project zolder

Pagina: 1
Acties:

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
renovatie zolder

We hebben een tweetal jaar geleden een oud huis gekocht, en nu zijn we klaar om aan de zolder te beginnen. Ondertussen zijn de afbraakwerken al goed aan de gang dus het is tijd om de balans op te maken en wat te tekenen.

In kort, we willen 2 kinderkamers en een speelkamer maken op het tweede verdiep, een deel onder het schuine dak.

Voor we zelf verder gaan verbouwen moet er eerst nog een dakwerker komen om 2 dakramen te steken, zodanig dat er voldoende licht aanwezig is in de kamers. Voor de speelkamer is er al een raam aanwezig. Daarnaast moeten we de balken/vloer ook nog behandelen tegen beestjes (worm + huisboktor), daar zijn we nog niet over uit of we het zelf gaan doen, of het laten doen. De offertes om het uit te besteden zijn wel al binnen, 600-700e, best wel veel vinden we.

Wat moet erna nog gebeuren?
We willen een zwevende vloer plaatsen (estrich vloer), om het contact geluid tussen de 2e verdieping en de eerste verdieping te minimaliseren. In het eerste geval om tegen te gaan dat als ze wat luidruchtig spelen, dat we het horen. In het tweede geval vooral als ze 16 plus worden :+

Daarna gyproc wanden plaatsen en afwerken. dat zou het in een notendop moeten zijn :+

Een paar vragen die we hier al bij hebben, hoogstwaarschijnlijk kunnen jullie helpen:

* Wat moet eerst? De zwevende dekvloer of de gyproc wanden. Ik zou denken eerst de zwevende dekvloer en daar dan al de rest van de gyproc op?
* We willen de gyproc wanden ook isoleren. Er zit al dakisolatie (gespoten PUR?) maar een beetje extra isolatie kan geen kwaad, daarnaast is er niet overal dakisolatie wegens een oudere kamer die er stond (en de vorige bewoners hebben er doodleuk rondgewerkt), hierbij een aantal vragen
* Moet de isolatie aansluiten met wat er al is tegengespoten (Tegen het PUR dan?) of is gewoon isoleren tussen metalstuds voldoende?
* Wat met een dampscherm, zouden we dit nog meoten aanbrengen of niet?
* is isoleren tussen metalstud voldoende, of kiezen we beter voor dikkere isolatie? Op termijn gaan de buitenmuren ook geïsoleerd worden, nu is het een enkelsteens muurtje op zolder
* Metalstud vs Hout? Ik blijf steeds wisselende zaken horen. Gezien dat we met veel schuine kanten werken vraag ik me af wat het beste/gemakkelijkste werkt voor iemand die niet zo heel veel hobbyklust
* Kever behandelen, laten doen of zelf doen? Als we het laten doen hebben we 10 jaar garantie dat ze niet terugkomen (of het wordt opgelost), maar het is best wel prijzig.

We hebben een klein stappenplan aangemaakt, zou dit ongeveer de juiste flow zijn?
  1. afbraak bestaande kamer
  2. behandelen vloer + balken
  3. leggen estrich vloer
  4. installatie velux
  5. opbouw frame voor gipsplaat
  6. isolatie (muur + plafond)
  7. elektra
  8. gisplaat
  9. deuren
  10. laminaat
  11. schilderen
  12. elektra aansluiten
paar fotootjes van het idee

zolder bovenaanzicht
zolder

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09-2025
Welk bouwjaar is je huis? Welk isolatie materiaal wil je gaan gebruiken?
Ik ben zelf ook bezig om de zolder te isoleren. Ik heb net het advies gekregen om toch speciaal klimaat folie (dus geen dampremmend) te gaan gebruiken. Omdat ik een jaren 70 woning heb met een dun laagje pur als isolatie wat al dampdicht is. Als jij tegen het pur gaat isoleren met bijv. glaswol kan er condensvorming ontstaan. Als je glaswol gaat gebruiken en dit nat wordt verlies dit snel zijn isolatie waarde.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En wat is de staat van je dakpannen? Als die ook gaar zijn, doe jezelfde een plezier en gebruik renovatieplaten. Geen ruimteverlies binnen, betere isolatie en de constructie volledig binnen de schil.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:25

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een paar opmerkingen:

voor het aanvullen van bestaande dakisolatie is het van belang precies te weten hoe het dak is opgebouwd - van buiten naar binnen of andersom, maar je moet wel weten of (en wat voor, bij voorkeur) folie er onder de pannen ligt, bijvoorbeeld. Mogelijk kun je daar vanuit een zolderraam bij? En de dikte van de bestaande PUR-laag.

In onze gemeente kon je gesubsidieerd een isolatie-expert over de vloer krijgen, die je voor 25 euro een paar uur uitleg gaf over wat te isoleren (en waar je de meeste 'bang for the buck' kon halen).
Maak vooral een goed plan, met 'een beetje isolatie kan geen kwaad' zonder je huidige opbouw kom je er niet voor de komende 20-30 jaar.

