Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Offertecheck vraag/advies zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• rismaster
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 21:48
Ik wil graag zonnepanelen aanschaffen.
Het betreft een hoekwoning (3x25A) met garage (aan zuidwestkant van woning)
Het schuine dak (35 graden en azimut 160) heeft hooguit iets schaduw in ochtend van dakkapel buren. Ik denk aan 15 panelen. Dat is meer dan voldoende voor mijn huidige verbruik. Er passen minstens 20 panelen op. Resterende 5 kunnen wellicht in de toekomst nog erbij gelegd worden mocht mijn verbruik omhoog gaan.
Eventueel kan er op de garage ook een aantal (denk max 6). Daar is tot later op de dag zon aanwezig. Ik las hier op het forum dat daar wellicht mee gecombineerd kan worden mocht in de toekomst de salderingsregeling wegvallen.

Offertes tot dusver bevatten allemaal SolarEdge-oplossingen voor het schuine dak:

1. 15 Sunpower P19-325-BLK, P370 optimisers, Wave 3680 of 4000 omvormer plus PV-verdeler: 6000 euro
2. 15 Panasonic HIT Kuro 325 Black VBHN325KJ53, P370 optimisers, Wave 4000 omvormer plus PV-verdeler: 6700 euro

Prijzen zijn ex. de btw, maar wel incl. de complete installatie & benodigde materialen en garanties.

Ik ben verder nieuw mbt deze materie en zou graag willen weten of bovenstaande voorstellen en prijzen ok zijn of dat ik beter naar andere oplossingen kan kijken. Of ik bijvoorbeeld iets met de garage moet doen.

@AUijtdehaag doet veel met sunnydesign las ik. Daar heb ik al wat geprobeerd maar weet niet goed wat ik allemaal moet invullen en waar ik naar moet kijken, wat belangrijke getallen zijn bijvoorbeeld.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik heb hetzelfde dak (geloof ik)
160 graden zuid (oost) en 35 graden en een dakkapel vd buren.

https://tweakers.net/ext/f/soEJHdAkHGn3kJs7ogqdBMCK/thumb.jpg
ps1. Dit is nog een oude foto van mijn vorige panelen. Dit is de huidige.
ps2. Ik heb noord ook nog volgegooid.

Ik zou (als ik jou was) meteen alles op zuid vol gooien leggen
Naderhand panelen toevoegen, betekend ook:
- zijn ze nog te krijgen?
- kleurverschillen
- 2x btw teruggaaf ??? Kan maar 1x in de 3 jaar ofzo? (niet in verdiept, ik wil geen ondernemer voor de btw worden)
- 2x installatiekosten en wijzigingen in de stringverdeling, dus panelen weer gedeeltelijk los

15x Pana kuro
https://tweakers.net/ext/f/ELNKUWDzWCakfCg3xwD6xqVs/thumb.jpg

20x Pana kuro
https://tweakers.net/ext/f/WpciTzgHOGD0i0jAa6cITpp1/thumb.jpg

15x Sunpower P19
https://tweakers.net/ext/f/X5i7U2Exi6YucxRXwdwMCKl7/thumb.jpg

20 x Sunpower P19
https://tweakers.net/ext/f/rvBKK7xVoYKwJNuvvlbCZwTc/thumb.jpg

Ondanks de schaduw is er absoluut geen noodzaak voor optimizers.
SMA shadefix doet dat prima zonder optimizers.
Verdeel de 2x 10 stringen diagonaal. (heb ik ook gedaan met 2x 7 pana)
https://tweakers.net/ext/f/U8v7pGfidFteaPSrxWLK9ZVc/thumb.jpg

En voor de garage een aparte omvormer.
Je moet met alle DC kabel er ook naar toe, als alles op 1 omvormer moet.
(ik heb het wel gedaan by the way, alles loopt naar mijn schuurtje)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2020 19:24 (21%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

@AUijtdehaag
Wat is het verschil van deze kuro met de onze?
Ik zie een ander nummer op het eind. Wij hebben KJ01 i.p.v. KJ53.

