Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte zonnepanelen met en zonder Optimizers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Redis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:53
Ik zie door de bomen het bos niet meer in de zonnepanelen markt.
Ben me al een tijdje erin aan het verdiepen en wil de aankomende week de knoop doorhakken en de bestelling plaatsen.

Zit nu nog met één vraag eigenlijk, moet ik wel of geen optimizers nemen.

De situatie is al volgt:
- Geen schaduw(misschien in december een beetje wanneer de zon laag staat, maar dat is te verwaarlozen)
- Schuin dak 45º
- Ligging is ZuidWest
- 12 panelen

Zou dus eigenlijk geen Optimizers nodig moeten hebben bij deze opstelling zover ik heb kunnen opmaken uit alle informatie op internet.
Maar toch adviseert de panelenboer mij Optimizers, en dat laat mij twijfelen.
Als je geen last hebt van schaduw dan heb jij inderdaad de keus.

Op zich is met optimizer op de langere termijn voordeliger en dat heeft met
name te maken met de verwachtte levensduur van de omvormer en daarnaast
ga je met optimizers uit ieder paneel het maximale halen terwijl bij de serie
omvormer de zwakste schakel maatgevend is.
Kreeg dit op de mail terug toen ik vroeg naar een offerte zonder de Optimizers.

Het idee van de Optimizers dat je per paneel kan zien wat ze opleveren is leuk, maar wat telt is wat ze in totaal opleveren natuurlijk. Daarvoor hoef ik het niet te doen dus.

Het verschil tussen de offertes is 699€ ex BTW.
Hoeveel meer rendement zou ik uit de panelen kunnen halen met de Optimizers? Wanneer dat 10% is duurt het ongeveer 10 jaar voor ik ze heb terug verdient. 8)7 Maar het lijkt mij sterk dat 10% of hoger is.

Ik zou het niet erg vinden als de omvormer inderdaad eerder kapot gaat, krijg er 10 jaar garantie op. En mocht die het daarna begeven dan pech maar vervangen voor een nieuwere die waarschijnlijk ook efficiënter is.

Waar doe ik nu goed aan? En zijn er nog eventueel opmerkingen over het te gebruiken materiaal?
Heb hier op het forum Winkelman vaak voorbij zien komen, mooi spul en aantrekkelijke prijzen alleen monteren ze niet in Zuid-Holland.

De offertes:
12 Panelen Suntech STP320S-20/wfhb 3840Wp Mono Zwart à € 184,83 € 2.217,96
1 Omvormer GoodWe GW4200D-NS 4200W 1 fase à € 725,00 € 725,00
---------------- +
Investering materialen (ex BTW) € 2.942,96
Montagekosten (ex BTW) € 680,00
---------------- +
Totale investering (ex BTW) € 3.622,96
Investering (ex BTW) € 3.622,96
BTW (21%) € 760,82
-------------- +
Totale investering (incl BTW) € 4.383,78
12 Panelen Suntech STP320S-20/wfhb 3840Wp Mono Zwart à € 184,83 € 2.217,96
1 Omvormer SolarEdge SE3680HDWave 3680W 1 fase à € 920,00 € 920,00
12 Optimizers SolarEdge P370 Compleet € 504,00
---------------- +
Investering materialen (ex BTW) € 3.641,96
Montagekosten (ex BTW) € 680,00
---------------- +
Totale investering (ex BTW) € 4.321,96
Investering (ex BTW) € 4.321,96
BTW (21%) € 907,61
-------------- +
Totale investering (incl BTW) € 5.229,57

Beste antwoord (via Redis op 18-02-2020 22:41)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Redis
jep gewoon geld op zak houden als je geen solaredge nodig hebt.
de meer opbrengst word door de marketing geclaimd, maar als het waar zou zijn zouden alleen solaredge systemen in de top 100 presterende systemen staan, en helaas zijn het er maar een paar.
(wat natuurlijk ook zegt dat het helemaal niet slecht presteert, want er zijn er wel.)

