodig. Iets met tunnelbouw en er rust niets op??

Ik heb de originele bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente. Misschien dat dit nog iets zegt?

Nu heb ik wat foto's van de huidige situatie. Van de nieuwe situatie heb ik alleen nog een tekening van de openslaande deuren en inderdaad geen bouwtekeningen.

Hopelijk zegt dit iets meer, anders ga ik nog even verder zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ortKRKnOyO5S1ENVqTWDJRsGNSU=/800x/f/image/gyLfEXDlkEI1UrA0qVbvJhDT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Krwo0a1JwRaEsAwJET9-Xke0Ok=/800x/filters:strip_icc()/f/image/ytG9paMyh9we3039sab0nMJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM1rAoSecOHhu2spvKIsKu08JrI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/CSyL4gujxO3nYSGVg99uvM8E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvijtyVwYtQkBVeGftp7YWeYukY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/2lfhb49x7cTvgn1YSXwJ183R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0sjkGdvCgkNwSsfKEl9xFOUqOU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/pZiitW56jQooY9Yq3PlnrWSn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Kaluee op 14-03-2020 10:28 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:41
Grappig, Velserbroek, ik ben met mijn vriendin bezig een huis op een paar 100 meter daarvandaan te kopen, wij willen aan de zijkant uitbouwen, daar is uiteraard wel staal voor nodig.
Ik heb dezelfde bouwtekeningen aangevraagd, je krijgt ze dan van de hele wijk, daar zit ook een bouwaanvraag voor een van je buren bij, deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YsnelmXl.png

Als ik het goed begrijp van bovenstaande, en de rest v.d. tekeningen bestaan de vloeren uit platen die rusten op je buitenmuren, waardoor je geen staalconstructie nodig hebt.
Ik heb geen bouwkundige achtergrond, dus verifieer dit aub ook zelf. Wij hebben zelf ook een technisch tekenaar/bouwkundig berekenaar in de arm genomen.

[ Voor 4% gewijzigd door 3ddie op 14-03-2020 22:48 . Reden: fix img ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaluee
Toevallig zeg! Bedankt voor je reactie. Dat lijkt inderdaad dan te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Kaluee schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:27:
We hebben nu 2 offertes liggen voor onze uitbouw. Volgens aannemer 1 is een stalen draagconstructie nodig, terwijl aannemer 2 zegt dat dit voor ons type woning helemaal niet nodig is.

Ze kunnen mij op dit vlak alles wijs maken. Hoe beoordeel je of dit inderdaad wel of niet nodig is?
Vraag een constructeur, al weet ik niet of dat in dit scenario realistisch is. Maar zij er wel voor om dat (ook voor aannemers) te beoordelen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:54
L 100x100 10 dik is ook staal. ;) Alleen hier oplegging voor de balklaag.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Het is even de vraag of de ene aannemer de stalen constuctie als dragend deel van aanbouw dak gebruikt of dat het bedoeld om de achtergevel te stutten. Het eerste zou kunnen, als ik het zo bekijk zou ik denken dat de gevel blijft hangen zo. Maar ik ben geen bouwkundige maar werktuigbouwer.

Zowiezo even bij gemeente vragen of het vergunningsplichtig is, waarschijnlijk wel, en dan moeten er toch tekeningen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Achterkant enkellaags uitbouwen binnen een bepaald (beperkt) oppervlakte van het perceel is meestal niet vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaluee
Is inderdaad vergunningsvrij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:01
Jullie huis is inderdaad tunnelbouw, de beneden en bovenverdieping is als het ware een ‘tunnel’ waarbij de voorkant en achterkant van het huis niks ondersteunen. Dat is goed te zien op de bovenverdieping, bij de ramen die van muur tot muur lopen.

Sommige aannemers handelen wel een beetje naar eigen inzicht: ‘ik heb dit al vaker gedaan zo, is altijd goedgekomen’
Zou toch altijd vragen of ze een constructeur erbij betrekken. Kost een paar honderd euro maar dan kun je er ook met een prettig gevoel onder genieten met je familie :)
Pagina: 1