Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Mijn gaming desktop is na zo'n 6 jaar wel weer aan een upgrade toe. Ik heb nu wat dingen uitgezocht, maar de verschillen tussen sommige onderdelen/merken is mij niet helemaal duidelijk. Bij deze dus de vraag of jullie even kunnen helpen. :)

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe CPU (+moederbord & RAM) en GPU die weer een jaartje of 5-6 mee kunnen. Ik zit ook te kijken naar VR, en 't zou fijn zijn als dat redelijk werkt, al verwacht ik dat ik een nieuwe GPU zal kopen als ik daar serieus mee aan de slag ga.

Daarnaast heb ik nu ook een m2 SSD in de lijst staan, maar die zal ik waarschijnlijk pas later bestellen en/of vervangen met een SATA SSD. Idee is een beetje dat ik daar Windows 10 op kan gooien voor de programma's en games die niet lekker werken op Linux.

Ik zou ook graag >6 SATA poorten op het moederbord hebben, aangezien ik 2 oude HDD heb die ik nu niet allebei kan aansluiten. (Heb nu 2 HDD + 1 SSD + 2 DVD) Niet echt essentieel aangezien ik 1 van de DVD spelers waarschijnlijk weg ga doen.

Wat is je budget?
Ik heb nu ongeveer €1000 aan upgrades uitgezocht en dat is wel het limiet.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik draai nu (sinds 14 januari ;) ) Linux, dus goede drivers daarvoor zijn wel nodig. Mijn huidige Gigabyte hardware lijkt goed te werken, dus ben daar begonnen met zoeken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige hardware staat hieronder (exclusief 2 DVD drives):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z87-HD3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Green WD10EZRX€ 62,99€ 125,98
1GeluidskaartenAsus Xonar DGX€ 61,71€ 61,71
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart Window€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Ninja 4€ 46,46€ 46,46
1VoedingenCooler Master V650 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesOCZ Vector 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,30

En dit zijn de upgrades die ik heb uitgezocht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 157,-€ 157,-
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 206,05€ 206,05
1VideokaartenGigabyte Aorus Radeon RX 5700 XT 8G€ 465,-€ 465,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 450,-€ 450,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,05€ 82,05
1Solid state drivesCorsair Force MP510 480GB€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.457,05

Mijn belangrijkste vragen:
  • Werkt dit allemaal met Linux (Ubuntu)?
  • Werkt dit allemaal met de andere onderdelen die ik al heb? Voeding is mijn grootste zorg, aangezien ik veel (conflicterende) verhalen heb gehoord over hoe lang die meegaan en hoe groot je marge er voor moet zijn.
  • De Gigabyte verbruikt 100 watt (+50%) meer dan MSI, maar heeft erg vergelijkbare prestaties. Waar gaat dat extra vermogen heen?
  • Wat zou een reden zijn om €50 extra uit te geven aan het moederbord (Asrock Phantom vs Asrock Steel/Gigabyte Aorus)
  • Hoe groot is het verschil tussen m2 en SATA SSD tijdens opstarten en normaal gebruik?
  • Komt er de komende (~3) maanden nieuwe hardware uit waar ik beter op kan wachten?
  • Heeft het nog nut mijn GTX 970 naast de 5700XT te houden, of kan ik 'm beter wegdoen nu ik er nog iets voor kan krijgen?
  • Nog ander advies/dingen waar ik op moet letten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04 08:47
Ik heb een vergelijkbare upgrade, ik zou een X470 bord kiezen als ik jou was, X570 is overkill voor de 3600. Zelf altijd al fan geweest van MSI en ook hun moederbord komt vrij goed uit testen(Wel de max versie kiezen).

Ik zou je 970 gewoon verkopen als het kan, heeft weinig nut naast een 5700xt.

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:55
Inviscid schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:45:
Hallo Tweakers,

Voeding is mijn grootste zorg, aangezien ik veel (conflicterende) verhalen heb gehoord over hoe lang die meegaan en hoe groot je marge er voor moet zijn.
Hoe oud is die, hoeveel garantie zit er nog op, heb je enige reden om aan te nemen dat je voeding op dit moment niet goed werkt? Je kan de voeding redelijk makkelijk testen. Voedingsmeter kan je lenen of in de V&A vragen. Na de test kan je een betere inschatting maken over wat je moet/wil doen. (Conflicterende) verhalen zijn er over bijna alle PC onderdelen, daarom lijkt het me handiger om te kijken wat jij hebt i.p.v. wat de buurman beweert te hebben ;).
Hoe groot is het verschil tussen m2 en SATA SSD tijdens opstarten en normaal gebruik?
Zo groot. Kijk bij het onderdeel 'snelheden'. Had je zelf ook wel kunnen vinden ;) ;).
Komt er de komende (~3) maanden nieuwe hardware uit waar ik beter op kan wachten?
Big Navi komt eraan. Maar ja, dan loop je het risico op driver-gehannes. Zelf koop ik enkel videokaarten die minimaal een jaar op de markt zijn. Scheelt in de prijs en dan zijn de ergste kinderziektes eruit m.b.t drivers.

Let op met je sata poorten i.c.m. M.2! Low/midrange moederborden/CPUs hebben een X aantal lanes tot hun beschikking. Als er een M.2 SSD gebruikt wordt, kan het zijn dat er een aantal SATA poorten worden uitgeschakeld. Lees de handleidingen van de moederborden, daar staat hier meer over gedocumenteerd.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Adeadly schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:23:
Ik heb een vergelijkbare upgrade, ik zou een X470 bord kiezen als ik jou was, X570 is overkill voor de 3600. Zelf altijd al fan geweest van MSI en ook hun moederbord komt vrij goed uit testen(Wel de max versie kiezen).

