Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dagje Budapest

Pagina: 1
Acties:

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18-09 19:49
Ik vlieg op 7 maart 2020 om 7:00 naar Wenen met Easy Jet. Daar zijn we 4 dagen en wil voor 1 dagje met de trein naar Budapest. Met de trein is het 2 uurtjes heen en terug. Ik wil meteen Budapest zien zodat we niet opnieuw hoeven te gaan.

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met Budapest? We gaan ochtend vroeg heen en keren in de avond terug naar Wenen. Hoeveel geld heb ik nodig voor 1 dagje om daar te kunnen genieten en lekker kunnen eten? Is het voor ons goedkoper dan in Nederland?

Ik wil €100 wisselen dat is ongeveer 32.352,94 in hun valuta ik ben met mijn vrouw samen? Mijn vrouw zegt dat €100 te veel is voor een dagje klopt dit?

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:32
Kun je niet gewoon in euro's betalen.
Lijkt me in toeristische gebieden heel normaal.
Pinnen een optie? CC?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:58
Een prachtige stad en ook niet te duur. Je kan er maar beter geweest zijn!

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 22:49
Het is hoe gek je het zelf maakt. Maar goedkoper dan Nederland is het zeker.
Maar ook daar heb je luxere duurdere restaurants. Verder zonde om zo mooie stad in 1 dag te doen. Maar als je toch in de buurt bent snap ik het wel. En je zou zeker een 2e x terug komen.

Verder gewoon pinnen met je cc/bankpas bij een bank. Wissel fee betaal je ook bij de wissel kantoren. En met euro's ben je vaak veel duurder uit. Bij de meeste restaurants kan je trouwens ook gewoon pinnen. Dus 100 euro cash is misschien niet eens nodig.

[Voor 11% gewijzigd door mathy_ op 15-02-2020 20:59]

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 11:32
Erg mooie stad! Geld wisselen hoeft echt niet. Je kan bijna overal pinnen (vergelijkbaar aan Nederland). Ga naar de 360 rooftop bar als het zonnig weer is. Voor Hongaarse begrippen erg duur maar voor Nederlands begrippen niet schrikbarend. Collaatje omgerekend 2.50/3 euro geloof ik. Zie het als entree voor de uitkijktoren 😋

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• moppentappers
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-09 16:52
Als ik je 1 plek kan aanbevelen..
Halászbástya Étterem
Budapest, Hess András tér 1-2, 1014 Hongarije
+36 1 201 6935
https://maps.app.goo.gl/t3sWHJwLJtaSrAhS6

Een ervaring die je nooit van je leven meer vergeet.

• van der Berg
7:00 ontbijtbuffet hotel

Vienna Centraal station 8:42 - Keleti Pályaudvar 11:19
De gehele dag bezichtigen van Budapest
Keleti Pályaudvar 20:41 -  Vienna Central Station 23:21

Ik zal die adres in overweging nemen. Ik kijk ernaar uit..

[Voor 9% gewijzigd door van der Berg op 15-02-2020 22:04]

• erwin26
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 06-09 07:33
Wil je nog andere zaken doen dan alleen bezichtigen in Budapest en hoe kom je daar van A naar B?

Wil je echt naar zo'n bad waar Budapest om bekend staat dan is 100 euro totaal niet eens zo verkeerd. Zo'n bad is al snel 30 euro p.p. Voor de rest is Budapest echt extreem goedkoop en kost het je bijna niks. Een hard broodje in de supermarkt kost je 10-20 HUF. Dit is ongeveer 3-6 cent, waarvoor je hier in Nederland zo 30-35 cent voor neer kan leggen. Even om aan te geven dat het daar heel goedkoop is voor Nederlandse begrippen.

Als je uiteten gaat moet je wel rekening mee houden dat je de toerisme prijzen krijgt. Prijzen op de kaart kloppen nooit. Je betaald altijd een stuk meer, toch is dit voor een Nederlander nog heel goedkoop. Ben je hier niet mee eens en je schopt een beetje herrie, dan zijn ze al heel snel het idee af dat je meer betaald als toerist. (tenminste uit mijn eigen ervaring)

• Matthis
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
Wandel van Keleti richting Buda via Erzsebet ter en omgeving (vorosmarty etc), de Szent Istvan basiliek (je kan de koepel op) en de Szechenyi Lanchid brug.

