Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geen spanning stopcontact, wel op dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Rogier Jansen
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 14-02 22:44
Ik heb een stekkerdoos, met daarin een stopcontact en een dimmer. Vanuit het plafond komt er een aarde, bruine en blauwe draad die naar het stopcontact gaan. Aangezien dit stopcontact ook voeidng geeft aan twee andere stopcontacten in de kamer, lopen er ook 3 draden (blauw, bruin en aarde) naar de andere stopcontacten in de kamer. Daarnaast loopt er een bruine draad van het stopcontact naar de dimmer in dezelfde doos.

Vanuit het plafond komen daarnaast een bruine en een zwarte (schakel)draad die naar de dimmer lopen. Ik heb deze twee aangeslotemn op de dimmer + degene die vanuit het stopcontact naar de dimmer loopt. Het rare is nu dat de dimmer het wel doet (en dus stroom heeft) alleen dat het stopcontatct, en de stopcontacten die afgetakt zijn, geen stroom leveren. Met andere woorden: als ik er een stekker in stop gebeurt er niks. Zelfs niet wanneer ik de dimmer er helemaal af haal. Enig idee wat er mis zou kunnen zijn of wat ik zou moeten doen?

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:21

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Teken het voor jezelf eens uit met de draden naar de relevante plekken en check of deze er ook werkelijk zitten en/of aangesloten zitten.

In principe ga je met fase naar dimmer, schakel naar plafond. In het plafond zitten dan de nul en de andere kant van de schakeldraad. Met LED is een nulleider op de dimmer wel verstandig om zachtjes gloeien van de lampen te voorkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rogier Jansen
Heb ik gedaan en daar zijn de draden gewoon aangesloten

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
Uit je plafond komt zwart+bruin. Gaan die richting de lamp? Want gebruikelijk is dat je blauw + zwart naar de lamp laat lopen (je wil de spanning schakelen). Als dat niet het geval is zijn er misschien wat kleuren door elkaar gehaald en kloppen daardoor je spanning/nul op je stopcontacten niet.

Ik zou even uittekenen hoe het nu precies aangesloten zit en dat hier neerzetten. Daarnaast als je een spanningsmeter hebt eens controleren op welke draden er nu daadwerkelijk spanning staat.

[Voor 3% gewijzigd door redwing op 14-02-2020 09:15]

[removed]

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:42

Malantur

BBG'er
Je zal toch even iets moeten schetsen, want met een lap tekst met draden naar overal is het moeilijk te volgen. Je hebt het alleen over een bruine draad tussen de dimmer en het stopcontact, terwijl er ook een blauwe tussen moet lopen.

@Rogier Jansen
Ik heb een schema getekend hoe ik je uitleg begrijp. Klopt dit?
https://tweakers.net/ext/f/yiq977I91KpUZ0CcRjTL6fv4/full.png

[Voor 26% gewijzigd door Malantur op 14-02-2020 09:34]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 12:47
Losse nuldraad in je centraaldoos?

Meet je op de stopcontacten tussen Fase en aarde 230V ?

[Voor 46% gewijzigd door Ivow85 op 14-02-2020 09:34]

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Ivow85
Malantur schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:16:
Je zal toch even iets moeten schetsen, want met een lap tekst met draden naar overal is het moeilijk te volgen. Je hebt het alleen over een bruine draad tussen de dimmer en het stopcontact, terwijl er ook een blauwe tussen moet lopen.

@Rogier Jansen
Ik heb een schema getekend hoe ik je uitleg begrijp. Klopt dit?
[Afbeelding]
Wanneer het een gewone draaidimmer in de muur betreft, is een nuldraad echt niet noodzakelijk. Sterker nog, veel dimmers hebben niet eens een aansluiting voor de blauwe nuldraad. En tevens loopt er naar de lamp geen bruin en zwart als er sprake is van correct kleurgebruik.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:01
Rogier Jansen schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:55:
Ik heb een stekkerdoos, met daarin een stopcontact en een dimmer. Vanuit het plafond komt er een aarde, bruine en blauwe draad die naar het stopcontact gaan. Aangezien dit stopcontact ook voeidng geeft aan twee andere stopcontacten in de kamer, lopen er ook 3 draden (blauw, bruin en aarde) naar de andere stopcontacten in de kamer. Daarnaast loopt er een bruine draad van het stopcontact naar de dimmer in dezelfde doos.

