Meedenkers gezocht: zolder verbouwen/indelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 10:01
We willen binnenkort eens wat serieuze stappen gaan zetten met het indelen van onze zolder (jaren 30 woning). Ik denk er al lang over na, maar het komt er nooit van. :+ Mijn hoop is dat ik met dit topic mezelf wat meer stimuleer. :P

Het is nu 1 grote washok met tapijt, erfenis van de vorige bewoners. Ik probeer een beetje te bedenken wat nou een handige indeling is. We hebben nu 1 heel klein dakkapelletje aan de voorkant van het huis. Het liefste willen we aan beide kanten van het huis een dakkapel, maar dat zal budgetwise niet gaan lukken. Vandaar dat we nu enkel achter willen, en dan meteen de maximale breedte.

Ik ga het waarschijnlijk allemaal via een bevriende aannemer laten doen. Die rekent een vriendenprijsje en heeft onze benedenverdieping ook fantastisch gedaan (en zelfs een stukje meer dan we hadden afgesproken want "dit hoort gewoon bij een jaren 30 woning en ik had het nog liggen dus alsjeblieft. We hebben nu twee mooie marmeren vensterbanken achter voor noppes 👀)

Mijn idee is om 1 slaapkamer, 1 kantoortje en 1 washok te maken. De slaapkamer komt aan de voorkant van het huis (westen), het kantoor aan de achterkant (oosten). In plaats van een overloop over de hele breedte, wil ik de ruimte volledig toewijden aan de slaapkamer. Anders heb je volgens mij niet veel meer dan een dood stukje huis waar je dingen in stapelt. We hebben schotten en daar past een behoorlijk wat achter. Er zit een stuk schoorsteen van de buurman in het huis. Ik wil kijken of we die kunnen wegslopen. Hij gebruikt de schoorsteen toch niet meer

Ik ben zojuist wat wezen schetsen en ben benieuwd of iemand feedback heeft of wat suggesties/tips die ik absoluut niet over het hoofd moet gaan zien

Paar dingen die ik had bedacht:
  • Onderhoudsvrije dakkapel. Gezien hij op het oosten zit, is iets van zonwering voor de warmte niet echt nodig denk ik?
  • Oud huis, dus krakende vloeren... ik wil zo min mogelijk krakende vloeren. Hoe ga ik dat fixen?
  • Ik wil het liefst bedraad netwerk boven, maar alles komt nu binnen in de woonkamer. Daar lopen geen leidingen meer naar boven. Dus de kabel doortrekken is volgens mij geen optie. Ik denk dat ik maar moet gaan kijken naar een meshnetwerk?
  • We willen uiteindelijk zonnepanelen. Op het oosten heeft dat volgens mij weinig zin. Moet ik daar rekening mee houden met het dakkapel? Lijkt me dat ze er eventueel altijd nog wel opkunnen?
  • Dak is al geisoleerd. We moeten wel beide schoorstenen waarschijnlijk fixen
Huidige zolder:
(afmetingen zijn in cm's en zijn in benadering. Het is nu zo'n troep, geen idee of het klopt :P)
(De grijze streep in het midden is een balk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iqBajoG7OKiaMgfxk6Jbc8VL/full.png

Het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1WO5RncPBnnJ06480shawY3x/full.png

Ik heb nog geen idee hoe ik de slaapkamer of het kantoortje wil gaan inrichten. Het kantoortje wordt waarschijnlijk een muurbreed bureau met twee monitoren. Misschien dat ik er nog een dikke tv in plaats met een Xbox & PlayStation, maar dat zien we dan wel weer :P

Anyhow: tips, ideeën, suggesties, ik-heb-ook-mijn-zolder-verbouwt-en-ik-had-me-pas-later-iets-bedacht-dat-ik-eigenlijk-wilde-doen zijn erg welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Krakende vloeren; tapijt weg, board (indien aanwezig) loshalen. Vloerplanken loshalen, steenwol tussen de balken. Eventueel balken verstevigen. Vloerplanken (eventueel nieuwe) goed vastschroeven.

In jaren '30 huizen zitten vaak 101 lasdoosjes voor de elektra verstopt onder de vloer. Zo'n project wat jij wilt is een mooie kans om dat ook te saneren. Dus als je de planken er uit hebt al die onbereikbare doosjes verwijderen en overgaan op een gemodificeerd centraaldozenstelsel. Stalen buizen ook direct verwijderen.

