MC4 connectoren afknippen. Nodig of bangmakerij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:14

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ik ben nu bijna klaar om een bestelling van een PV systeem te doen, maar er is 1 ding waar ik nog over twijfel: zijn MC4 connectoren van verschillende fabrikanten onderling zondermeer veilig te gebruiken?

Het schijnt dat niet alle PV apparaten een fatsoenlijke MC4 connector hebben. Als deze connectoren worden gebruikt op bijvoorbeeld een type paneel en meerdere van deze panelen worden doorgelust, dan leidt dit niet tot problemen. Wanneer echter deze string moet worden aangesloten op een verlengkabel (om naar de omvormer te gaan), en de verlengkabel heeft een MC4 connector van een ander merk dan zou dit een probleem kunnen zijn. De oplossing hiervoor zou zijn om zelf een verlengkabel te maken en het type connector hiervan niet alleen voor de verlengkabel, maar ook voor het einde van de string te gebruiken. Je moet dan dus de bestaande MC4 connectoren van de panelen op het einde van de string verwijderen en vervangen. Ik vermoed dat je hiermee de garantie van de desbetreffende panelen verliest.

Wat denken jullie: is vervangen noodzakelijk of alleen maar bangmakerij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Gewoon een paar goede MC4 connectoren gebruiken, het is niet voor niets de standaard norm.
Omdat ik geen krimptang zelf heb, heb ik onderstaande connectoren gebruikt:

https://www.kabel24.nl/we...r-set-male-female-push-in

Werkt prima

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jur schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:52:
Gewoon een paar goede MC4 connectoren gebruiken, het is niet voor niets de standaard norm.
Omdat ik geen krimptang zelf heb, heb ik onderstaande connectoren gebruikt:

https://www.kabel24.nl/we...r-set-male-female-push-in

Werkt prima
Dat is z'n vraag niet.
En is krimpen niet sowieso "beter" dan een push-in connector? Als je het toch goed wilt doen, is het niet hebben van een krimptang wel een slechte reden. Die kun je hier vast wel ergens lenen, of huren via de winkel, of anders via MP kopen en daarna weer verkopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik heb zo’n €20,00 tang op MP gekocht en een set MC4 connectors via EBay in China, werkt goed zo’n tang en zit nu alweer bijna 5 jaar en ook al eens los gehad tussendoor ivm met draaien van de opstelling.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-06 22:52
Zou maar gewoon het advies opvolgen dus begin en einde van de string de connector er af knippen en daarop een man/vrouw knijpen die uit het zelfde zakje / Batch komt die je erbij besteld heb.

Het kost je 10 minuten tijd, en straks als het nou wel bijv slecht contact maakt of weet ik wat en je dak staat in de brand dan denk je hmm.... had ik t nou maar gedaan.
Garantie zou ik mezelf niet zo druk om maken , het is maar een kabeltje die iets korter word en er een nieuwe connector op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

vincenttor schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:28:
Zou maar gewoon het advies opvolgen dus begin en einde van de string de connector er af knippen en daarop een man/vrouw knijpen die uit het zelfde zakje / Batch komt die je erbij besteld heb.

Het kost je 10 minuten tijd, en straks als het nou wel bijv slecht contact maakt of weet ik wat en je dak staat in de brand dan denk je hmm.... had ik t nou maar gedaan.
Garantie zou ik mezelf niet zo druk om maken , het is maar een kabeltje die iets korter word en er een nieuwe connector op komt.
En van wie krijg jij garantie dat die connectors van dezelfde batch komen, die liggen bij een leverancier of verkoper gewoon met 50 of meer in een bak. Slecht contact is meestal van niet het goed in de connector klikken van het mannetje of vrouwtje.

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 14-02-2020 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
niet , maar dan heb je in ieder geval alles er aan gedaan wat je kan.
En misschien als je niet zo een chinees dingetje aanschaft , maar 1 met certificaat o.i.d. dat je wel de zekerheid krijgt dat ze van dezelfde batch zijn gekomen.
Het zit hem er meer in dat "namaak" china mc4 connectoren de pinnetjes niet altijd even dik zijn.
Dus als je 2 verschillende leveranciers/producenten in elkaar steekt werkt dat hoogstwaarschijnlijk prima.

Toch zou ik me er zelf beter bij voelen als de connectoren die de eindverbinding maken van 1 en dezelfde producent zijn/komen.

Maar ieder zijn ding , als je t niet wil dan niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:41
klump4u schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:33:
[...]

En van wie krijg jij garantie dat die connectors van dezelfde batch komen, die liggen bij een leverancier of verkoper gewoon met 50 of meer in een bak. Slecht contact is meestal van niet het goed in de connector klikken van het mannetje of vrouwtje.
Er is maar één MC4 connector, dat is die van Stäubli, alle andere merken noemen zich MC4 compatible.
Omdat het geen gestandaardiseerde stekkerverbinding is, liggen de standaard afmetingen niet vast.
Verschillende merken hebben een andere lengte voor de pen welke in de bus gaat, een Solinq pen is bijvoorbeeld korter dan een Stäubli. Ga je die Solinq matchen met een ander merk welke een kortere bus gebruikt heb je in één verbinding dus een kortere pen en een kortere bus. Afwijkingen in de dikte van de de pen en bus zijn ook niet vreemd. Ik zou daar als installateur niet graag garantie op geven dat die verbinding 25 jaar lang goed blijft.
Het is niet voor niets dat in de branche momenteel veel aandacht is voor het toepassen van de juiste connectoren.