12 panelen is wel heel leuk om op een 1mpp 1fase omvormer te zetten.
12x34Vmpp = 410V
en dan het rendement grafiekje van zo een omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dan ook nog rekening houden dat de Vmpp iets daalt als de panelen warm zijn. (dus vol in de zon liggen, dat heeft iets met elkaar te maken. ;) )
grof weg naar de 30Vmpp x 12= 360V. oOo
dan zit de omvormer dus vrijwel altijd rond zijn hoogste rendement. :*)

maar 12x320Wp = 3840Wp, dat hoeft niet op een GW4200D-NS
daar kun je net zo goed een GW3600D-NS voor gebruiken.
(iest goedkoper en je hebt maar een 16A groep nodig ipv 20A, dus bespaart nog aardig op je project.)
kijk niet alleen naar de STC(Wp) waarde van het paneel, maar ook naar de NOCT waarde.
(suntech noemt NOCT = NMOT :? oke ook goed )
dus die panelen leveren geen 320W als het goed warm en zonnig is, maar iets rond de 250W.
12x250W=3000W
dus de omvormer minimaal 3000W aan kunnen is genoeg, maar 3600W pak je iets meer mee in de lente voor een paar uurtjes per jaar(kun je wel doen als je wil), maar 4200W is wel erg overkill en onnodig.

(dit is met die suntech panelen zo, andere panelen andere waarden, dus pasop.
ook is dit maar 2% extra opbrengst, maar toch leuk als je set 2% gratis meer oplevert.)
je moet wel opletten dat ze 12x320Wp in 1 string aanleggen.
dat is beter als 2x6x320Wp. ;)
(dit halveert de Vmpp en zie de rendement grafiek hier boven.)
de GW3600D-NS en GW4200D-NS hebben 2x een mpp, maar die kun je simpel samenvoegen tot 1 mpp.
(je kunt er voor kiezen om 2x6x320Wp op dak te laten leggen, en dan zelf later er 1x12x320Wp van te maken. een beetje persoonlijke keus die je het liefste ziet.)

wil je offertes een beetje kunnen vergelijken.
deel dan totaal project prijs ex BTW door het aantal Wp.
€ 3.622,96 / 3840Wp = 0.94€/Wp
dit is nog een beetje pittig vind ik en zou wel onder de 0,90€/Wp moeten kunnen komen. ;)
(die kleinere omvormer die ik noemde en kleinere groep maken dat al aardig voor elkaar krijgen.)
dus vraag meer offertes, dit is nog niet optimaal. ;)

edit:
ik heb het idee dat de eerste offerte expres duur gemaakt is om de solaredge niet te duur te laten lijken.
hier mee heeft je installateur gewoon meer winst. ;)
(en dat mag als hij echt goed werk levert, maar hoef je niet te accepteren. ;) )

nu ik wat dieper in de offerte kijk weet ik het wel zeker.
de paneel prijs is echt te hoog. ;)
daar kan zeker een 50€ ex BTW per paneel nog wel af. ;)
(maar aanleg kosten is weer laag.)
een vergelijkbaar paneel tegen de suntech:
https://www.winkelman-zon...lay=tiles&merk=JA%20Solar
(dit paneel gebruikt de zelfde cellen als suntech ;) )

ik maak een voorbeeld berekening:
12x JA Solar JAM60S-17-325-MR-AB Mono halve cellen Full Black 325Wp
1.632,00
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
639,00
2x Clickfit EVO complete set rij van 6 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
309,60
1x Complete installatie 12 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.249,00

maakt een 3.214,55€ ex BTW. ;)
3214 / (12x325Wp) = 0,82€/Wp

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 16-02-2020 13:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:36

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Solaredge claimt 4-6% winst omdat je per paneel aanstuurt. Dat is al optimistisch geschat.

Zonder schaduw is zonder solaredge. Maakt de installatie veel eenvoudiger, dus betrouwbaarder en veel goedkoper.

Heb zelf solaredge, mooi systeem, maar te duur. Ik heb het genomen omdat terugverdientijd niet in de top10 eisen voorkwam, oh ja, en heb een hele bak schaduw..

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:37
Het verhaal dat ze per paneel het beste eruit halen moet je denk ik met een korreltje zout nemen.

Van de meeste panelen heb ik de flash testen, en daar zit wel een paar watt verschil in.
6 watt max bij 350 wattpeak panelen van sunpower.
2.5 watt max bij 330 wattpeak panelen van panasonic.

