Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zakelijke laptop, Lenovo T590 of Y540 of ???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flippeke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
kleine 2,5 jaar geleden een laptop gekocht (clevo) bij Laptopparts4less en na dagelijks gebruik (minimaal 8 uur pd) merk ik dat hij een beetje op begint te raken, trager wordt en ben ik toe aan een nieuwe. Ik heb nu een 17,3inch maar heb een 49inch scherm op kantoor dus een slagje kleiner mag gerust. Ik werk nu met de volgende laptop;
Clevo N870HK1 - 17.3" FHD IPS
- Grafische Kaart: nVidia GTX 1050 Ti 4.0Gb GDDR5 Optimus
- Processor: Intel Quad Core i7-7700HQ (2.80-3.80Ghz) 6Mb cache
- Geheugen: Kingston HyperX 8Gb DDR4 2400Mhz (1x 8Gb)
- HDD/SSD: Crucial MX300 525Gb SSD
- M.2 SSD: Geen M.2 module

Wat ga je met je laptop doen?
Werk, boekhoudprogramma, mail, office, skype veel programma's draaien, veel tabs open maar verder geen zware video bewerking of cad programma's open. Heb ook nog de illusie dat ik wil gamen maar dit is de afgelopen 2 jaar niet gelukt..

Wat is je budget?
€ 2.000,00. Geen hard budget, minder is mooi meegenomen duurder kan ook wanneer het echt vele malen beter is en bijvoorbeeld 1 of 2 jaar langer kan meegaan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker, ik reis regelmatig en heb de laptop altijd bij me.

Heb je nog bepaalde merkvoorkeuren
Niet geheel ontevreden over de clevo, bouwkwaliteit en scherm vind ik slecht. Lenovo heeft gezien het zakelijk karakter wel mijn voorkeur maar wellicht zie ik iets over het hoofd

Zeer belangrijk:
Num pad.
Hoog resolutie scherm.
Thunderbolt? Waarmee ik zo'n mobiel scherm mee kan aansluiten?
Veel geheugen en snelle processor, merk dat deze heel traag wordt..

Ik heb nu de volgende 2 in mijn hoofd waaronder eentje al besteld maar ben bereid te annuleren.
https://www.lenovo.com/nl...inkPad-T590/p/22TP2TT5900
samengesteld als: Intel Core i7-8665U-processor - extra 16 GB DDR4 2400 MHz SoDIMM - 15,6-inch FHD (1920x1080), IPS, ontspiegeld, 250 nits, multitouch
https://www.lenovo.com/nl...81SXCTO1WWNLNL1/customize
Samengesteld als: Windows Pro - 32 GB (16+16) DDR4 2666 MHz SoDIMM - Vaste schijf van 1 TB, 7200 rpm, 2,5 inch, 7 mm + 512 GB SSD-station, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC

naar mijn idee koop ik met de Legion een laptop met veel betere specs en volgens mij ook een beter scherm.. maar hoe zit het met de bouwkwaliteit? Ik ben de clevo gewend, is dit vergelijkbaar of toch al een stuk beter? Prijs is ook zelfs iets lager alleen zal ik moeten kijken of ik wat wil met de on site garantie..

Ik ben benieuwd of ik nog iets mis of dat ik in een totaal andere hoek moet zoeken? Of toch weer een clevo wellicht dan zijn de specs nog beter alleen moet de bouwkwaliteit ondertussen wel een stuk beter zijn..

Alle reacties

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Leuk, ik zit ongeveer met dezelfde uitdaging. Ik heb nu een 13,3" laptop maar mis de numpad erg, dus ben ook aan het rondkijken naar 15" laptops (kleinere hebben vaak geen numpad en 17" vind ik te groot om mee te nemen).

Die Legion is gericht op gaming, en is een stuk lomper uitgevoerd dan de ThinkPad of ThinkBook serie. Voor mij viel die dus af op draagbaarheid. Ik heb er vandaag bij de BCC één gezien, en die kon in ieder geval wel een scherm aansturen via USB-C. Verschillende HP en Asus laptops die er stonden konden dat niet. Het lastige is dat het niet altijd duidelijk bij de poort zelf staat. Bij sommige staan wel USB / SuperSpeed of DisplayPort logootjes. Dan is het wel redelijk duidelijk, maar kijk sowieso goed de specs na om er achter te komen of jouw configuratie die mogelijkheid ook heeft.

