Wij willen graag zonnepanelen op ons (pannen)dak. De dakhelling is 40 graden, oriëntatie oost en west. Ons idee is 9 panelen op oost en 9 op west. Dan wekken wij verspreid over de dag op, en dat lijkt gunstig te zijn ivm de afschaffing van saldering over een aantal jaren. Er zal op beide kanten een klein beetje schaduw zijn van pijpjes op het dak. Ons verbruik ligt rond de 3.900/4.000 kWh op jaarbasis.
Ik heb een offerte ontvangen van Zonneplan:
Zonneplan Optie A (verwachte opbrengst 4.390 kWh):
18 zwarte panelen van 320 Wp (merk niet bekend)
SolarEdge SE5000 HD Wave + 18 P370 optimizers
Solar construct montagemateriaal (haken + rail)
Kosten: € 7.430 incl btw.
Zonneplan Optie B (verwachte opbrengst 4.344 kWh):
Omvormer Zonneplan One
Kosten: € 6.715 incl btw.
Ook heb ik een offerte ontvangen van een lokale installateur (groot bedrijf, heb ik wel vertrouwen in):
Optie C (verwachte opbrengst 4.295 KWh):
18 x Solarwatt glas-glas vision 60M perc 310 Wp
Solaredge 3500 HD Wave + 18 P370 optimizers
Panelen worden geschroefd aan de dakconstructie gemonteerd.
Kosten € 10.600 incl. btw.
Voor zover ik kan zien zijn de panelen bij optie C van een hogere klasse, met een hogere opbrengstverwachting in de toekomst (minimale degradatie, goede garantievoorwaarden).
Bij optie C worden de panelen geschroefd gemonteerd. Dat voelt wel goed. Met name de panelen op de westkant liggen vol in de wind, zodat de windbelasting bij een storm groot zal zijn.
Maar ia dit alles de meerprijs van optie c wel waard? Ik twijfel enorm. Het is wel erg veel geld....
Bij optie B twijfel ik aan de omvormer. Ik kan niet vinden wat voor merk het is. Solaredge voelt dan gewoon beter. Maar is deze omvormer niet te zwaar, bij optie C is een lichtere omvormer aangeboden. Dat lijkt voldoende bij de oost-west-opstelling. Of niet?
Graag jullie gewaardeerde advies!
Ik heb een offerte ontvangen van Zonneplan:
Zonneplan Optie A (verwachte opbrengst 4.390 kWh):
SolarEdge SE5000 HD Wave + 18 P370 optimizers
Kosten: € 7.430 incl btw.
Zonneplan Optie B (verwachte opbrengst 4.344 kWh):
Omvormer Zonneplan One
Kosten: € 6.715 incl btw.
Ook heb ik een offerte ontvangen van een lokale installateur (groot bedrijf, heb ik wel vertrouwen in):
Optie C (verwachte opbrengst 4.295 KWh):
18 x Solarwatt glas-glas vision 60M perc 310 Wp
Solaredge 3500 HD Wave + 18 P370 optimizers
Panelen worden geschroefd aan de dakconstructie gemonteerd.
Kosten € 10.600 incl. btw.
Voor zover ik kan zien zijn de panelen bij optie C van een hogere klasse, met een hogere opbrengstverwachting in de toekomst (minimale degradatie, goede garantievoorwaarden).
Bij optie C worden de panelen geschroefd gemonteerd. Dat voelt wel goed. Met name de panelen op de westkant liggen vol in de wind, zodat de windbelasting bij een storm groot zal zijn.
Maar ia dit alles de meerprijs van optie c wel waard? Ik twijfel enorm. Het is wel erg veel geld....
Bij optie B twijfel ik aan de omvormer. Ik kan niet vinden wat voor merk het is. Solaredge voelt dan gewoon beter. Maar is deze omvormer niet te zwaar, bij optie C is een lichtere omvormer aangeboden. Dat lijkt voldoende bij de oost-west-opstelling. Of niet?
Graag jullie gewaardeerde advies!