Hallo Tweakers,
Mijn gaming desktop is na zo'n 6 jaar wel weer aan een upgrade toe. Ik heb nu wat dingen uitgezocht, maar de verschillen tussen sommige onderdelen/merken is mij niet helemaal duidelijk. Bij deze dus de vraag of jullie even kunnen helpen.
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe CPU (+moederbord & RAM) en GPU die weer een jaartje of 5-6 mee kunnen. Ik zit ook te kijken naar VR, en 't zou fijn zijn als dat redelijk werkt, al verwacht ik dat ik een nieuwe GPU zal kopen als ik daar serieus mee aan de slag ga.
Daarnaast heb ik nu ook een m2 SSD in de lijst staan, maar die zal ik waarschijnlijk pas later bestellen en/of vervangen met een SATA SSD. Idee is een beetje dat ik daar Windows 10 op kan gooien voor de programma's en games die niet lekker werken op Linux.
Ik zou ook graag >6 SATA poorten op het moederbord hebben, aangezien ik 2 oude HDD heb die ik nu niet allebei kan aansluiten. (Heb nu 2 HDD + 1 SSD + 2 DVD) Niet echt essentieel aangezien ik 1 van de DVD spelers waarschijnlijk weg ga doen.
Wat is je budget?
Ik heb nu ongeveer €1000 aan upgrades uitgezocht en dat is wel het limiet.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik draai nu (sinds 14 januari
) Linux, dus goede drivers daarvoor zijn wel nodig. Mijn huidige Gigabyte hardware lijkt goed te werken, dus ben daar begonnen met zoeken.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige hardware staat hieronder (exclusief 2 DVD drives):
En dit zijn de upgrades die ik heb uitgezocht:
Mijn belangrijkste vragen:
Mijn gaming desktop is na zo'n 6 jaar wel weer aan een upgrade toe. Ik heb nu wat dingen uitgezocht, maar de verschillen tussen sommige onderdelen/merken is mij niet helemaal duidelijk. Bij deze dus de vraag of jullie even kunnen helpen.
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe CPU (+moederbord & RAM) en GPU die weer een jaartje of 5-6 mee kunnen. Ik zit ook te kijken naar VR, en 't zou fijn zijn als dat redelijk werkt, al verwacht ik dat ik een nieuwe GPU zal kopen als ik daar serieus mee aan de slag ga.
Daarnaast heb ik nu ook een m2 SSD in de lijst staan, maar die zal ik waarschijnlijk pas later bestellen en/of vervangen met een SATA SSD. Idee is een beetje dat ik daar Windows 10 op kan gooien voor de programma's en games die niet lekker werken op Linux.
Ik zou ook graag >6 SATA poorten op het moederbord hebben, aangezien ik 2 oude HDD heb die ik nu niet allebei kan aansluiten. (Heb nu 2 HDD + 1 SSD + 2 DVD) Niet echt essentieel aangezien ik 1 van de DVD spelers waarschijnlijk weg ga doen.
Wat is je budget?
Ik heb nu ongeveer €1000 aan upgrades uitgezocht en dat is wel het limiet.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik draai nu (sinds 14 januari
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige hardware staat hieronder (exclusief 2 DVD drives):
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5 4670K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-Z87-HD3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD | € 0,- | € 0,- |
2 | Interne harde schijven | WD Green WD10EZRX | € 62,99 | € 125,98 |
1 | Geluidskaarten | Asus Xonar DGX | € 61,71 | € 61,71 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart Window | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Ninja 4 | € 46,46 | € 46,46 |
1 | Voedingen | Cooler Master V650 Semi-Modular | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | OCZ Vector 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 392,30 |
En dit zijn de upgrades die ik heb uitgezocht:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,05 | € 165,05 |
1 | Moederborden | ASRock X570 Phantom Gaming 4 | € 157,- | € 157,- |
1 | Moederborden | ASRock X570 Steel Legend | € 204,90 | € 204,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 206,05 | € 206,05 |
1 | Videokaarten | Gigabyte Aorus Radeon RX 5700 XT 8G | € 465,- | € 465,- |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X | € 450,- | € 450,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 82,05 | € 82,05 |
1 | Solid state drives | Corsair Force MP510 480GB | € 88,90 | € 88,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.457,05 |
Mijn belangrijkste vragen:
- Werkt dit allemaal met Linux (Ubuntu)?
- Werkt dit allemaal met de andere onderdelen die ik al heb? Voeding is mijn grootste zorg, aangezien ik veel (conflicterende) verhalen heb gehoord over hoe lang die meegaan en hoe groot je marge er voor moet zijn.
- De Gigabyte verbruikt 100 watt (+50%) meer dan MSI, maar heeft erg vergelijkbare prestaties. Waar gaat dat extra vermogen heen?
- Wat zou een reden zijn om €50 extra uit te geven aan het moederbord (Asrock Phantom vs Asrock Steel/Gigabyte Aorus)
- Hoe groot is het verschil tussen m2 en SATA SSD tijdens opstarten en normaal gebruik?
- Komt er de komende (~3) maanden nieuwe hardware uit waar ik beter op kan wachten?
- Heeft het nog nut mijn GTX 970 naast de 5700XT te houden, of kan ik 'm beter wegdoen nu ik er nog iets voor kan krijgen?
- Nog ander advies/dingen waar ik op moet letten?