Vanuit het plafond komen daarnaast een bruine en een zwarte (schakel)draad die naar de dimmer lopen. Ik heb deze twee aangeslotemn op de dimmer + degene die vanuit het stopcontact naar de dimmer loopt. Het rare is nu dat de dimmer het wel doet (en dus stroom heeft) alleen dat het stopcontatct, en de stopcontacten die afgetakt zijn, geen stroom leveren. Met andere woorden: als ik er een stekker in stop gebeurt er niks. Zelfs niet wanneer ik de dimmer er helemaal af haal. Enig idee wat er mis zou kunnen zijn of wat ik zou moeten doen?
Dus er gaan naar de dimmer:
1. Een bruine draad afkomstig van het stopcontact (die ook weer voeding krijgt uit plafonddoos)
2. Een bruine en een zwarte draad afkomstig van de plafonddoos

Daar gaat ergens iets mis?

[Voor 72% gewijzigd door cryptapix op 14-02-2020 10:05]

• Malantur

Malantur

BBG'er
Ivow85 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:36:
[...]

Wanneer het een gewone draaidimmer in de muur betreft, is een nuldraad echt niet noodzakelijk. Sterker nog, veel dimmers hebben niet eens een aansluiting voor de blauwe nuldraad. En tevens loopt er naar de lamp geen bruin en zwart als er sprake is van correct kleurgebruik.
Je hebt gelijk. Correct kleurgebruik is zeker anders maar ik schets gewoon het verhaal van de TS.
Ik kom dan op:
https://tweakers.net/ext/f/LTL0BEGqLFHZI0XvVSI33GTc/full.png
Dus zoals je zegt: de nuldraad zal de schuldige wel zijn. Ergens die verbinding van de 2 blauwe met de zwarte draad komt niet terug in het verhaal van de TS. Als ik het verhaal letterlijk interpreteer gaat de zwarte gewoon letterlijk naar de dimmer, samen met de 2 bruine. Maar dan kan de dimmer niet werken (zoals de TS wel zegt). Foto zou handig zijn.

[Voor 10% gewijzigd door Malantur op 14-02-2020 10:04]

• Stef012
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14:16
Grr... :(
Op een stopcontact staat spanning...

Als je zo aan het hobbyen bent, moet je er misschien niet aankomen. Heb je geen vriend/familie die dit wel begrijpt?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:21

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Titel gefixed

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• redwing
  • Nu online
Stef012 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:00:
Grr... :(
Op een stopcontact staat spanning...

Als je zo aan het hobbyen bent, moet je er misschien niet aankomen. Heb je geen vriend/familie die dit wel begrijpt?
Dit lijkt me inderdaad slim :)

Maar wat er denk ik mis gaat, is dat de bruine die uit het plafond richting dimmer gaat de echte spanningsdraad is. Als de lamp dan een Nuldraad (rechtstreeks) aangesloten heeft zal de lamp het prima doen. Als de andere bruine draad bedoeld was om door te lussen (normaal gesproken via het stopcontact) maar nu dus op een losse aansluiting van de dimmer zit, zullen de stopcontacten geen spanning krijgen en het ook niet doen .

Er zal dus eerst eens gemeten moeten worden op welke draad er spanning staat, daarna kijken welke draden er op de lamp zijn aangesloten en dan bedenken hoe alles doorgelust moet worden om het te laten werken.

Want even voor de duidelijkheid, er komen volgens het verhaal 5 draden uit het plafond (aarde, bruin1, blauw, bruin2 en zwart), deze zijn niet doorgelust in het stopcontact.

