Nas aanschafadvies 4k/uhd content

Pagina: 1
Acties:

• pjwentink
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09-2025
hoi,

Ik heb ik inmiddels 8 WD my book schijven van elk 3TB vol aan 1080p/4k content verzameld in de afgelopen jaren. Het aan en af koppelen wordt inmiddels wat omslachtig dus ik zoek een passende oplossing.

graag wil ik overstappen op een nas maar ik heb hierbij wel wat harde eisen bij.

1 : de nas moet alle 8 schijven ''slikken'
2 : content moet zonder hapering gestreamd kunnen worden over mijn 100mbit netwerk (bekabeld)
* : het zou mooi zijn als mijn orbi netgear in combi met de nas ook content kan sturen naar mijn telfoon

Hierbij nog wat vragen; moet ik eerst mijn schijven wissein voordat ik ze in de nas stop?
Welke software heb ik nodig voor het streamen naar telefoon en is dit gratis ?
Kan ik er vanuit gaan dat ik zodra ik van een andere pc de uhd content stream er geen downscaling plaatsvind?

Hoor graag wat advies en mogelijke antwoorden op de bovengenoemde vragen,

Thanks

Pieter

Verwijderd

pjwentink schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 21:33:
hoi,

Ik heb ik inmiddels 8 WD my book schijven van elk 3TB vol aan 1080p/4k content verzameld in de afgelopen jaren. Het aan en af koppelen wordt inmiddels wat omslachtig dus ik zoek een passende oplossing.

graag wil ik overstappen op een nas maar ik heb hierbij wel wat harde eisen bij.

1 : de nas moet alle 8 schijven ''slikken'
2 : content moet zonder hapering gestreamd kunnen worden over mijn 100mbit netwerk (bekabeld)
* : het zou mooi zijn als mijn orbi netgear in combi met de nas ook content kan sturen naar mijn telfoon

Hierbij nog wat vragen; moet ik eerst mijn schijven wissein voordat ik ze in de nas stop?
Welke software heb ik nodig voor het streamen naar telefoon en is dit gratis ?
Kan ik er vanuit gaan dat ik zodra ik van een andere pc de uhd content stream er geen downscaling plaatsvind?

Hoor graag wat advies en mogelijke antwoorden op de bovengenoemde vragen,

Thanks

Pieter
De netwerkaansluiting van een NAS is over het algemeen 1Gb/s, waarom wil je die snelheid beperken met een oud 100Mb/s netwerk? Zelf ben ik in 2007 overgestapt naar een 1Gb/s netwerk. Ook gezien de downloadsnelheden die tegenwoordig ook al naar de 1Gb/s gaan, zeker bij Ziggo en glasvezel is een 100Mb/s netwerk gewoon obsolete. Een 1Gb/s switch kost tegenwoordig niet al te veel en Cat. 5E netwerkkabels zijn ook de kosten niet, ik zou dat eerst upgraden voordat je verder gaat.
Ik neem aan dat de My Book schijven externe schijven zijn, die kan je niet zomaar kwijt in een NAS, je zal ze eerst uit hun behuizing moeten "slopen", daarna zouden ze de NAS in kunnen. Maar ook hier kan je tegen problemen aanlopen. Accepteerd de NAS de (volle) schijven wel? Hebben de schijven een standaard Sata aansluiting? Ik zou je aanraden om dat eerst uit te zoeken.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Wat is je budget? Want als daar wat ruimte is zou ik voor een FreeNAS build gaan. Kan je zelf samenstellen, of prebuild systeem (https://www.freenas.org/freenas-mini/).

Zoals vapingQueen al aangeeft, schijven uit zo een MyBook kunnen nog wel eens problemen geven.

100 mbit is inderdaad een beetje not done meer anno 2020.

• pjwentink
Hoi ! Op mijn adres is 500Mbit/s download en 500 Mbit/s upload het maximum. Zelf heb ik 100mbit/s download en 10 mbit/s upload.
In MB/s komt dat dus neer op 12,5 MB/s download en 1,25 MB/s upload.. Is dit écht te weinig voor het streamen van 4K content ?

Mijn switch naar boven die aangesloten is op een netgear gs105 kan tot Max 1 Gb/s doorsturen. Dit wordt door een cat 6 kabel overbrugd. Hier lijkt mijn geen bottleneck te liggen toch?

• pjwentink
Ah ik snap mijn denkfout. Het gaat hier helemaal niet om het internet omdat het lokaal is. Kortom ik heb een 1gB/s aansluiting. Dom dom.

• pjwentink
Ik weet dat ik de schijven moet slopen. Vraag is dus wat ik zou doen. Een nas met 8 sleuven (kostbaar) en het risico dat hij de schijven niet accepteert óf een kleinere nas 2 sleuven en nieuwe we caviar red nas schijven kopen (ook prijzig)..
Volgende keer aub je post wijzigen als je binnen 24u nog iets wilt toevoegen voor er iemand anders heeft gereageerd.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 21-02-2020 07:08 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Een nas gaat je gevulde schijven niet accepteren.
Door de nas software wordt dit gewist.

Dan een 8 bay nas stel je normaal in op raid, dus je verliest al zeker 1 schijf.(beter is om 2 te verliezen).
Dit heeft als voordeel, dat als een schijf defect raakt, je dan een nieuwe erin kunt doen en dit gerepareerd wordt, en nog een voordeel(van raid), op je nas wordt elke maand controle gedaan tegen bitrot, dus of alle data nog goed is.

