Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-05 14:51
Mijn vraag
Ik heb ziggo internet inclusief router/modem. Ik weet niet precies welk modem maar ik denk een Ubee aan het IP-adres te zien. Daaraan is een domme switch gekoppeld. Van daaruit is een andere switch gekoppeld met mijn Apple TV en de ziggo next. Verder heb ik vanuit de eerste switch twee tplink archer 2300 draadloze routers gekoppeld.
Probleem is het volgende. Als ik WiFi pak via het ziggo modem is alles ok en supersnel. Als ik via de tplinken erin ga is het internet traag, valt weg en meer van dat fraais. Wat ook gebeurt is dat de tplink routers zichzelf opnieuw opstarten op het moment dat ik draadloos verbinding maak.
Wat kan ik nog meer doen?

Instellingen
Ssid 2,4 ghz is voor alledrie hetzelfde
De kanalen mbt de 2,4 staan op 1 (ziggo), 6 (router tplink 1) en 11 (router tplink 2)
Ssid 5 GHz is voor alledrie hetzelfde maar een ander ssid als het 2,4 ghz ssid
De tplinks staan op accespoint
DHCP staat op de beide tplinks uit en op het ziggo modem aan

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heel veel verschillende instellingen......

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
Ik heb ziggo internet inclusief router/modem. Ik weet niet precies welk modem maar ik denk een Ubee aan het IP-adres te zien
Dit kan je toch gewoon zien door naar het kastje te lopen en te kijken wat erop staat?
Daaraan is een domme switch gekoppeld. Van daaruit is een andere switch gekoppeld
Wat voor switches zijn dit? Wat voor uplink heb je tussen de switches onderling?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
* Geef van alle componenten eens merk / typenummer, en liefst een tekening hoe e.e.a. verbonden is, en wat de IP adressen overal zijn.
* Test bij elke switch en router/AP eens bekabeld wat de snelheid is die je kunt halen.
* Op wat voor device(s) heb je problemen met je WiFi verbinding? Is dat 1 apparaat, of heb je er meer getest (zo ja welk, met welk resultaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Als je TP links ingesteld zijn als router, dan is dit te verwachten. Zet ze in brugmodus (DHCP uit) en geef ze allebei hetzelfde SSID en paswoord als je ziggo router, dan loopt alles vlot.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
Tommy: Staan beide ingesteld als accesspoint niet als routers. Ssid’s waren hetzelfde voor 2,4 en 5. Was hetzelfde. Ssid voor 2,4 is allemaal gelijk en voor 5 ook. Geen verbetering.
Anderen: ik heb een complete beschrijving maar moet ik nog aanpassen. Komt eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Hklmvm01

Heb je toevallig de 'WAN' poorten van je TP-Link Routers als 'Up-Link' gebruikt vanuit je Ziggo Modem / Router? Als dat zo is: gebruik eens een LAN / Switch poort op die twee dingen om het signaal op binnen te kunnen krijgen (DHCP Server op die twee dingen sowieso UIT zetten of uit laten staan en zorgen dat 't LAN adres van die dingen via DHCP wordt verkregen of eventueel zelf een adres claimen in het netwerk wat je Ziggo router heeft).

Wel knap dat jij aan een IP adres al kunt zien wat de fabrikant van een apparaat is overigens, ik vertrouw daar meestal eerder voor op 't MAC adres :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Hi @Hklmvm01

Het beste is om verschillende SSID's te gebruiken voor ieder wifipunt. Ook is het raadzaam om in het geval van Access Point modus de LAN poorten als uplink te gebruiken ipv de WAN poort en belangrijk is om de Archers een vast IP adres toe te kennen dat buiten de range ligt dat door het ziggo modem wordt toegewezen, dat maakt het netwerk ook een stuk betrouwbaarder.

Met vriendelijke groet,

TP-Link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TP-Link schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:38:
Hi @Hklmvm01

Het beste is om verschillende SSID's te gebruiken voor ieder wifipunt. Ook is het raadzaam om in het geval van Access Point modus de LAN poorten als uplink te gebruiken ipv de WAN poort en belangrijk is om de Archers een vast IP adres toe te kennen dat buiten de range ligt dat door het ziggo modem wordt toegewezen, dat maakt het netwerk ook een stuk betrouwbaarder.