[Voor 8% gewijzigd door redwing op 14-02-2020 11:22]

[removed]

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12:53
Rogier Jansen schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:55:
Enig idee wat er mis zou kunnen zijn of wat ik zou moeten doen?
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:07:
Teken het voor jezelf eens uit met de draden naar de relevante plekken en check of deze er ook werkelijk zitten en/of aangesloten zitten.
Rogier Jansen schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:09:
Heb ik gedaan en daar zijn de draden gewoon aangesloten
Dus... waar is die tekening?

• Rogier Jansen
https://m.imgur.com/a/i14lTH3

Dit is de huidige situatie...

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 08:59
Bel alsjeblieft iemand die weet wat ie doet... van die foto gaan mn nekharen rechtovereind staan... en die van jouw ook als t misgaat

• Rogier Jansen
Hahaha nou dit is niet aangelegd door mij maar door een bedrijf bij de bouw van het huis...

• Malantur

Malantur

BBG'er
Ik zie maar 2 bruine draden op het stopcontact. Dit is dus niet afgetakt naar de dimmer, of niet afgetakt naar de 2 andere stopcontacten?

• Rogier Jansen
Eentje is afgetakt van het stopcontact naar de dimmer, de andere komt uit het plafond en gaat rechtsreeks naar de dimmer

[Voor 26% gewijzigd door Rogier Jansen op 14-02-2020 16:52]

• Rogier Jansen
En er loopt een bruine draad naar de andere stopcontacten vanaf het stopcontact

• Malantur

Malantur

BBG'er
Graag geen 2 posts plaatsen achter elkaar. Gebruik liever de edit-knop om iets toe te voegen of te verduidelijken.

Kan je nu ook een keer iets tekenen? Je verhaal is nogal cryptisch..
Mijn punt blijft:
De bruine in het stopcontact moeten met 3 zijn. (1 vanaf de zekering, 1 naar de andere stopcontacten en 1 naar de dimmer). Op de foto zie ik er maar 2.
Dus ofwel zit er nog een lasklem in de aansluitdoos, ofwel zitten we op het verkeerde pad en moet je meer of vooral betere info geven...

• Ivow85
Die twee bruine draden op deze manier in de dimmer klopt ook niet helemaal. Ze zitten nu namelijk op twee verschillende wissel contacten. Als het een dimmer in een wisselschakeling zou zijn, dan zou de dimmer gevoed worden vanuit twee zwarte draden, vanaf een (wand)schakelaar.

Is het de bedoeling dat de contacten op de dimmer als doorlus voor voeding van het stopcontact gebruikt worden, dan zouden ze beide aan dezelfde kant ingestoken moeten zijn.

• redwing
  • Nu online
Ivow85 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:26:
....
Is het de bedoeling dat de contacten op de dimmer als doorlus voor voeding van het stopcontact gebruikt worden, dan zouden ze beide aan dezelfde kant ingestoken moeten zijn.
En ik schat dat het daar fout gaat. 1 van die 2 is de bruine vanaf de meterkast. daardoor kun je de lamp aansturen via de zwarte draad (en de lamp zal wel een blauwe hebben vanuit het plafond). De andere bruine krijgt echter geen spanning op deze manier en het stopcontact daarmee dus ook niet. Oftewel de lamp zal werken en de stopcontacten niet.

[removed]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:25
Sowieso qua verlies gunstiger om de dimmer aan het eind van de keten te hebben, uitzonderingen daargelaten. Dus de bruine met voeding in de wcd, dan doorlussen naar de dimmer.

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09-04 12:02
overbodig, excuus

[Voor 96% gewijzigd door akatar op 15-02-2020 13:27]

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Nu online
Als je de lamp aandoet, werkt het stopcontact dan wel? (dan is inderdaad de volgorde niet juist)

• Ivow85
jichem schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:17:
Als je de lamp aandoet, werkt het stopcontact dan wel? (dan is inderdaad de volgorde niet juist)
Als de doorlus van dimmer naar stopcontact niet op hetzelfde wisselcontact zit als de voeding naar de dimmer toe, dan heeft aan/uit zetten van de dimmer geen invloed op de werking van het stopcontact.

Maar: Meten is weten. Waar is er 230V tussen Fase en Nul, waar is er 230V tussen Fase en Aarde en waar is er helemaal geen 230V.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True