[ Voor 3% gewijzigd door 205Gutmann op 14-02-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Dat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dus dan eigenlijk ook niet zelf installeren want officieel moet het door een erkende installateur gedaan zijn. Maar ja, dat kost weer extra geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 09:55
klump4u schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:17:
[...]

Dus dan eigenlijk ook niet zelf installeren want officieel moet het door een erkende installateur gedaan zijn. Maar ja, dat kost weer extra geld.
Waar staat dat vermeld dat dat moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
En als vervolg daarop: Wat is een erkende installateur?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Basement schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Waar staat dat vermeld dat dat moet?
In iedere installatiehandleiding van de omvormer en waarschijnlijk in ieder garantiedocument van een zonnepaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
klump4u schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:38:
[...]

In iedere installatiehandleiding van de omvormer en waarschijnlijk in ieder garantiedocument van een zonnepaneel.
Dat is een verzoek van een fabrikant want die kan verder niks eisen, en jij zegt officieel en dan denk ik gelijk aan een wet of norm. Er is in Nederland geen enkele verplichting om je zonnepanelen door een een erkent iemand te laten installeren. Elke jan boeren ..... mag zonnepanelen installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Basement op 14-02-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Basement schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:41:
[...]

Dat is een verzoek van een fabrikant want die kan verder niks eisen, en jij zegt officieel en dan denk ik gelijk aan een wet of norm. Er is in Nederland geen enkele verplichting om je zonnepanelen door een een erkent iemand te laten installeren. Elke jan boeren ..... mag zonnepanelen installeren.
Officieel in de zin van wel of geen garantie krijgen bij een claim richting fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
205Gutmann schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:00:
[...]
Ik zou daar als installateur niet graag garantie op geven dat die verbinding 25 jaar lang goed blijft.
Het is niet voor niets dat in de branche momenteel veel aandacht is voor het toepassen van de juiste connectoren.
Ik kan me heel goed voorstellen dat stekkersystemen van twee verschillende fabrikanten wel passen, maar toch niet wenselijk zijn. Daarom gaat het mij er vooral om te achterhalen wat de ervaringen op dit vlak zijn. En ook: verlies ik de garantie van een apparaat als ik de stekker vervang? Want in mijn huidige setup zou ik -als ik inderdaad ga vervangen- 5 panelen en 1 optimizer zou moeten aanpassen. Als dat betekent dat ik op deze onderdelen geen garantie meer heb, weet ik niet of ik dit wel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Managelorian Wellicht kun je achterhalen welke connectoren er aan de panelen zitten, er zijn redelijk wat merken die Stäubli connectoren gebruiken. De standaard SolarEdge connector is ook Stäubli, hoewel je deze op verzoek ook met andere connectoren kunt bestellen (als dat tenminste de optimizer is die je op het oog hebt).

Bij de panelen zal vrijwel zeker de garantie vervallen als je daar een connector afknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
De datasheet van het paneel geeft aan dat het een QC 4.10-35 connector is. Maargoed, nu weet ik nog niet zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
klump4u schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:48:
[...]

Officieel in de zin van wel of geen garantie krijgen bij een claim richting fabrikant.
Volgens mij heeft garantie niet zo heel veel te maken met wie het product geïnstalleerd heeft.

Garantie heeft meer te maken wat er vanuit de overheid ge-eist word (wettelijke garantie) of hoeveel vertrouwen de fabrikant in zijn product heeft (fabrieksgarantie).

En stel dat een erkent installateur zn dag niet heeft en een fout maakt zou je dan wel garantie hebben tegenover een niet erkent installateur die zn dag net heeft en een fout maakt, dan zou je geen garantie hebben?

Oftewel een fabrikant die garantie op zijn product geeft dit t op productie en werking fouten. Als een installateur al dan niet erkent, een fout maakt en een paneel om zeep helpt dan is dat aan de installateur om dit te verhelpen onder garantie en niet de fabrikant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
Managelorian schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:05:
De datasheet van het paneel geeft aan dat het een QC 4.10-35 connector is. Maargoed, nu weet ik nog niet zoveel...
Vrijwel de eerste hit op Google is de fabrikant van de connectoren, deze geeft aan dat ze MC4 compatible zijn (volgens de Europese normering moeten beide fabrikanten de compatibility onderschrijven, Stäubli doet dit voor geen enkel ander merk).
Je zult zelf de afweging moeten maken of je de stekker gaat knippen, of dat je gaat ze gebruiken icm de Stäubli connectoren.