Voor zonnepanelen is een oost/west opstelling juist ideaal.

En ik mis het kopje 'isolatie' volledig?? Wat is de staat van je dakpannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Uit ervaring kan ik zeggen dat je 2 lagen 'vloer' wilt, en eventueel waterpas maken in oudere huizen wil het nog wel eens aflopen etc. En wees niet zuinig met schroeven waar ik geholpen heb zijn er zo'n 3000 schroeven ingegaan op ongeveer dezelfde oppervlakte.
Hierover de vloer die je wilt, door de 2 lagen 'vloer' heb je geen gekraak meer.

Daaronder isoleren en wat @kabeltjekabel zegt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:57:
Krakende vloeren; tapijt weg, board (indien aanwezig) loshalen. Vloerplanken loshalen, steenwol tussen de balken. Eventueel balken verstevigen. Vloerplanken (eventueel nieuwe) goed vastschroeven.

In jaren '30 huizen zitten vaak 101 lasdoosjes voor de elektra verstopt onder de vloer. Zo'n project wat jij wilt is een mooie kans om dat ook te saneren. Dus als je de planken er uit hebt al die onbereikbare doosjes verwijderen en overgaan op een gemodificeerd centraaldozenstelsel. Stalen buizen ook direct verwijderen.

Voor zonnepanelen is een oost/west opstelling juist ideaal.

En ik mis het kopje 'isolatie' volledig?? Wat is de staat van je dakpannen?
Isolatie van het dak is niet nodig. Dat is al een keer door de vorige bewoners gedaan. Het verstevigen van de balken doe je neem ik aan zodat de balken zelf minder snel gaan bewegen/kraken?

Een centraaldozenstel is toch juist iets wat in je plafond zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Inderdaad 2 lagen osb/underlayment liefst kruislings.
Daarop je zichtbare vloer.

Ik had de eerste 10 jaar 1 laag underlayment als verdiepingsvloer.
Sinds een maand 2 lagen en het geluid beneden is minder maar vooral het gepiep gekraak en gerammel als je boven rondloopt.
Eerst rammelden de kasten door de flexibiliteit van de vloer, nu niet meer.

Ze bedoelen de centraaldozen van de verdieping eronder, die kun je bereiken door de huidige vloer deels weg te slopen.

Isoleren van de vloer tussen de verdiepingen helpt geluid te dempen, en je verminderd dat er warmte omhoog verdwijnt waardoor je de warmte houd waar je het hebben wil.

[ Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 16-02-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Misha schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:18:
[...]

Isolatie van het dak is niet nodig. Dat is al een keer door de vorige bewoners gedaan. Het verstevigen van de balken doe je neem ik aan zodat de balken zelf minder snel gaan bewegen/kraken?

Een centraaldozenstel is toch juist iets wat in je plafond zit?
Weet je wat de vorige bewoners hebben aangebracht qua isolatie?

Balken verstevigen kun je doen door er eentje parallel aan vast te maken en dwarsbalken tussen te bevestigen.

Ja, een centraaldoos zit ook in het plafond... maar dat is niet wat in die jaren '30 huizen zit. Daar zit een eindeloos stel lasdoosjes in, allemaal onbereikbaar tussen plafond en vloer. Dat moet je gewoon saneren als je bezig gaat.
Tip; ABB CHP60... hoef je tenminste geen vierkante gaten in je plafond te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-02-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Weet je wat de vorige bewoners hebben aangebracht qua isolatie?

Balken verstevigen kun je doen door er eentje parallel aan vast te maken en dwarsbalken tussen te bevestigen.

Ja, een centraaldoos zit ook in het plafond... maar dat is niet wat in die jaren '30 huizen zit. Daar zit een eindeloos stel lasdoosjes in, allemaal onbereikbaar tussen plafond en vloer. Dat moet je gewoon saneren als je bezig gaat.
Tip; ABB CHP60... hoef je tenminste geen vierkante gaten in je plafond te maken.
Wat ze exact hebben aangebracht weet ik niet, maar het dak is behoorlijk dik. Wat er exact zit weten we pas als we wat dingetjes gaan weghalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En wat bedraad netwerk betreft; als je de schoorsteen wegbreekt is een nihiel-toevoeging qua werk en stof om daar vast netwerk verticaal in te leggen. Horizontaal kan bij een jaren '30 huis tussen plafond en vloer.