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JoKo Kweetniet. En de omvormer is ook te klein gekozen, dus lijkt een foutje.
https://eu-solar.panasonic.net/nl/producten.htm

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2020 20:24 (45%)

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:10:
@JoKo Kweetniet. En de omvormer is ook te klein gekozen, dus lijkt een foutje.
https://eu-solar.panasonic.net/nl/
Hebbes,
https://tweakers.net/ext/f/wM880hI2nfOVkhMnEP9A4mcF/thumb.jpg

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JoKo De "KJ53" lijkt me geen bestaand paneel en zeker geen Kuro.
En is dus een SJ53 genaamd

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2020 20:23 (22%)

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

Het hele assortiment pana’s.....een hele lijst :)
http://zonnepanelenaanbieders.nl/panasonic-zonnepanelen

• rismaster
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:06:
Ik heb hetzelfde dak (geloof ik)
160 graden zuid (oost) en 35 graden en een dakkapel vd buren.

[Afbeelding]
ps1. Dit is nog een oude foto van mijn vorige panelen. Dit is de huidige.
ps2. Ik heb noord ook nog volgegooid.

Ik zou (als ik jou was) meteen alles op zuid vol gooien leggen
Naderhand panelen toevoegen, betekend ook:
- zijn ze nog te krijgen?
- kleurverschillen
- 2x btw teruggaaf ??? Kan maar 1x in de 3 jaar ofzo? (niet in verdiept, ik wil geen ondernemer voor de btw worden)
- 2x installatiekosten en wijzigingen in de stringverdeling, dus panelen weer gedeeltelijk los

15x Pana kuro
[Afbeelding]

20x Pana kuro
[Afbeelding]

15x Sunpower P19
[Afbeelding]

20 x Sunpower P19
[Afbeelding]

Ondanks de schaduw is er absoluut geen noodzaak voor optimizers.
SMA shadefix doet dat prima zonder optimizers.
Verdeel de 2x 10 stringen diagonaal. (heb ik ook gedaan met 2x 7 pana)
[Afbeelding]

En voor de garage een aparte omvormer.
Je moet met alle DC kabel er ook naar toe, als alles op 1 omvormer moet.
(ik heb het wel gedaan by the way, alles loopt naar mijn schuurtje)
Dank je wel voor je snelle reactie. Jouw panelen liggen er trouwens netjes op.
Ik hoopte al dat je met sunnydesign aan de slag zou gaan ;) Zo kan ik mooi vergelijken met mijn eigen geknutsel. Ik krijg andere waarden uit die tool. Wat voer jij in bij Nominale vermogensverhouding van tot?

Het valt mij op dat je voor een 3-fasen omvormer kiest. Is dat de enige mogelijkheid hier of heeft die jouw voorkeur?

Zie ik het goed dat die Panasonic-panelen beter presteren en dus de voorkeur genieten boven de sunpower-panelen? Welke waarden in die overzichten zijn het belangrijkste om ze mee te vergelijken?

De stringconfiguratie die je gemaakt heb van A:1x10 en B: 1x5 is dat de optimale verdeling of heb je die zomaar gekozen?

Met jouw argumenten lijkt het inderdaad beter om het volledige zuiddak vol te leggen. Aan de andere kant, ik verbruik op dit moment nog geen 2800 kwh. 15 panelen is dan op dit moment al behoorlijke overkill waarbij ik al rekening houd met toekomstig meerverbruik. Nog meer panelen erop leggen met een aflopende salderingsregeling, is dat wel zo verstandig?

Als ik panelen op de garage zou leggen, wat is dan de beste ligging, ook zuidoost of bijvoorbeeld west om de opbrengst te spreiden gedurende de dag?
Dan zou ik bijvoorbeeld genoeg hebben aan 9 panelen op het schuine dak en 6 in een andere richting op de garage.