Er wordt door de instanties met de beschuldigende vinger gewezen naar cross mating van connectoren, het zou evengoed kunnen liggen aan het ontbreken van de juiste kennis en gereedschap om op de juiste manier een connector te krimpen. Er zijn echter geen cijfers of harde bewijzen wat nu precies al die branden heeft veroorzaakt, behalve dat deze vaak in een connector is ontstaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

ericplan

5180 Wp PV

Puur uit risico-overwegingen is het een vreemde casus. Je gaat een onder ideale omstandigheden gemonteerde stekker afknippen en vervangen door een zelf aangekrompen stekker van een ander merk. Terwijl je (waarschijnlijk) geen ervaring hebt en mogelijk niet het beste gereedschap. Dat levert niet zonder meer een betere verbinding.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
@ericplan dat is ook de reden dat ik niet zondermeer wil gaan vervangen. De kosten en de tijd die er mee gemoeid gaan maken me niet zoveel uit, maar de wetenschap dat ik het mogelijk slechter maak i.p.v. beter wel. Overigens heb ik wel degelijk ervaring met het aankrimpen van stekkers, o.a. vanuit mijn werk. Een professionele MC4 tang heb ik echter niet en de 45 euro kostende tang die de zonnepanelenboer kan leveren zal vast niet de nauwkeurigheid hebben die een professionele tang heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Managelorian op 15-02-2020 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Managelorian Het volledige rapport over die branden heeft hier ergens gestaan. Ook met de conclusie dat onjuiste montage óók een oorzaak was en dan met name het niet goed doordrukken van de centrale pin. Verder was het ook nog een ongelukkige combinatie van een slechte verbinding in combinatie met een ligging van die connector op een panlat. Voor een platdak installatie zou ik me dus geen zorgen maken, je kan de stekkerverbinding met t-wraps op een veilige plaats maken. Voor een schuin dak zou ik zorgen dat de stekkerverbinding bovendaks ligt. Op een stenige omgeving heb je dan in het slechtste geval een uitgebrande stekker en misschien een gat in één paneel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:56:
[...]

Dat is z'n vraag niet.
En is krimpen niet sowieso "beter" dan een push-in connector? Als je het toch goed wilt doen, is het niet hebben van een krimptang wel een slechte reden. Die kun je hier vast wel ergens lenen, of huren via de winkel, of anders via MP kopen en daarna weer verkopen....
Krimpen is in de regel beter, maar dan moet je ook de bijbehorende tang gebruiken en goed instellen. Die tang kost veel meer dan twee tientjes. ;) Maar de fabrikanten Phoenix Contact, Wago en Weidmuller worden in de industrie veelvuldig gebruikt. Ook (sterker nog: juist) voor grotere vermogens.
Bij de industriële installaties die ik ontwerp gebruik ik juist zo veel mogelijk push-in of veerdruktechniek. Phoenix push-in heeft mijn absolute voorkeur.
Je gebruikt dan namelijk altijd de juiste veerkracht voor het contact en je kunt bij het aansluiten al bijna niets meer fout doen.

Maar koop dit dan wel bij een gerenommeerde winkel en geen namaak.
En ik zou geen merken mixen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:36
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:18:
[...]

Krimpen is in de regel beter, maar dan moet je ook de bijbehorende tang gebruiken en goed instellen. Die tang kost veel meer dan twee tientjes. ;) Maar de fabrikanten Phoenix Contact, Wago en Weidmuller worden in de industrie veelvuldig gebruikt. Ook (sterker nog: juist) voor grotere vermogens.
Bij de industriële installaties die ik ontwerp gebruik ik juist zo veel mogelijk push-in of veerdruktechniek. Phoenix push-in heeft mijn absolute voorkeur.
Je gebruikt dan namelijk altijd de juiste veerkracht voor het contact en je kunt bij het aansluiten al bijna niets meer fout doen.

Maar koop dit dan wel bij een gerenommeerde winkel en geen namaak.
En ik zou geen merken mixen.
Zulke krimptangen zijn kwalitatief inderdaad ruim beter dan de goedkoopies, maar 250-300 euro voor een tang die je maar 1x gebruik is wel een flinke investering.
Geen idee of je die nog makkelijk weer kwijt kunt op mp...

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Precies mijn punt. Krimp het goed met de tang die erbij hoort (en weet hoe je die gebruikt!), Of krimp het niet en gebruik een bewezen techniek waarbij je niet hoeft te krimpen.

En wat mij betreft: schroefklemmen wil ik ook niet meer zien tenzij je ze daadwerkelijk op moment vast zet, maar geen idee of die ook in deze stekkers te krijgen zijn.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Precies, beter een paar connectoren die ontworpen zijn door een goede fabrikant die " push In" zijn dan een krimptang uit china die kwa maten onbetrouwbaar zijn en misschien dus helemaal niet goed krimpt.