Eventueel zelfs '3e CV buis' :P

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-02-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:15:
En wat bedraad netwerk betreft; als je de schoorsteen wegbreekt is een nihiel-toevoeging qua werk en stof om daar vast netwerk verticaal in te leggen. Horizontaal kan bij een jaren '30 huis tussen plafond en vloer.

Eventueel zelfs '3e CV buis' :P
Maar daarvoor zal ik ook beneden in de voorkamer wat moeten veranderen. Daar komt het nu binnen. Er gaan vanaf daar helemaal geen leidingen meer naar boven, dus dan zal er in het plafond moeten worden geboord. Een andere optie is om direct door de muur naar de hal te gaan, maar aan die kant zitten weer de oorspronkelijke tegeltjes die ik niet wil slopen. Dan zal het vanaf die kant weer naar boven moeten. Ergens kan dat misschien wel. Hmmm. Nu ik er nog eens over nadenk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Heb je een kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Nee, die is volgegooid met isolatie en daarboven vloerverwarming + pvc. Daar kom ik niet meer bij 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Schuin naar beneden borend door de gevel naar buiten en dan weer terug naar binnen in de meterkast om vanaf daar naar boven te gaan.

(Je moest immers toch al voor je zonnepanelen een kabel omhoog brengen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Misha schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:39:
[...]

Nee, die is volgegooid met isolatie en daarboven vloerverwarming + pvc. Daar kom ik niet meer bij 😁
Tja, dan achter de plint ofzo. UTP is niet zo dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Overigens zou ik de indeling omgooien en aan de andere kant bij het grote dakkapel de slaapkamer maken.

Nu heb je de slaapkamer aan de westzijde, en die wordt heet in de zomer.
Daarnaast is het grote dakkapel fijner omdat er meer stahoogte is en daardoor is de kamer praktischer in te delen.
Zo kun je bijvoorbeeld makkelijker zonder te bukken om een tweepersoonsbed heen lopen.
Een bureau kan juist weer prima onder een schuin dak, zeker als je een wat dieper blad neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
In een heet kantoortje werken is netzogoed niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
FrankBlom schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:45:
Overigens zou ik de indeling omgooien en aan de andere kant bij het grote dakkapel de slaapkamer maken.

Nu heb je de slaapkamer aan de westzijde, en die wordt heet in de zomer.
Daarnaast is het grote dakkapel fijner omdat er meer stahoogte is en daardoor is de kamer praktischer in te delen.
Zo kun je bijvoorbeeld makkelijker zonder te bukken om een tweepersoonsbed heen lopen.
Een bureau kan juist weer prima onder een schuin dak, zeker als je een wat dieper blad neemt.
Hebben we over nagedacht! Zodra we weer wat centjes hebben, vervangen we ook het dakkapel voor. Het kantoor wordt dan verplaatst van achter naar voor. De slaapkamer wordt voorlopig nog niet gebruikt. Dat is pas zodra er een baby nr 2 is en zodra de eerste baby klaar is om naar een grote eigen kamer te gaan. Tot die tijd hebben we op de eerste verdieping nog voldoende ruimte voor beide babies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Dakkapel aan de voorzijde zal wel wat ingewikkelder en duurder worden om te vervangen omdat je daar niet een standaard fabrieks dakkapel op kan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41

TheBorg

Resistance is futile.