Het zijn ondertussen veel vragen geworden. Excuses alvast.

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:55
En je weet dat je met Panasonic en vooral Sunpower relatief dure panelen neemt? Ze zijn heel prima, daar niet van. Maar voor een 100 euro minder per paneel kun je ook een ander merk nemen. Als geld geen rol speelt of je hebt een andere goede reden, vooral doen. :)

10.400Wp Growatt, 2600Wp APS YC600. 4xL/L wp.

• deagan1337
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
2 weken terug 15x VBHN320KJ01 laten leggen ( 320WP ook Panasonic HIT Kuro ).

De prijs in mijn offerte was rond hetzelfde bedrag inclusief installatie/meterkast etc.

Omvormer: SE5K HD Wave
Optimizers: P505

Je hebt wel P505 optimizers nodig i.v.m. het 96 cells panelen zijn.

Indien je ruimte hebt op je dak zou je ook voor goedkopere panelen kunnen gaan, ik heb ze genomen i.v.m. de afmetingen.

Bijvoorbeeld:
https://www.solar-bouwmar...-half-cell-105672321.html
of
https://www.solar-bouwmar...l-black-half-cell-eu.html

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:33
@rismaster Offerte 2 kan je vergeten en snel afschrijven, dat mag namelijk niet, die Panasonic panelen hebben 70,9V Voc, terwijl de p370 maar tot 60V mag!

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
@deagan1337 Ga je nog loggen naar pvoutput?
Zou leuk zijn, zoveel mogelijk verschillende situaties te hebben in "het team"
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374

@rismaster
Heb je verdere all-electric plannen? L/W of L/L Warmtepomp mitsubsidie/panasonic, aton power to heat, EV, etc?
Ik zal morgen de vragen (proberen) te beantwoorden.
Je zuid dak levert het meeste op. Voornamelijk in de winter heb je dat nodig....bij all-electric

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2020 22:24 (12%)

• rismaster
@deagan1337 en @Rouske dank voor de waarschuwing voor die p370. Ik ga het terugkoppelen.

@AUijtdehaag ik heb op dit moment nog geen plannen voor de zaken die jij benoemt maar zaken als een elektrische auto, airco of warmtepomp in de nabije toekomst sluit ik zeker niet uit. Vandaar ook dat ik voor 15 panelen wil gaan ipv 9 of 10 die beter overeenkomen met mijn huidige verbruik.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@rismaster Zo dacht ik er ook over 6 jaar geleden met mijn 12 paneeltjes en 3430 Wp op zuid.
Inmiddels een energierekening administratiekosten van 5 euro per maand, waarvan ik er nog bijna 500 van terug krijg. (das gek)
Nu 7100 Wp op zuid en noord met een totaal verbruik van 3500 kWh (all-electric)
Uiteraard komen er nog "wat" kosten bij voor een warmtepomp etc.

En salderen gaat eraf, dus advies is ook weer niet al-te-gek-doen.
Maar genoeg opties voor opslag, zeker als we 5 jaar verder zijn (en dan is het pas interessant)

Heb je ook wat afmetingen van het dak (pannen opmeten en tellen?)
Panasonic en sunpower P19 zijn ook verschillende maten.
Eventueel wat fotos.
Als er al wat foutjes in de offertes zitten, kan je de rest ook best even controleren.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2020 23:04 (52%)

• deagan1337
@AUijtdehaag Done, moet wachten op 5 outputs voor ik een team kan joinen ( of ik moet mijn historie kunnen inlezen? Hij leest nu enkel gister en vandaag in, heb automatisch ingesteld via API ).

