Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Threadripper 3970x: realtime video encoding, image processin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheWickedD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 29-03 17:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hier op het werk werken we met hoge fps cameras. We hebben een systeem nodig waarmee we 2 streams van beide 1152x390 @ 600Hz @ 10bit ongeveer realtime in x264 kunnen gieten. Dat heeft niet zo heel veel power nodig, mijn laptop met 6-core E-2276M CPU en lichte throttling problemen doet een enkele stream op iets van 350 Hz (mijn software gebruikt ffmpeg via zijn API, mocht dat relevant zijn). Als het geheel straks op 500 Hz ofzo loopt en we na een opname even moeten wachten is ok, we doen er gewoon genoeg RAM in zodat er flink gebufferd kan worden.
Ik ga echter in onze software ook een image processing pipeline inbouwen die parallel met de video encoding gaat lopen. Daarvoor hebben we dus nog een zooitje extra cores nodig.
Hence dat een 3970x een goed plan lijkt. Ik heb liever dat het straks toch overkill blijkt te zijn dan dat we nu een 16 core Ryzen kiezen en het niet genoeg blijkt te zijn.

Verder gaat het systeem op meerdere plekken gebruikt worden, dus enigszins verplaatsbaar zou fijn zijn. Da's natuurlijk wat lastig met een Threadripper, maar ondergeschikt aan de power van het systeem. Een case die redelijk groot en zwaar is is geen probleem, een handvat zou wel erg fijn zijn. Belangrijk is dat er geen window in de case zit, wil niet dat allerlei onvermijdelijke RGB eruit lekt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt niet zo heel veel uit, 4000-5000 euro is geen probleem, en videokaart hebben we al, randapparatuur niet nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Titan RTX

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 3970X€ 2.086,-€ 2.086,-
1MoederbordenASRock TRX40 Creator€ 408,90€ 408,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S TR4-SP3€ 76,15€ 76,15
1Geheugen internHyperX Fury black HX436C17FB3K4/64€ 412,61€ 412,61
1Solid state drivesSeagate FireCuda 520 2TB€ 436,21€ 436,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.419,87

Wat ik nog nodig heb en graag advies over zou krijgen is:
  • Voeding: iets wat lang mee gaat en genoeg power over heeft om de CPU nog iets verder (niet veel verder) te porren.
  • CPU koeler: 360mm AiO om nog wat ruimte voor overklokken over te houden? Bijvoorbeeld Floe Riing RGB 360 TR4 Edition, kan die niet in de pricewatch vinden. Edit: na verder lezen lijkt een luchtkoeler prima, staat nu in de lijst
  • Case. Geen window, wel draaghandel. Als beide niet kan, dan liever geen window. Ik heb bijvoorbeeld de Cooler Master mastercase mc500mt gezien, die is perfect behalve het window. Dan is er ook de Cooler Master Storm Scout 2, die heeft (lijkt het?) geen window maar die heeft geen ruimte voor een flinke koeler als ik het goed begrijp
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Behalve de AMD threadripper die natuurlijk de beste keus is voor ons, heb ik verder geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau niet erg belangrijk, grootte en gewicht ook niet. Handel op case zou erg fijn zijn. Geen window omdat ik eventueel licht van de componenten graag niet wil zien.
Het is ook erg fijn dat het moederbord wifi heeft. Mocht je een ander moederbord willen voorstellen (niet dat ik dat verwacht, dan behoud ik graag de wifi).

Ga je overklokken?
Ik ben het niet van plan, maar wil er wel wat ruimte voor houden in de bouw als het mogelijk is. Dus een 360mm AiO is geen slecht idee denk ik?

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies ontvangen over de componenten die ik nog moet hebben, zodat de build compleet is. Wat raden jullie me aan?

[Voor 4% gewijzigd door TheWickedD op 15-02-2020 01:39]

Alle reacties

• milotic
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 30-03 17:06
prima lijst snap alleen de keuze voor dit moederbord niet zo goed! en dat ram kan ook wel anders

[Voor 18% gewijzigd door milotic op 14-02-2020 20:05]

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 11:32

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

RGB moederbord + RGB ram? Wil je wel of geen RGB, want beide hebben een kerstboom-optie en daar betaal je wel (dik) voor...

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• RzrBck
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:05
Gaat de processing pipeline over de CPU of via oa CUDA op de GPU?

Ik heb zelf een soortgelijk project (3-5 camera's waar ik realtime processing op wil doen), maar heb uiteindelijk voor een 3950x icm 2080ti gekozen (maandag kan ik 'm in elkaar zetten, dan maar eens kijken of er bottlenecks zijn - ik verwacht het niet).

Verder wat @Wolvganger ook al zegt, die ram is echt duur en een raar exotisch setje.
Neem gewoon 2x 32gb uit de B-Die list https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/ - ben je 300euro goedkoper uit voor precies hetzelfde.

