Platenspeler versterken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-10 23:39
Ik had het idee om een platenspeler aan te schaffen. Nu heb ik van familie een oude Kenwood p62 gekregen met een tulip uitgang. Deze hebben we met een verlengstukje aangesloten op de mini jack van een goedkoop stereotje wat we hebben staan, maar als je dat ding op max volume zet heb je net wat geluid.

Ik heb wat op internet gezocht naar info, maar niks kunnen vinden over het apparaat, en er zit ook geen boekje bij.

Ik lees dat als je een phono uitgang hebt, je een voorversterker nodig hebt. Ik heb geen idee of dit het geval is, wat er staat niks op het apparaat. Als het volume zo laag is, heb ik dan zo'n ding nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:41

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

leeuwtje1 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:47:
Ik had het idee om een platenspeler aan te schaffen. Nu heb ik van familie een oude Kenwood p62 gekregen met een tulip uitgang. Deze hebben we met een verlengstukje aangesloten op de mini jack van een goedkoop stereotje wat we hebben staan, maar als je dat ding op max volume zet heb je net wat geluid.

Ik heb wat op internet gezocht naar info, maar niks kunnen vinden over het apparaat, en er zit ook geen boekje bij.

Ik lees dat als je een phono uitgang hebt, je een voorversterker nodig hebt. Ik heb geen idee of dit het geval is, wat er staat niks op het apparaat. Als het volume zo laag is, heb ik dan zo'n ding nodig?
Ja

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeuwtje1
Duidelijk :) , maar heb je zon ding uberhaupt nodig, of kan je ook een versterker kopen als vervanger van dat setje wat we nu hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 14:22
Het audiosignaal van een platenspeler is inderdaad zachter dan de Line Out van een CD speler of radio.
Hierdoor is het niet mogelijk om een platenspeler direct op een Line In aan te sluiten, dan hoor je bijna niks.

Er zijn tal van losse phono pre-amp modellen te vinden op het internet, van goedkoop tot onbetaalbaar.
Of je moet nog ergens een versterker met Phono-In ingang hebben liggen, dan kun je die gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Theo74 op 16-02-2020 15:54 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Theo74 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:52:
Het audiosignaal van een platenspeler is inderdaad zachter dan de Line Out van een CD speler of radio.
Hierdoor is het niet mogelijk om een platenspeler direct op een Line In aan te sluiten, dan hoor je bijna niks.

Er zijn tal van losse phono pre-amp modellen te vinden op het internet, van goedkoop tot onbetaalbaar.
Of je moet nog ergens een versterker met Phono-In ingang hebben liggen, dan kun je die gebruiken.
We willen gaan sparen voor een betere set, misschien dat we dan naar een versterker gaan kijken. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:49

FeaR

In GoT we trust

leeuwtje1 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:52:
[...]
Duidelijk :) , maar heb je zon ding uberhaupt nodig, of kan je ook een versterker kopen als vervanger van dat setje wat we nu hebben staan?
Kort door de bocht, ergens in de keten moet er een Phono versterker zijn. Hoe en waarom, Google eens op "RIAA Recording Curve". Als de platenspeler een ingebouwde Phono Versterker heeft dan hoeft de receiver er geen te hebben. Heeft de receiver een Phono in dan hoeft de platenspeler er geen te hebben. Hebben zowel de platenspeler als de receiver geen Phono versterker dan wordt het een externe/losse Phono Versterker kopen. Let wel dat als de platenspeler een ingebouwde Phono versterker heeft dat je deze dan op een gewone ingang op de receiver aansluit en niet nogmaals op Phono (indien die aanwezig zou zijn).

Je kan dus een vervanging kopen van de set die je nu hebt maar dan moet er dus wel een Phono In op zitten. Let ook op MC en MM niet elke ingebouwde versterker kan met beide overweg. Geen idee hoe veel je uit wilt geven maar over het algemeen hebben oudere receivers vaker Phono In dan de hedendaagse modellen. Phono In op surround receivers zie je tegenwoordig minder vaak dan op stereo receivers. Beide zullen gewoon werken met slechts twee speakers aangesloten. Tweedehands kan dus in deze zeker lonen. Doet het altijd wel maar in deze kan je dus ook zoeken naar een wat ouder model dan een nieuwere hogere serie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1