Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HieronymousRex
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-11-2022
Dag allemaal. Ik heb voor het eerst in +-10 jaar de middelen om weer een echt lekkere PC in huis te halen, en dat wil heel graag doen. Het vorige systeem waar je echt wat over kon zeggen was omdat hij destijds Crysis aankon :+ Veelal met een laptop lopen klooien in mijn studententijd, en ik schrijf dit vanaf een degelijk werk-notebookje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil dus weer de hobby beoefenen. Ik speel vaak strategie-spellen, maar ik ben ook benieuwd naar Escape from Tarkov en andere realistische shooters. Ik speelde vroeger bijvoorbeeld heel veel Red Orchestra. De nadruk ligt dus met name op slower-paced dingen. Qua monitor wil ik wel richting een 1440P 144Hz, gewoon omdat ik toch een nieuwe nodig heb. Maar gezien de games die ik speel hoeft hij niet áltijd vol 144fps+ te halen. Mijn leven staat de laatste 10 jaar in het teken van +-30FPS dus ik ben vrij snel onder de indruk. :P

Verder maak ik muziek, en ik kom er tegenaan dat mijn laptop in zijn broek schijt als ik meer dan één instance van Serum heb aanstaan. Tevens neem ik wel eens wat met microfoon op, dus ik wil een systeem dat als ik niet aan het gamen ben, redelijk stil is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Naar wat ik heb zitten kijken denk ik dat ik zo rond de €1300,- kwijt wil zijn. Een beetje uitloop is mogelijk, maar ik moet het ook een beetje tegen mijzelf kunnen verantwoorden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een prima toetsenbord en muis, maar mijn monitor flikker ik liever weg. Ding werkt nog met VGA. :')

Als geluidskaart heb ik een Focusrite Scarlett 4i4, werkt fantastisch en neem ik ook lekker mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een dikke buts hardeschijfruimte. Maakt niet uit hoe groot, ik krijg hem wel vol. SSD wil ik ook rond de 1TB in verband met het inladen van veelgebruikte samples. Dan houd ik zelfs nog wat over om een spel dat ik vaak speel op de SSD kwijt te kunnen.

Het systeem moet goed genoeg zijn om AAA-games op ultra te spelen. Dat hoeft niet altijd op 144fps te zijn, 60+ is daarin voldoende. Ik heb altijd gekozen voor grafische pracht boven fps, maar meer is altijd mooi meegenomen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind RTX echt een ontzettend vet idee, en dat is ook de reden dat ik een RTX-kaart in mijn lijst heb staan. Maarja, ik ben ook zo'n sul die destijds een Physx-kaart kocht. Dat vond ik ook oprecht vet. De AMD-driver issues zijn dan ook een fantastische manier om de +- €100,- meerprijs voor deze gimmick te verantwoorden. O-)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau moet als ik niet het gamen, maar aan het opnemen ben, niet te hoog zijn.

Het liefst wil ik op den duur ook VR-kunnen, met name voor IL2 en Dirt Rally.

Ga je overklokken?
Misschien dat ik een beetje probeer over te clocken, maar dat is zeker niet het doel van dit systeem. Overclockbaarheid staat dus het laagst op mijn wenslijstje.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of ik een logisch systeem ga bouwen. Is de upgradebaarheid in de toekomst gewaarborgd of kan ik ergens beter een ander component kiezen? Ook als jullie zeggen: prima, maar met dit merk/op deze manier kan het goedkoper, dan hoor ik dat graag!

Ik reken het besturingssysteem en monitor even niet mee: budget gaat echt om de tower.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 575,-€ 575,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 56,90€ 56,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 34,-€ 34,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 78,90€ 78,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.342,60

Ik twijfel qua monitors over de volgende drie. Heb liever IPS ivm kleurweergave. Aan de andere kant zit er altijd recht voor, en ik heb geen idee hoe goed die TN panels zijn tegenwoordig? Dit telt dus niet mee in het budget van €1300,-. Qua monitor vind ik €350,- wel een redelijk cut-off point. Graag wil ik ook een VESA-mount omdat mijn (studio)bureau ergonomisch een beetje gekkig is met een normale monitor.

