DHCP Netwerk IOT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hallo,

Ik kom heel veel tegen op het internet, dat ik het bos door de bomen niet meer zie. Weet niet goed naar wat ik moet zoeken.

Binnenkort veranderen wij hier van ISP van kpn naar delta en dus de kans om het netwerk eens onder de loep te nemen, aangezien alles in een ander ip range komt.

Inprincipe zit het netwerk zo in elkaar op moment van spreken.

- Het ouderlijk woonhuis met daarin computer, laptop, telefoon, tablets, Bose en niet te vergeten mijn NAS waar mijn ouders en ik zelf gebruik van maken.dit alles via de KPN XPeria box (192.168.2.254 ) DHCP server.

- Het chaletje in de achtertuin waar ik zelf verblijf. Met daarin mijn systemen, maar inclusief domotica (domiticz).
Hier heb ik dus een AC66U staan als Client Bridge (192.168.2.250) verbonden met Xperia Box. Achter
deze client een Acces Point (192.168.2.251).
In het tuinhuis staat geen DHCP server alles word gegeven door de xperia box maar als de client geen
verbinding heeft ligt het hele netwerk in het tuinhuis plat en dus ook de IOT apparaten.

Ik ben op de hoogte dat je geen 2 DHCP servers kunt gebruiken in de zelfde range 192.2.x

Waar ik dus naar opzoek ben is een oplossing om het tuinhuis een eigen DHCP server te geven waardoor alles gewoon blijft werken als ik eens zonder internet kom te zitten.
Als Delta aangesloten is komt het modem in Bridged modus en zet ik mijn eigen DDWRT router achter zetten.
Zou dan willen kiezen om het netwerk in het Woonhuis 192.168.1.x te geven, in het tuinhuis juist 192.168.2.x.
Daarnaast nog een appart netwerkje voor IOT apparaten die dan niet in verbinding staan met de netwerken in het tuinhuis en woonhuis. Dit zou kunne met een vLan?
Naast dit alles dat ik dus 2 apparte netwerken krijg een vlan voor domotica zouden enkele apparaten op het tuinhuis netwerk (192.168.2.x) moeten kunnen communiceren met de NAS in het Woonhuis (192.168.1.x

Wie kan mij helpen de juiste richitng te wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Wat heeft
aangezien alles in een ander ip range komt
met het interne netwerk te maken?

Maak even een tekening van je netwerk en geef aan welk apparaat dhcp moet spelen. Kan het uit in de Xperia Box?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Niet online
PcDealer schreef op zondag 16 februari 2020 @ 00:50:
Wat heeft
[...]

met het interne netwerk te maken?

Maak even een tekening van je netwerk en geef aan welk apparaat dhcp moet spelen. Kan het uit n de Xperia Box?
Niks maar is voor mij gewoon een reden om het te doen en omdat mijn ouders dan toch al hinder ondervinden van de overstap is de hinder extra klein

Zal mij daar morgen even mee bezig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wou5er Hey TS, ik denk dat je nog even verder moet inlezen op internet; dit komt een beetje over als een klep-en-kepel-verhaal ;)

Je router is normaal gesproken binnen je netwerk je DHCP server, dit staat los van je ip van je ISP. Je router ontvang dan weer een WAN-ip adres van de DHCP server van de ISP (dit zijn dus twee losse zaken).

Wel kan het zijn dat je een andere default range krijgt als je je router vervangt (omdat de nieuwe standaard anders ingesteld staat), maar dit kan je bijna altijd veranderen. Dus kan zijn dat de nieuwe ineens 192.168.1.x weggeeft oid. Maar dit kan je dus aanpassen.

Je DHCP server/router deelt altijd interne ip's uit, of ie nu verbonden is met internet of niet. Ik stel voor dat je maar één DHCP server in je netwerk zet (= je router) anders moet je gaan werken met routes tussen de verschillende subnetten en dat lijkt mij een brug te ver (en niet elke consumenten-router kan hier goed mee omgaan). Ook als je een draadloze bridge maakt, heb je als je die goed instelt, maar één netwerk en dus maar één DHCP server.

Als je graag vaste-ip adressen wilt stel ik voor dat je IP adressen reserveert bij je DHCP server; dan heb je de voordelen van automatisch IP-adressen uitdelen door de DHCP server en eenvoudig instellen op de clienten, en ook het voordeel dat die client altijd hetzelfde IP krijgt. Ook hoef je dan geen zorgen te maken dat je een IP-conflict krijgt omdat je per ongeluk een client een vast IP hebt gegeven die binnen de range van je DHCP-server valt.