Het gekraak krijg je met veel schroeven uit de vloer. Wil je ook nog extra geluidsisolatie voor als je in het kantoortje wil zitten en beneden ligt iemand te slapen dan kun je dit overwegen:
https://www.hornbach.nl/s...30-mm/200839/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
FrankBlom schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:41:
Dakkapel aan de voorzijde zal wel wat ingewikkelder en duurder worden om te vervangen omdat je daar niet een standaard fabrieks dakkapel op kan zetten.
Waarom kan ik daar niet een standaard op zetten?
TheBorg schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:52:
Het gekraak krijg je met veel schroeven uit de vloer. Wil je ook nog extra geluidsisolatie voor als je in het kantoortje wil zitten en beneden ligt iemand te slapen dan kun je dit overwegen:
https://www.hornbach.nl/s...30-mm/200839/artikel.html
Goeie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-05 14:14
Ons trapgat zit op ongeveer dezelfde plek als bij jou, de vorige bewoner heeft deze dichtgemaakt en boven het trapgat extra opbergruimte gecreëerd. De deur zit op dezelfde plek zoals jij die nu ingetekend hebt, als je de kamer uitloopt zit links dus gelijk de trap.
Achter het schuine deurtje en achter die kast is dus nog extra opbergruimte!

kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Voor mijn gevoel offer je een veel te groot deel van je zolder op als veredelde 'overloop'.

Als je de indeling zoals hier onder doet is je washok wat kleiner (misschien kan de vriezer daar nog bij?) en kun je CV ketel wegwerken achter een grote schuifdeurmuur? Kun je er gelijk extra opslagruimte omheen maken.

Afhankelijk van of 1 van beide kamers groter moet worden dan de ander, kun je zelf die laatste muur bepalen. Je kunt ze evengroot maken of juist 1 hele grote en 1 kleine.

Als je ook nog een hoge nok hebt op zolder, kun je zelfs nog een vliering bovenop de kamers maken.

just my two cents 8)7 been there, done that.

zolder

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Misha schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:26:

Waarom kan ik daar niet een standaard op zetten?
Je zei dat je in een jaren 30 woning woont.
En dan is een jaren 30 uiterlijk dakkapel eigenlijk de enige mooie optie.

Al weet ik natuurlijk niet in wat voor jaren 30 woning je woont.
Kan rijtje zijn, tweekapper of vrijstaand.

Wij hebben 3 originele redelijk simpele dakkapellen op de eerste verdieping (15gr schuin dak) deze waren compleet verrot.
Maar onze aannemer heeft hardhouten kozijnen (origineel grenen?) In dezelfde afmetingen en stijl geplaatst. En een rabat deel erin zoals origineel maar ook hardhout.
Zijkanten zijn wel dikker geworden want was plankjes met zink en nu 8cm geïsoleerd maar ook weer met zink afgewerkt.

Van buiten is het alsof er niks veranderd is, maar is nu wel veel comfortabeler en nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
flam schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:31:
Ons trapgat zit op ongeveer dezelfde plek als bij jou, de vorige bewoner heeft deze dichtgemaakt en boven het trapgat extra opbergruimte gecreëerd. De deur zit op dezelfde plek zoals jij die nu ingetekend hebt, als je de kamer uitloopt zit links dus gelijk de trap.
Achter het schuine deurtje en achter die kast is dus nog extra opbergruimte!

[Afbeelding: kast]
Ah wat slim, dat ga ik gebruiken! Hoe loopt de muur boven het trapgat dan? Is dat gewoon vlak?
.SnifraM schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:13:
Voor mijn gevoel offer je een veel te groot deel van je zolder op als veredelde 'overloop'.

Als je de indeling zoals hier onder doet is je washok wat kleiner (misschien kan de vriezer daar nog bij?) en kun je CV ketel wegwerken achter een grote schuifdeurmuur? Kun je er gelijk extra opslagruimte omheen maken.

Afhankelijk van of 1 van beide kamers groter moet worden dan de ander, kun je zelf die laatste muur bepalen. Je kunt ze evengroot maken of juist 1 hele grote en 1 kleine.

Als je ook nog een hoge nok hebt op zolder, kun je zelfs nog een vliering bovenop de kamers maken.

just my two cents 8)7 been there, done that.

[Afbeelding: zolder]
Ik snap wat je bedoelt. Het wordt daar qua m2’s alleen wat krap en er zit daar nog een schuin dak. Daar ga je niet even lekker de was doen. M’n vriendin wil er graag een plank en kast omheen hebben met alle ditjes en datjes dat ze daar alles kan doen.

De nok is best hoog, maar ik ken niemand die iets op de vliering heeft liggen waarvan hij eigenlijk denkt “ja, kan eigenlijk wel weg” 😜
FrankBlom schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Al weet ik natuurlijk niet in wat voor jaren 30 woning je woont.
Kan rijtje zijn, tweekapper of vrijstaand.