Verken op Buda de heuvel, de Matyas kerk, fishermen's bastion, de omwalling en wandel richting Szell Kalman. Neem daar de metro / tram naargelang het tijdstip richting:
- Keleti
- als je tijd genoeg hebt: de tram richting oktogon, waar je kan kiezen: Terror Haza museum dan wel de termen gaan bekijken op heroes square / hosok tere

Wisselen doe je gewoon ter plekke, zat kantoren die geen fee vragen

• IThom
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16-09 15:14
Ik denk niet dat je er aan toe komt, want je hebt maar een kort dagje, maar Margaret Island is ook zeker een aanrader, vooral 's avonds, je hebt er dan shows met verlichte fontijnen met muziek, erg gezellig daar.

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 17:05

Basszje

Reisvaap!]

Budapest zou ik zeker aanraden voor meerdere dagen, niet slechts 1 dag. Grote stad met veel dingen te zien. Ik zou even kijken naar de baden en voor een van de kleinere (Turkse) gaan, is een unieke ervaring.

Met een dag kan je nauwelijks de toeristengids doen (kasteel, parlements, dat soort werk), dus dat kan je gewoon afwerken.

Ik zou gewoon ter plekke pinnen trouwens. Geen reden om te wisselen. Voor 100 euro in Forint gaat zeker genoeg zijn. Als je zowel luncht als ontbijt zit je denk ik rond de helft.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 20:51
Voor de lunch natuurlijk een langos nemen. Voor ontbijt ook trouwens.

Budapest is een mooie oude stad waar je niet in 1 dag doorheen kan.

Een badhuis bezoeken is geen slecht idee. Er zijn ook een hoop musea afhankelijk van wat je leuk vind of bezoek een van de vele historische trekpleisters.

Als je savonds uit eten gaat vermijdt de toeristische plekken. Probeer de Hongaarse keuken. Veel vlees en stoof/soep, bijv kalfsvlees en paprikasaus of kip of een goelash.

Qua prijzen is het tegenwoordig helaas niet meer zo goedkoop als je ook nog enigszins kwaliteit wilt, dus reken jezelf niet rijk. Je kan daar gewoon pinnen bij de bank automaten.

• Skaddict
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 05:38
Ik woon in Wenen en bezoek Boedapest regelmatig omdat het erg leuk (en goedkoop) is. €100 zou genoeg moeten zijn maar je kan ook alleen wat zakgeld pinnen daar (geen geld pinnen bij Euronet machines!) en dan gewoon waar mogelijk pinnen. In Wenen is betalen met een pas altijd een drama, maar in Boedapest kan het bijna overal.

Boedapest in een dag is te kort, maar als je maar één dag hebt:

De eerder genoemde "langos" sowieso eten, goulasch is leuk, alles met paprika is leuk, maar langos is het beste eten wat ze hebben :D Neem dit met een korrel zout, want als ik in Nederland ben staat kapsalon eten boven aan mijn todolijst ;)

Het Széchenyi badhuis is enorm gaaf, een ervaring, maar misschien een hoop gedoe voor in een dag. iig even Googlen zodat je er over na kan denken.

De markt hal, leuk om rond te kijken en misschien een soeveniertje te scoren.

Afhankelijk van hoe laat je de trein terug wilt pakken, Szimpla Kert is een hele gave bar om een drankje te doen (en alleen al binnen even rond te kijken) en in die buurt barst het van de leuke restaurantjes. Dit is behoorlijk toeristisch en daarom duurder, maar nog steeds een stuk goedkoper dan Nederland, en deze buurt is de reden dat ik graag naar Boedapest ga. Ik zie toeristisch niet perse als een nadeel maar het is afhankelijk van wat je uit je dag wilt halen.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09:11
Ik zou gewoon lekker rondlopen in het mooie deel, tot aan dat oude overheidsgebouw aan de rivier. Dan heb je al een hele leuke dag achter de rug.
100 euro is dan vermoedelijk zelfs te veel om uit te geven met eten.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Cisk
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07-07 14:33
Ikzelf heb daar alles wandelend bekeken. Ik zat aan de kant van Buda tegenover het Overheidsgebouw. Vandaar uit naar het Vissersbastion gelopen en daar vandaan naar de burcht van Buda. Van hier uit loop je zo naar de ketting brug en loop je Pest binnen. Van hieruit kan je naar her Overheidsgebouw en de schoenen aan de kade. Ook zou ik richting de joodse gedeelte van de stad gaan. 100 euro moet zeker wel genoeg zijn.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Budapest... ik ga er 10 april weer een dagje heen. Vriend van me niet opgezocht sinds hij daar woont, dus aangezien ik toch richting Romania ga onderweg even dagje doen.

