Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• theclan
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-03 12:58
Hallo allemaal,

ik heb bij mijn werkgever een leaseauto. Nu zijn de voorwaarden hiervoor dat ik €150,- maandelijks en 7 werkdagen per jaar inlever. De € 150,- zie ik op mijn loonstrook terug als bijdrage privé gebruik auto alsmede de fiscale bijtelling hiervoor. De 7 dagen worden echter nooit vermeld alleen van mijn vakantiedagen afgetrokken bij de eerste loonstrook van het jaar (ik krijg er minder bij). Nu vraag ik mij of of dit niet ook als eigen bijdrage geldt? Is dit voordeliger voor mij? En dient dit niet ergens terug komen op mijn loonstroken en mag/hoort dit zomaar?

Bedankt alvast!

Alle reacties

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Afkopen vakantiedagen

Iedere werknemer moet de wettelijke vakantiedagen op kunnen nemen. De wettelijke vakantiedagen mogen daarom (in principe) niet afgekocht worden tijdens het dienstverband. Dit mag alleen bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Bovenwettelijke dagen mogen wel afgekocht worden (bijvoorbeeld als ze niet opgenomen kunnen worden of als ruilbron om vakantiedagen te ruilen tegen bijvoorbeeld een auto van de zaak).
https://www.salaris-infor...vakantiedagen-vrije-dagen

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 29-03 15:22
Volgens mij moet je uitrekenen hoeveel je per uur verdient * 7*248+150. Dat is hoeveel je betaald voor je lease auto. Lijkt mij een beetje veel als je al uitgaat van een uurloon vanaf laten we eens zeggen €2800

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 16:07
Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Rare regeling en voor jou ook nadeliger omdat de bijdrage niet van je bruto bijtelling wordt afgetrokken.

Ik zou vragen of de waarde van de dagen op dezelfde wijze als de 150 euro wordt ingehouden. En je de dagen gewoon houdt.

Dus het gaat om dagen boven de 20 wettelijke dagen?

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hebben jullie zoveel extra vakantie dagen dan? Je mag namelijk niet onder het wettelijke minimum komen, deze dagen mogen bijvoorbeeld ook niet uitbetaald worden, tenzij er een dienstverband wordt beeindigd en de dagen niet opgenomen kunnen worden. Overigens vreemde regeling om het op die manier te doen, zegt iemand die al 20 jaar gewent is lease auto's te rijden.

[Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 13-02-2020 20:35]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:34

vso

raap voor zijn recht

wat is de catalogus waarde v.d auto vul je salaris strook eens hier in .. redelijk accuraat .http://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen

Hoeveel vakantie dagen heb je ? 18 is wettelijk minimum daar mag je dus niet onder vallen ..dus ook niet met aftrek van.

Mag je er prive mee rijden ? (zonder extra kosten per km)
kost je eigen bijdrage bv 200 euro en hierdoor maar 150, tja .. 50,- x 12maanden = 600,- dat delen door 7
en dat weer gedeeld door 8 uur zou een uurloon (netto of brutto) van iets minder dan 11 euro zijn .. denk dat jij wellicht iets meer verdient per uur ?

Afgezien of het "mag" .. netjes vind ik het niet
ik zou als de werkgever mij vraagt "extra taken te doen waarbij de lease auto inbegrepen is" zoals extra ver rijden, taxi spelen voor collega of dingen vervoeren ook weigeren .. immers je betaalt voor het gebruik vakantie dagen ..

dit soort praktijken ga ik een andere werkgever zoeken (maar ja ik heb niet het hele verhaal mee)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• theclan
sham27 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:33:
Dus het gaat om dagen boven de 20 wettelijke dagen?
Gaat inderdaad om de bovenwettelijke dagen. Zie inderdaad dat ze dat dan mogen inhouden. Maar dient dat dan niet onderdeel te zijn van de € 150,- en kan ik hier dan geen belasting op terugvragen (of is dit broekzak/vestzak verhaal)?

betreft hoeveelheid is het inderdaad best veel. Ik verdien zeker meer dan €2800,- dus niet helemaal geweldig. Ik kan het redelijk verklaren met de 120 km per dag aan woon-werk verkeer waarvan zonder lease maar 60 km van worden vergoed in km-vergoeding.

• theclan
_Dune_ schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:34:
Hebben jullie zoveel extra vakantie dagen dan? Je mag namelijk niet onder het wettelijke minimum komen, deze dagen mogen bijvoorbeeld ook niet uitbetaald worden, tenzij er een dienstverband wordt beeindigd en de dagen niet opgenomen kunnen worden. Overigens vreemde regeling om het op die manier te doen, zegt iemand die al 20 jaar gewent is lease auto's te rijden.
ik zit op 34 dagen aan vrije dagen all-inclusive dus ik heb nog wel iets speling met het wettelijke minimum.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
CuBras schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:31:
Volgens mij moet je uitrekenen hoeveel je per uur verdient * 7*24+150. Dat is hoeveel je betaald voor je lease auto. Lijkt mij een beetje veel als je al uitgaat van een uurloon vanaf laten we eens zeggen €2800
Bedoel je met die 24 het aantal werkuren per dag?