Een tang voor 300 euro die wel goed is om 4 connectoren aan te knijpen (bij 1 string) vind ik echt een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Allen dank voor de discussie! Zeer nuttig en biedt stof tot nadenken.
ericplan schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:54:
@Managelorian Het volledige rapport over die branden heeft hier ergens gestaan. Ook met de conclusie dat onjuiste montage óók een oorzaak was en dan met name het niet goed doordrukken van de centrale pin. Verder was het ook nog een ongelukkige combinatie van een slechte verbinding in combinatie met een ligging van die connector op een panlat. Voor een platdak installatie zou ik me dus geen zorgen maken, je kan de stekkerverbinding met t-wraps op een veilige plaats maken. Voor een schuin dak zou ik zorgen dat de stekkerverbinding bovendaks ligt. Op een stenige omgeving heb je dan in het slechtste geval een uitgebrande stekker en misschien een gat in één paneel.
Dit was inderdaad het plan. Vanwege het m.i. verwaarloosbare gevaar op woningbrand (hoogstens een doorgebrande stekker die onder garantie zou moeten worden vervangen) heb ik besloten dat ik niet ga afknippen, maar dat ik de originele kabels en de kant-en-klare verlengkabels van Winkelman ga kopen. Na installatie ga ik op een zonnige voorjaarsdag wederom het dak op met de thermische camera van het werk en kijk ik wat de temperatuurtoename is in de stekker. Ik verwacht dat deze niet heel groot is (bij 10A moet deze stekker in theorie minder dan 0,5W dissiperen), maar als dit toch het geval is kan ik alsnog de stekkers vervangen. Wel wat werk, maar als ze echt onverantwoord heet worden toch nodig. Maargoed, dat zie ik dan wel weer.

[ Voor 8% gewijzigd door Managelorian op 15-02-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:43
Beste is MC4 connectoren van het zelfde merk/type gebruiken zoals die ook aan de panelen zitten. Vertrouw je het niet knip de stekkers van de panelen er af en krimp nieuwe MC4. Het zijn de kosten niet die MC4 connectoren.
Qua garantie op panelen moet je niet al teveel van voorstellen. Paneel wordt "afgeschreven" en je krijg voor een defect of opmerkelijk minder presterend paneel de vaak de restwaarde vergoed. Dus ook niet de tijd voor het laten vervangen wat veel duurder is dan dan die restwaarde van dat ene paneel. Daarbij heb je een onderhoudsplicht op de panelen zoals 1 keer per jaar (bij sommigen merken) controle. Dat doet natuurlijk niemand ! Het is maar de vraag of na 15 jaar zo'n zelfde paneel nog verkrijgen is. Of dat de installateur nog wel bestaat.
Ik krimp de MC4 met een Chinese tang van 15 euro en dat gaat prima voor die enkele keer. Daarvoor hoef je niet een dure aan te schaffen. Kijk elke krimp goed na of de kern goed vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Je kunt de krimp niet controleren, dat hij vastzit wil niet zeggen dat het koper tot een massief geheel is geperst.

Nav de tangen van 2-300 euro, de variant van Knipex is geloof ik onder de €100 wel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen ind e Weidmuller pv-stick dan een Stäubli welke geperst is met een tang van Ali.

Ik heb zelf meerdere tangen vergeleken met de Stäubli tang, mijn conclusie was dat de goedkope tangen bij lange na niet dezelfde kwaliteit leveren. En dit waren niet enkel tangen van onbekende merken (Haupa, Solinq en enkele andere).
Een TS4 connector lijkt optisch erg veel op de MC4, maar als je een TS4 connector krimpt met de Stäubli tang krijg je een slechte verbinding en soms zelfs een misvormde connector.

Conclusie, connectoren krimp je met de bijbehorende tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
205Gutmann schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:08:
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen ind e Weidmuller pv-stick dan een Stäubli welke geperst is met een tang van Ali.

Ik heb zelf meerdere tangen vergeleken met de Stäubli tang, mijn conclusie was dat de goedkope tangen bij lange na niet dezelfde kwaliteit leveren. En dit waren niet enkel tangen van onbekende merken (Haupa, Solinq en enkele andere).
Een TS4 connector lijkt optisch erg veel op de MC4, maar als je een TS4 connector krimpt met de Stäubli tang krijg je een slechte verbinding en soms zelfs een misvormde connector.

Conclusie, connectoren krimp je met de bijbehorende tang.
Heb je de verbindingen gesliced dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:11:
[...]

Heb je de verbindingen gesliced dan?
Niet allemaal, maar bij sommige tangen bleven er bramen achter op de vleugels die om moeten krullen.
Zeker bij 6mm2 aders was duidelijk zichtbaar dat de tangen van andere merken niet voldoen.

Daarnaast is het een gegeven dat je de juiste tang bij het merk / type connector moet gebruiken.
Tussen de merken zitten soms grote verschillen tussen de lengte van de bussen en de afmetingen van de vleugels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Het in 2021 uitgevoerde cross mating onderzoek van Holland Solar, uitgevoerd door Dekra, toont aan dat technisch gezien crossmating van Stäubli Multicontact MC4 connector met acht ( 8 ) andere merken mogelijk is.