1MonitorenAcer Nitro VG271UP Zwart€ 359,-€ 359,-
1MonitorenAOC Q27G2U/BK Zwart€ 296,99€ 296,99
1MonitorenViewSonic VX2758-2KP-MHD Zwart€ 359,90€ 359,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.015,89

Alvast bedankt allemaal! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qua aanschafprijs zit je beter met een 144Hz 1440p VA scherm, TN zou ik niet kopen. of je moet 240Hz 1080p gamen.
Ik ben zelf geen fan van gebogen scherm en heb het liefste 27" plat. qua RAM zou ik pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK kiezen, weet je zeker dat het werkt. Bij Corsair is het afwachten welke versie je van het gekozen type krijgt(verschil in chips)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:35
Geen van de drie voorgestelde monitoren is gsync compatibel, terwijl je wel een nvidia gpu hebt. Voor dat geld, zou ik dan meteen voor een gsync compatibel scherm gaan.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mortov Molotov schreef op zondag 16 februari 2020 @ 07:33:
Geen van de drie voorgestelde monitoren is gsync compatibel, terwijl je wel een nvidia gpu hebt. Voor dat geld, zou ik dan meteen voor een gsync compatibel scherm gaan.
Die zijn duurder, dus hogere prijsklasse. verder zijn veel schermen gewoon te gebruiken met Nvidia kaart
nieuws: Nvidia brengt driver uit voor ondersteuning van FreeSync-monitoren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Als je voor een IPS gaat zou ik goed kijken hoe ze presteren, sommige IPS monitoren zijn namelijk toch niet zo snel als geclaimd. Ik heb zelf daarom toen ook maar dieper in de buidel getast en een high end G-Sync ips gekocht.

Nu zijn de 1440p 144/165hz panelen in populariteit aan het stijgen en heeft LG bijvoorbeeld pas de pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart uitgebracht wat gewoon een 10bit paneel is op 144hz met een zeer lage response/input lag alleen is deze dus wel 100 euro meer. Dit was een paar jaar terug nog 750 euro.

Zelf zou ik deze 100 euro meer wel uitgeven omdat een monitor toch iets is waar je normaal best wel lang mee doet.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Hackus schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Die zijn duurder, dus hogere prijsklasse. verder zijn veel schermen gewoon te gebruiken met Nvidia kaart
Fair enough, heb ik ook gelezen natuurlijk. Maar ik ging ervan uit dat er dan gsync compatibel staat itt. Gsync ultimate.

Dit gezegd zijnde, welke garantie heeft TS dat deze schermen zullen werken?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mortov Molotov schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:22:
[...]

Fair enough, heb ik ook gelezen natuurlijk. Maar ik ging ervan uit dat er dan gsync compatibel staat itt. Gsync ultimate.

Dit gezegd zijnde, welke garantie heeft TS dat deze schermen zullen werken?
hier staat een lijst bijgehouden door leden Overzicht Freesync monitoren die werken met GSync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HieronymousRex
Hackus schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:11:
Qua aanschafprijs zit je beter met een 144Hz 1440p VA scherm, TN zou ik niet kopen. of je moet 240Hz 1080p gamen.
Ik ben zelf geen fan van gebogen scherm en heb het liefste 27" plat. qua RAM zou ik pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK kiezen, weet je zeker dat het werkt. Bij Corsair is het afwachten welke versie je van het gekozen type krijgt(verschil in chips)
Ik zal de RAM aanpassen! Goede vangst, ik wist niet van de problemen bij corsair af.
Mortov Molotov schreef op zondag 16 februari 2020 @ 07:33:
Hackus schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Ik was inderdaad onder de veronderstelling dat Freesync inmiddels ook bij Nvidia GPU's werkt. De meerwaarde van GSync zie ik dan ook niet in, maar allicht dat ik wat mis?
DarkBlaze schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:06:
Als je voor een IPS gaat zou ik goed kijken hoe ze presteren, sommige IPS monitoren zijn namelijk toch niet zo snel als geclaimd. Ik heb zelf daarom toen ook maar dieper in de buidel getast en een high end G-Sync ips gekocht.

Nu zijn de 1440p 144/165hz panelen in populariteit aan het stijgen en heeft LG bijvoorbeeld pas de pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart uitgebracht wat gewoon een 10bit paneel is op 144hz met een zeer lage response/input lag alleen is deze dus wel 100 euro meer. Dit was een paar jaar terug nog 750 euro.

Zelf zou ik deze 100 euro meer wel uitgeven omdat een monitor toch iets is waar je normaal best wel lang mee doet.
Ik heb even wat meer in-depth gekeken naar de schermen, is voor mij tot nu toe het moeilijkste van de hele build. De AOC heeft zo te zien heel erg last van de lage brightness die hij meegeeft, de Acer van vrij matige quality control en best wel what ghosting.