Haal je verder niet maand en jaar door mekaar? Die 150 euro is per maand. En die 7 dagen zijn per jaar. Dus ca. 0,6 dag per maand.

Voorbeeldje:
20euro/u * 8u/dag * 0,6dag + 150 = 246 euro per maand.

[Voor 21% gewijzigd door Kees_B op 13-02-2020 20:46]

PV Output

• vso

vso

raap voor zijn recht

theclan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:37:
Gaat inderdaad om de bovenwettelijke dagen. Zie inderdaad dat ze dat dan mogen inhouden. Maar dient dat dan niet onderdeel te zijn van de € 150,- en kan ik hier dan geen belasting op terugvragen (of is dit broekzak/vestzak verhaal)?
moet je anders bij salaris administratie navragen .. ? en een belasting adviseur ?
betreft hoeveelheid is het inderdaad best veel. Ik verdien zeker meer dan €2800,- dus niet helemaal geweldig. Ik kan het redelijk verklaren met de 120 km per dag aan woon-werk verkeer waarvan zonder lease maar 60 km van worden vergoed in km-vergoeding.
https://www.belastingdien...n_reiskosten.html#HL-21.1 ik zie geen limiet van 60km .. zal wel de werkgever zijn ..

Sommige collega's rijden met prive auto naar de zaak om vandaar "zakelijk" werk --> werk verkeer te boeken .. die zijn iets creatiever .. en daardoor omzeil je ook de in jou geval 60km limiet. sommige zijn zelfs zover gegaan door een gps logboek erbij te houden ..

je moet wel wat meer uitleggen over de gehele leasregeling die relevant is zet het tussen "member only" tags

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 29-03 15:22
Kees_B schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:41:
[...]

Bedoel je met die 24 het aantal werkuren per dag?
Oeps .. Dat moest natuurlijk 8 zijn. :')

• theclan
vso schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:45:
[...]

moet je anders bij salaris administratie navragen .. ? en een belasting adviseur ?

[...]

https://www.belastingdien...n_reiskosten.html#HL-21.1 ik zie geen limiet van 60km .. zal wel de werkgever zijn ..

Sommige collega's rijden met prive auto naar de zaak om vandaar "zakelijk" werk --> werk verkeer te boeken .. die zijn iets creatiever .. en daardoor omzeil je ook de in jou geval 60km limiet. sommige zijn zelfs zover gegaan door een gps logboek erbij te houden ..

je moet wel wat meer uitleggen over de gehele leasregeling die relevant is zet het tussen "member only" tags
De regeling is niet zo erg spannend. indien je je eigen auto gebruikt dan krijg je per dag 60 km vergoed voor woon-werk verkeer. daarboven is het eigen kosten. werk-werk wordt uiteraard wel altijd volledig vergoed.

ik heb echter een lease auto met prive bijtelling waardoor deze regeling niet op mij van toepassing is. ik betaal daar tegen in dus maandelijks 150 euro aan eigen bijdrage en ben elk jaar 7 dagen aan vakantiedagen kwijt (7 * 8 = 56 uur). die 150 euro zie ik op mijn loonstrook. mijn auto heeft een fiscale bijtelling van 238 euro. dit zie ik ook netjes op de loonstrook. ik vraag me echter af of de werkgever deze 7 dagen (in euro's) mee zou moeten tellen als eigen bijdrage. als ik dit even in hierboven aangegeven rekenhulp (dank daarvoor) dan gaan mijn netto kosten voor privé gebruik omhoog... :?

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 14:15
vso schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:36:
Hoeveel vakantie dagen heb je ? 18 is wettelijk minimum daar mag je dus niet onder vallen ..dus ook niet met aftrek van.
In Nederland 4 werkweken. Werk je 5 dagen per week, dan kom je op 20 dagen. 18 kan, maar dan werk je 4.5 dag per week. :)

• vso

vso

raap voor zijn recht

theclan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:57:
[...]

De regeling is niet zo erg spannend. indien je je eigen auto gebruikt dan krijg je per dag 60 km vergoed voor woon-werk verkeer. daarboven is het eigen kosten. werk-werk wordt uiteraard wel altijd volledig vergoed.

ik heb echter een lease auto met prive bijtelling waardoor deze regeling niet op mij van toepassing is. ik betaal daar tegen in dus maandelijks 150 euro aan eigen bijdrage en ben elk jaar 7 dagen aan vakantiedagen kwijt (7 * 8 = 56 uur). die 150 euro zie ik op mijn loonstrook. mijn auto heeft een fiscale bijtelling van 238 euro. dit zie ik ook netjes op de loonstrook. ik vraag me echter af of de werkgever deze 7 dagen (in euro's) mee zou moeten tellen als eigen bijdrage. als ik dit even in hierboven aangegeven rekenhulp (dank daarvoor) dan gaan mijn netto kosten voor privé gebruik omhoog... :?
graag gedaan +1 is voldoende ;)

tja begin eens met de catalogus waarde v.d auto
- mag je prive rijden (ja dus)
zou je dit niet doen betaal je geen eigen bijdrage / bijtelling maar mag je max 500km rijden en dat is 4x naar de winkel om de hoek en 2x tandarts (niet omrijden) en je bent er al bijna aan .. dus daarom kiest men er niet voor..

