Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02 15:24
Goedemiddag,

Ik merk steeds vaker dat wanneer ik een game speel met iets ernaast dat heel mijn CPU volloopt, deze pc is inmiddels 3,5jaar oud.

Ik denk dat mijn CPU wel aan vervanging toe is en dat m'n videokaart nog wel even mee kan? Ik heb er weinig verstand van daarom kom ik hier uit ;)

Onderstaande hardware zit nu in mijn PC:
- cpu :Intel Core i5-6400 / 2.7 GHz - 6 MB cache
- moederbord : Gigabyte GA-B150-HD3P - moederbord - ATX - LGA1151 Socket - B150 - USB 3.0, USB 3.1, USB-C
- videokaart : MSI GeForce GTX 1060 6GT OC - Grafische kaart - GTX 1060 - 6 GB GDDR5 - DVI-D, HDMI, DisplayPort
- geheugen : 16gb
- kast : NZXT Source 340 - Midtowermodel - ATX ( geen idee of dit van toepassing is? )

Nu is mijn vraag wat is verstandig om up te graden en wat voor een CPU raden jullie aan? Ik vind het niet erg om wat te betalen voor kwaliteit, alleen de i9's zijn nog wat te duur.

[ Voor 7% gewijzigd door wooshx op 15-02-2020 14:14 ]

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:52

BeyondThunder

Lost Lightning

Denk het wel, want je hebt nu geen CPU...

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-11 07:39
Heb ik er overheen gelezen of ben je vergeten te vermelden welke cpu je hebt

• 7890Quentin
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09-2023
edit :
sorry overheen gelezen

[ Voor 80% gewijzigd door 7890Quentin op 15-02-2020 14:18 ]

• wooshx
edit : sorry :D

Intel Core i5-6400 / 2.7 GHz - 6 MB cache

[ Voor 60% gewijzigd door wooshx op 15-02-2020 14:14 ]

• MR.Harok
Welke games speel je?
Op welke instellingen?

Heb je taskmamager al geraadpleegd of de cpu de 100% aantikt?

• wooshx
MR.Harok schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:16:
Welke games speel je?
Op welke instellingen?

Heb je taskmamager al geraadpleegd of de cpu de 100% aantikt?
Vooral CSGO en COD op low settings, kijk dan vaak stream op een tweede scherm stream e.d.

CS gebruikt rond de 40/50% en als ik COD wil spelen gaat dat net met niks erlangs, via taskmanager zit die dan inderdaad vaak boven de 90%

• MR.Harok
Bedankt voor de extra info. Ik zou de volgende vragen aan jezelf stellen:
1 is dit een probleem? Zo ja, wat is dan het probleem?

Ik mis nu een probleem om goed advies te kunnen geven.

Bijvoorbeeld: Wil je in de toekomst zwaardere spellen spelen? Zo ja welke? Wil je gewoon toekomst bestendig zijn? Hapert een spel/stream nu?

[ Voor 6% gewijzigd door MR.Harok op 15-02-2020 14:31 ]

• wooshx
MR.Harok schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:30:
Bedankt voor de extra info. Ik zou de volgende vragen aan jezelf stellen:
1 is dit een probleem? Zo ja, wat is dan het probleem?

Ik mis nu een probleem om goed advies te kunnen geven.

Bijvoorbeeld: Wil je in de toekomst zwaardere spellen spelen? Zo ja welke? Wil je gewoon toekomst bestendig zijn? Hapert een spel/stream nu?
Ik merk inderdaad dat wanneer ik CSGO speel en daarnaast een ander semi-afk spel speel of stream kijk dat die hapert. COD kan ik net draaien op de laagste settings, verder staat er dan niks aan.

Ik zoek inderdaad iets waat ik in de toekomst ook mee vooruit kan, exacte spellen kan ik zo niet noemen maar net zoiets als COD wil ik gewoon smooth kunnen draaien zonder dat ik moet controleren wat er allemaal op de achtergrond open staat.

• MR.Harok
Helder antwoord. Je cpu en gpu zijn nu redelijk gelijkwaardig aan elkaar. De problemen die je beschrijft zijn ook onder andere afhankelijk van beide. Een upgrade van je cpu zal dan ook snel leiden tot bottleneck in je gpu.

Je zou dit kunnen checken door in taskmanager te kijken hoe zwaar je gpu wordt belast. Ik verwacht dat de percentages redelijk gelijk aan elkaar zijn.

Om je probleem dan op te lossen zou je beide moeten upgraden.

Mocht de gpu beduidend minder belast worden dan de cpu dan zou je met de cpu kunnen beginnen en later de gpu.

Wat is je budget?

Edit: ik zou verwachten dat een 1060 CoD prima aan zou moeten kunnen op medium. Dus even voor de zekerheid:
Zit je monitor aangesloten op de videokaart? Of op het moederbord?

[ Voor 13% gewijzigd door MR.Harok op 15-02-2020 14:55 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Altijd als eerste de CPU upgraden. Er is niets ergers dan CPU gelimiteerd zijn.

Wanneer je GPU de bottleneck is dan heb je over het gehele gebied lagere framerates, maar het spel zal wel soepel draaien.
Als de CPU de bottleneck is dan heb je flinke uitschieters in veel en weinig frames en zul je haperingen/ stotterend gedrag opmerken wat zeer vervelend is ook al je een FPS cap aangeeft.

Je hebt 16GB geheugen. Zijn dit 2 of 4 modules? Kijk ook even wat voor type-nummer het is op de sticker die erop staat. Mocht het nog relevant zijn qua snelheid dan kan je die meenemen naar eventueel een nieuwe CPU/Moederbord combo. Maar dan moeten die het geheugen wel ondersteunen vandaar dat het type belangrijk is.

