Hoeveel voltage nodig / adapter 6xArctic F8 PWM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-01 18:03
Hi,

6 x Arctic F8 PWM, 80mm

die ieder 0.16A en +12V gebruiken. Volstaat een 12V 1A adapter om ze allemaal op volle snelheid te laten draaien?

Ik heb de PWM versie gekocht om wellicht in de toekomst er een PWM regelaar aan te koppelen. Voorlopig is het een no-smart apparaat met een aan en uit knop en mss een voltage regelaar.

Cheerz!

Beste antwoord (via LandnHoning op 15-02-2020 13:47)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:11
0,16A x 6 = 0,96A dus ja, dat kan.
DC motoren hebben theoretisch wel een hoge start stroom dus ik vrees alleen dat het geen goed idee is om ze alle 6 tegelijk te starten. Ik vrees ook dat 6 ventilatoren van 80mm op volle snelheid nogal luidruchtig gaan zijn (zacht uitgedrukt).
Ik zou eerlijk gezegd meteen iets van PWM sturing toepassen of grotere ventilatoren, maakt hangt natuurlijk af van je gebruik scenario.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:11
DC motoren hebben theoretisch wel een hoge start stroom dus ik vrees alleen dat het geen goed idee is om ze alle 6 tegelijk te starten. Ik vrees ook dat 6 ventilatoren van 80mm op volle snelheid nogal luidruchtig gaan zijn (zacht uitgedrukt).
Ik zou eerlijk gezegd meteen iets van PWM sturing toepassen of grotere ventilatoren, maakt hangt natuurlijk af van je gebruik scenario.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
Malantur schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:17:
Mechanische ventilatie op een plaats waar weinig ruimte is om dit te bewerkstelligen.

Ik heb er 1 op volle snelheid laten draaien en geluid is minimaal. Tril geluid daarin tegen kan wel een absoluut probleem opleveren. Een goede rubberen strip is wel noodzakelijk.

Ik heb een paar PWM controllers zojuist gekocht op ebay, dus met een beetje geduld heb ik een goedkoop ventilatie "systeem". :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
@Malantur haalt wel een belangrijk punt aan wat een probleem kan veroorzaken.

Elektromotoren (zo ook die in een computerventilator) hebben te maken met een aanloopstroom. De motor in beweging brengen vanuit stilstand kost veel energie. Zodra de motor eenmaal in beweging is, neemt het energieverbruik heel snel af tot de 0.16A die je zelf aangeeft. Een vuistregel die redelijk houdt is dat de aanloopstroom van een spoel (en een elektromotor is weinig meer dan een verzameling spoelen) 7x de nominale stroom bedraagt. Dus jouw ventilatoren draaien nominaal op 0.16A, dan is de aanloopstroom van die motor 7 x 0.16 = 1.12A.

Daar zal je met één motor nog niet zo veel van merken, maar zodra je de zes ventilatoren allemaal tegelijk inschakelt, zou het zomaar kunnen voorkomen dat ze niet eens in beweging komen.

Je kunt hiervoor (als een echte elektrotweaker) een circuit maken waarmee je de ventilatoren één voor één inschakelt en de aanloopstroom levert met een opgeladen condensator (die dan de kortstondige piek kan leveren), of je kiest voor de eenvoudigere optie en zorgt ervoor dat je voeding voldoende vermogen heeft om de piekstroom te leveren. Als je de motoren één voor één kunt inschakelen, heb je dan hooguit een voeding van 2A nodig, als je het zo eenvoudig mogelijk wilt houden zou ik ervoor kiezen een 12V/5A voeding te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Euh, de courantste voedingen hebben een gewone stroombeperking die zelfherstellend is, dus als er een probleem zou zijn met aanloopstroom gaan je ventilatoren even opspinnen, seconde uit, weer wat sneller gaan draaien, seconde uit, naar volle toeren.
Ik verwacht er niet direct problemen mee, al is het mss wat nipt. Je kan een voeding van 2A nemen, maar 5A lijkt me overdreven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
naarden 4ever schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:16:
@Malantur haalt wel een belangrijk punt aan wat een probleem kan veroorzaken.

Elektromotoren (zo ook die in een computerventilator) hebben te maken met een aanloopstroom. De motor in beweging brengen vanuit stilstand kost veel energie. Zodra de motor eenmaal in beweging is, neemt het energieverbruik heel snel af tot de 0.16A die je zelf aangeeft. Een vuistregel die redelijk houdt is dat de aanloopstroom van een spoel (en een elektromotor is weinig meer dan een verzameling spoelen) 7x de nominale stroom bedraagt. Dus jouw ventilatoren draaien nominaal op 0.16A, dan is de aanloopstroom van die motor 7 x 0.16 = 1.12A.

Daar zal je met één motor nog niet zo veel van merken, maar zodra je de zes ventilatoren allemaal tegelijk inschakelt, zou het zomaar kunnen voorkomen dat ze niet eens in beweging komen.

Je kunt hiervoor (als een echte elektrotweaker) een circuit maken waarmee je de ventilatoren één voor één inschakelt en de aanloopstroom levert met een opgeladen condensator (die dan de kortstondige piek kan leveren), of je kiest voor de eenvoudigere optie en zorgt ervoor dat je voeding voldoende vermogen heeft om de piekstroom te leveren. Als je de motoren één voor één kunt inschakelen, heb je dan hooguit een voeding van 2A nodig, als je het zo eenvoudig mogelijk wilt houden zou ik ervoor kiezen een 12V/5A voeding te gebruiken.
Vooralsnog heb ik er een Volt regelaar aan hangen. Die heeft een output van 2.5A en iets van max 24 Volt?
Totdat ik de bestelling van mijn PWM regelaar binnen is loopt ie prima. A bit bulky maar dat is tijdelijk.
Pagina: 1