• AUijtdehaag
  • Niet online
rismaster schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:39:
[...]
Dank je wel voor je snelle reactie. Jouw panelen liggen er trouwens netjes op.
Ik hoopte al dat je met sunnydesign aan de slag zou gaan ;) Zo kan ik mooi vergelijken met mijn eigen geknutsel. Ik krijg andere waarden uit die tool. Wat voer jij in bij Nominale vermogensverhouding van tot?
Volgens mij vul je veel te veel in.
Kies nieuw project, vul lokatie in en en ga rechts onder naar de configuratie van de pvinstallatie
Dan kies je de fabrikant van het paneel, het paneel zelf, aantal en vult de ligging in, hellingshoek en richting.
Met "automatische configuratie" komt er dan een omvormer uit met bijbehorende stringverdeling

Vink je alle 1-fase omvormers uit (omvormer selectie), dan gaat hij aan de slag met de 3-fase omvormers
Het valt mij op dat je voor een 3-fasen omvormer kiest. Is dat de enige mogelijkheid hier of heeft die jouw voorkeur?
2x 10 panasonic is nou eenmaal perfect op een 3-fase omvormer, vanwege 590 Vmpp
Maar hoeft niet.
Ik heb ook 3-fase omvormer gehad. Maar "for the sake of science" draait het nu op 2x 1-fase omvormer, omdat ik 2x 400 Vmpp heb.
Het verschil is erg klein en iets minder efficient op 1x 3-fase omvormer, dan op 2x 1-fase omvormer, maar verwaarloosbaar.
Maar panasonic is ook wel stevig aan de prijs, en 15-20 panelen van een ander merk is ook prima op een 3-fase omvormer. Shade fix, zal altijd de schaduw "optimizen" dus dat maakt niet zo een verschil.
Toch ben ik zelf prima tevreden over de prestatie van de panasonic (heb ze nu een jaar)
Maar de verschillen zijn klein hoor. En over 10 jaar zijn "ook" zij, technologisch verouderd.
Zie ik het goed dat die Panasonic-panelen beter presteren en dus de voorkeur genieten boven de sunpower-panelen? Welke waarden in die overzichten zijn het belangrijkste om ze mee te vergelijken?
Verschillen zijn klein, maar waar ik op let is de ideale Vmpp, daar valt nog een kleine winst te behalen in efficiency van de omvormer.
De stringconfiguratie die je gemaakt heb van A:1x10 en B: 1x5 is dat de optimale verdeling of heb je die zomaar gekozen?
Die kiest SMA zo, dat de omvormer het beste rendement heeft met 10 stuks. Die 5 "bungelen" erbij, waar efficiency dan niet meer belangrijk is.
Met 1x7 en 1x8 heb je een iets minder efficiente omvormer. Vandaar.
Sunpower P19 vs Panasonic. Sunpower mooier zwart (voor zover ik fotos kan beoordelen), maar van afstand is alles minder waarneembaar.
Het gaat meer om de maatvoering en Vmpp.
Met jouw argumenten lijkt het inderdaad beter om het volledige zuiddak vol te leggen. Aan de andere kant, ik verbruik op dit moment nog geen 2800 kwh. 15 panelen is dan op dit moment al behoorlijke overkill waarbij ik al rekening houd met toekomstig meerverbruik. Nog meer panelen erop leggen met een aflopende salderingsregeling, is dat wel zo verstandig?
PV is erg verslavend, begin er niet aan...@migjes
Maar doe het gewoon in 1x goed. Die kosten voor de extra 5 panelen ben je zo vergeten.
Is goedkoper dan 2x de installatie kosten te betalen + 5 panelen.
Als ik panelen op de garage zou leggen, wat is dan de beste ligging, ook zuidoost of bijvoorbeeld west om de opbrengst te spreiden gedurende de dag?
Dan zou ik bijvoorbeeld genoeg hebben aan 9 panelen op het schuine dak en 6 in een andere richting op de garage.
Leuk voor erbij en voor spreiding. (als de PV verslaving is ingetreden)
Voor nu zou ik je zuiddak gewoon volleggen.
Een vol dak vind ik ook mooier dan vlakken met lege dakpannen.
De saldeer regeling wordt afgebouwd. Maar nog steeds kun je ze terug verdienen in "afzienbare" tijd.
En ik kijk al uit naar toekomstige opslag. Voor nu doe ik al minder terugleveren en direkt in warm water. En batterijen zijn nog te duur. (dus die verdien je niet direkt terug, maar kost geld)
Het zijn ondertussen veel vragen geworden. Excuses alvast.
No problem ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@deagan1337 ff handmatig toevoegen in pvoutput?

