Opstartprotocol vloerverwarming vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-04 16:38
Hallo,

ik heb sinds begin dit jaar vloerverwarming gekregen in mijn huis en na 4 weken ben ik begonnen met het opstarten alleen heb ik hier verder geen uitleg o.i.d in gekregen alleen een link naar deze site.
in de 4 weken dat de kachel uitstond heb ik de CV ketel vervangen met een Nefit Trendline CW4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bchuNgEUd2EAREcOladMkhFq/full.jpg

ik ben momenteel bezig met het opwarmen van mijn vloerverwarming. de temperatuur in de kamer blijft stabiel +/- 0.2C van de ingestelde waarde (nu 20C) wat opzich mooi is. Alleen blijft de watertemperatuur die ik op de verdeler aflees op 30C staan en word niet echt warmer tenzij ik weer de thermostaat verhoog in de kamer. en ik heb de thermostaatknop op de verdeler nu op 35C staan.

Ik begin nu te twijfelen of ik het wel goed doe ik volg alle instructies op maar kan zo nooit de vloer tot 45C verwarmen. Of moet ik telkens de thermostaat in de kamer hoger zetten?

ik heb al op google ect. gezocht het nadeel is alleen dat er 101 opstartprotocollen schijnen te zijn de één verhoogd met 1C per dag en de ander weer met 5C per dag en ik moet met 5C per drie dagen verhogen.

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Opstartprotocollen weet ik niet, maar dit klinkt als de perfecte situatie, als je huis strak op temperatuur blijft met een aanvoertemperatuur van slechts 30 graden. Kom maar op met die warmtepomp :)

Nu is het natuurlijk niet echt koud buiten.

Maar goed: als het al warm genoeg is dan gaat je CV natuurlijk niet verder stoken. Wil je echt tot 45 gaan? Dat lijkt mij erg hoog (voor een vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
mij maakt het persoonlijk niet uit, maar ik weet niet of het voor de vloer ook moet. Met het monteren van de vloerverwarming is er een nieuwe dekvloer gestort en ik had gelezen dat deze zich moet "zetten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:17
Dat opstartprotocol is voornamelijk om er voor te zorgen dat je niet gelijk voluit gaat stoken terwijl er nog stukken moeten drogen / uitharden. Als jij langzaam opgehoogd hebt en nu met 35 graden je huis comfortabel krijgt is dat natuurlijk helemaal prima en hoef je echt niet door te stoken tot die 45 graden. Helemaal uitgehard en droog word het op de duur toch wel. Zet de thermostaat zo rond de 40-45 graden om te voorkomen dat je echt te heet water in je vloer stopt en dan lekker laten draaien.

Neem aan dat die thermostaat die daar rechts op de foto los hangt de thermostaat is die je bedoelt in je verhaal en inmiddels wel vastgeschroefd is op de aanvoer of afvoer van de verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Evert134 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 18:27:
Ik begin nu te twijfelen of ik het wel goed doe ik volg alle instructies op maar kan zo nooit de vloer tot 45C verwarmen. Of moet ik telkens de thermostaat in de kamer hoger zetten?
Een paar ramen tegen elkaar openzetten?

Maar ik zou het lekker laten. Het gaat vooral over rustig opwarmen. Maar als de vloer nooit >35C wordt bij normaal gebruik hoef je de vloer niet warmer te stoken.
'Vroeger' moest de vloer veel meer vermogen leveren, dus veel warmer water erin. Tegenwoordig zijn huizen dusdanig geisoleerd dat je met een lagere temperatuur kunt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
bedankt voor de reacties. dan zal ik het eerst laten en de knop naar 45C draaien.

@Sleepkever nee die knop hangt nog aan een draadje ernaast de sensor lijkt ook wat los in de verdeler te zitten ik weet zelf niet hoe dit systeem zou moeten werken maar ging ervanuit dat het goed was. of hoort deze in de plaats van de blauwe knop dat zou mij ergens logisch lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:17
Even nog een controle vraag, heb je nog traditionele radiatoren in je huis of is alles omgezet naar vloerverwarming? Als je alleen maar vloerverwarming hebt kan je namelijk ook de temperatuur in je ketel limiteren naar de maximum aanvoer temperatuur en dan heb je die thermostaat niet nodig en kan hij los blijven hangen. Heb je nog wel (niet ltv) radiatoren en wil je dat de ruimtes met radiatoren wel vlot warm kunnen worden zal je de aanvoer temperatuur wat hoger moeten houden en die thermostaat goed moeten installeren om te voorkomen dat de temperatuur van je vloer te hoog word.