• wooshx
MR.Harok schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:54:
Helder antwoord. Je cpu en gpu zijn nu redelijk gelijkwaardig aan elkaar. De problemen die je beschrijft zijn ook onder andere afhankelijk van beide. Een upgrade van je cpu zal dan ook snel leiden tot bottleneck in je gpu.

Je zou dit kunnen checken door in taskmanager te kijken hoe zwaar je gpu wordt belast. Ik verwacht dat de percentages redelijk gelijk aan elkaar zijn.

Om je probleem dan op te lossen zou je beide moeten upgraden.

Mocht de gpu beduidend minder belast worden dan de cpu dan zou je met de cpu kunnen beginnen en later de gpu.

Wat is je budget?

Edit: ik zou verwachten dat een 1060 CoD prima aan zou moeten kunnen op medium. Dus even voor de zekerheid:
Zit je monitor aangesloten op de videokaart? Of op het moederbord?
Klopt helemaal. Ik heb dit toen samengesteld omdat het goed bij elkaar paste kwa prestaties.

In mijn taksmanager zie ik dat m'n GPU max rond de 30% blijft hangen bij CSGO, terwijl m'n CPU helemaal volloopt. COD moet een grote update doen dus kan die nu helaas niet testen ;) Beide beeldschermen zitten aangesloten op de videokaart.

Budget is ongeveer 350eu

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:33

Thomg

Aww yiss

CS:GO staat ook bekend om niet zwaar te zijn op de gpu, maar wel te hameren op de CPU.
Ik verwcht het tegenovergestelde in COD.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
wooshx schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:09:
Ik vind het niet erg om wat te betalen voor kwaliteit, alleen de i9's zijn nog wat te duur.
Misschien de roze Intel bril even afzetten en naar AMD kijken. Dan heb je voor de prijs van een i9 een cpu, moederbord en ram wat hetzelfde presteert.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 312,49€ 312,49
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,05€ 82,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,49

Ruil je de 3700X voor een 3600 dan zit je op je budget.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 15-02-2020 16:28 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CS:GO zal het probleem niet zijn. Even snel gekeken wat ik voor COD MW kan vinden en dat lijkt op dramatische frametimes met een quadcore, dus extreme framedrops die een fractie van een seconde duren. Dat merk je zeer zeker. Met schooters zal het zich vaak vertalen op momenten dat je juist in een vuurgevecht bent met een ander. Alsof je scherm even bevriest en dan ben je dood.

Ik kan je wel vertellen dat games zoals RDR2, BF5, AC Odyssey etc simpelweg niet goed zullen draaien op een i5. Het is tijd. Je hebt die i5 op een achteraf gezien ongunstig moment gekocht. In 2016 was een quadcore eigenlijk al twijfelachtig aan het worden, maar er was niks beters. Dat probleem hebben we gelukkig niet meer.

Zoals Uzaka al zegt, pak een Ryzen 3600 en dan kan je er makkelijk weer jaren tegenaan. De RAM is niet eens strikt noodzakelijk. Waarschijnlijk heb je nu 2x8GB 2133MHz. Dat is iets langzamer dan 3200MHz, maar met een GTX1060 ernaast zal het misschien om een of twee frames gaan. Het is denk ik ook niet echt het moment om die GTX1060 te gaan vervangen. De CPU is nu belangrijker en de videokaartmarkt is behoorlijk verziekt. Eigenlijk is vrijwel alles op het moment te duur. :)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,05

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• MR.Harok
Uszka schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:26:
[...]

Misschien de roze Intel bril even afzetten en naar AMD kijken. Dan heb je voor de prijs van een i9 een cpu, moederbord en ram wat hetzelfde presteert.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 312,49€ 312,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,49

Ruil je de 3700X voor een 3600 dan zit je op je budget.
Hierbij sluit ik mij aan. 3700X is wellicht iets wat overkill zeker met de 1060. Met de 3600 is je gpu ook al de bottleneck van het systeem. Wellicht als budget belangrijk is kan je ook kijken naar de 2700X.

Bij alle drie de cpu's heb je ruimte om je gpu eventueel later nodig te upgraden. Een meer dan de ander.

Ander puntje om rekening mee te houden is dat je qvl checkt of het gekozen ram hierop voorkomt. Ryzen kan nogal kieskeurig zijn als het er niet op staat (ik zit op mijn telefoon, maakt het wat moeilijker opzoeken).

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MR.Harok schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Hierbij sluit ik mij aan. 3700X is wellicht iets wat overkill zeker met de 1060. Met de 3600 is je gpu ook al de bottleneck van het systeem. Wellicht als budget belangrijk is kan je ook kijken naar de 2700X.

Bij alle drie de cpu's heb je ruimte om je gpu eventueel later nodig te upgraden. Een meer dan de ander.

Ander puntje om rekening mee te houden is dat je qvl checkt of het gekozen ram hierop voorkomt. Ryzen kan nogal kieskeurig zijn als het er niet op staat (ik zit op mijn telefoon, maakt het wat moeilijker opzoeken).
Ryzen 3000 is heel wat minder kieskeurig geworden. Verder zit ik persoonlijk redelijk achter de push voor deze Crucial RAM met Ryzen. Het is onderhand aardig ingeburgerd dus dat was een succes. :P
Maar dit zijn Micron E-die geheugenchips die sinds begin vorig jaar zijn te krijgen. Deze presteren opvallend goed met juist Ryzen CPU's, ook Ryzen 1000 wat wel problematisch was. Comptabiliteitsproblemen met Ryzen 3000 zouden toch al nihil moeten zijn, maar dit is een extra waarborg. Het kost ook niks extra's dus waarom niet. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het is geen E-die maar Rev.E
Pagina: 1