Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ryanP
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-07 15:11
Hallo,

Ik hoop dat ik dit in het goede kopje plaats in het forum hier.
Gisteren heb ik 2 nieuwe rammetjes erbij gezet want ik vond het wel eens tijd voor 16gb ram ipv 8. De oude rammetjes zitten in 2 en 4 en de nieuwe in 1 en 3 zoals het hoort zover ik weet.

Gisteren nadat ik deze had geïnstalleerd werkte mijn pc prima en heb ik gewoon heel de avond nog kunnen gamen. Toen ik hem afsloot kreeg ik een Windows update.

Nu wil ik deze ochtend mijn pc opstarten en krijg ik een zwart scherm met "reboot and select proper boot device or insert boot media and press a key" Ik heb geprobeerd naar mijn bios te gaan om de boot weer op mijn ssd te zetten. Maar zodra ik in de bios probeer te komen krijg ik een zwart scherm en gebeurt er niks.

Wat ik al heb geprobeerd is een cmos reset, dus even het kleine zilveren batterijtje eruit gehaald 30 sec gewacht en erin gedaan. En ik heb ook even gecheckt of alles nog goed vast zat in mijn pc. Ook heb ik de nieuwe rammetjes eruit gehaald om te kijken of die het probleem waren. Wat dus blijkbaar niet zo was.

Mijn specs :
Msi b85-g43 gaming moederbord
I7-4790
GeForce 1080
En dan nu 16 gb ram.

Ps. Een clean install van windows lukt ook niet want hij pakt de USB waar ik windows op heb staan ook niet als boot device.

Hulp zou enorm worden gewaardeerd!

Alle reacties

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Lijkt erop dat je cmos batterij vervangen moet worden, maar /of:
Lijkt het op dit?
https://forums.tomshardwa...-screen-b85-bios.2762360/

of deze: https://forums.tomshardwa...time-msi-b85-g43.3493037/

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

• ryanP
De eerste wel ja, hetgene is. Toen ik mijn cmos batterij eruit had gehaald en ik startte hem weer op. Kreeg ik indd de keuze uit f1 of f2. Maar mijn toetsenbord reageerde niet. Dit beeld heb ik toen een half uur laten staan om te kijken of die toch mijn toetsenbord zou pakken. Maar dat deed die niet. Dus toen heb ik hem weer uitgedrukt en begon het probleem weer vanaf stap 1.

Waar kan ik cmos batterijen vinden? Is het gewoon een standaard rond batterijtje van lithium of moet het echt een speciaal iets zijn?

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Knoopcel CR2032 overal verkrijgbaar, zelfs bij de supermarkt.

• ryanP
Toevallig vind ik er net een paar in mijn lade. Kan het altijd proberen

• ryanP
Ik heb er een nieuwe cmos batterij in gedaan en het werkt nog steeds niet. Enig idee wat dan mogelijk wel het probleem zou kunnen zijn? Ik krijg nu alleen een zwart scherm als ik hem opstart geen tekst niks behalve a2 rechtsonder en als ik op delete klik staat er entering setup. Maar dat staat er inmiddels al een half uur.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21
Wat gebeurt er als je de 2 nieuwe bankjes eruit haalt en weer doorgaat volgens de oude manier?

Daarnaast over welk type geheugenbankjes hebben we het over? Zijn de 2 nieuwe hetzelfde als de oude? Zoja welke?

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

google "Msi b85-g43 a2"
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=180815.0
met verwijzing daarin naar https://forum-en.msi.com/index.php?topic=116721.0
volgens mij is je bios/cmos helemaal leeg en moet opnieuw geprogrammeerd worden via een USB stick.

• ryanP
@corporalnl
De 2 nieuwe eruit halen heeft geen invloed. Ik heb gisteren nadat ik de 2 nieuwe erin had gezet ook nog heel de avond gegamed ermee.

Het zijn alle 4 ddr3 800mhz 4gb sticks. Wel van een ander merk. Maar als dit het probleem zou zijn dan zou ik dat toch gisteren gelijk gemerkt hebben?

• ryanP
@DOS 3.1 is het voor die stappen niet vereist dat ik Windows in kan om het allemaal op de USB te zetten?

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

Uuuhm, tja, ik ging ervan uit dat je nog een computer in de buurt had waar je nu op zit te tikken, maar dat kan natuurlijk ook je telefoon zijn. Ja, idd, je moet op een PC met Windows om alles op een USB stick te zetten en die daarna aan jou PC aansluiten.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

DOS 3.1 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:43:
google "Msi b85-g43 a2"
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=180815.0
met verwijzing daarin naar https://forum-en.msi.com/index.php?topic=116721.0
volgens mij is je bios/cmos helemaal leeg en moet opnieuw geprogrammeerd worden via een USB stick.
Sorry dat ik het zeg, maar dat klinkt een beetje als onzin.

Ik zou eens wat standaard stappen doornemen. Begin eens met minimaal RAM (één DIMM), en enkel de IGP van je CPU in gebruik (GPU er uit). Reset de CMOS. Boot het beestje dan? Mooi. Begin met hardware toevoegen. Nee? Invalid boot device zou een dooie SSD kunnen zijn of zelfs iets in de vorm van stekkertje er uit. Zeker weten is belangrijk (genoeg dooie S-ATA kabels gehad...).

Bij USB booten: gebruik de USB 2.0 poorten, en desnoods een verse Win10 build. Hardware diagnose zou eventueel ook door middel van een live ubuntu USB stick kunnen.

• ryanP
@DOS 3.1 het is indd me telefoon waar ik op typ op het moment ja haha.

• ryanP
@Umbrah ben op het moment niet meer thuis de sociale plichten riepen me. Bedankt voor de tips. Morgen komt een vriend van me langs die er allemaal wat meer verstand van heeft. Dan gaan we dat allemaal even doornemen, mocht niks lukken had hij nog een moederbord liggen met dezelfde specs. Dus hopen dat het goed komt!

• ryanP
Even een update. Als we al m'n boot devices en nieuwe ram eruit halen komen we wel in de bios. Iemand enig idee?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Alles wat je eruit hebt gehaald één voor één weer terugstoppen, en dan merk je vanzelf wanneer het niet meer werkt en weet je wat de boosdoener is. Dus ook je geheugenreepjes per stuk, en niet per twee, terugstoppen.

The devil is in the details.

• ryanP
Nog een update , inmiddels werkt mijn pc weer. Het was geen corrupte bios of kapot moederbord gelukkig. We hebben de ram verwisseld van slots. En een vriend heeft wat dingen aan/uit gezet in de bios. Iniedergeval alles werkt weer met de nieuwe ram erin dus ik kan lekker genieten van 16 gb ram. Iedereen bedankt voor de antwoorden! Nog een fijn weekend :)
Pagina: 1