Ik ken de stad vrij goed, dus ga ws weinig toeristisch doen, behalve de ruines van Aquilea (oude Romeinse hoofdstad van Pannonia, in de noordwestelijke buitenwijken van Budapest) opzoeken, want niet eerder gezien.

Voordat ik (of trouwens iemand anders) zinnig advies kan geven moet je wat meer info geven over jezelf, je vrouw en wat jullie graag doen op stedentrip...

We kunnen wel kunst en kultuur aanraden, maar als jullie meer zijn van ranzige zuiptenten, dan slaan we de plank mis. Ik zou in ieder geval de eerste keer een rit met metro M1 (de oudste electrische metrolijn ter wereld) aanraden, bij goed weer gevolgd door een wandeling in het Városliget park, en over de Széchenyi Lánchíd de Duna oversteken en de kasteelheuvel beklimmen cq (als je geen zin/mogelijkheid hebt) de kabelspoorweg omhoog. De rest? Hangt totaal af van waar jullie van houden. Ik ga naar de ranzigste kroegen die ik kan vinden (iig de Ördögsarok bij Astoria, for old time's sake), maar goed, dagje weg van kinderen met een van mijn ranzigste vrienden leent zich daar ook voor. Romantisch met partner op stap? Hangt af van partner, maar allicht zou je andere prioriteiten hebben.

Soittakaa Paranoid!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou lekker vier dagen in Wenen blijven, en een andere keer naar Budapest gaan... Zonde van dat gereis en gehaast joh... Genoeg te doen in Wenen zelf...

Dat gezegd hebbende is Budapest zeker leuk. Paar jaar geleden tijdens het grand prix weekend geweest.

[Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2020 17:32]

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:30:
Ik zou lekker vier dagen in Wenen blijven, en een andere keer naar Budapest gaan... Zonde van dat gereis en gehaast joh...
Idd, Budapest is minstens zo groot en interessant als Wien zelf. Als je een dagje weg wilt is Bratislava een veel betere optie - veel dichterbij (uurtje met de trein) en veel kleiner waardoor je in een dag ook echt iets van de stad kunt zien.

Dat gezegd, zo gehaast is het niet naar Budapest - directe trein zonder overstap, duurt niet langer dan A'dam -> Maastricht of A'dam -> Groningen en dat zijn prima haalbare dagtrips. Verschil is alleen dat Budapest meer te bieden heeft dan A'dam, R'dam, Utrecht, Groningen en Maastricht bij elkaar, en ivm volstrekt andere taal en fors andere cultuur (ook tov Wien) je een stuk meer gewenning nodig hebt dan alleen een zachte 'g' of wat ingeslikte lettergrepen gewoon te worden.

Trouwens, wel een typisch Budapest tip: pak de metro, een van de diep gelegen lijnen (M2, 3 of 4) en neem de roltrap. Nergens zoveel schaamteloos bekijken en bekeken worden meegemaakt als daar >:)

Soittakaa Paranoid!

• MrBubbles
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16-09 00:12

MrBubbles

Ik mis je

Budapest verdient denk ik meer dan een los dagje.... Ik vind het een van de mooiste steden waar ik geweest ben (naast Berlijn) in Europa.

I didn't ask for this, I was chosen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een dag is te kort, zeker als er ook nog een treinreis bij komt. Boedapest bestaat uit twee delen, en is redelijk groot.

Ik zou inderdaad lekker in Wenen blijven en jezelf de stress en tijdverspilling besparen.
Je vliegt (zeker vanaf Eindhoven als dat haalbaar is) voor een habbekrats naar Boedapest. Dus ga op een later moment lekker een aantal dagen die kant op.
En dan kun je voor jezelf ook veel beter plannen waar je heen wilt gaan :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13:03
MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:30:
Ik zou lekker vier dagen in Wenen blijven, en een andere keer naar Budapest gaan... Zonde van dat gereis en gehaast joh... Genoeg te doen in Wenen zelf...

Dat gezegd hebbende is Budapest zeker leuk. Paar jaar geleden tijdens het grand prix weekend geweest.
Eindelijk iemand die het plaatst. Een city trip vliegt voorbij en je bent nu nog eens 5 uur extra kwijt aan reizen en rompslomp eromheen om dan net te weinig te kunnen zien in Budapest en een dag in Wenen kwijt te raken.

