Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yassar_p
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
Dag,

Sinds een half jaar heb ik glasvezel van Tweak incl tv van Canal Digital. Dit pakket heb ik incl. opnamepakket. Nadeel is dat reclame bij opnames van RTL en Talpa niet door te spoelen is. Terwijl ik dat voorheen bij KPN wel kon. Bloedirritant.

Andere glasvezelaanbieders hebben dit ook. Maar 1 heeft op de site staan dat opnemen op een eigen DVB-C harddiskrecorder wel doorspoelen mogelijk maakt. Maar nergens kan ik vinden hoe dit werkt en aan te sluiten is. Komt er dan een decoder naast m'n canal digital decoder of is die ter vervanging? En kan ik dan nog wel overstappen naar Ziggo of KPN of heb ik dan weer een andere DVB-C harddiskrecorder nodig?

Google maakt me niet veel wijzer. Heeft iemand een goede tutotial?

Geen idee of dit nodig is maar ik heb in huis trouwens coax liggen maar gebruik die niet. Ik heb nu een draadloze verbindingsset die utp via het stopcontact overbrengt. Dus utp van modem naar kastje in stopcontact meterkast en dan 2e kastje in stopcontact naast tv via utp naar decoder. Coax is helaas niet te vervangen in de muur, zit muurvast. Extra utp trekken gaat niet.

Thanks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 18:34

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je kunt bij veel tv`s (maar ook bij sommige CD tuners) een harde schijf aansluiten op je usb-poort en zo opnemen op je harde schijf. Voorwaarde is wel dat de tuner (of tv) staat afgesteld op de betreffende zender gedurende de gehele opname. Nadien kun je de opname terugbekijken en zoveel spoelen als je wilt.

Mijn ouders hebben bijvoorbeeld zo`n 801 tuner staan van Canal Digitaal en daar heb ik een usb-harde schijf aan gekoppeld. Werkt prima. Ik heb een harde schijf achter op mijn televisie geplakt voor incidentele opnames, werkt ook prima. Gebruik het overigens bijna nooit. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yassar_p
Dat is niet wat ik bedoel. Dan kan op alleen opnemen wat op tv is. En dan kan ik het net zo goed kijken.

Ik zoek een eigen systeem om uit de program guide te kunne laten opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yassar_p schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:56:
Dat is niet wat ik bedoel. Dan kan op alleen opnemen wat op tv is. En dan kan ik het net zo goed kijken.

Ik zoek een eigen systeem om uit de program guide te kunne laten opnemen.
Gelijktijdig kijken naar een zender én daarbij opnemen van een andere zender gaat niet lukken omdat je meestal geen twee gelijkwaardige (DVB-C) tuners in een TV hebt zitten. Je kunt in de TV-Gids van de TV vaak wel een uitzending op laten nemen terwijl je zelf niet thuis bent (óf op een andere TV in huis naar een andere zender aan 't kijken bent).

Doe dat hier ook met m'n Philips TV. Vaak sportwedstrijden (Formule 1 / Moto-GP) welke midden in de nacht 'Live' zijn door dat ze aan de andere kant van de wereld plaats vinden en ik geen zin heb om 's-Nachts daar m'n bed voor uit te komen >:)

Voor de volledigheid: Ik kijk dus Digitale TV (Ziggo) middels een CI+ / CAM module + SmartCard in de TV en niet via extra kastjes / Set-Top-Boxes.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 16-02-2020 10:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yassar_p
Ik heb niet het idee dat dit is wat ik bedoel, of wat de glasvezelaanbieder op zijn site had staan. Kan er niet op een andere manier met een eigen recorder TV worden opgenomen? Is de techniek beperkt of stel ik me er gewoon te veel bij voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:16
Die ene waar je het over hebt is waarschijnlijk Trined? Deze gebruiken dvb-c om het internet- tv signaal vanaf het modem over je bestaande coax naar de ontvangers te sturen. Je TV of dvb-c recorder werkt dan net zo als bij Ziggo. Dit is niet een techniek die de toekomst heeft, maar meer bedoeld voor mensen met overstap angst, omdat binnenshuis er niets aan de kabels of tv ontvangers hoeft te veranderen als je overstapt van kabel tv.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

guido66 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:59:
Die ene waar je het over hebt is waarschijnlijk Trined? Deze gebruiken dvb-c om het internet- tv signaal vanaf het modem over je bestaande coax naar de ontvangers te sturen. Je TV of dvb-c recorder werkt dan net zo als bij Ziggo. Dit is niet een techniek die de toekomst heeft, maar meer bedoeld voor mensen met overstap angst, omdat binnenshuis er niets aan de kabels of tv ontvangers hoeft te veranderen als je overstapt van kabel tv.
Coax niet een systeem van de toekomst? Ik zie niet zitten waarom dit achterhaald zou zijn? Ziggo levert een modern aanbod via coax (gecombineerd met diensten via utp). Dat er in de toekomst meer met cloudopslag gewerkt gaat worden, dat lijkt wel het geval te zijn. Het gaat nog jaren en jaren duren voordat coax niet meer gebruikt zal worden.

