Sonoff mini installatieproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik zou graag willen weten of er iemand ervaring heeft met het installeren van de sonoff mini. Aangezien ik geen blauwe draad achter mijn schakelaar heb, installeer ik ze bij de lamp waar in principe alle benodigde draden zitten (zwart, blauw bruin).

Helaas is mijn eerste poging mislukt en resulteerde in een ontplofte sonoff.

Mijn verbinding met mijn huidige lamp is als volgt (zonder sonoff):

Achter de schakelaar is er 1 bruine en 1 zwarte draad. Onder de lamp is er een blauwe draad (vanuit een bosje blauwe draden) gekoppeld via aan wago klem naar de blauwe draad van de lamp. Daarnaast is de zwarte draad gekoppeld aan de bruine draad van de lamp ook middels een wago klem. Verder hangt er nog een bosje bruine draden en geel/groene draden die nu niet gebruikt worden. Middels een schakelaar kan ik hiermee de lamp aan/uit doen.

Nu wil ik daar dus de sonoff mini tussenhangen:
-Daarbij heb ik het volgende gedaan. de blauwe draad naar de wago klem op de 1e poort (N IN) en de blauwe draad van de lamp op de 2e poort (N IN) aangesloten.
- Vanuit het bosje bruine draden met een wago klem een vertakking gemaakt. Dus een draad bijgeplugd bij de bestaande bos, in een wago klem geklikt en van daaruit weer 2 bruine draden de sonoff mini in(poort 3 L In en poort 4 L out).
-Uiteindelijk heb ik nog 2 draden over: de zwarte draad vanuit mijn schakelaar en de bruine draad naar mijn lamp toe. De heb ik vervolgens in poort 5 (S1) en poort 6(S2) gedaan.

Resultaat van dit alles bij het schakelen van de schakelaar: Pang en een lichtflits 8)7 :F

Duidelijk iets dus niet goed gedaan. Heb gezocht op het internet en op de manual, maar begrijp een aantal dingen niet.

-Mijn zwarte schakeldraad wordt dus aangesloten op de bruine draad vanuit de lamp.
-in de manuals staan dat er 2 draden op de schakelaar aangesloten moeten worden vanuit de 5e en 6e poort, maar dat is in de huidige situatie een zwarte en bruine draad.

Enige hulp is zeer welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
Je mag geen 230v zetten op de aansluitingen voor de schakelaar. Ik lees nergens dat je de stroom van je bestaande schakelaar hebt gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb een mini draaien op de buitenlamp. Aangesloten volgens de bijgeleverde handleiding.

Lees ik het nu goed dat de bruine draad op de in-, en uitgang is aangesloten? Dan geef je de mini twee keer 230V?

De bruine van de lamp moet volgens mij op de out. De schakelaar op 5 en 6.

Afbeeldingslocatie: https://dl.itead.cc/mini/MINI_12N.jpg

Ik heb hem dus wel bij de schakelaar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m uiteindelijk werkend gekregen. De bruine en zwarte draad die van mn schakelaar naar de lamp gaan heb ik op de S1 en S2 aangesloten. Die zijn nu dus in principe "zwart/grijs" volgens de schema hierboven. Vanuit de kabelbomen een blauwe en de blauwe van de lamp in een lasdop geplaatst met daarvanuit een blauwe naar de N In. Vervolgens een bruine kabel vertakt naar de L In en de bruine kabel naar de lamp vanuit de L out. Deze opstelling werkt nu gelukkig.

Daarna ben ik bezig geweest met de volgende lamp. Alleen is dat er een die 2 schakelaars heeft. 1 beneden, daarbij zie ik 2 zwarte draden in een klem en 2 bruine waarvan 1 uit de stopconcact ernaast komt en 1 zwarte in de schakelaar. Boven in de schakelaar heb ik alleen 1 zwarte en 1 bruine draad lopen. Bij de lamp zelf zie ik 2 bruine draden in een klem en 1 blauwe en 1 zwarte naar de lamp lopen. Ik heb dus hetzelfde geprobeerd als de 1e opzet (zie boven) zonder succes...

Blijkbaar werkt het bij 2 schakelaars anders dan als je 1 schakelaar hebt? Iemand enig idee hoe dit op te lossenšŸ¤”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Het kan zijn dat je extra draden moet trekken:

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3.dualstack.us-west-2.amazonaws.com/original/3X/8/9/89b746b24a88bff8df30bd06fe8c078548c09f9e.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40

Reinier

\o/

Pos2007 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 07:39:
Het kan zijn dat je extra draden moet trekken:

[Afbeelding]
Ligt het aan mij of klopt de tekst op die afbeelding niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauricje1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-01-2023
Hallo, ik heb hetzelfde probleem als Sonoff. Achter mijn schakelaar voor de eetkamerlamp wil ik een mini sonoff installeren. Echter heb ik daar een 2 bruine draden en 1 zwarte draad (deze drie draden zitten dus in de schakelaar).

1 bruine draad komt van de schakelaar links ervan (er zitten 3 schakelaars en 1 stopcontact) in dezelfde rij). De andere bruine en de zwarte komen van de lamp zelf lijkt mij(?).

Nu moet ik een blauwe draad op de sonoff vastmaken, maar die is er dus niet. Waarom kan ik geen blauwe draad van het stopcontact ernaast pakken en via een lasdoos in de sonoff bevestigen? Alle stroom vloog er namelijk af. Dus er is iets niet goed gegaan lijkt mij :-P

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:00
Mauricje1 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:04:
Hallo, ik heb hetzelfde probleem als Sonoff. Achter mijn schakelaar voor de eetkamerlamp wil ik een mini sonoff installeren. Echter heb ik daar een 2 bruine draden en 1 zwarte draad (deze drie draden zitten dus in de schakelaar).

1 bruine draad komt van de schakelaar links ervan (er zitten 3 schakelaars en 1 stopcontact) in dezelfde rij). De andere bruine en de zwarte komen van de lamp zelf lijkt mij(?).

Nu moet ik een blauwe draad op de sonoff vastmaken, maar die is er dus niet. Waarom kan ik geen blauwe draad van het stopcontact ernaast pakken en via een lasdoos in de sonoff bevestigen? Alle stroom vloog er namelijk af. Dus er is iets niet goed gegaan lijkt mij :-P

Wie kan mij helpen?
Is het mogelijk dat de lamp en stopcontact beide op een andere groep zitten? Als je dan de fase van ƩƩn groep pakt en de nul van een andere groep dan denkt de aardlek automaat dat je een lekstroom hebt en schakelt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauricje1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-01-2023
Hoe kan ik dat zien? Als ik het stroom eraf haal werkt de schakelaar ook niet. Dan is het toch dezelfde groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:43
Kun je eens een overzicht maken welke draad je op welke aansluiting de sonos aangesloten hebt? Misschien gaat daar iets niet goed.
Pagina: 1