millman schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:07:
Nee, theoretisch kan je 4 van die voedingen vol belasten voor de stop doorslaat (als ze eruit slaan, vooral terug meppen) 16Ax240v=3840w. Maar het hangt er ook vanaf of er andere apparaten op die groep draaien. Een wasdroger en een Boiler en je bent wel klaar.
Dat gezegd hebbende, dat je voeding zonder belasting al een stop laat doorslaan lijkt mij stug. Een randaarde probleem wellicht? Edit: Heb me niet beseft dat de eerste keer de condensatoren moeten vullen, maargoed, dat zou geen probleem moeten opleveren
Ik schakel een 1650w voeding hier probleemloos in,en zit los van mn natte groep voor het hele appartement op een extra stop. (keuken dus ook). Geen problemen hier in ieder geval.
Zeb89 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:17:
Ik heb 4 pln6-b16/1n -230v
Ik neem aan dat die ene stop voor mijn gehele woonkamer telt?
Dan heb ik verder 3 lampen, ziggo horizon box, een tv en de internet aansluiting.
Wasmachine en boiler staan boven.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar dat zal redelijk gelijk liggen met België zeker. Heb een aantal jaar geleden gebouwd en de elektriciteit zelf gedaan (en laten keuren uiteraard).
Je hebt altijd een 'droge' en 'natte' krijg.
Bij mij staat op de natte (verliesstroomschakelaar van 30mA) kring, de vaatwasser, wasmachine, droogkast, badkamer, buitenverlichting, verlichting in de berging en sfeerverlichting gang, keuken en woonkamer.
De rest staat op de droge (verliesstroomschakelaar van 300mA).
De reden van de sfeerverlichting op de natte kring is dat er in geval van panne van 1 van de 2 kringen, je altijd voldoende licht hebt om te manoeuvreren in huis. Dan wel via de hoofdverlichting, dan wel via de sfeerverlichting.
Het aantal stopcontacten/lichtpunten dat maximaal op 1 automatische zekering mag is overigens 8. Maar dat kunnen ook bv 8 dubbele stopcontacten zijn.
Dat was bij mij overigens een discussiepunt. Ik heb ervoor gekozen om elk lichtpunt naar de zekeringkast te trekken (domotica) en heb de lampen naar believen gegroepeerd (Bv 8 spots is 1 groep --> 1 lichtpunt). Volgens de controleur waren dat eigenlijk 8 aparte lichtpunten, maar heb ze gegroepeerd in 22n andere zekeringskast en dat was dan toch in orde.