V.w.b de glasvezel provider zou je wel eens gelijk kunnen hebben, ik zou zeer waarschijnlijk ook Trined kiezen als vervanger van Ziggo. Niet zozeer om de interne bekabeling te kunnen blijven behouden maar wel omdat ik via dvb-c meer vrijheid heb om datgene met het signaal te doen wat ik ermee zou willen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
Lineaire TV is aan het uitsterven. De volgende generatie die op zich zelf gaat wonen heeft daar echt geen behoefte meer aan. Daarmee vervalt ook het nut van coax in huis.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

guido66 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:54:
Lineaire TV is aan het uitsterven. De volgende generatie die op zich zelf gaat wonen heeft daar echt geen behoefte meer aan. Daarmee vervalt ook het nut van coax in huis.
Met coax, tot in de meterkast/elders aan huis, komen nu alle diensten van Ziggo tot ons. Je hoeft helemaal geen gebruik te maken van de interne coax bekabeling om toch gebruik te kunnen maken van een niet lineair TV aanbod of andere diensten. Wat niet wil zeggen dat lineaire programma's niet bekeken zullen worden, dat gaat vaak op een later moment, enkel niet "live". Die generatie waar jij het over hebt maakt maar wat graag gebruik van de mogelijkheden die bijvoorbeeld een Ziggo Next Box met ZiggoGo mogelijkheden geeft.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Vinden ze misschien wel leuk, maar niet de bijbehorende kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:28
Yassar_p schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:52:
Andere glasvezelaanbieders hebben dit ook. Maar 1 heeft op de site staan dat opnemen op een eigen DVB-C harddiskrecorder wel doorspoelen mogelijk maakt. Maar nergens kan ik vinden hoe dit werkt en aan te sluiten is. Komt er dan een decoder naast m'n canal digital decoder of is die ter vervanging? En kan ik dan nog wel overstappen naar Ziggo of KPN of heb ik dan weer een andere DVB-C harddiskrecorder nodig?
De situatie bij de glasvezelaanbieder die opnemen op een harddiskrecorder mogelijk maakt, is volgens mij vergelijkbaar aan vroeger bij Digitenne. Daarvan heb ik jaren gebruik gemaakt met een eigen ontvanger met harddiskrecorder. Digitenne zond uit via de DVB-T standaard. De NPO en regionale zenders kon je met elke DVB-T ontvanger bekijken, voor de overige zenders was een ontvanger met kaartslot voor de smartcard nodig.

Werkt de betreffende glasvezelprovider met smartcards? Zoniet, dan zou je met elke DVB-C ontvanger met recorder vanuit de EPG kunnen opnemen. Een ontvanger van de provider gebruik je dan niet.

Met een eigen ontvanger/ recorder kun bij mijn weten en gedeelte van de zenders bij Ziggo bekijken en opnemen. Voor de overige zenders en extra pakketten (bijv. Fox sports) heb je een Ziggo-decoder nodig. Bij KPN kun je alleen kijken via hun eigen decoder, en opnemen in de cloud.
hardware-lover schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:56:
Wat niet wil zeggen dat lineaire programma's niet bekeken zullen worden, dat gaat vaak op een later moment, enkel niet "live". Die generatie waar jij het over hebt maakt maar wat graag gebruik van de mogelijkheden die bijvoorbeeld een Ziggo Next Box met ZiggoGo mogelijkheden geeft.
De leeftijdsgroep tot twintig jaar kijkt gemiddeld nog maar minder dan een uur per dag, inclusief uitgesteld kijken (zie https://www.svdj.nl/nieuw...en-steeds-meer-on-demand/). Alleen de groep boven de vijftig kijkt nog veel. De toekomst is dan ook eerder aan de smart-, Apple of Android TV, dan aan de settopboxen van de providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://www.canaldigitaal.nl/televisie/live-tv/
en dan met een screengrabber software het beeld / geluid opnemen? Er is vast freeware daarvoor (ff op het forum zoeken/vragen).

Meer info:
https://www.mediacenterwo...ier-kan-ik-TV-kijken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Van de glasvezelmodem, wat voor kabel gaat er naar de digitcorder?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:07
"Vroeger" had je hele fancy decoder boxen die meerdere TV-streams tegelijkertijd konden ophalen, zodat je er eentje kon opnemen terwijl je de ander keek. Of hij kon opnemen op de achtergrond, enzovoorts enzovoorts.