Wel wordt er de kanttekening bijgeplaatst:
niet zo zeer het combineren van een ‘vrouwtje’ en een ‘mannetje’ tot problemen leidt maar het onvakkundig monteren van de connectoren tijdens installatie.
Dat is niet alleen de krimptang die gebruikt wordt, maar ook hoe goed gecontroleerd wordt dat de bus en de pin op de juiste diepte in de connector steken. Daarvoor heeft Stäubli Multicontact een hulpmiddel: de PV-PST MC Testpen.
Vervolgens is het dan ook nog de bedoeling dat de wartelmoer met een gekalibreerde momentsleutel wordt aangehaald.

Samenvatting resultaten overgangsweerstanden per set male-female + female-male

Initieel
  • MC4 met TS4 van Trina heeft de laagste overgangsweerstand: 0,31 mOhm
  • MC4 met PV-LR5 van Longi heeft de hoogste overgangsweerstand: 0,45 mOhm
Na alle tests
  • MC4 met PV-Stick van Weidmüller heeft de laagste overgangsweerstand: 0,41 mOhm
  • MC4 met TS4 van Trina komt op de tweede plaats: 0,42 mOhm
  • MC4 met PV-LR5 van Longi is de hekkensluiter met: 0,52 mOhm
Verschil voor en na de tests
  • MC4 met PV-LR5 meet slechts 7 milliOhm meer, de hoge aanvangsweerstand verandert dus het minste door alle onderwerpen test. Een relatief meer duurzame combinatie.
  • MC4 met T4-PC van Canadian Solar meet maar liefst 16 milliohm meer. Je zou kunnen stellen dat deze combinatie het meest aan slijtage onderhevig is.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26

Vliegvlug

Flight Simple

Interessante informatie hier, vooral het krimpen versus drukconnectoren zoals Weidmuller pv-stick.

Voor het aansluiten van zonnepanelen op een kastje met daarin een DC lastscheider en zekeringen ben ik op zoek naar MC4 connectoren die op de bovenkant gemonteerd kunnen worden.

Hiervoor kom ik eigenlijk alleen de Stäubli PV Female & male panel receptacle PV-ADBP4-S2 & PV-ADSP4-S2 tegen.
Afbeeldingslocatie: https://www.staubli.com/fileadmin/_processed_/f/2/csm_AE_Panel-Receptacles-pim-2x-69719-jpg-orig_796d7e9a55.jpg

Welke dus gekrompen moeten worden, dus daar lijk ik niet aan te ontkomen. Of iemand moet push connectoren weten voor vaste montage?

Die verhalen over slechte verbindingen met goedkope tangen schikken me alleen wel wat af.

Gelukkig heeft Staubli ook een consumenten versie van hun krimptang:
“PV-CZM-BS Crimping pliers for private use”.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLsowJq8zXsR0PH-v_fmBO_Yj_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/48PKaVlI9QchwzvNCKDdIl42.jpg?f=user_large
Kan hem niet als los product op hun site vinden maar hij wordt genoemd in hun PV catalogus

Kost wel een stuk minder dan zo’n professionele tang maar is met een prijs van €100 alsnog niet heel budget te noemen helaas. :|

Is zo’n tang dan echt een must of zijn er ook wat goedkopere alternatieven die ook betrouwbare krimps geven.
Ik zit natuurlijk niet te wachten op onveilige situaties nu of over tig jaren.

Edit: ik zie net dat de tang voor bijna 2 tientjes minder ook te krijgen is bij Electrobode.nl
Wel onder de oude naam Multi-Contact maar dat maakt vast niet uit aangezien het dezelfde firma is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 09-02-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Vliegvlug Meest simpele is om met die schroefconnectoren en een stukje draad naar een pv-installateur te lopen/fietsen/oid. Is immers geen enkele noodzaak om dit op lokatie te doen? Twee (of vier) van die connectoren met 20 cm. draad eraan is toch voldoende?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ericplan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:39:
@Vliegvlug Meest simpele is om met die schroefconnectoren en een stukje draad naar een pv-installateur te lopen/fietsen/oid. Is immers geen enkele noodzaak om dit op lokatie te doen? Twee (of vier) van die connectoren met 20 cm. draad eraan is toch voldoende?
Daar heb je ook wel een punt ja, gaat om vier connectoren in het kastje en dan nog 4 op de kabels richting omvormer.
Ik ga er vanuit dat die panelen al van connectoren voorzien zijn en er kant en klare verlengkabels te gebruiken zijn voor het aansluiten op het kastje.

Ben alleen wel een beetje bang dat wanneer ik met zo’n vraag binnen kom wandelen en ze zijn al genegen dit te doen dat waarschijnlijk de eerste de beste tang binnen handbereik wordt gepakt en het als zeuren overkomt om specifiek naar een Staubli tang te vragen, of ze krimpen het ergens uit het zicht met god weet welke tang.