Je zou dus een paar wattpeak meer op een string kunnen mislopen, dan praat je over een (1) % ?

Voor schaduw kan het wel helpen,maar die schrijf je niet te hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Redis
Okey, zoals ik al dacht dus. De extra opbrengst met de optimizers zal dus minimaal zijn in mijn geval.

Geld beter in de zak houden en investeren in andere energiebesparende maatregelen.

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
@Redis
jep gewoon geld op zak houden als je geen solaredge nodig hebt.
de meer opbrengst word door de marketing geclaimd, maar als het waar zou zijn zouden alleen solaredge systemen in de top 100 presterende systemen staan, en helaas zijn het er maar een paar.
(wat natuurlijk ook zegt dat het helemaal niet slecht presteert, want er zijn er wel.)

12 panelen is wel heel leuk om op een 1mpp 1fase omvormer te zetten.
12x34Vmpp = 410V
en dan het rendement grafiekje van zo een omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dan ook nog rekening houden dat de Vmpp iets daalt als de panelen warm zijn. (dus vol in de zon liggen, dat heeft iets met elkaar te maken. ;) )
grof weg naar de 30Vmpp x 12= 360V. oOo
dan zit de omvormer dus vrijwel altijd rond zijn hoogste rendement. :*)

maar 12x320Wp = 3840Wp, dat hoeft niet op een GW4200D-NS
daar kun je net zo goed een GW3600D-NS voor gebruiken.
(iest goedkoper en je hebt maar een 16A groep nodig ipv 20A, dus bespaart nog aardig op je project.)
kijk niet alleen naar de STC(Wp) waarde van het paneel, maar ook naar de NOCT waarde.
(suntech noemt NOCT = NMOT :? oke ook goed )
dus die panelen leveren geen 320W als het goed warm en zonnig is, maar iets rond de 250W.
12x250W=3000W
dus de omvormer minimaal 3000W aan kunnen is genoeg, maar 3600W pak je iets meer mee in de lente voor een paar uurtjes per jaar(kun je wel doen als je wil), maar 4200W is wel erg overkill en onnodig.

(dit is met die suntech panelen zo, andere panelen andere waarden, dus pasop.
ook is dit maar 2% extra opbrengst, maar toch leuk als je set 2% gratis meer oplevert.)
je moet wel opletten dat ze 12x320Wp in 1 string aanleggen.
dat is beter als 2x6x320Wp. ;)
(dit halveert de Vmpp en zie de rendement grafiek hier boven.)
de GW3600D-NS en GW4200D-NS hebben 2x een mpp, maar die kun je simpel samenvoegen tot 1 mpp.
(je kunt er voor kiezen om 2x6x320Wp op dak te laten leggen, en dan zelf later er 1x12x320Wp van te maken. een beetje persoonlijke keus die je het liefste ziet.)

wil je offertes een beetje kunnen vergelijken.
deel dan totaal project prijs ex BTW door het aantal Wp.
€ 3.622,96 / 3840Wp = 0.94€/Wp
dit is nog een beetje pittig vind ik en zou wel onder de 0,90€/Wp moeten kunnen komen. ;)
(die kleinere omvormer die ik noemde en kleinere groep maken dat al aardig voor elkaar krijgen.)
dus vraag meer offertes, dit is nog niet optimaal. ;)

edit:
ik heb het idee dat de eerste offerte expres duur gemaakt is om de solaredge niet te duur te laten lijken.
hier mee heeft je installateur gewoon meer winst. ;)
(en dat mag als hij echt goed werk levert, maar hoef je niet te accepteren. ;) )

nu ik wat dieper in de offerte kijk weet ik het wel zeker.
de paneel prijs is echt te hoog. ;)
daar kan zeker een 50€ ex BTW per paneel nog wel af. ;)
(maar aanleg kosten is weer laag.)
een vergelijkbaar paneel tegen de suntech:
https://www.winkelman-zon...lay=tiles&merk=JA%20Solar
(dit paneel gebruikt de zelfde cellen als suntech ;) )

ik maak een voorbeeld berekening:
12x JA Solar JAM60S-17-325-MR-AB Mono halve cellen Full Black 325Wp
1.632,00
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
639,00
2x Clickfit EVO complete set rij van 6 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
309,60
1x Complete installatie 12 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.249,00

maakt een 3.214,55€ ex BTW. ;)
3214 / (12x325Wp) = 0,82€/Wp

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 16-02-2020 13:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Redis
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hiermee kan ik zeker nog aan de slag bij de installateur, ook wat betreft alles in 1 streng laten leggen.