Met vriendelijke groet,

TP-Link
Volledig eens mbt LAN vs WAN poort en vast IP binnen subnet maar buiten DHCP pool - maar verschillende SSID's?

Daarmee maak je het onmogelijk voor apparaten om te roamen binnenhuis, waardoor je handmatig moet overschakelen bij iedere beweging binnenhuis. Voor roaming moeten de volgende instellingen gelijk zijn:

SSID (WiFi netwerknaam)
PSK (wachtwoord)
Security (WPA2 etc. Let op dat WPA/WPA2 en WPA2 niet hetzelfde zijn. WPA2-only is best practice)
Encryption (AES etc. Let op dat TKIP/AES en AES niet hetzelfde zijn. AES-only is best practice)
Subnet (roamen tussen router achter router via WAN poort gaat dus ook niet lukken)

Verder, TS, je noemt de kanalen die je in 2.4GHz gekozen hebt, maar hoe zit het in de 5GHz? Speelt dit probleem alleen in de 2.4GHz of ook in de 5GHz?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
Beste allemaal ik probeer even op jullie allemaal te reageren. Ik weet niet hoe ik op jullie apart kan reageren.
Ziggo modem is een Archer. En blijkbaar heeft ieder merk moden bij ziggo zijn eigen IPadres ;)
Ik gebruik de LANpoorten en niet de WAN. De DHCP op beide TPlinken staat uit.
De 5GHZ ben ik niet aan geweest. Wel de kanalen 2,4GHZ. Speelt bij bei TPlinken.

* Test bij elke switch en router/AP eens bekabeld wat de snelheid is die je kunt halen.
Ik heb de testen gedaan met mijn surface4 bekabeld en wireless. Bekabeld aan het ziggomodem en aan de NEtgear Prosafe gs 108 supersnel. Wireless via het ziggomodem ook snel.
Tplinken: bekabeld via netgear switch rechtstreeks in de surface supersnel. De surface gaat met de inlog via de tplinken als een speer op 5ghz maar is heel traag op 2,4ghz. Als ik de utp vanuit de netgear switch rechtstreeks in de surface steek is hij supersnel maar als ik de tplink als switch (bekabeld) gebruik is hij heel traag.
Wireless met mijn iphone 8 en ipad 6 probleem met inloggen op het wireless. Als ik ingelogd ben heel erg langzaam.

Groot verschil draadloos tussen mijn surface 4 (heel snel) en de apple devices. Ik krijg langzamerhand wel de indruk dat de problemen bij de apple devices erger zijn als bij mijn surface. En bij de ipad is het nog slechter als mij bij mijn iphone.

[ Voor 17% gewijzigd door Hklmvm01 op 17-02-2020 22:02 . Reden: Toevoegen commentaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
HKLM_ schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Dit kan je toch gewoon zien door naar het kastje te lopen en te kijken wat erop staat?

[...]

Wat voor switches zijn dit? Wat voor uplink heb je tussen de switches onderling?
Netgear ProSAFE GS108

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
dion_b schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Volledig eens mbt LAN vs WAN poort en vast IP binnen subnet maar buiten DHCP pool - maar verschillende SSID's?

Daarmee maak je het onmogelijk voor apparaten om te roamen binnenhuis, waardoor je handmatig moet overschakelen bij iedere beweging binnenhuis. Voor roaming moeten de volgende instellingen gelijk zijn:

SSID (WiFi netwerknaam)
PSK (wachtwoord)
Security (WPA2 etc. Let op dat WPA/WPA2 en WPA2 niet hetzelfde zijn. WPA2-only is best practice)
Encryption (AES etc. Let op dat TKIP/AES en AES niet hetzelfde zijn. AES-only is best practice)
Subnet (roamen tussen router achter router via WAN poort gaat dus ook niet lukken)

Verder, TS, je noemt de kanalen die je in 2.4GHz gekozen hebt, maar hoe zit het in de 5GHz? Speelt dit probleem alleen in de 2.4GHz of ook in de 5GHz?
Bij de apple devices speelt het bij beiden. De surface gaat als een speer op 5ghz maar is heel traag op 2,4ghz. Als ik de utp vanuit de netgear switch rechtstreeks in de surface steek is hij supersnel maar als ik de tplink als switch gebruik is hij heel traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
TP-Link schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:38:
Hi @Hklmvm01

Met vriendelijke groet,

TP-Link
Ik gebruik de lanpoorten. Ook verschillende SSID's heb ik al geprobeerd. Helpt allemaal niks.
Ik heb ook al met vaste IPadressen gewerkt en ook dat helpt niet.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hklmvm01 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:00:
[...]