En natuurlijk heb je nog een backup nodig voor je 8-bay nas.
Zoek voordat je iets koopt, hoe een backup werkt en welke hardware je nodig hebt.
Een backup kost veel geld als je dit goed wilt doen.
Je weet wel 3 kopieën.

Verwijderd

pjwentink schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:12:
Ah ik snap mijn denkfout. Het gaat hier helemaal niet om het internet omdat het lokaal is. Kortom ik heb een 1gB/s aansluiting. Dom dom.
Juist, je snelheid heeft alleen te maken als je iets download/upload. Zodra het op een harddisk staat, is de doorvoersnelheid een stuk hoger. Met schijven van zeg 6 jaar oud, heb je al een datadoorvoer van 100MB/s, welke ruim voldoende is voor streaming. ;)
pjwentink schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:15:
Ik weet dat ik de schijven moet slopen. Vraag is dus wat ik zou doen. Een nas met 8 sleuven (kostbaar) en het risico dat hij de schijven niet accepteert óf een kleinere nas 2 sleuven en nieuwe we caviar red nas schijven kopen (ook prijzig)..
Ik zou het persoonlijk niet doen, maar de keuze om het wel of niet te doen ligt bij jou. Je kan het met 1 schijf doen en kijken of er een standaard Sata aansluiting op zit. Als dit het geval is, kan je de andere ook "slopen".

Ik zou een (oud) mobo nemen met een cpu die weinig gebruikt (35Watt TDP bv.) en een niet te dure softwarematige raidcontroller, dat geheel stop je in een atx kast met de schijven. Dat is een veel goedkopere oplossing dan een 8 bay Nas. Schijven zou ik zeker niet in Raid 5 of 6 zetten, als er een schijf uitvalt, dan duurt het rebuilden van je Raid echt uren tot dagen. De schijven gewoon als single disks aansluiten is in dat geval het beste.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2020 11:35 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 21:25
pjwentink schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 21:33:
hoi,

Andere optie is natuurlijk eens kritisch naar die content kijken of je echt als een hamster al die oudere meuk wilt bijhouden.
Sowieso gaat de NAS-route kostelijk zijn als je met de bestaande schijven wil werken en daarboven ga je met de schijven moeten gaan spelen, want een NAS zal de schijven willen initialiseren (dus leeg maken) en je kan die niet gewoon even in een NAS steken en ervan uit gaan dat je gegevens erop blijven....

Verwijderd

jan99999 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:24:
Een nas gaat je gevulde schijven niet accepteren.
Door de nas software wordt dit gewist.

Dan een 8 bay nas stel je normaal in op raid, dus je verliest al zeker 1 schijf.(beter is om 2 te verliezen).
Dit heeft als voordeel, dat als een schijf defect raakt, je dan een nieuwe erin kunt doen en dit gerepareerd wordt, en nog een voordeel(van raid), op je nas wordt elke maand controle gedaan tegen bitrot, dus of alle data nog goed is.

En natuurlijk heb je nog een backup nodig voor je 8-bay nas.
Zoek voordat je iets koopt, hoe een backup werkt en welke hardware je nodig hebt.
Een backup kost veel geld als je dit goed wilt doen.
Je weet wel 3 kopieën.
Dat klopt, daarom raad ik ook eerder een softwarematige Raidcontroller aan. Heb zelf met bv. 3Ware raidcontrollers gewerkt en daar kon ik gewoon schijven met data op aansluiten zonder dat het fout ging. Een Nas wil de schijven "eigen" maken en moet ze dus initialiseren om dat voor elkaar te krijgen. Als back-up zou je schijven van 8TB of groter kunnen nemen, dat maakt verder niets uit. Die kan je gewoon ergens veilig neerleggen, aangezien ze niet online hoeven te zijn.
De 3-2-1 regel zou ik iederen aanraden als het om back-ups gaat :

3 back-ups
2 verschillende locatie's
1 offline back-up

Raid is natuurlijk leuk, maar het is geen back-up zoals zovelen denken. Heb zelf 2x een Raid6 met 24 x 2TB schijven gedraaid op hardwarematige Raidcontrollers (Areca 1280), dus er konden 2 schijven per Raid uitvallen, maar wat nou als er 3 schijven uitvallen?, dan zal Raid6 je echt niet beschermen. Ook ging mijn stroomrekening flink omhoog, aangezien er constant 2 x 24 schijven aan het draaien waren. Nu zet ik ze liever als single disk in, geen rebuildtijd meer nodig, alleen kopieertijd. ;)

• cr0wl33
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-11-2021
weet niet wat je budget is of als het ziet zitten zelf wat te bouwen hieronder linkje na goedkope zelfbouw nas/plex media/etc
YouTube: DIY NAS & Plex Home Server With Hardware Transcoding Build

voor de software zou ik unraid gebruiken (filmpje gebruiken ze debain) makkelijk veel ondersteuning op het forum.
(bij unraid kun je later opslag toevoegen zonder problemen.)
filmpje met uitleg unraid installeren
YouTube: unRAID build: Ryzen 7 2700X, 32GB ECC, Dual GTX1080, M.2 - Part 1
Pagina: 1