Ik zou je 970 gewoon verkopen als het kan, heeft weinig nut naast een 5700xt.
Thanks! Ik had vooral een x570 uitgezocht aangezien die in theorie meer "future-proof" lijken ivm PCIe v4. Ik zal ook eens naar de MSI borden kijken.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:57:
[...]
Hoe oud is die, hoeveel garantie zit er nog op, heb je enige reden om aan te nemen dat je voeding op dit moment niet goed werkt? Je kan de voeding redelijk makkelijk testen. Voedingsmeter kan je lenen of in de V&A vragen. Na de test kan je een betere inschatting maken over wat je moet/wil doen. (Conflicterende) verhalen zijn er over bijna alle PC onderdelen, daarom lijkt het me handiger om te kijken wat jij hebt i.p.v. wat de buurman beweert te hebben ;).
Bedankt voor je antwoord!
Voeding doet het (voor nu) nog, dus de wikihow link lijkt me niet echt relevant? Ik ben redelijk schichtig over de voeding, aangezien die het makkelijkst andere onderdelen stuk maakt. Wat ik nu heb is ongeveer 6 jaar oud en werkt nog, maar mijn vorige voeding is ook zonder waarschuwing gestorven.
[...]

Zo groot. Kijk bij het onderdeel 'snelheden'. Had je zelf ook wel kunnen vinden ;) ;).
Ik was vooral benieuwd hoe zich dat naar de praktijk vertaalt. Als ik kijk hoe lang het zou duren om een gigabyte te lezen, win ik ongeveer 1.5 seconden tov een vergelijkbare SATA SSD wat niet heel significant lijkt. Met twee kleinere SSDs in RAID zou er nog minder winst zijn en dat is (iets) goedkoper. (al kost dat natuurlijk meer SATA poorten)

Daarnaast lijken de M.2 schijven in de SSD best-buy guide van afgelopen maand een stuk verder van hun geadverteerde snelheid te zitten dan de SATA SSDs (en het Corsair M.2 model zit ook nog eens in de onderste helft qua prestaties).

Ik denk dat ik voor nu gewoon een SSD ga kopen, en als die vol zit ga kijken of de PCIe 4 versies van de M.2 schijven wat goedkoper zijn geworden.
[...]

Big Navi komt eraan. Maar ja, dan loop je het risico op driver-gehannes. Zelf koop ik enkel videokaarten die minimaal een jaar op de markt zijn. Scheelt in de prijs en dan zijn de ergste kinderziektes eruit m.b.t drivers.

Let op met je sata poorten i.c.m. M.2! Low/midrange moederborden/CPUs hebben een X aantal lanes tot hun beschikking. Als er een M.2 SSD gebruikt wordt, kan het zijn dat er een aantal SATA poorten worden uitgeschakeld. Lees de handleidingen van de moederborden, daar staat hier meer over gedocumenteerd.
Ik denk dat ik dan met de videokaart nog even een maandje of 2 wacht om te kijken wat er gebeurd. Met een beetje geluk kan ik goedkoop iets tweedehands scoren of dalen de prijzen van de huidige videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 14:04
M.2's (NVMe) zijn in de praktijk nauwelijks sneller. Het opstarten van Linux of Windows zou nog geen seconde sneller moeten gaan. In games kan het iets meer verschillen, maar nog steeds erg weinig. Pas bij het uitpakken van zip files en het verplaatsen van bestanden en mappen zal je het goed merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:55
aangezien die het makkelijkst andere onderdelen stuk maakt
Klopt, omdat het ook het enigste component is dat andere onderdelen stuk kan maken ;). Nou is Cooler Master wel een goed merk - ik geloof niet dat zij voedingen op de markt brengen waarbij het uberhaubt mogelijk is dat deze 230v ongenuanceerd doorknalt naar de componenten (maar ik kan het mis hebben). Er zijn C-merken die out of the box al twijfelachtig zijn - dit is er niet één van. Als die sterft, RIP natuurlijk maar hij zal de achterliggende componenten niet mee zijn graf in sleuren.
Ik was vooral benieuwd hoe zich dat naar de praktijk vertaalt.
'Dé praktijk' bestaat in dit geval niet, wel jou praktijk.
De grootste prestatiewinsten met SSDs merk je bij het be- en verwerken van grote bestanden. Het opstarten van een OS bestaat uit talloze kleine handelingen, daar zal je het niet aan merken. Bij gamen kan je het zeer goed merken maar het verschilt per game. Als die game (of applicatie) meer is ingesteld op CPU verbruik (CS:GO), dan is dat andere koek.

Ik heb 2 M.2s in RAID 0 staan. Windows start niet sneller op (langzamer zelfs, komt denk ik door de AMD keuze). Echter, videobewerking gaat 7x sneller.
Ik denk dat ik dan met de videokaart nog even een maandje of 2 wacht om te kijken wat er gebeurd.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Heel goed om te zien dat je je huiswerk doet, markt verkend en kijkt naar ontwikkelingen. Kijk bij de Pricewatch, orienteer je op wat je misschien wil hebben en zet price alerts. Misschien komt er in de komende maanden een prijsdaling (al dan niet tijdelijk) waardoor je goedkoop een pixelplank kan scoren.
Dat de prijzen zullen dalen na de komst van een nieuwe generatie videokaarten klopt doorgaans wel. Maar... 'we' hebben nu Corona in China. Meer dan een paar fabrieken liggen stil waardoor op termijn de levering van componenten een deuk krijgt. Veel spul komt via schepen hier naartoe dus over een paar weken gaan we dat merken. Ik ben blij dat ik vorig jaar heb geüpgrade :+

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1