Bij de apple devices speelt het bij beiden. De surface gaat als een speer op 5ghz maar is heel traag op 2,4ghz. Als ik de utp vanuit de netgear switch rechtstreeks in de surface steek is hij supersnel maar als ik de tplink als switch gebruik is hij heel traag.
Puur bedraad? Dan zou ik even heel kritisch naar je kabels kijken, met name de kabel richting de TP-Link router.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
dion_b schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 01:58:
[...]

Puur bedraad? Dan zou ik even heel kritisch naar je kabels kijken, met name de kabel richting de TP-Link router.
Nee als ik de kabel gebruik die rechtstreeks naar de router gaar is de performance super. Maar als ik via de TPlink internet pak is het slecht. Dus het zit ergens in de TPlink. Rechtstreeks werkt alles supersnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Er kan hier van alles aan de hand zijn. Je kunt je netwerk fout geconfigureerd/opgezet hebben, maar je kunt ook pech hebben dat je buren je in de weg zitten op bepaalde kanalen. Of een combinatie.

Zelf heb ik slechte ervaring met wifi van het Ziggo modem. Ik heb mijn Ziggo modem jaren geleden al in de modem only stand laten zetten (moet door de Ziggo helpdesk gebeuren) en heb mijn eigen thuisnetwerk gebouwd.

Eerst bestond mijn netwerk uit Apple routers (Airport Extreme wifi AC, Airport Extreme wifi N, Airport Express wifi N), een router in de meterkast en de rest geconfigureerd als access point boven, en dat heeft jarenlang goed gewerkt. Totdat de Extreme N kapot ging, en Apple gestopt was met routers. Ik wilde toch 3 nodes hebben, op elke etage één.

Ik ben overgestapt op een mesh systeem. Ik heb de triband Linksys Velop set van 3 nodes, maar bv een TP-Link M9 setje zal het ook goed doen. Ik zou zelf nooit voor de Google set gaan.

Stop 1 node in de meterkast, sluit de WAN poort (zoekt de router zelf uit welke poort wat moet zijn, maar dit is voor de duidelijkheid) aan op je modem, en de LAN poort op een gigabit switch (tip: neem meteen een 8-poorts switch). Sluit indien mogelijk je andere nodes bedraad aan (op die 8-poorts switch), als dat niet kan, dan zorgen de nodes er zelf voor dat er een mesh netwerk wordt opgezet. Hierbij kan het helpen als ze allemaal in de buurt van het trapgat zitten om op alle etages goede wifi te krijgen.

Voordelen zijn:
  • je omzeilt de brakke Ziggo wifi en voorkomt protocolconflicten tussen niet compatibel routers
  • je hebt een perfect werkend roaming netwerk met overal dezelfde SSID en wachtwoord
  • je managed al je nodes in één app / web interface
  • alle nodes zoeken zelf uit welk kanaal ze het beste kunnen gebruiken, dus een nieuwe router bij de buren zorgt niet meer voor onoplosbare wifi problemen bij jou
  • ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hklmvm01 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:49:
Beste allemaal ik probeer even op jullie allemaal te reageren. Ik weet niet hoe ik op jullie apart kan reageren.
Ziggo modem is een Archer. En blijkbaar heeft ieder merk moden bij ziggo zijn eigen IPadres ;)
Hier had ik even overheen gelezen. Ziggo heeft geen "Archer" modem, dit klinkt als een Ziggo Extra WifiPunt via een Internetkabel aka TP-Link Archer C7 met custom (AP-only) firmware. Oftewel niet de modem. Waar is die "Archer" via WAN-poort op aangesloten? Dat zou wel eens de modem kunnen zijn...

Verder kun je prima reageren op meerdere berichten in een enkele post, gewoon op de eerste "Quote" klikken en je reactie daarop geven. Vervolgens eronder bij het volgende bericht waar je op wilt reageren nogmaals op "Quote" klikken. Die tweede quote komt onder wat je net tikte te hangen. Daar kun je weer jouw reactie op geven, en desgewenst nog derde, vierde of meer berichten op zelfde manier aanpakken. Als je klaar bent op "Verstuur" klikken en het verschijnt allemaal netjes in een post.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
dion_b schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:44:
[...]

