Ik zelf was heel laat tot het feestje 1920x1080 aka fullhd, die heb ik overgeslagen.
Heb jaren gedaan met 1680x1050 60hz, en daarna geupgrade naar 3440x1440 120hz.
Je moet ook niet vergeten dat het ook in het normale desktopwerk erg plezierig is om zoveel oppervlak te hebben om mee te werken, zeker wanneer je het met 1 monitor moet doen.
Ik dacht voorheen ook zoals jou, van dat 60hz met vsync is gewoon prima als je de target frames haalt.
Maar ik weet nu wel beter, ik had online competitive shooters al zowat opgegeven. dacht het zal de leeftijd wel zijn mijn shots registreerde gewoon niet, het plezier was daardoor gewoon weg (terwijl ik altijd heel goed was in Quake en CS in mijn good old days)
Nu op 120hz presteer ik weer harststikke goed, zit ik altijd wel in de top, ik merk gewoon dat mijn aim veel beter registreerd.
Als ik nu ook op een 60hz panel speel voelt het aan alsof ik door dikke stroop aan het bewegen ben, maar dat weet je denk ik pas als je een tijdje op een high refresh rate panel hebt gespeeld.
En ja het was een flinke uitgave, maar had ik geweten wat ik nu weet had ik het veel eerder gedaan.
Ik heb in shooters gewoon veel meer plezier nu, gezien ik nu niet hoeft te second guessen wanneer ik mijn 1v1's niet win of het nou aan mij lag of aan het scherm.
Wat je ook hierin moet meenemen, is dat er een generatie bestaat die enkel TFT/LCD panels kent. 1 van de kenmerken waarin we zijn teruggevallen van CRT naar TFT indertijd is high refreshrate. CRT kent namelijk geen lage refresh rate (althans niet op dezelfde manier).
Bij TFT moeten pixels digitaal ververst worden en van dit fenomeen had CRT geen last van, daarbij CRT zat op het einde kwa techniek op zijn top en hadden we al hoge refreshrates (het is dus verre van nieuw).
Check deze video maar.
Ik wil hiermee zeggen dat er dus een generatie bestaat die is opgegroeid met TFT en enkel 60hz refreshrate kent, en wat je nooit hebt gekend kan je ook niet missen.
En ik denk dat een gros van de oudere generatie hier wel allemaal een top of the line CRT scherm hadden voordat ze overstapte naar LCD.
[
Voor 35% gewijzigd door
Turismo op 16-02-2020 12:56
]