HP heeft bijvoorbeeld de Elitebook serie die je ook leuk kan optuigen, bijvoorbeeld deze

Ik heb ook zitten kijken naar de Asus Zenbook 15S, maar kwam er niet achter of die nou video-uit doet via USB-C. Deze hebben ook een schermpje in het touchpad waar je wat taken mee kan doen, maar ik vraag me af of dat een leuke gimmick is of dat het echt nuttig is. Als numpad bij de 14" versie lijkt het met in ieder geval niet geschikt omdat het geen echte toetsen zijn en het numpad dan onder je spatiebalk zit ipv aan de rechterkant van het toetsenbord.

[ Voor 15% gewijzigd door gwystyl op 15-02-2020 20:02 ]

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Een i7 7700hq die je nu in je laptop hebt zitten is even snel als de i7 8665u:

https://www.cpubenchmark....-Core-i7-8665U/2906vs3434

Dus dan ga je er niets op vooruit. Wel is de 8665u zuiniger (15watt ipv. 45 watt)

Je kan dan beter voor een i7 9750h laptop gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door DeArmeStudent op 15-02-2020 20:02 ]

• flippeke
@DeArmeStudent
Daar was ik al een beetje bang voor, maar zou mijn grootste snelheidsprobleem dan ook niet zitten in het geheugen?

@gwystyl Ik heb de Lenovo helemaal uitgepluist en deze heeft in ieder geval 3 verschillende poorten waarvan er volgens mij toch wel eentje zou moeten werken.
Ik werk heel veel met de numpad en zou deze toch echt niet kunnen missen, anders was ik voor een 14inch gegaan. Gewicht is voor mij niet echt een probleem, ik neem dit bakbeest ook al iedere dag mee.
Die asus Zenbook ziet er wel interessant uit met name vanwege dat kleine scherm. Ik zie dat je daar de calculator op kan zetten..
Moet ze wellicht even in het echt gaan bekijken..

Ik heb gisteren de T590 besteld vanwege de interessante actie die ze hebben voor valentijn. Ik dacht dat die gisteren afgelopen was maar zie dat die er vandaag nog steeds is. Dus twijfel de legion ook te bestellen en dan in de komende dagen 1 van de 2 te annuleren of bij een heel goed idee beide te annuleren.
Bij de legion heb ik de twijfels over die poorten met name voor zo'n klein mobiel extra scherm. Maar volgens mij zou dit wel mogelijk moeten zijn met de mini displayport?
Accu is beduidend minder maar is voor mij niet per se een heel groot probleem.. En als ik het toetsenbord zie lijkt het numpad mij een beetje vreemd, geen idee of dat fijn is en of er aan te wennen is..

[ Voor 7% gewijzigd door flippeke op 15-02-2020 20:13 ]

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Het is goed mogelijk dat de 8 gb geheugen van je huidige laptop een bottleneck vormt. Maar wie houd je tegen om de achterkant los te schroeven en er een reepje sodimm geheugen van 8 gb bij te prikken?

• flippeke
Ik moet deze vervangen, laptop is beschadigd en het scherm heeft af en toe geen contact en geen beeld. ben bang dat die binnenkort helemaal aan zijn einde is.
Dat lijkt me dus een beetje zonde om te doen.

• flippeke
@gwystyl Ik zie dat de zenbook geen volledig numpad heeft, dat is ook een klein minpuntje..

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

flippeke schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:20:
@gwystyl Ik zie dat de zenbook geen volledig numpad heeft, dat is ook een klein minpuntje..
Ik zie dat de + en - inderdaad boven de cijfers zitten, en de extra Enter toets er niet op zit.

In de Lenovo hoek zie ik ook nog de Yoga S740 of ThinkPad X1 als je meer in de ultrabook kant wil zitten. De Yoga S740 heeft zelfs twee poorten die DisplayPort en Thunderbolt hebben; de X1 heb ik nog niet zo goed bekeken.