Hier had ik even overheen gelezen. Ziggo heeft geen "Archer" modem, dit klinkt als een Ziggo Extra WifiPunt via een Internetkabel aka TP-Link Archer C7 met custom (AP-only) firmware. Oftewel niet de modem. Waar is die "Archer" via WAN-poort op aangesloten? Dat zou wel eens de modem kunnen zijn...
Sorry het is een Arris. Dat is het basismodem/router. Werkt prima. Het signaal vanaf de Arris is goed en stabiel. Het gedoe begint bij de TPlinken. Ik heb al veel suggesties gehad maar eigenlijk nog niks wat ik nog niet geprobeerd heb. Het meest opmerkelijke is dat de appledevices de meeste problemen opleveren.

Verder kun je prima reageren op meerdere berichten in een enkele post, gewoon op de eerste "Quote" klikken en je reactie daarop geven. Vervolgens eronder bij het volgende bericht waar je op wilt reageren nogmaals op "Quote" klikken. Die tweede quote komt onder wat je net tikte te hangen. Daar kun je weer jouw reactie op geven, en desgewenst nog derde, vierde of meer berichten op zelfde manier aanpakken. Als je klaar bent op "Verstuur" klikken en het verschijnt allemaal netjes in een post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 14:26
ikweethetbeter schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:59:
Er kan hier van alles aan de hand zijn. Je kunt je netwerk fout geconfigureerd/opgezet hebben, maar je kunt ook pech hebben dat je buren je in de weg zitten op bepaalde kanalen. Of een combinatie.

Zelf heb ik slechte ervaring met wifi van het Ziggo modem. Ik heb mijn Ziggo modem jaren geleden al in de modem only stand laten zetten (moet door de Ziggo helpdesk gebeuren) en heb mijn eigen thuisnetwerk gebouwd.

Eerst bestond mijn netwerk uit Apple routers (Airport Extreme wifi AC, Airport Extreme wifi N, Airport Express wifi N), een router in de meterkast en de rest geconfigureerd als access point boven, en dat heeft jarenlang goed gewerkt. Totdat de Extreme N kapot ging, en Apple gestopt was met routers. Ik wilde toch 3 nodes hebben, op elke etage één.

Ik ben overgestapt op een mesh systeem. Ik heb de triband Linksys Velop set van 3 nodes, maar bv een TP-Link M9 setje zal het ook goed doen. Ik zou zelf nooit voor de Google set gaan.

Stop 1 node in de meterkast, sluit de WAN poort (zoekt de router zelf uit welke poort wat moet zijn, maar dit is voor de duidelijkheid) aan op je modem, en de LAN poort op een gigabit switch (tip: neem meteen een 8-poorts switch). Sluit indien mogelijk je andere nodes bedraad aan (op die 8-poorts switch), als dat niet kan, dan zorgen de nodes er zelf voor dat er een mesh netwerk wordt opgezet. Hierbij kan het helpen als ze allemaal in de buurt van het trapgat zitten om op alle etages goede wifi te krijgen.

Voordelen zijn:
  • je omzeilt de brakke Ziggo wifi en voorkomt protocolconflicten tussen niet compatibel routers
  • je hebt een perfect werkend roaming netwerk met overal dezelfde SSID en wachtwoord
  • je managed al je nodes in één app / web interface
  • alle nodes zoeken zelf uit welk kanaal ze het beste kunnen gebruiken, dus een nieuwe router bij de buren zorgt niet meer voor onoplosbare wifi problemen bij jou
  • ...
Hear Hear _/-\o_
Altijd aan te raden om je provider modem in 'bridge mode' stand te zetten en zelf een goede router aan te schaffen die alles netjes afhandeld.

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hklmvm01
TyKH schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:41:
[...]

Hear Hear _/-\o_
Altijd aan te raden om je provider modem in 'bridge mode' stand te zetten en zelf een goede router aan te schaffen die alles netjes afhandeld.
Die werkt vlekkeloos...... :). Wellicht niet zo geschikt als router idd. Maar op de een of andere manier werkt het de laatste dagen allemaal vlekkeloos......
Pagina: 1