Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Offerte check zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• mario038
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14:18
Wij willen graag zonnepanelen op ons (pannen)dak. De dakhelling is 40 graden, oriëntatie oost en west. Ons idee is 9 panelen op oost en 9 op west. Dan wekken wij verspreid over de dag op, en dat lijkt gunstig te zijn ivm de afschaffing van saldering over een aantal jaren. Er zal op beide kanten een klein beetje schaduw zijn van pijpjes op het dak. Ons verbruik ligt rond de 3.900/4.000 kWh op jaarbasis.

Ik heb een offerte ontvangen van Zonneplan:

Zonneplan Optie A (verwachte opbrengst 4.390 kWh):
18 zwarte panelen van 320 Wp (merk niet bekend)
SolarEdge SE5000 HD Wave + 18 P370 optimizers
Solar construct montagemateriaal (haken + rail)
Kosten: € 7.430 incl btw.

Zonneplan Optie B (verwachte opbrengst 4.344 kWh):
18 zwarte panelen van 320 Wp (merk niet bekend)
Omvormer Zonneplan One
Solar construct montagemateriaal (haken + rail)
Kosten: € 6.715 incl btw.

Ook heb ik een offerte ontvangen van een lokale installateur (groot bedrijf, heb ik wel vertrouwen in):

Optie C (verwachte opbrengst 4.295 KWh):
18 x Solarwatt glas-glas vision 60M perc 310 Wp
Solaredge 3500 HD Wave + 18 P370 optimizers
Panelen worden geschroefd aan de dakconstructie gemonteerd.
Kosten € 10.600 incl. btw.

Voor zover ik kan zien zijn de panelen bij optie C van een hogere klasse, met een hogere opbrengstverwachting in de toekomst (minimale degradatie, goede garantievoorwaarden).

Bij optie C worden de panelen geschroefd gemonteerd. Dat voelt wel goed. Met name de panelen op de westkant liggen vol in de wind, zodat de windbelasting bij een storm groot zal zijn.

Maar ia dit alles de meerprijs van optie c wel waard? Ik twijfel enorm. Het is wel erg veel geld....

Bij optie B twijfel ik aan de omvormer. Ik kan niet vinden wat voor merk het is. Solaredge voelt dan gewoon beter. Maar is deze omvormer niet te zwaar, bij optie C is een lichtere omvormer aangeboden. Dat lijkt voldoende bij de oost-west-opstelling. Of niet?

Graag jullie gewaardeerde advies!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
@mario038
leuk oost-west.

zie een dag van mijn oost-west set.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
ja, oost haalt op een ander tijdstip zijn top als west dat doet.
dus ik kan zonder problemen 6430Wp op een 4000W omvormer hebben hangen.
hier heb je echt geen 6000W omvormer voor nodig. ;)

omdat je maar 9 panelen wil per kant.
probeer een half-cell mono paneel te pakken te krijgen.
voorbeeld van zo een paneel:
https://www.sun-solar.nl/...-e-172-incl-btw-sunsolar/
die leveren geen 32Vmpp per paneel, maar 37Vmpp.
hierdoor komt de omvormer beter in zijn juiste rendement. ;)
(je kunt het voor bijna geen kosten doen, dus waarom niet.)

neem ik dan 2x9x340Wp = 6120Wp
dan kan dit nog met gemak op een omvormer van maar 16A en dat is +/-3600-3800W. ;)
geen probleem.

oost-west is vaak erg goedkoop om te doen.
de prijs voor de Wp(panelen) is laag, prijs omvormer tikt harder er in.
dus dit zou moeten lukken voor 6120 x 0,80€ = +/-4500€ ex BTW ;)
(de BTW kun je terug vragen ex forfait bedrag, dus we rekenen hier altijd zonder BTW.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:48

Chielos

Inno Mini Cooper

Hoeveel schaduw heb je echt? Heb je bomen?
Misschien wat foto's.

Omvormer: 320wp * 18 = 5760. Zou je met een 3600 1 fase omvormer mee wegkomen (wel 2 aansluitingen mppt nemen). Je zal misschien iets aftoppen.

320 WP paneel, ik zou wel vragen welk type dat is.
Dan kan je appels met appels vergelijken.
(zit niet meer zo in de prijzen, maar eerste google: https://www.solar-bouwmar...k-320wp-full-black.html). Gaf me 169 euro. = 3042 voor panelen.

Reken 25,-- /20,-- voor montagemateriaal per paneel. = 450,--

Omvormer Goodwe 3600D-NS 659,--

Montage 1000,-- oid?

Kom ik uit op 5151. Dus rond die koers mag het wel gebeuren wat mij betreft (misschien max 5500 ofzo).
En dan heb ik nog niet m'n best gedaan qua panelen :-)

En ow ja, btw mag er dan nog af. Sorry, ik rekende wel met btw :)

Vraag om te stellen
Doen ze ook de meterkast aanpassen? Met een extra groep?
Merk panelen
Merk van de omvormer
Kan je van de schoorsteentje afkomen, qua schaduw?

• migjes
  • Nu online
@mario038
een voorbeeld berekening (via winkelman, maar andere leveranciers zouden ook voor die prijzen moeten kunnen leveren.)