De Viewsonic heeft zo te zien alles wat ik wil:
rtings.com/monitor/reviews/viewsonic/vx2758-2kp-mhd

Sterke kleuren (na calibratie wel), degelijke responstijd, geen officiële GSync support maar blijkt prima te werken over Displayport. De stand is vrij ruk, maar ik ga hem toch op een VESA-arm gooien. De 10-bit van de LG klinkt dan echter wel interessant genoeg om misschien even door te sparen.

Rtings zegt dan ook het volgende over het verschil tussen de twee. Wel precies wat je verwacht voor +- 25% meerprijs:
The LG 27GL850-B is better than the ViewSonic VX2758-2KP-MHD. The LG has much better ergonomics, motion handling, and color accuracy, but the ViewSonic has a much better contrast ratio and black uniformity. The LG supports HDR and has a much better gradient performance, but doesn't have a black frame insertion feature like the ViewSonic.

[ Voor 0% gewijzigd door HieronymousRex op 16-02-2020 11:31 . Reden: linkje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Ik was inderdaad onder de veronderstelling dat Freesync inmiddels ook bij Nvidia GPU's werkt. De meerwaarde van GSync zie ik dan ook niet in, maar allicht dat ik wat mis?
Ik wist niet van het bestaan van die community lijst af, dus, mits je er rekening mee houdt, ga je gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HieronymousRex
Nou, na nog even kijken zit dit nu in mijn winkelmandje. Morgen of donderdag bestel ik het zodat ik in het weekend aan het bouwen kan gaan!

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 593,-€ 593,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 56,90€ 56,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1NetwerkadaptersTP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E€ 31,90€ 31,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,05€ 82,05
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 93,90€ 93,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.362,65

Toch voor de drie-fan van MSI gegaan. Andere netwerkadapter. Voeding aangepast: is stiller en ik las in een ander build-topic dat MSI een 650 watt PSU aanraad. Monitor ga ik toch voor pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart. De levertijd van de Viewsonic is ineens erg lang, en ik denk dat Darkblaze ook wel gelijk heeft met het feit dat je ontzettend lang met je monitor kan doen. De monitor die ik nu heb staan is ook al gruwelijk oud.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp! En mocht je nog iets raars in deze lijst zien hoor ik het graag!

Edit 1:De SSD ben ik bijvoorbeed nog niet 100% zeker over.
Edit 2: Verder weet ik niet of ik meer dan de (2) meegeleverde casefans nodig heb?
Edit 3: Hahaha oké ik moet de videokaart of behuizing herdenken, dit past niet lees ik net :')

[ Voor 1% gewijzigd door HieronymousRex op 18-02-2020 22:20 . Reden: derde edit! Past niet! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@HieronymousRex Houd wel rekening met de GPU dat je maar 1 fan front intake kunt gebruiken(ivm afmetingen) even ^ verplaatsen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb laatst nog een systeem met de Meshify C en de zelfde kaart gemaakt, past wel maar houd niet over.
Wil je meer ruimte en bij FD blijven zul je naar de define series moeten kijken.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HieronymousRex
DarkBlaze schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:37:
Ik heb laatst nog een systeem met de Meshify C en de zelfde kaart gemaakt, past wel maar houd niet over.
Wil je meer ruimte en bij FD blijven zul je naar de define series moeten kijken.
Hackus schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:36:
@HieronymousRex Houd wel rekening met de GPU dat je maar 1 fan front intake kunt gebruiken(ivm afmetingen) even ^ verplaatsen dus
Dan ga ik inderdaad liever voor een andere kast dan een andere videokaart of het beperken van fan-ruimte. De reviews van de Gigabyte kaart die ik in mijn OP had doen me een beetje zorgen baren (m.n. coil whine), betaal ik liever wat meer voor de MSI. Twijfel is dan dus tussen de pricewatch: NZXT H510 Zwart en de pricewatch: Fractal Design Define S waarbij ik de NZXT wel mooier vind. Is er nog een andere reden om de één boven de ander te kiezen?

[ Voor 6% gewijzigd door HieronymousRex op 19-02-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• HieronymousRex
Leuk idee zo'n kleine kast! Toch voor de NZXT H510 gekozen, misschien dat ik over 5 jaar weer een nieuw systeem bouw en dan mijzelf voor mijn kop sla als ik dan voor mini-ATX had gekozen.

De bestelling is geplaatst dus ik ben heel benieuwd! Erg veel zin in. Jullie enorm bedankt voor de hulp :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

H400 is Micro-ATX niet mini-itx, De H200 is dat wel.

Pagina: 1