Kleinere omvormer zou dus ook nog kunnen. Maar is het niet zo als hij vaker tegen zijn piek vermogen aan zit te werken dat daardoor de levensduur omlaag gaat?

De panelen zijn zo duur omdat zij daar ook het installatie materiaal bij berekenen, daardoor zijn de aanlegkosten weer zo laag. Die vraag had ik ze ook al gesteld omdat ik zag dat ze online 50euro goedkoper zijn.

Had al 3 offertes aangevraagd en dit is de goedkoopste, maar als het nog goedkoper kan ga ik nog een paar offertes aanvragen. (jammer dat Winkelman hier niet komt).

• migjes
Redis schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:50:
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hiermee kan ik zeker nog aan de slag bij de installateur, ook wat betreft alles in 1 streng laten leggen.
de keuze is aan jouw.
maar waarom niet het komt perfect uit.
Kleinere omvormer zou dus ook nog kunnen. Maar is het niet zo als hij vaker tegen zijn piek vermogen aan zit te werken dat daardoor de levensduur omlaag gaat?
een 3000W(16A) omvormer is ruim binnen de veilige marge.
(maar ook ik zou eerder voor een 3600W(16A) omvormer gaan, prijs verschil is te klein om het niet te doen.
maar 4200W(20A) is dan weer iets te veel.)

levens duur verandert eigenlijk niet, omvormer topt alleen af.
met een 3000W op de 3000W.
geen ramp zo heel vaak haal je de STC niet, maar jij kunt het wel lekker mee pikken voor weinig kosten in die paar uren in de lente, dus die zou ik wel doen. ;)
De panelen zijn zo duur omdat zij daar ook het installatie materiaal bij berekenen, daardoor zijn de aanlegkosten weer zo laag. Die vraag had ik ze ook al gesteld omdat ik zag dat ze online 50euro goedkoper zijn.
50€ ???
https://www.winkelman-zon...men/51309/?display=detail
127,93€ / 6 = 21.32€ per paneel.
creatieve manier van rekenen. >:)
(en zeker omdat dit clickfit evo is, dat is niet speciaal goedkoop spul.)
Had al 3 offertes aangevraagd en dit is de goedkoopste, maar als het nog goedkoper kan ga ik nog een paar offertes aanvragen. (jammer dat Winkelman hier niet komt).
winkelman maakt gewoon winst hoor. (een nette 10 tot 20% op elk onderdeel.)
dat maakt ze zeker niet de goedkoopste, maar wel een nette manier van verkopen en beprijzen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 17-02-2020 11:47 ]

• Redis
migjes schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:44:
de keuze is aan jouw.
maar waarom niet het komt perfect uit.
Aan de hand van jouw geleverde informatie incl grafiek ga ik wel van ze vragen om het in 1 string te leggen.
een 3000W(16A) omvormer is ruim binnen de veilige marge.
(maar ook ik zou eerder voor een 3600W(16A) omvormer gaan, prijs verschil is te klein om het niet te doen.
maar 4200W(20A) is dan weer iets te veel.)

levens duur verandert eigenlijk niet, omvormer topt alleen af.
met een 3000W op de 3000W.
geen ramp zo heel vaak haal je de STC niet, maar jij kunt het wel lekker mee pikken voor weinig kosten in die paar uren in de lente, dus die zou ik wel doen. ;)
Zie nu ook dat ze van de SolarEdge wel de 3680 hadden geadviseerd maar bij GoodWe de 4200, dus dan zou het inderdaad de Goodwe GW3600-D-NS worden.