Ik snap de vraag dus niet zo? Als je met VLAN's wilt gaan werken (dat is echt iets anders dan een DHCP-server); stel ik voor dat je dat nog even uitstelt en daarin eerst verdiept, aangezien je dan ook met routes moet gaan werken als je bv apparaten wilt laten communiceren met de apparaten op een ander subnet. ;) Ook wordt dat niet altijd even goed ondersteunt door consumenten-apparatuur.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Niet online
Ik heb het misschien niet goed omschreven ben dan ook geen ster in dit te omschrijven, maar zal proberen om het nog eens te doen

Begrijpen is 1 ding, uitleggen is een 2e :P
Je DHCP server/router deelt altijd interne ip's uit, of ie nu verbonden is met internet of niet. Ik stel voor dat je maar één DHCP server in je netwerk zet (= je router) anders moet je gaan werken met routes tussen de verschillende subnetten en dat lijkt mij een brug te ver (en niet elke consumenten-router kan hier goed mee omgaan). Ook als je een draadloze bridge maakt, heb je als je die goed instelt, maar één netwerk en dus maar één DHCP server.
Op moment heb ik ook deze opstelling met een client bridge verbonden met de KPN xperia, achter de client zit een AP switch. Deze zou ik graag ook een DHCP server op willen, want het komt soms voor dat de client geen verbinding heeft met de KPN box, gevolg is dat al mijn apparaten niet werken op enkele na omdat er geen ip uitgedeeld word, want de DHCP server van de Xperia is onbereikbaar, en dat is wat ik wil voorkomen.

Mijn routers werken op dd-wrt firmware Asus AC66u (client) en een tp link wnd-4300v1 (AP Switch).

Straks wanneer Delta aangesloten is wil ik achter het modem een Asus AC87u zetten ook dd-wrt

Wat ik zelf al gevonden had, en ik gok deze richting op te moeten maar voor ik iets doe wil ik dus wat advies.
https://wiki.dd-wrt.com/w...ubnets_with_Static_Routes

[ Voor 15% gewijzigd door wou5er op 16-02-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Met die statische routes manier zit heb je wel dubbele vast aan NAT. Al het verkeer van 192.168.2.x zal geNAT worden om door 192.168.1.x netwerk te gaan.

Waarschijnlijk is het beter op deze eventueel nieuwe AC87U, met DDWRT, in te richten om 2 lan-netwerken te hebben. (Zie guest netwerk, maar laat de restricties en DHCP weg :+ ) Deze zal gateway en NAT regelen voor beiden netwerken. DHCP stel je op die AC87U alleen in voor het thuis netwerk, en niet voor in het tuinhuis netwerk. DHCP voor het tuinhuis kan dan via de wnd-4300v1 verlopen. Wel heb je een dan 2 SSIDs (wifi-netwerken) nodig in huis, want je client-bridge moet wel met het juiste netwerk verbinden.

Een situatie tekeningetje lijkt mij voor iedereen wel handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Groentjuh op 16-02-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Niet online
Groentjuh schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:15:
Met die statische routes manier zit heb je wel dubbele vast aan NAT. Al het verkeer van 192.168.2.x zal geNAT worden om door 192.168.1.x netwerk te gaan.

Waarschijnlijk is het beter op deze eventueel nieuwe AC87U, met DDWRT, in te richten om 2 lan-netwerken te hebben. (Zie guest netwerk, maar laat de restricties en DHCP weg :+ ) Deze zal gateway en NAT regelen voor beiden netwerken. DHCP stel je op die AC87U alleen in voor het thuis netwerk, en niet voor in het tuinhuis netwerk. DHCP voor het tuinhuis kan dan via de wnd-4300v1 verlopen. Wel heb je een dan 2 SSIDs (wifi-netwerken) nodig in huis, want je client-bridge moet wel met het juiste netwerk verbinden.

Een situatie tekeningetje lijkt mij voor iedereen wel handig.
Hierom moet je volgens ddwrt de gateway functie veranderen naar router, vervolgens zeggen ze dat je op router 1 (aangesloten op het modem) routes moet maken naar router 2 en router 3. Router 2 zou dan het netwerk in het woonhuis opzich nemen, router 3 die in het tuinhuis staat met daartussen de client.
Allen zouden dan bereikbaar moeten zijn, omdat je vanaf router 2 en 3 bij default routes hebt naar router 1 die verbonden is met het internet.
Pagina: 1