Ik ben misschien wat slecht van vertrouwen maar heb met professionals al meermalen meegemaakt dat ze het niet zo nauw nemen met dit soort zaken omdat ze het snel-snel willen doen of ze het al jaren op een bepaalde manier doen die niet noodzakelijkerwijze de meest kwalitatieve is. :X
En zeker de verhalen over cowboys en enorme drukte nu bij zonnepaneelfirma’s stellen me dan niet echt gerust eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je kan ook kijken naar het Phoenix Sunclix systeem. Weet alleen niet of er chassisdelen te koop zijn, maar misschien is er daar wat te verzinnen. Heb je ook geen tang nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@ericplan Heb naar die phoenix sunclips gekeken en het voordeel daarvan is dat je er geen tang voor nodig hebt om ze te monteren als ik goed goed begrijp.
Zijn die compatibel met MC4?

Wat ik me trouwens net nog bedacht toen ik onder de douche stond is dat ik ook kant en klare kabels kan kopen en ze dan door midden knippen.

De losse uiteinden dan aansluiten op respectievelijk de zekering en lastscheider.
Dan heb ik richting de zonnepanelen geen chassis connectoren maar simpelweg korte kabels met connectoren die uit het kastje komen via wartels.

Dan heb ik helemaal geen tang en losse connectoren nodig! :*)

Vraag ik me alleen wel af of ik die kabels dan niet beter uit de onderkant van het kastje kan laten komen. En dan naar beneden laten hangen en daar de kabels vanaf de panelen in pluggen.
Als die kabels dan vrij snel horizontaal in een buis verdwijnen hoeven die connectoren ook maar weinig gewicht te dragen.
Of als ze daar toch niet tegen kunnen ze dan te beugelen op de een of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Vliegvlug Sunclix zijn niet compatible met MC4. De Weidmuller PV-stick is dat wel.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maar dus:
- Dezelfde connectors gebruiken.
- Bijbehorende tang (van hetzelfde merk) gebruiken.
- Indien je geen tang hebt, laten krimpen door bekende PV installateur (met de juiste tang en connectors) of kabel (op lengte) voorgekrimpt kopen (met connectors van juiste merk).
- Vanuit paneel naar omvormer kabel uit een stuk (niet meerdere connectors).
- Kabel zo kort mogelijk houden, zeker niet oprollen!
- Connector/kabel bevestigen met bijbehorende bevestigingsmateriaal (niet los op de pannen leggen)
- Connector buiten bevestigen (niet op panlatten).
- Kabeldoorvoerpan gebruiken (niet tussen pannen door steken).
- Constructie/panelen aarden.
- Werkschakelaar bij omvormer.
- Losse groep voor PV, geen verbruikers/wcd op dezelfde groep.
- Automaat geschikt voor DC lekstroom.
- Installatie laten controleren/goedkeuren (afhankelijk van verzekering wellicht niet verplicht, maar wel aan te raden).

Graag zou ik ook willen weten of iemand nog aanvullingen op deze lijst heeft en/of d'r ergens dit soort eisen te vinden zijn die niet achter een 'paywall' zitten...

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Vliegvlug Ik ga er vanuit dat je met een (verleng)kabel vanaf dak naar de omvormer gaat? En dat bij de lastscheider/zekering aankomt met een kabel zonder connector? Als je dan alles met Phoenix Sunclix doet maakt comptabiliteit toch niet uit? Alle connectoren rondom de zekering zijn immers Phoenix.

A'dam PVOutput

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Waar woon je? Ik heb een echte tang die je best even mag lenen, en zo zullen er vast nog wal een paar Tweakers in den landen zijn. Ik zit in de kop van Noord-Holland.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

No Hands schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:54:
Waar woon je? Ik heb een echte tang die je best even mag lenen, en zo zullen er vast nog wal een paar Tweakers in den landen zijn. Ik zit in de kop van Noord-Holland.
Idem, Amsterdam

A'dam PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Accretion schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:11:
Maar dus:

- Bijbehorende tang (van hetzelfde merk) gebruiken.
- Indien je geen tang hebt, laten krimpen door bekende PV installateur (met de juiste tang en connectors) of kabel (op lengte) voorgekrimpt kopen (met connectors van juiste merk).
- Vanuit paneel naar omvormer kabel uit een stuk (niet meerdere connectors).
- Kabel zo kort mogelijk houden, zeker niet oprollen!
- Connector/kabel bevestigen met bijbehorende bevestigingsmateriaal (niet los op de pannen leggen)
- Kabeldoorvoerpan gebruiken (niet tussen pannen door steken).
- Constructie/panelen aarden.
- Losse groep voor PV, geen verbruikers/wcd op dezelfde groep.
- Installatie laten controleren/goedkeuren (afhankelijk van verzekering wellicht niet verplicht, maar wel aan te raden).

Graag zou ik ook willen weten of iemand nog aanvullingen op deze lijst heeft en/of d'r ergens dit soort eisen te vinden zijn die niet achter een 'paywall' zitten...
@Accretion
Mooie opsomming, paar tekstuele dingen.:
- Connectors van hetzelfde merk gebruiken

- Connector bovendaks monteren (niet onder de pannen aan de panlatten vast).

- AC-werkschakelaar bij omvormer.

- Controleren of normale aardlekautomaat in groepenkast voldoet aan eisen fabrikant omvormer.