Wij hebben 3 originele redelijk simpele dakkapellen op de eerste verdieping (15gr schuin dak) deze waren compleet verrot.
Maar onze aannemer heeft hardhouten kozijnen (origineel grenen?) In dezelfde afmetingen en stijl geplaatst. En een rabat deel erin zoals origineel maar ook hardhout.
Zijkanten zijn wel dikker geworden want was plankjes met zink en nu 8cm geïsoleerd maar ook weer met zink afgewerkt.

Van buiten is het alsof er niks veranderd is, maar is nu wel veel comfortabeler en nieuw.
toon volledige bericht
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik kan dus gewoon een standaard plaatsen, het is alleen niet mooi 😜. Ik heb niet zoveel moeite met het buiten aanzicht. We zitten zelfs te denken om een dakserre aan de voorkant ter zijner tijd te plaatsen. Dat vinden we heel erg mooi. We geven meer om de binnenkant dan de buitenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-05 14:14
Misha schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:29:
[...]

Ah wat slim, dat ga ik gebruiken! Hoe loopt de muur boven het trapgat dan? Is dat gewoon vlak?

[...]
Dis is idd vlak.

Links zie je dus die kamer waar de vorige foto is gemaakt.

Trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankBlom schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Een dakkapel dat net te laag is om te staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:33:
[...]

Een dakkapel dat net te laag is om te staan :?
Waar haal je dat vandaan?
Gewoon 220cm stahoogte minimaal aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankBlom schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:44:
[...]

Waar haal je dat vandaan?
Gewoon 220cm stahoogte minimaal aanhouden.
"Uiterlijke jaren '30 dakkapel". Dat zijn veelal van die kleine dingen waar je binnen dus net niet kunt staan ;) (Of net wel met nul isolatie)

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-02-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:52:
[...]

"Uiterlijke jaren '30 dakkapel". Dat zijn veelal van die kleine dingen waar je binnen dus net niet kunt staan ;) (Of net wel met nul isolatie)
Bedoel gewoon niet de standaard hollandia dakkapel.

Laat lekker wat timmerren door een timmerman.
Beetje in de bouwstijl van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
FrankBlom schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:54:
[...]

Bedoel gewoon niet de standaard hollandia dakkapel.

Laat lekker wat timmerren door een timmerman.
Beetje in de bouwstijl van het huis.
Denk niet dat mijn spaarpot het daar mee eens is 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Misha schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:55:
Denk niet dat mijn spaarpot het daar mee eens is 😁
Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen.

Mijn broer heeft in zijn jaren 60 huis offertes gevraagd voor de gehele achterkant en halve voorkant te voorzien van dakkapel. Kant en klaar en 'lokaal op maat gemaakt' ontliep elkaar niet veel van prijs. Wel qua tijd.

Uiteindelijk heeft hij toch gekozen voor kant-en-klaar want dat zat er in een halve dag op, en een timmerman zou 2 a 3 dagen bezig geweest zijn.

Vraag eens wat offertes op zou ik zeggen. Met name als je dak niet helemaal recht meer is; een kant-en-klaar dakkapel is dat wél. Dat kun je opvangen met loodflappen en dergelijke, maar een timmerman kan zeker op een wat ouder huis wat mooiers neerzetten.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Misha als je een hoge nok hebt, zou ik toch een vliering aanleggen, al doe je er niks mee .. het is toch makkelijk voor verlichting en eventueel opslag plek.. voor kamers is het alleen maar lastiger "bouwen" ..

Ik zou eerst beginnen (na plaatsing dakkapel) met isoleren, is je eerste "winst" heb je die vliering gemaakt dan hoef je de nok niet te isoleren .. (je eigen keuze natuurlijk) ..

Wandjes zou ik doen van osb/gips met rubber tussen vloer,muur en plafond ..(geluids isolerend) ..

Zorg dat je Co2/koolmonoxide melder / (directe)ventilatie naar buiten hebt bij je droger & CV ketel .. veiligheid is best een dingetje .. dat je makkelijk over het hoofd ziet. en gezien je een slaapplek maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 24-02-2020 10:21 ]

Tja vanalles

Pagina: 1