Ik zie door de bomen het bos niet meer in de zonnepanelen markt.
Ben me al een tijdje erin aan het verdiepen en wil de aankomende week de knoop doorhakken en de bestelling plaatsen.
Zit nu nog met één vraag eigenlijk, moet ik wel of geen optimizers nemen.
De situatie is al volgt:
- Geen schaduw(misschien in december een beetje wanneer de zon laag staat, maar dat is te verwaarlozen)
- Schuin dak 45º
- Ligging is ZuidWest
- 12 panelen
Zou dus eigenlijk geen Optimizers nodig moeten hebben bij deze opstelling zover ik heb kunnen opmaken uit alle informatie op internet.
Maar toch adviseert de panelenboer mij Optimizers, en dat laat mij twijfelen.
Het idee van de Optimizers dat je per paneel kan zien wat ze opleveren is leuk, maar wat telt is wat ze in totaal opleveren natuurlijk. Daarvoor hoef ik het niet te doen dus.
Het verschil tussen de offertes is 699€ ex BTW.
Hoeveel meer rendement zou ik uit de panelen kunnen halen met de Optimizers? Wanneer dat 10% is duurt het ongeveer 10 jaar voor ik ze heb terug verdient.
Maar het lijkt mij sterk dat 10% of hoger is.
Ik zou het niet erg vinden als de omvormer inderdaad eerder kapot gaat, krijg er 10 jaar garantie op. En mocht die het daarna begeven dan pech maar vervangen voor een nieuwere die waarschijnlijk ook efficiënter is.
Waar doe ik nu goed aan? En zijn er nog eventueel opmerkingen over het te gebruiken materiaal?
Heb hier op het forum Winkelman vaak voorbij zien komen, mooi spul en aantrekkelijke prijzen alleen monteren ze niet in Zuid-Holland.
De offertes:
Ben me al een tijdje erin aan het verdiepen en wil de aankomende week de knoop doorhakken en de bestelling plaatsen.
Zit nu nog met één vraag eigenlijk, moet ik wel of geen optimizers nemen.
De situatie is al volgt:
- Geen schaduw(misschien in december een beetje wanneer de zon laag staat, maar dat is te verwaarlozen)
- Schuin dak 45º
- Ligging is ZuidWest
- 12 panelen
Zou dus eigenlijk geen Optimizers nodig moeten hebben bij deze opstelling zover ik heb kunnen opmaken uit alle informatie op internet.
Maar toch adviseert de panelenboer mij Optimizers, en dat laat mij twijfelen.
Kreeg dit op de mail terug toen ik vroeg naar een offerte zonder de Optimizers.Als je geen last hebt van schaduw dan heb jij inderdaad de keus.
Op zich is met optimizer op de langere termijn voordeliger en dat heeft met
name te maken met de verwachtte levensduur van de omvormer en daarnaast
ga je met optimizers uit ieder paneel het maximale halen terwijl bij de serie
omvormer de zwakste schakel maatgevend is.
Het idee van de Optimizers dat je per paneel kan zien wat ze opleveren is leuk, maar wat telt is wat ze in totaal opleveren natuurlijk. Daarvoor hoef ik het niet te doen dus.
Het verschil tussen de offertes is 699€ ex BTW.
Hoeveel meer rendement zou ik uit de panelen kunnen halen met de Optimizers? Wanneer dat 10% is duurt het ongeveer 10 jaar voor ik ze heb terug verdient.
Ik zou het niet erg vinden als de omvormer inderdaad eerder kapot gaat, krijg er 10 jaar garantie op. En mocht die het daarna begeven dan pech maar vervangen voor een nieuwere die waarschijnlijk ook efficiënter is.
Waar doe ik nu goed aan? En zijn er nog eventueel opmerkingen over het te gebruiken materiaal?
Heb hier op het forum Winkelman vaak voorbij zien komen, mooi spul en aantrekkelijke prijzen alleen monteren ze niet in Zuid-Holland.
De offertes:
12 Panelen Suntech STP320S-20/wfhb 3840Wp Mono Zwart à € 184,83 € 2.217,96
1 Omvormer GoodWe GW4200D-NS 4200W 1 fase à € 725,00 € 725,00
---------------- +
Investering materialen (ex BTW) € 2.942,96
Montagekosten (ex BTW) € 680,00
---------------- +
Totale investering (ex BTW) € 3.622,96
Investering (ex BTW) € 3.622,96
BTW (21%) € 760,82
-------------- +
Totale investering (incl BTW) € 4.383,78