Tegenwoordig doen we niet meer aan dat soort bejaarde principes :)

Voor zover ik weet is elke glasvezelprovider zo slim om gewoon 1 kastje te leveren waar 1 internetkabel in gaat en die ook maximaal 1 videostream tegelijkertijd kan ophalen en afspelen.
"Opnemen" is dan ook niks meer dan een server aan de andere kant van het land, een stukje videostream op te laten staan. Het kastje bij je thuis doet bij KPN en Tweak helemaal niks als hij aan het 'opnemen' is. Wil jij je opname kijken? Dan speelt dat kastje gewoon die videostream van de server af.
Leuk voordeel: omdat je serverruimte huurt vragen providers hier gewoon geld voor :+

Dat het bij KPN wel kon (blijkbaar? ik kan het me niet herinneren bij telfort iig), ligt er dan aan dat KPN afspraken met de commerciëlen heeft waardoor zij het waarschijnlijk wel toestaan. KPN heeft nogal wat gewicht in de markt, de kleinere underdogs hebben dat niet.

Het is een kwestie van tijd tot alle cloud-opnames bij de commerciëlen niet meer door de reclames kunnen spoelen, althans dat verwacht ik. Ik zou daar echt niet om van provider wisselen.

Een los KPN TV-only abonnement afsluiten is niet mogelijk, dat verkoopt KPN niet.
Je kan bij Tweak internet-only afnemen, en TV-only bij Ziggo. Dat is wat duurder, maar dan kan je wel een eigen bejaarde harddiskrecorder gebruiken. Ik heb geen idee hoe tegenwoordig die settopboxen van Ziggo werken, maar het zou me niks verbazen dat die ook gewoon in de cloud opnemen. En dan is het maar de vraag voor hoe lang je reclame door kan spoelen.

Ik was zelf ook heel erg tevreden met het ITV-stuk van KPN (telfort) maar uiteindelijk vanwege de prijs naar T-Mobile Vast overgestapt. Daar heb ik de TV er onlangs uitgeknikkert, en we hebben nu een NL Ziet abonnement. Daarmee kan je niet opnemen, maar wel minimaal 7 dagen (en meestal >lang) terugkijken. Zonder reclame.

Verdere oplossingen zijn hacky, zoals eerder genoemd screengrabbers etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 25-02-2020 04:16 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:28
De glasvezel provider waar de topicstarter op doelt (Trined?) levert televisie via DVB-C. Daar kun je dus net als bij een Ziggo TV-only abonnement een eigen recorder gebruiken. Met een recorder met twee of meer ingebouwde tuners is kijken en opnemen tegelijk dan ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

antidote schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:39:
De glasvezel provider waar de topicstarter op doelt (Trined?) levert televisie via DVB-C. Daar kun je dus net als bij een Ziggo TV-only abonnement een eigen recorder gebruiken. Met een recorder met twee of meer ingebouwde tuners is kijken en opnemen tegelijk dan ook mogelijk.
Dat dacht ik ook. Vu+ heeft bijvoorbeeld tv-tuners met meerdere DVB-C (of S of T) tuners erin. Die kunnen dus gewoon de ene stream laten zien en weer andere opnemen. Zover ik weet kan dat op een ingebouwde harde schijf, of op een extern aangesloten. Dat lijkt mij precies wat de topicstarter wil.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Richh schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 04:14:
"Vroeger" had je hele fancy decoder boxen die meerdere TV-streams tegelijkertijd konden ophalen, zodat je er eentje kon opnemen terwijl je de ander keek. Of hij kon opnemen op de achtergrond, enzovoorts enzovoorts.

Tegenwoordig doen we niet meer aan dat soort bejaarde principes :)
Het voordeel van de 'bejaarde principes' is wel dat je iets autonomer bent. Zodra internet eruit ligt kun je met een DVB-C/S2/T2 ontvanger/recorder nog steeds je opnamen bekijken. Ook ben je minder overgeleverd aan de grillen van de provider (zoals het niet doorskippen van reclames, of opnames na xx dagen niet meer beschikbaar te hebben).

Bovendien is zo'n recorder 'koop' (ipv een huur-decoder).

Meerdere streams opnemen kan, mits ze niet gecodeerd zijn, de huidige CI+-modules beperken het aantal streams. Met een kaart kon je nog 4 gecodeerde streams tegelijk openen, maar CD en Ziggo hebben dit beperkt.

Toevallig gisteren mijn schotel weer eens aangesloten op mijn TV. Heb me de hele avond vermaakt met zappen over de FTA-zenders. Maar meteen het besluit genomen Ziggo de deur uit te flikkeren en voorlopig maar weer DSL te gaan gebruiken.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

slb schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:41:
[...]
Het voordeel van de 'bejaarde principes' is wel dat je iets autonomer bent. Zodra internet eruit ligt kun je met een DVB-C/S2/T2 ontvanger/recorder nog steeds je opnamen bekijken. Ook ben je minder overgeleverd aan de grillen van de provider (zoals het niet doorskippen van reclames, of opnames na xx dagen niet meer beschikbaar te hebben).