18x Jinko JKM340M-60H-V Cheetah Half Cel Full Zilver Frame 340Wp
2.484,00
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
639,00
2x Clickfit EVO complete set rij van 9 panelen portret pannendak met zilver klemmen
425,40
1x Complete installatie 18 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.599,00
60,00
maakt 4.303,64€ ex BTW.

4.303,64 / (18x340Wp) = 0,70€/Wp ex BTW.

of zo als @Chielos d:)b
ook zegt, dit zijn +/- de prijzen die het zou moeten zijn. ;)
verder zijn het keuzes, zwarte panelen maken het iets duurder b.v.
maar die moet je zelf nemen. ;)
maar ook solaredge gebruiken maakt het wel een flink stuk duurder.
(en eigenlijk is solaredge vaak nergens voor nodig.)

edit:
deze set zal ongeveer een 4800kWh per jaar opleveren.
dus lekker een beetje te veel, dat is erg prettig. ;)

migjes wijzigde deze reactie 14-02-2020 12:16 (20%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Haken vs vastschroeven.

Ik kan je dak niet zien. Hoe oud is het?

Haken en rails is prima, maar als jou gevoel zegt, vastschroeven, dan kan dat uiteraard ook. Maar soms haal je daarmee problemen op de hals.

Windbelasting zou ik me niet zo'n zorgen maken, das vooral met platdak opstellingen wat gevaarlijker.

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

Er kunnen er nog meer op dan 18 :9
mario038 in "Advies gevraagd nav offerte zonnepanelen/solar edge?"

Hier kon je dus verder gaan met je eigen topic ;)
mario038 in "Advies gevraagd nav offerte zonnepanelen/solar edge?"

JoKo wijzigde deze reactie 14-02-2020 12:20 (36%)

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Vol dat dak!

• mario038
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14:18
Dat zijn snelle reacties!

We zijn net voor een weekje op vakantie, ik kan nu dus geen foto van het dak maken. De schaduw valt wel mee, er staat een stenen schoorsteen op de nok geheel aan de zuidzijde, het dakvlak aan de westzijde heeft een klein pijpje van de mv (2e dakpan van onderen, schaduw zal dus wel meevallen). Ik denk dat ik geen rekening ga houden met eventuele schaduw.

Het dak is net als het huis uit 1984. @Chielos welke problemen zou ik kunnen verwachten bij schroeven?

Zonneplan kan geen merk/type van de panelen opgeven. Het is maar net wat ze hebben liggen. Ze zeggen te werken met 'topmerken zoals Trina Solar en JA Solar'.

@JoKo en @Chielos er passen er idd meer op. Alleen het huis waar ik in dat topic van uit ging is helaas niet meer mijn huis, ik woon nu een straat verder op.

De offertes die ik nu heb gaan allemaal uit van een all-in prijs, dus incl aanpassing meterkast etc.

mario038 wijzigde deze reactie 14-02-2020 12:24 (5%)
Reden: aanvulling

• migjes
  • Nu online
@mario038
huis uit 1984, dat zou zonder problemen moeten lukken met gewoon dakhaken achter de dakpannen.
goedkoop/simpel effectief. ;)

elke verkoper zegt dat hij "top merken" heeft.
wat verwacht je anders van een verkoper. >:)
(trina en JA die zijn wel oke, maar om ze nu top merk te noemen gaat mij persoonlijk te ver.
dan denk ik eerder aan LG/panasonic/sunpower etc etc..
maar verschillen tussen panelen/merken zijn vaak kleiner als de meeste mensen vermoeden.
een groot gedeelte van de cellen die trina en JA gebruiken komen uit de zelfde Chinese fabriek.
of JA of trina er een glasplaat en frame omheen bouwen is niet zo boeiend.
LG/panasonic/sunpower maken wel hun eigen cellen, daar door zie je wel wat meer speciaal spul van hun komen.
dus is eigenlijk niet iets waar je teveel over na moet denken. ;) )

maar een all in prijs ex BTW inc instalatie inc meterkast etc etc..
die zou rond de 4500€ ex BTW en 5500€ inc BTW uit moeten komen voor een oost-west zo als jij hem wil. ;)
rond de 0,70€ ex BTW per Wp is ongeveer wat je moet verwachten met oost-west (zuid is vaak wat duurder.)
er is wel iets duurder te verzinnen als je speciale eisen hebt.
(denk aan panelen die zwart zijn of zelf pik zwart. dat is vaak iets duurder.
of speciale omvormer die per paneel kan loggen.(zoals solaredge)
of glas-glas panelen, die zijn ook marketing technisch duurder (echt alleen marketing, levert niks extra op of gaat niet langer mee.)
je kunt het zo gek maken als je wil, maar nodig is het niet, dat zijn persoonlijke wensen met bij behorende prijzen.)

migjes wijzigde deze reactie 14-02-2020 13:33 (20%)

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

migjes schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:11:

rond de 0,70€ ex BTW per Wp is ongeveer wat je moet verwachten met oost-west (zuid is vaak wat duurder.)
Ik ben blond ;)
Waarom is zuid vaak wat duurder?

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True