Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mivs2eoo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 09:46
Goedemiddag,

Ik heb een probleem met een moederbord wat ik gekocht heb, waarbij om 1 of andere reden het eerste ram slot niet lijkt te werken, maar het tweede wel.

De zaken die ik al geprobeerd heb.

* Ander geheugen in beide sloten, maar geen verschil, het tweede slot werkt telkens maar het eerste niet.
* CMOS reset om uit te sluiten of het iets is met de herkenning van het geheugen. Geen effect
* Ram slot grondig bekeken of daar iets van een defect in zit. Lijkt ook prima te zijn
* Cpu socket na gekeken of er iets verbogen is. Maar is prima

* Cpu zelf bekeken. Nu is deze wel enigzins vies aan de onderkant, maar niet overdreven. Her en der een beetje aanslag.

Nu is mijn vraag is de kans groter dat dit gewoon aan het moederbord ligt? of is er een reele kans dat dit ook met de cpu te maken kan hebben? Ik heb hier naar zitten te zoeken, maar nergens kan ik echt concreet iets vinden dat de cpu de oorzaak zou kunnen zijn? Ben benieuwd iemand anders eventueel advies heeft omtrent dit probleem?

met vriendelijke groet,
Chris

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 21:35
Heb je wat meer specs van je systeem? Nieuw of tweedehands? En een niet werkend ram slot kan inderdaad aan je moederbord of cpu liggen, maar er hoeft geen zichtbare schade te zijn.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

8 van de 10 keer is het toch cpu gerelateerd (omdat tegenwoordig de memory controller in de cpu zit) zoals verbogen pinnen. Beschadigde printbanen door de cpu fan montage komt ook wel eens voor. Ik zou toch eerst zorgen dat die 'aanslag' verwijderd is.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2020 14:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:44
Probeer eens voor de grap twee totaal verschillende (liefst niet compatible) RAM bankjes erin te doen. Mocht de PC dan toch booten (wat die niet zou moeten doen) dan weet je ook dat het geheugen niet alleen niet wordt aangesproken maar ook niet gedetecteerd wordt op het 'diepste' niveau. Dit geeft ietsje meer inzicht in de ernst van het probleem.

Lees ook de handleiding van je moederbord en zoek compatibility lijsten voor RAM/CPU combinaties voor het moederbord.

Verder eens met @FoxLenny.

Team anti-scalp - wauw..

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Afhankelijk van je moederbord dien je met 2 reepjes het eerste slot over te slaan. dus vanaf CPU 2e en 4e bankje. Maar zonder verdere informatie over platform en componenten is het meer glazen bol werk.

Mocht het slot echt niet werken dan raad ik je aan de memory traces naar de CPU na te lopen. Soms beschadigd een trace als je je koeling op het moederbord laat stuiteren.Verder zoals eerder al gezegd, check de cpu op kromme pinnen, en als laatst, er kan ook gewoon stof in het slot zitten.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Mivs2eoo
Hoi,

Het moederbord is een, mini itx bord, met maar twee ram poorten. Ik heb gekeken naar beschadingen, maar er viel eigenlijk niks te zien, maar ik heb andere cpu besteld om het ene en ander uit te sluiten.

Heb zowel compatible ram gebruikt en incompatible, maar maakt geen verschil, verschillende configuraties. Zolang er iets in het tweede slot zit boot het bord niet.

Denk dat ik even zal moeten wachten op de tweede cpu, tot zover bedankt voor het advies!

• Mivs2eoo
Test

• Mivs2eoo
https://imgshare.io/images/2020/02/17/20200217_194404.jpg

Denk dat het toch socket schade is, want dit plekje zag ik niet goed in het licht. Zou het verstandig zijn hier zelf iets aan te doen? Als het de oorzaak uberhaupt is Er zit nog wel garantie op, maar ik heb hem tweede hands over gekocht van iemand anders

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:44
Mist er een pinnetje of is deze gebogen? Ik kan het niet goed beoordelen.
Wat wil je er zelf aan doen? Tenzij je CPU soldeer certificaten hebt raad ik met klem aan om van het socket af te blijven :P. Als je er mee gaat klooien is de garantie sowieso weg want zelf veroorzaakt defect.

Garantie doen. Je hebt al genoeg gehannes gehad met dit bord :). Succes ermee!

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1