[Voor 25% gewijzigd door RzrBck op 14-02-2020 20:46]

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Ik zou snel nu het nog kan, twee van deze kopen via Amazon pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESC. Micron E-die geheugen werkt perfect en is ook nog wat over te klokken als je dat zou willen. Maar 250 euro voor 64GB, met afstand het meest interessante wat je kunt halen. Zeker nu de prijzen weer flink beginnen te stijgen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TheWickedD
Bedankt voor de tips! Had me laten verleiden door lage CAS (14) en AMD validatie (marketing bull?) van die set. Ik kan helaas niet zelf ergens iets kopen, moet via vooraf vastgestelde supplier, dus die amazon deal gaat aan me voorbij.
Jullie hebben (natuurlijk) gelijk dat er zijn veel goedkopere sets te vinden in de pw die ook goed zijn, nu ik daar specifiek naar kijk, zoals:
Corsair Vengeance LPX 3200 C16 of Kingston HyperX Fury 3600 C17. De tweede is een beetje duurder, maar lijkt me de extra geheugenbandbreedte wel waard. Ik wil wel de vier geheugenkanalen allemaal gebruiken, dus 4x16gb. Wat dies betreft weet ik niet van af, zal dit waarschijnlijk wel werken met Threadripper?

Wat verder lezen wat koeler betreft brengt me trouwens bij de Noctua NH-U14S TR4-SP3, vind ik toch fijner dan AiO (en goedkoper). Als deze niet in de case past kan altijd de U12S variant gebruikt worden, die koelt ook prima.

Wat moederbord betreft had ik simpelweg iets goeds gelezen over de Asrock Taichi. RGB geef ik niets om. Ik zie nu ik even extra goed naar de goedkopere opties kijk dat de ASRock TRX40 Creator ook gewoon prima voor mij is. Ik pas het lijstje even aan in de startpost.

@RzrBck, in eerste instantie ga ik alles op de CPU doen (die videokaart hebben we gewoon liggen, en is fijn om te hebben als we GPU proberen. Ga het zeker eens proberen, maar is niet echt een doel om op de GPU te draaien. Als het werkt dan werkt het, en veel CPU cores ertegenaan is goedkoper dan dat ik GPU programmeren moet leren :p Ben benieuwd naar hoe jouw systeem loopt!

• DanDGT
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 16:12
TheWickedD schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 01:33:

Wat verder lezen wat koeler betreft brengt me trouwens bij de Noctua NH-U14S TR4-SP3, vind ik toch fijner dan AiO (en goedkoper). Als deze niet in de case past kan altijd de U12S variant gebruikt worden, die koelt ook prima.
De nieuwe treadrippers geven wel een stuk meer warmte af dan waar die koelers op getest zijn (280tdp voor de 3970x tegenover de 180tdp cpu waar die u12s op getest is) dus ik zou er wel vanuit gaan dat je iets krachtigers nodig hebt. Zeker als je ook nog wilt overklokken.

Qua psu zou je aan een pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum kunnen denken (vanwege de 2x 8pin cpu aansluiting).

Bouwt computers @ Danmetic

• TheWickedD
Dank voor het advies. Dan toch maar een AiO. Heb flink zitten lezen en is lastig, echt lastig, om er eentje te vinden die goed is voor de Threadrippers. De meeste koelers hebben een te kleine koelplaat wat een flinke impact op temperaturen en dus performance lijkt te kunnen hebben. Je hebt een Enermax die het beste lijkt (meeste koeling), maar er zijn ook veel problemen mee (nog steeds). Dan is er een Thermaltake waar ik geen reviews of ervaringen over kan vinden. Laatste is een Cooler Master die het goed lijkt te doen, dus die heb ik nu aan de build toegevoegd. Ik moet er nog twee dingen over uitzoeken (nog helemaal niet mee begonnen):
  1. Past het in de kast die ik uitgezocht heb icm met de hoge VRM koeler van het moederbord? Edit: de kast kan een 360mm rad kwijt aan de voorkant, dus het zou moeten werken
  2. Kan de RGB uit?
Dank ook voor advies over voeding, heb ik nu toegevoegd aan de build. En ik heb nu een case kunnen kiezen. Beetje duur maar het handel is me veel waard. Window is geen probleem als er weinig in de case zit dat licht geeft (dus geen RGTB voor de lol).

Nieuwe build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 3970X€ 2.049,-€ 2.049,-
1MoederbordenASRock TRX40 Creator€ 449,-€ 449,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase MC500Mt€ 183,50€ 183,50
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360 RGB TR4 Edition€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC€ 378,50€ 378,50
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 126,-€ 126,-
1Solid state drivesSeagate FireCuda 520 2TB€ 436,21€ 436,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.717,11

[Voor 6% gewijzigd door TheWickedD op 25-02-2020 21:59]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True