Bovendien is zo'n recorder 'koop' (ipv een huur-decoder).

Meerdere streams opnemen kan, mits ze niet gecodeerd zijn, de huidige CI+-modules beperken het aantal streams. Met een kaart kon je nog 4 gecodeerde streams tegelijk openen, maar CD en Ziggo hebben dit beperkt.

Toevallig gisteren mijn schotel weer eens aangesloten op mijn TV. Heb me de hele avond vermaakt met zappen over de FTA-zenders. Maar meteen het besluit genomen Ziggo de deur uit te flikkeren en voorlopig maar weer DSL te gaan gebruiken.
Offtopic: Er zijn ook "modernere" oplossingen als decoder/recorder. Via Ziggo is het mogelijk, zonder gebruik te maken van een CI+ module, om 8 gecodeerde programma's tegelijk te bekijken/op te nemen/streamen over het netwerk. Vereisten daarvoor is één geactiveerde Irdeto smartcard (fZiggo dus), een apparaat met kaartlezer en wat overweg kan met een FBC DVB-C tuner (zoeken, wil je weten waar ik op doel). Het eea is legaal middels je eigen Ziggo abonnement, dus niet via een of andere schimmige IPTV stream.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ik doelde met ontvanger/recorder op hetzelfde apparaat, maar als ik decoder neer had gezet had TS waarschijnlijk met meer vraagtekens gezeten.

Nog even ter aanvulling:
De opname van gecodeerde uitzendingen met IrDeto gaat niet op voor voormalig UPC gebied en uitsluitend als je vóór 2018 al een kaart had (vaak icm Humax decoder). Je kunt Irdetokaarten niet meer aan je abonnement koppelen dus aanschaf van (tweedehands) Ziggo Irdeto kaarten heeft geen nut.
Opnemen van ongecodeerde (FTC/FTA) uitzendingen is natuurlijk geen probleem.

Zelf zit ik nog te spinzen of ik er een VU+ of nieuwe Dreambox bij neem.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

slb schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:08:
Ik doelde met ontvanger/recorder op hetzelfde apparaat, maar als ik decoder neer had gezet had TS waarschijnlijk met meer vraagtekens gezeten.

Nog even ter aanvulling:
De opname van gecodeerde uitzendingen met IrDeto gaat niet op voor voormalig UPC gebied en uitsluitend als je vóór 2018 al een kaart had (vaak icm Humax decoder). Je kunt Irdetokaarten niet meer aan je abonnement koppelen dus aanschaf van (tweedehands) Ziggo Irdeto kaarten heeft geen nut.
Opnemen van ongecodeerde (FTC/FTA) uitzendingen is natuurlijk geen probleem.

Zelf zit ik nog te spinzen of ik er een VU+ of nieuwe Dreambox bij neem.
Ik doelde ook op één apparaat, hoe we het beestje ook noemen. TS laat zich al even niet meer zien hier ;)

Ik had bewust fZiggo toegevoegd aan mijn reactie, Irdeto was officieel nooit in fUPC beschikbaar hoewel er meer wegen naar Rome geleid hebben (en nog leiden). Je kunt in fZiggo natuurlijk nog wel een CI+ met Irdeto kaart op je naam krijgen en dat kaartje vervolgens in een ander geschikt apparaat gebruiken. Klanten woonachtig in fUPC gebieden worden wat dat betreft nog steeds " gediscrimineerd", die krijgen steevast een Nagravision CI oplossing toegestuurd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Ik zit in fUPC gebied en het zuigt. Internet is brak regelmatig klapt de VPN (thuiswerk) eruit. TV gaat nu goed maar heeft wel wat voeten in aarde (letterlijk) gehad. Ook de VOIP ligt er regelmatig uit via Ziggo. Ondertussen elke maand 93,50 in rekening brengen. Als bestaande klant krijg je geen aanbieding meer. Dus dan gaan we maar weer weg.

Geen zicht op de aanleg van glasvezel.

Nu maar weer een abo bij CD, er ligt al een GSO met aansluiting in elke ruimte, moet alleen nog het dak op om 4 LNB's te vervangen. Alleen is het mij net iets te fris en nat de laatste tijd. Intern weer een SAT>IP opzetten. Tegenwoordig zijn de Enigma 2 boxjes vrijwel plug and play en nog redelijk geprijsd ook.

Internet (VDSL) via Freedom internet aangevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door slb op 29-01-2021 01:52 ]

prompt $p $g

Pagina: 1