Ik zou de elektra op 6 en de isolatie op 7 zetten.

600-700 euro om je vloer te laten behandelen duur? Ik weet niet wat je als budget voor de hele verbouwing hebt, maar het lijkt mij niet zo veel incl de 10 jaar garantie. Wat vindt je opstalverzekering er van? Vallen beestjes daar onder, ook als je zelf met gif in het rond gespoten hebt in een ruimte waar je kinderkamers van wil gaan maken?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Julio-K schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:31:
Welk bouwjaar is je huis? Welk isolatie materiaal wil je gaan gebruiken?
Ik ben zelf ook bezig om de zolder te isoleren. Ik heb net het advies gekregen om toch speciaal klimaat folie (dus geen dampremmend) te gaan gebruiken. Omdat ik een jaren 70 woning heb met een dun laagje pur als isolatie wat al dampdicht is. Als jij tegen het pur gaat isoleren met bijv. glaswol kan er condensvorming ontstaan. Als je glaswol gaat gebruiken en dit nat wordt verlies dit snel zijn isolatie waarde.
Het huis is van 1924 maar is in de loop der jaren wel al gerenoveerd (of het goed gedaan is of niet laat ik in het midden :p)
De vorige eigenaars hebben (een deel van) de zolder behandeld met PUR, ik zou eens moeten controleren, maar ik gok dat het een laag van een paar cm is. Gezien het in de zomer er best wel warm kan worden, ga ik een manier zoeken om hier meer isolatie in te krijgen. Maar het moet wel volgens de regels van de kunst gebeuren, want anders is het ook knap waardeloos als je er veel tijd en moeite in steekt en uiteindelijk geen voordeel eruit haalt.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:36:
En wat is de staat van je dakpannen? Als die ook gaar zijn, doe jezelfde een plezier en gebruik renovatieplaten. Geen ruimteverlies binnen, betere isolatie en de constructie volledig binnen de schil.
Het dak is nog in orde, daar gaan we dus verder geen kosten aan doen/in investeren.
thunder7 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:44:
Een paar opmerkingen:

voor het aanvullen van bestaande dakisolatie is het van belang precies te weten hoe het dak is opgebouwd - van buiten naar binnen of andersom, maar je moet wel weten of (en wat voor, bij voorkeur) folie er onder de pannen ligt, bijvoorbeeld. Mogelijk kun je daar vanuit een zolderraam bij? En de dikte van de bestaande PUR-laag.
Er worden 2 dakramen gestoken (wordt gedaan door een dakwerker), dus op dat moment ga ik weten wat de dakopbouw is. Ik gok erop dat er momenteel niet veel isolatie/folie zal zijn, maar eerder enkel die PUR die gespoten is.
In onze gemeente kon je gesubsidieerd een isolatie-expert over de vloer krijgen, die je voor 25 euro een paar uur uitleg gaf over wat te isoleren (en waar je de meeste 'bang for the buck' kon halen).
Maak vooral een goed plan, met 'een beetje isolatie kan geen kwaad' zonder je huidige opbouw kom je er niet voor de komende 20-30 jaar.

Ik zou de elektra op 6 en de isolatie op 7 zetten.
Die isolatie expert kan wel eens een goede zijn, bij ons heb je dat niet denk ik (belgie), maar ik ga hier wel eens achter zoeken/horen.

Voor de elektra hangt het er ook van af of ik nog extra isolatie moet doen of niet, maar dan is het waarschijnlijk wel beter om eerst de electra te leggen en daarrond de isolatie.
600-700 euro om je vloer te laten behandelen duur? Ik weet niet wat je als budget voor de hele verbouwing hebt, maar het lijkt mij niet zo veel incl de 10 jaar garantie. Wat vindt je opstalverzekering er van? Vallen beestjes daar onder, ook als je zelf met gif in het rond gespoten hebt in een ruimte waar je kinderkamers van wil gaan maken?
An sich ga ik hetzelfde gif gebruiken (en in dezelfde verhoudingen) als de pro's, dus op dat vlak zal er niet veel verschil zijn, Het feit dat alles nadien nog bekleed wordt in gipsplaat zal dit ook wel afzwakken.
Het is een curatief middel voor in woningen dat gecertifieerd is, dus dat vertrouw ik wel.
Die 10 jaar garantie is ergens ook wel een wassen neus denk ik, Dat is ook enkel op het behandelde hout, als er nadien iets misgaat zal het sowieso discussie zijn.
De prijs is 600-700, waarvan een 50e aan middel, al de rest zijn werkuren (niet raar natuurlijk)

Budget van de hele verbouwing is 5-7K (vloer, wanden, verven, 2 veluxen, 3 deuren, extra isolatie en elektra). Niet in het budget: inrichting kamers/lampen