Toon posts:

Radiateur van auto, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een waterkoeling voor mn puter bouwen, nu heb ik een radiateur nodig, maar de flow moet niet door alle buisje tegelijk lopen, zijn er ook zulke verwarmings radiateuren??? :?

Verwijderd

Yep, op de autosloop.
Een kachelradiateur.
voor 10 piek.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En daar loopt het water dus door alle buisjes tegelijk.

Waarom wil je dat eigenlijk niet? De tegendruk die zo'n ding levert, is niet zo groot. Dan hou je meer waterflow over. (Low pressure drop zoals ze dat mooi zeggen)

Voorbeelden van wat jij wilt, zijn de Senfu radiator (www.gerla.nl), de 2Cool radiator, de Dangerdan Cooling cube.

Voorbeelden van radiators waarbij het water door alle buisjes tegelijk loopt, zijn autokachelrads, de Swifttech Hayden, en de nieuwe rad van OC-Shop (nog niet binnen). Die laatste, en ik geloof de Hayden ook, is eigenlijk een combinatie van beide.

Verwijderd

Topicstarter
HEt kan dus geen kwaad dat de flow door alle buisjes tegelijk gaat?

Ik heb zo een van een auto klaar liggen , maakt dus niet uit?

Verwijderd

Ja hoor... gewoon er tussen pleuren :)

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Het kan inderdaad geen kwaad door alle buisjes tegelijk, echter als dit niet het geval is krijg je dus een langere weg die het water in een kleinere radiateur moet afleggen, wat de koelcapaciteit ten goede kan komen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 19:21 schreef marco899 het volgende:
Het kan inderdaad geen kwaad door alle buisjes tegelijk, echter als dit niet het geval is krijg je dus een langere weg die het water in een kleinere radiateur moet afleggen, wat de koelcapaciteit ten goede kan komen.
Maar door alle buisjes tegelijk zorgt voor een lagere snelheid wat ervoor zorgt dat de eind temp lager is.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Bovendien, en dat weten veel mensen niet, in die buisjes zit ook nog een gedraaid aluminiumlint. Het water loopt er dus niet recht door, maar in een spiraal. Of dat echt veel zin heeft weet ik niet, maar het staat leuk..... (heb een keer zo'n ding opengesloopt)

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Je krijgt door die spiraaltjes een turbelente stroom die daardoor dus een langere weg aflegd ipv rechtdoor. Als je een seat ibiza kachelradiateur vind, dan kan je deze ook nog op maat maken (zoals ik heb gedaan). Zaag hem op de gewenste grootte, zaag de bochtjes aan het eind eraf. Neem een aantal stukken krimpkous die je over de afgezaagde delen doet. Monteer nu de afgezaagde bochten weer op het restant van de radiateur, oftewel in de krimpkous en druk de bochten aan terwijl je in de krimpkous siliconenkit spuit. Vervolgens verwarm je de krimpkous, zodat overtollig siliconenkit word verwijderd en je een perfect gesloten homemade radiateur bezit. Mijn radiateur is nu al twee maanden in gebruik en heeft nog geen druppel gelekt.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Over radiateurs gesproken, als je een autoradiateur op je pc wilt aansluiten kan je er het best één nemen van een italiaanse auto, is veruit de beste koperkwaliteit en lekken (bijna) nooit. Neem in ieder geval geen franse (renault peugeot, maar ook bv volvo 440) die zijn vaak van inferieure kwaliteit, iets om op te letten!
Pagina: 1