• deagan1337
@AUijtdehaag Ok gelukt denk ik, zal er wel vanzelf bij komen :-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@deagan1337 Iemand die zich vanmorgen heeft aangemeld, zie ik er ook (nog) niet bij staan.
Komt vast goed.

• rismaster
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:42:
@rismaster Zo dacht ik er ook over 6 jaar geleden met mijn 12 paneeltjes en 3430 Wp op zuid.
Inmiddels een energierekening administratiekosten van 5 euro per maand, waarvan ik er nog bijna 500 van terug krijg. (das gek)
Nu 7100 Wp op zuid en noord met een totaal verbruik van 3500 kWh (all-electric)
Uiteraard komen er nog "wat" kosten bij voor een warmtepomp etc.

En salderen gaat eraf, dus advies is ook weer niet al-te-gek-doen.
Maar genoeg opties voor opslag, zeker als we 5 jaar verder zijn (en dan is het pas interessant)

Heb je ook wat afmetingen van het dak (pannen opmeten en tellen?)
Panasonic en sunpower P19 zijn ook verschillende maten.
Eventueel wat fotos.
Als er al wat foutjes in de offertes zitten, kan je de rest ook best even controleren.
Ik heb idd de pannen opgemeten. Deze zijn 36cm hoog en 23cm breed. Ik tel 20 pannen in de hoogte en 27 in de breedte. Ik kom dan uit op een dak van 7,20m hoog bij 6,21m breed zonder obstakels.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ipv 15 panasonic, kan je er ook 18 van deze kwijt
https://www.sun-solar.nl/...-e-210-incl-btw-sunsolar/
(3x6 in landscape)

Ik wil je niet aan het twijfelen brengen. ;)
Edit: dat zijn geen standaard betonpannen dus.... heb je ook fototje?
https://www.mupload.nl/

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 15-02-2020 10:24 (15%)

• rismaster
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:06:
[...]
Volgens mij vul je veel te veel in.
Kies nieuw project, vul lokatie in en en ga rechts onder naar de configuratie van de pvinstallatie
Dan kies je de fabrikant van het paneel, het paneel zelf, aantal en vult de ligging in, hellingshoek en richting.
Met "automatische configuratie" komt er dan een omvormer uit met bijbehorende stringverdeling
Het is gelukt. Denk dat jij een andere locatie gekozen hebt dan ik, Zwolle tov Breda vermoed ik. En jij hebt het 335 paneel erin staan tov 325 die ik had. De waarden komen nu wel overeen iig.

Hoe krijg ik hier een foto geplaatst? Ik heb onvoldoende karma lees ik :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
en dan de link met de img tags hierin plakken

• rismaster

• rismaster
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:19:
Ipv 15 panasonic, kan je er ook 18 van deze kwijt
https://www.sun-solar.nl/...-e-210-incl-btw-sunsolar/
(3x6 in landscape)

Ik wil je niet aan het twijfelen brengen. ;)
Edit: dat zijn geen standaard betonpannen dus.... heb je ook fototje?
Twijfelen deed ik al ;)

Die 3 keer 6 landscape was ook wat ik zelf mbv een legplan had uitgedokterd. Bij die offertes ging men nog verder, 5 keer 4 portrait (panasonic) en 6 keer 4 portrait (sunpower). Indien dat inderdaad past dan kom ik uit op 24 panelen en 7800Wp, enorme overkill voor nu maar wel optimaal benutten van het dak:)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True