• flippeke
gwystyl schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:30:
[...]

Ik zie dat de + en - inderdaad boven de cijfers zitten, en de extra Enter toets er niet op zit.

In de Lenovo hoek zie ik ook nog de Yoga S740 of ThinkPad X1 als je meer in de ultrabook kant wil zitten. De Yoga S740 heeft zelfs twee poorten die DisplayPort en Thunderbolt hebben; de X1 heb ik nog niet zo goed bekeken.
Ik had ze net ook gezien, vermenigvuldigen en delen zit daarboven..
Ik moet zeggen dat deze er wel erg goed uit ziet en qua specs een stukje beter is? Ga er eens wat verder induiken en even kijken of ik hem ergens in een winkel kan zien..

Edit; de Yoga is inderdaad ook wel interessant. De X1 viel eigenlijk gelijk af vanwege de missende numpad..

[ Voor 5% gewijzigd door flippeke op 15-02-2020 21:02 ]

• flippeke
Ondertussen de yoga bestellen en de t590 geannuleerd. Ik denk dat het een goede keuze is en als het goed is komt die morgen binnen!

Heel erg bedankt!

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44
Wat is jouw eerste indruk van de Lenovo Yoga S740?

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

flippeke schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:12:
Ondertussen de yoga bestellen en de t590 geannuleerd. Ik denk dat het een goede keuze is en als het goed is komt die morgen binnen!

Heel erg bedankt!
Leuk, ik ook :). Komt als het goed is morgen of overmorgen binnen, dan zal ik ook een eerste indruk achterlaten voor @marrabel

Ik ben vooral benieuwd of hij opgeladen kan worden via de thunderbolt poorten, maar ik heb maar één lenovo forum topic gevonden waarin gezegd wordt dat dat niet kan. Ik weet alleen niet goed hoe ik dat kan testen. Mijn te telefoonlader is volgens mij max 18W...

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dubbelpost omdat het twee dagen later is

@marrabel Hierbij dan mijn eerste indruk: de Lenovo Yoga S740 is erg snel vergeleken met mijn eigen PC (AMD A5800), computer op werk (NUC i3 uit 2013) en oude laptop (i5 uit 2014?). Ze zijn allemaal redelijk oud en niet heel high-end, maar het verschil is groter dan ik verwacht had.

Ik dacht dat ik een versie met 256 Gb SSD had besteld, maar blijkbaar is het 512 geworden. Ook 16Gb geheugen is het dubbele van wat ik had, dus hij heeft nog geen moeite gehad met wat ik naar hem gooide. Tot nu toe bestond dat voornamelijk uit het installeren van de software die ik normaalgesproken gebruik (Office 365 en wat chemische programma's). Ik heb de downloadsnelheid aardig volgetrokken met het installeren van mijn Steam spellen, updaten van Windows en Office etc. Spellen als F1 2017 en the Witcher 3 spelen hier prima op af op 1920x1080 op high settings, terwijl ik op de andere systemen blij mocht zijn als ik iets op medium kon doen.

De bouwkwaliteit lijkt goed. Alles voelt stevig aan. Het toetsenbord is ok. Travel is beter dan op mijn oude laptop (Lenovo Yoga 2 13 inch) en de toetsen hebben een duidelijk klik-gevoel. Het numerieke gedeelte is iets smaller dan op mijn gewone toetsenbord dus dat is even wennen, maar ik ben überhaupt al blij dat hij er op zit
Het scherm is mooi helder en scherp. Ik heb een 22" monitor en een USB hub aangesloten via een Melopow M002 (USB C to USB C/HDMI/USB 3). Dat werkt allemaal prima, en de trackball en USB to serial adapter die daar aan hangen werden zonder problemen herkend.

tot nu toe dus zeer tevreden. Binnenkort komt er een Ugreen 8-in-1 USB hub ipv de Melopow. Dan ga ik ook proberen om de laptop op te laden via de USB C/Thunderbolt poort.

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 04-03-2020 08:24 ]

Pagina: 1