Verder is het handig om één connector aan de verlengkabels op de grond aan te krimpen en de kabel dan door het dak te steken. Op de grond sta je veilig en is het niet erg als de middenpen of een ander onderdeeltje valt.
Controleer met de controlestift of de middenpen voldoende ver in de connector is gedrukt.

A'dam PVOutput

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ericplan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:41:
@Vliegvlug Ik ga er vanuit dat je met een (verleng)kabel vanaf dak naar de omvormer gaat? En dat bij de lastscheider/zekering aankomt met een kabel zonder connector? Als je dan alles met Phoenix Sunclix doet maakt comptabiliteit toch niet uit? Alle connectoren rondom de zekering zijn immers Phoenix.
Het tracé is vanaf het dak naar de zolder waar het kastje met zekeringen en lastscheider komt te hangen en vanaf daar met kabels door de centrale schacht 2 verdiepingen naar beneden naar de garage waar de omvormer komt te hangen.
De kabels vanaf het dak wil ik nog wel afkoppelbaar houden tov het kastje dus direct de kabels vanaf het dak in het kastje vastklemmen zie ik niet echt zitten.

Wanneer ik een kant en klare kabel van genoeg lengte heb die vanaf de zolder naar de garage kan hoef ik die enkel door te knippen om het kastje er tussen aan te sluiten.

Is het alleen nog kijken hoe ik die korte kabeltjes met connectoren uit het kastje ga vastzetten, of kan zo'n connector wel een beetje gewicht hebben en vrij hangen?

Dank voor het aanbod voor het lenen van een tang @ericplan & @No Hands
Met mijn idee van die kant en klare kabel is dat waarschijnlijk niet nodig.

Anoniem: 511810

Of je soldeert de kabels erin, heb je geen tang nodig en 43 panelen verder nog geen issue tegengekomen.
Ik zou me eerder druk maken om de aansluitingen naar de meterkast, die kabels, ook als je de duurdere koopt, kunnen stiekem nog wel eens ergens bij het uitrollen een zwak punt ontwikkelen. (Ook ervaring helaas)

• bbbrumbrum
  • Niet online
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:47:
Of je soldeert de kabels erin, heb je geen tang nodig en 43 panelen verder nog geen issue tegengekomen.
Ik zou me eerder druk maken om de aansluitingen naar de meterkast, die kabels, ook als je de duurdere koopt, kunnen stiekem nog wel eens ergens bij het uitrollen een zwak punt ontwikkelen. (Ook ervaring helaas)
Solderen zou ik nooit doen bij thermisch belastte verbindingen. Dat is ook zeker een zwak punt.

Wat was er dan met je kabel gebeurd?

• cj1
  • Niet online

cj1

die kabels, ook als je de duurdere koopt, kunnen stiekem nog wel eens ergens bij het uitrollen een zwak punt ontwikkelen. (Ook ervaring helaas)
Wil je jouw ervaring, hoe de kabel afgerold werd, en het merk en type kabel hier delen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier staat uitgelegd waarom je de juiste connectoren en tangen moet gebruiken om brand te voorkomen.

Pana 5j

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik vertrouw mijn soldeerkunsten niet genoeg om dergelijke connectoren te solderen, dan geef ik liever acht tientjes uit voor zo’n tang en krimp ze.
Als er al specifieke soldeerconnectoren zijn want krimpconnectoren solderen lijkt me geen goed plan.
”Aansluitingen naar de meterkast” dan heb je het dus over de AC kabels/VD draden?
Ik heb al in een paar huizen de elektra vervangen en ben nooit tegen problemen aan gelopen met VD draad of YMVK kabels.
Dus is me niet duidelijk wat je precies bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bbbrumbrum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Solderen zou ik nooit doen bij thermisch belastte verbindingen. Dat is ook zeker een zwak punt.

Wat was er dan met je kabel gebeurd?
een 5 aderige grondkabel waarna het (netjes) bevestigen en onder de grond leggen richting de zonnepanelen bij het testen 1 ader compleet openwas. Kabel van >5 Eu/m.
Dan wil ik niet weten hoe de rest er binnenin uitziet als er zo makkelijk al kabelbreuk ontstaat.

Wat betreft de thermische belasting: als het echt zo heet gaat worden dat solderen een issue kan zijn heb je echt wel een ander probleem... Daarbij, de thermische massavan die 6 mm kabel ..ik durf echt wel te beweren dat solderen qua geleiding en overgangsweerstanden beter is als aanknijpen, hoe duur de tang ook mag zijn...

cj1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Wil je jouw ervaring, hoe de kabel afgerold werd, en het merk en type kabel hier delen?
Zeker,
25m kabel, afgerold met de hand (50 m), ongeveer vanaf dehelft twee kanten opgewerkt. Een kant naar de meterkast vanuit de serre in een koof (bijna geheel rechtdoor met slechts drie bochtjes met radius ~15 cm), en anderstuk via schuin geboord gat vanuit garage naar buiten (gat ruim 5 mm breder als kabel, hoek 45 graden) verder los 30 cm onder de tegels in de zand naar opstelling van panelen. het laatste stuk had een breuk voordat de zand/tegels terug gingen.
Merk: Grondkabel XMVK-as 4x2,5 mm² grijs 50 m avn H*rnb@ch