Heb nu het volgende binnen gekregen, daarmee kom ik uit op 0,84€/Wp :*)
12x Munchen Solar 320WP Full Black €1.668,00
1x Goodwe GW3600D-NS €649,00
6 Panelen Portrait op Horizontale rails €370,26
Volledige Installatie van 1 t/m 12 Zonnepanelen €1150,00

excl. btw:€3.171,28
Op de panelen na hetzelfde wat jij hier eerder aangaf, helaas hebben zij de JA Solar 325Wp niet.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Op zich is met optimizer op de langere termijn voordeliger en dat heeft met name te maken met de verwachtte levensduur van de omvormer
Moderne omvormers hebben een levensduur van 15-20 jaar.
Optimizers iets van 15-25 jaar.
Kans is groot dat als je panelen 25 jaar liggen dat je de helft van de optimizers moet vernieuwen moet of 1 keer de omvormer.
Echter 1 keer de omvormer wisselen is simpeler en mogelijk zelfs goedkoper dan 6 keer iemand het dak op om een optimizer te vervangen.
Redis schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:56:
[...]
Dat lijkt een goede aanbieding.
Dat verschil ga je met optimizers nooit goed maken.

[ Voor 22% gewijzigd door TWyk op 17-02-2020 14:56 ]

• migjes
Redis schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:56:
[...]

Aan de hand van jouw geleverde informatie incl grafiek ga ik wel van ze vragen om het in 1 string te leggen.

[...]

Zie nu ook dat ze van de SolarEdge wel de 3680 hadden geadviseerd maar bij GoodWe de 4200, dus dan zou het inderdaad de Goodwe GW3600-D-NS worden.

[...]

Op de panelen na hetzelfde wat jij hier eerder aangaf, helaas hebben zij de JA Solar 325Wp niet.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
prijs is oke, offerte is netjes.
paneel kan 1x12x320Wp dus in 1 string.
(je hebt daar nog 2 stukjes kabel voor nodig, kosten een paar tientjes.
om de 2xmpp samen te koppelen tot 1 grote mpp.)

dan mag je nadenken hoe je wil gaan loggen.
(slimmemeter werkt niet.
en verder is het een beetje je eigen keuzen hoe je dat wil doen.
omvormer uit lezen of aparte kWh meter etc etc...
maar het is wel verstandig om een beetje in de gaten te houden of alles goed werkt.)

en mag je nog bedenken of je mischien straks (of meteen) mischien meer Wp wil.
met een prijs van 0,84€/Wp is het gewoon dat zelfs overproductie nog niet eens zo gek is.
(of elektra auto/warmtepomp etc etc... je hoeft niet te stoppen bij alleen je elektra rekening.
er is ook nog zoiets als gas en benzine etc etc.... ;)
hoe groter de set, de lager je €/Wp word. )

voor de rest, go for it.....

• Redis
Loggen moet ik me nog in gaan verdiepen ja, met SolarEdge wat ik eerst in gedachten had zou het makkelijk zijn geweest.
Maar nu wordt het GoodWe.

Komende jaren verwachten wij nog wel overproductie te hebben ivm 2 kleine kinderen die in de toekomst ook meer stroom gaan verbruiken.
Wij gaan ook gelijk de HR ketel laten vervangen (huidige is 15kaar oud), koken op inductie doen we al.
Warmtepomp is nog te duur, ook omdat dit huis nog niet voldoende is geïsoleerd.

Volgende stap gaat kunstofkozijnen met HR++ worden.

Huidge diesel auto gaat eruit en komt een zuinige benzine of misschien wel PHEV voor terug.

• migjes
@Redis
logging ook weer niet te moeilijk over doen.
(een kWh meter in de meter kast en die wekelijks/maandelijks in een spreatsheet zetten is al voldoende om te zien dat alles nog lekker werkt.
maar je mag het ook zo gek maken als je wil en alles loggen wat je maar kunt verzinnen.
tot aan de temperatuur van de cellen zelf als het moet.)

ik zou toch even nadenken, nu nog die onbehaaglijke gas ketel vervangen?
ga voor de lekkere luxe warmte van een warmtepomp. ;)
(desnoods hybride met de gas ketel samen.
of een simpele airco(dat is ook een warmtepomp) die ook kan verwarmen, die heb je al voor 1000€ met gemak. ;) )

ik kan je nu al vertellen dat het hebben van PV verslavend is.
begin er niet aan!
voor je het weet wil je meer Wp op het dak. ;)
https://www.ggznederland.nl/themas/verslavingszorg

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 18-02-2020 13:09 ]

Pagina: 1