[img][img]Hallo,
Vergelijkbare vragen zijn al eerder gesteld maar vaak zijn foto's e.d. niet meer beschikbaar. Dus, ik stel de vraag opnieuw....
Ik heb een dimmer die ik in een hotelschakeling gebruiken. Ik heb begrepen dat er dan vanaf de eerste schakelaar 2 zwarte schakeldraden de dimmer ingaan, en een derde zwarte schakeldraad gaat naar buiten, naar de lamp(en) toe.
Op de foto zie je de dimmer die ik heb. Bij deze dimmer gaat normaliter de bruine fase-draad in de linker aansluiting (L). De middelste en rechter aansluiting zijn voor de zwarte schakeldraden die naar de lampen toe. Schakelen tussen de 2 schakeldraden kan door de knop in te drukken.
Nu mijn vraag:
Kan ik deze dimmer gebruiken in een hotelschakeling?
Kan ik de 2 zwarte schakeldraden die vanaf de eerste schakelaar komen aansluiten op de middelste en rechter aansluiting van deze dimmer (let wel: normaliter zijn deze bedoeld voor de uitgaande schakeldraden), en de linker aansluiting gebruiken (L) voor de schakeldraad naar de lamp toe?[/img][/img]
Vraag
Beste antwoord (via EbzenSauce op 16-02-2020 17:20)
Je kunt deze inderdaad in een wisselschakeling gebruiken. Rechts en midden naar de andere wisselschakelaar. Als de andere schakelaar gevoed wordt (bruin heeft) dan komt hier op het linkercontact de draad naar de lamp. En vice versa; als de draad naar de lamp vanaf de andere schakelaar vertrekt hier een bruine op L.
Alle reacties
Je kunt deze inderdaad in een wisselschakeling gebruiken. Rechts en midden naar de andere wisselschakelaar. Als de andere schakelaar gevoed wordt (bruin heeft) dan komt hier op het linkercontact de draad naar de lamp. En vice versa; als de draad naar de lamp vanaf de andere schakelaar vertrekt hier een bruine op L.
Hoi kabeltjekabel,
Dank voor je antwoord. Je hebt de foto gezien toch?
Dank voor je antwoord. Je hebt de foto gezien toch?