Als geld het issue is, lekker doorsparen en de volgende keer 4 daagjes Budapest plannen. Wenen is geweldig en daar is ook genoeg te doen voor die 4 dagen.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoijong schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Eindelijk iemand die het plaatst. Een city trip vliegt voorbij en je bent nu nog eens 5 uur extra kwijt aan reizen en rompslomp eromheen om dan net te weinig te kunnen zien in Budapest en een dag in Wenen kwijt te raken.

Als geld het issue is, lekker doorsparen en de volgende keer 4 daagjes Budapest plannen. Wenen is geweldig en daar is ook genoeg te doen voor die 4 dagen.
Tsjah, zal ook mijn persoonlijke insteek zijn hoor.
Vind zo'n weekend weg altijd al best een aanslag. Kom ik gemiddeld genomen al aardig brak van terug.
Om dan ook nog rond te gaan lopen rennen om een trein te halen en alles en iedereen te móeten zien.
Niks voor mij.

Lekker relaxen, het leven ter plaatse opsnuiven, en er ook tot rust komen.

Snap ook al die amerikanen niet die in twee weken een trip europa doen. 1 dag per land, maar ze hebben er wel grote verhalen over.

• RooT
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13-09 22:29
Ik kom al 10 jaar meerdere keren per jaar in Boedapest. Ik heb het in 10 jaar tijd ieder jaar duurder zien worden. Maar met 100 euro kom je met 2 personen zeker de dag door.

Het meeste in de stad is gewoon gratis. Aan de buda kant heb je de burcht van budapest, of soms noemen ze dat de "budapest castle". Eigenlijk is dat een hele buurt waar heel veel gebouwen liggen. Daar ben je zo een paar uur kwijt als je wilt en kan je gewoon doorheen lopen.

Aan de andere kant van de donau heb je ook het Parlement, is ook een mooi gebouw om te bezichtigen van de buitenkant.

De basilica kerk is ook mooi en de buurt daaromheen. Eventueel ook de verschillende bruggen zoals de kettingbrug (lánchíd) is mooi om te zien van dichtbij.

Er zijn ook verschillende musea om te bezoeken.

Boedapest heeft ook vele badhuizen, veel parken, zelfs een compleet eiland (Margit Sziget) wat een park is. Badhuizen zou ik je overigens echt niet aanraden als je maar één dag gaat.

• van der Berg
Bedankt voor jullie reacties over Budapest. Ik heb alles gelezen wat jullie hebben gepost als reacties en daar ben ik heel dankbaar voor dat jullie mij op weg hebben geholpen. het komt steeds dichterbij volgende week zaterdag vliegen we naar Wenen. Ik heb besloten om met een andere vakantie Budapest te gaan bekijken en meer tijd te hebben. Nu kunnen we Wenen in 4 dagen bekijken. We vliegen gelukkig erg vroeg in de ochtend en keren laat in de avond terug.

In Wenen wil ik een kaartje kopen voor 3 dagen OV zodat we overal heen kunnen in Wenen.

• demichel
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19-09 13:56
van der Berg schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:53:
Ik vlieg op 7 maart 2020 om 7:00 naar Wenen met Easy Jet. Daar zijn we 4 dagen en wil voor 1 dagje met de trein naar Budapest. Met de trein is het 2 uurtjes heen en terug. Ik wil meteen Budapest zien zodat we niet opnieuw hoeven te gaan.

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met Budapest? We gaan ochtend vroeg heen en keren in de avond terug naar Wenen. Hoeveel geld heb ik nodig voor 1 dagje om daar te kunnen genieten en lekker kunnen eten? Is het voor ons goedkoper dan in Nederland?

Ik wil €100 wisselen dat is ongeveer 32.352,94 in hun valuta ik ben met mijn vrouw samen? Mijn vrouw zegt dat €100 te veel is voor een dagje klopt dit?
Zalige stad. Topper in Oost Europea.

Aanbeveling: http://www.bathsbudapest.com/szechenyi-bath

Niet te missen.

[Voor 4% gewijzigd door demichel op 15-09-2020 09:34]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• flyingdutchboy
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 06:43
Vanuit Wenen? Mogelijk... maar best ver. Gelukkig woon ik 15 minuten fietsen van Eindhoven airport van waaruit 2 dagrand vluchten per dag gaan. Wij gaan (gingen) meestal 2x per jaar een weekend voor max 80 euro retour voor 2 personen. Szimpla Kert en Széchenyi baden zoals al genoemd ( ben er vroeg!). Wij nemen altijd contante euro's mee. Prima wisselkoersen in het winkel gebied.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True