In geval van dat laatste doet die thermostaatknop op dit moment niets. Hij werkt namelijk als een normale thermostaat knop op een verwarming alleen met een externe voeler (het metalen draadje wat je ziet verbind de voeler met de knop. Effectief is dit een heel dun buisje, dus pas op met knikken). En die moet om de toevoer stop te zetten als de temperatuur te hoog word wel gemonteerd zijn op de aanvoer, anders kan hij die niet beïnvloeden.

Hij zou inderdaad op de plek van de blauwe knop moeten zitten. Of misschien op de (afgedekte?) buis er links naast, maar gok even dat dat niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
@Sleepkever
ik heb alleen vloerverwarming op de begane grond voor de rest nog gewone radiatoren. ik zou naar ltv radiatoren gaan maar wil het eerst zo aankijken vervangen kan altijd nog.

de afgedopte buis links is een dop die over een schroefje zit in de retour dan zou het over de blauwe moeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06-2024
Die thermostaatknop moet idd op plek van blauwe knop gemonteerd worden. Met deze knop regel je de temperatuur van het water dat de vloer in gaat. Logisch dat deze altijd rond de 30 blijft, zolang hij niet gemonteerd is kan je er veel aan draaien, maar doet hij niks. De draad is voor de temperatuurvoeler en zit zo te zien al gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
Bedoeling van opstookprotocol is vooral om de scheuren in de deklaag (chape) te creëren voor de vloer er op komt, als je vloer er al ligt kunnen de scheuren zich doorzetten.
En het schijnt dat die komen tijdens het afkoelen, je moet het protocol dus op en neer even snel/traag volgen.

Voor zover ik weet is het echtechtwel wel de bedoeling je kamerthermostaat op max te zetten, zodat je hoog genoeg gaat.

Wat komt erals vloerbedekking, wie legt die?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
naftebakje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:30:
Bedoeling van opstookprotocol is vooral om de scheuren in de deklaag (chape) te creëren voor de vloer er op komt, als je vloer er al ligt kunnen de scheuren zich doorzetten.
En het schijnt dat die komen tijdens het afkoelen, je moet het protocol dus op en neer even snel/traag volgen.

Voor zover ik weet is het echtechtwel wel de bedoeling je kamerthermostaat op max te zetten, zodat je hoog genoeg gaat.

Wat komt erals vloerbedekking, wie legt die?
dan zou ik de temperatuur via de ketel moeten regelen? aangezien de thermostaaknop die ik de laatste week verdraaide er niet opzit :+ of de knop monteren en die gebruiken?

de vloer word een PVC plak vloer van 2,5mm dik daar beginnen ze 11 maart mee. dan gaan ze eerst egaliseren en dan plakken.

*edit
Helemaal vergeten te vermelden de eerste dag dat ik de vloerverwarming aanzette is de vloer in 12 uur tijd tot 40C geworden. De CV temperatuur was 80C en ik had alles open staan omdat dat zo beschreven was op de site. Hierna heb ik de CV watertemperatuur teruggedraaid naar 60 en toen bleef hij rond de 25 30C. ik heb de dekvloer hierna wel gecontroleerd op scheuren maar aan de bovenzijde in ieder geval niets.

[ Voor 19% gewijzigd door Evert134 op 16-02-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:00
Evert134 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:29:
[...]

dan zou ik de temperatuur via de ketel moeten regelen? aangezien de thermostaaknop die ik de laatste week verdraaide er niet opzit :+ of de knop monteren en die gebruiken?

de vloer word een PVC plak vloer van 2,5mm dik daar beginnen ze 11 maart mee. dan gaan ze eerst egaliseren en dan plakken.
Je moet inderdaad de thermostatische knop van de vloerverwarming monteren op de plek waar nu de blauwe 'domme' knop zit. Vervolgens regel je met die thermostatische knop de temperatuur van het water in de vloer. Doorgaans wordt aangeraden om die in stapjes te verhogen tot zo'n 45 graden, maar je hoeft niet per se zo hoog te gaan. Het kan zijn dat je met een lagere temperatuur een stabielere ruimtetemperatuur bereikt en langduriger een comfortabel warme vloer hebt. Dat is dus een kwestie van proberen.

Verder, omdat je ook nog traditionele radiatoren gebruikt, stel je de CV-temperatuur liefst niet te laag in, aangezien de ruimtes met radiatoren anders mogelijk niet snel genoeg opwarmen. Je zou hier een temperatuur van 60 graden kunnen proberen.

Ga in ieder geval niet stoken voordat je de thermostatische knop geplaatst hebt, want dan krijg je water van 60 graden (of waar je de CV dan ook op hebt ingesteld) je vloer in en dat is te heet.
Pagina: 1