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mrbullet schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:02:
Hier staat uitgelegd waarom je de juiste connectoren en tangen moet gebruiken om brand te voorkomen.
Op zich wel een interessant stuk.
Komen de zaken over connectoren in terug die ik ook in dit topic heb gelezen.
Geen merken mixen en met de juiste tang krimpen, al vond ik de vergelijking tussen een juiste tang vs een combinatietang wel wat extreem.
Mag toch hopen dat de echte zonnepaneelfirma’s op zijn minst een krimptang gebruiken ook al is het een generieke en geen combinatietang. :X

Wat ik er uit opmaak is dat de perfecte situatie is om de connectoren van panelen en verlengkabels met elkaar te matchen.
Een punt dus om op te letten bij het kiezen van panelen, hopelijk zijn er dan ook bijpassende verlengkabels te vinden.
En als je dan ook nog kant en klare kabels gebruikt hoef je ook niet te krimpen :)

Wat ik me dan nog wel afvraag is welke connectoren er dan op een omvormer gebruikt worden, die zal je natuurlijk niet kunnen verwisselen. Dus wil je het helemaal goed doen dan moet je de connectormerken van panelen en omvormer afstemmen. Lijkt me dat dat de keuze in componenten wel beperkt.
Of een lastscheider er tussen plaatsen zodat je voor en na de schakelaar een ander connectormerk kan kiezen. ;)

• 205Gutmann
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:33:
[...]

een 5 aderige grondkabel waarna het (netjes) bevestigen en onder de grond leggen richting de zonnepanelen bij het testen 1 ader compleet openwas. Kabel van >5 Eu/m.
Dan wil ik niet weten hoe de rest er binnenin uitziet als er zo makkelijk al kabelbreuk ontstaat.

Wat betreft de thermische belasting: als het echt zo heet gaat worden dat solderen een issue kan zijn heb je echt wel een ander probleem... Daarbij, de thermische massavan die 6 mm kabel ..ik durf echt wel te beweren dat solderen qua geleiding en overgangsweerstanden beter is als aanknijpen, hoe duur de tang ook mag zijn...
De connectoren zijn simpelweg niet bedoeld om te solderen. Bij het krimpen van de connector ontstaat een gasdichte verbinding, ik vraag me af of dit met een soldering ook lukt?
Daarnaast is het voor weinigen weggelegd om een deugdelijke soldering te maken, laat staan als je met een soldeerbout in weer en wind op het dak staat.
Doe mij dan maar een krimptang welke keer op keer een deugdelijke verbinding garandeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:33:
[...]

Het gaat om het thermisch cyclen (-10<>70gr) van een harde verbinding in de buitenlucht.
Als het perfect uitgevoerd is, zou het geen problemen moeten geven, maar krimpen geeft gewoon makkelijker meer zekerheid.

• cj1
  • Niet online

cj1

mrbullet schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:02:
Bijzonder dat volgens de daar aangehaalde Stäubli presentatie "Sichere Steckverbindungen: Paarung von Fremdprodukten / Crimpen im Feld" uit 2013 (pagina 8 en 9) in haar lab overgangsweerstanden in het 4 milliohm bereik meet.
Terwijl Dekra waardes rondom 0,2 milliohm meet.

Een factor 20 verschil in contactweerstand/overgangsweerstand.

• wouter.N
  • Laatst online: 29-06 21:09
Koop gewoon een paar Phoenix SUNCLIX connectoren. Dan hoef je niet meer te investeren in een tang.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

wouter.N schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:03:
Koop gewoon een paar Phoenix SUNCLIX connectoren. Dan hoef je niet meer te investeren in een tang.
Ik ben er nog niet genoeg in thuis maar zijn er dan ook zonnepanelen en omvormers met deze Sunclix connectoren?
Hierboven las ik namelijk dat ze niet compatibel zijn met MC4 en dat is toch zo’n beetje de standaard connector in PV land?

• 205Gutmann
Vliegvlug schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:08:
[...]

Ik ben er nog niet genoeg in thuis maar zijn er dan ook zonnepanelen en omvormers met deze Sunclix connectoren?
Hierboven las ik namelijk dat ze niet compatibel zijn met MC4 en dat is toch zo’n beetje de standaard connector in PV land?
SMA omvormers gebruiken Sunclix connectoren, ik ken geen panelen waar deze aanzitten. Fysiek passen ze niet op MC4 connectoren.
Als je connectoren wilt welke je zonder tang kunt gebruiken ben je aangewezen op de Weidmuller PV-stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik heb 7 jaar geleden zo een gekocht, werkt perfect en al veel mensen blij mee gemaakt.https://www.bol.com/nl/nl...FLIA_0_14.15.ProductTitle

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

klump4u schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:44:
Ik heb 7 jaar geleden zo een gekocht, werkt perfect en al veel mensen blij mee gemaakt.https://www.bol.com/nl/nl...FLIA_0_14.15.ProductTitle
Jep, zoiets heb ik ook, werkt prima

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Pagina: 1