Ik heb bv 26 a 27k auto met 22% iets van 429 brutto a 200,- netto ofzo .. maar ik hoef niks inteleveren aan dagen of bijtelling .. deze werkgever is zeer royaal ..
volgens mij kost de auto per maand de werkgever 5 a 600 euro in/exclusief tankpas . aan de lease maatschappij (3 jaar a 35k aan km p/j)

Het is niet vreemd dat je "bijtelling" betaald maar dat ligt vaak aan de gekozen auto/opties .. dus als jij een goedkopere auto rijd kan je eigen bijdrage vervallen .. (geld vaak ook voor auto's van ex-collega's) ik kies er vaak voor dat ik max paar euro kwijt ben want dat moet je in 1x ophoesten als je opzout naar een andere werkgever .. 150,- x 36 maanden .. of auto naar volgende werkgever meenemen bla bla ..

ik heb ook werkgevers gezien die boven 10k prive ook nog per km paar cent rekenen (loopt snel op)
of andere "grappen" ...

leaseauto is risico v.d werkgever alleen die bijtelling tja dat is jou "afkoopsom" .. die moet je zeker niet vergeten.(1x een collega gehad (centric) die ff 46 maanden op moest hoesten .. omdat hij een andere job had gevonden .. en dit is na 18 jaar nog steeds vallide "binding": voor veel mensen met leasebak ..

[Voor 12% gewijzigd door vso op 13-02-2020 21:13]

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:10
Die 150 eigen bijdrage mag jij weer aftrekken van IB.

• kezzza
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
vso schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:09:
[...]

graag gedaan +1 is voldoende ;)

tja begin eens met de catalogus waarde v.d auto
- mag je prive rijden (ja dus)
zou je dit niet doen betaal je geen eigen bijdrage / bijtelling maar mag je max 500km rijden en dat is 4x naar de winkel om de hoek en 2x tandarts (niet omrijden) en je bent er al bijna aan .. dus daarom kiest men er niet voor..

Ik heb bv 26 a 27k auto met 22% iets van 429 brutto a 200,- netto ofzo .. maar ik hoef niks inteleveren aan dagen of bijtelling .. deze werkgever is zeer royaal ..
volgens mij kost de auto per maand de werkgever 5 a 600 euro in/exclusief tankpas . aan de lease maatschappij (3 jaar a 35k aan km p/j)

Het is niet vreemd dat je "bijtelling" betaald maar dat ligt vaak aan de gekozen auto/opties .. dus als jij een goedkopere auto rijd kan je eigen bijdrage vervallen .. (geld vaak ook voor auto's van ex-collega's) ik kies er vaak voor dat ik max paar euro kwijt ben want dat moet je in 1x ophoesten als je opzout naar een andere werkgever .. 150,- x 36 maanden .. of auto naar volgende werkgever meenemen bla bla ..

ik heb ook werkgevers gezien die boven 10k prive ook nog per km paar cent rekenen (loopt snel op)
of andere "grappen" ...

leaseauto is risico v.d werkgever alleen die bijtelling tja dat is jou "afkoopsom" .. die moet je zeker niet vergeten.(1x een collega gehad (centric) die ff 46 maanden op moest hoesten .. omdat hij een andere job had gevonden .. en dit is na 18 jaar nog steeds vallide "binding": voor veel mensen met leasebak ..
Wat een verwarrend stuk met bijtelling en eigen bijdrage door elkaar gebruiken... bijtelling is wat je moet bijtelling op je inkomen als je privé tijd, dit moet van de belastingdienst en over die bijtelling betaal je belasting. De bijtelling is dus ook geen afkoopsom zoals jij het noemt.

En of je een afkoopboete krijgt bij verlaten bedrijf heeft niets met eigen bijdrage te maken, dit ligt compleet aan het type berijdersovereenkomst wat je tekent en wat er in de arbeidsovereenkomst staat.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 16:07
Vinzz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:11:
Die 150 eigen bijdrage mag jij weer aftrekken van IB.
Dit moet de WG doen via je salarisstrook. Er valt zelf niks af te trekken.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

Did you mean: dataquest

Ik vind het best een rare en karige constructie eigenlijk. Kun je die 7 dagen niet weg onderhandelen? In hoeverre is een lease auto nu nog aantrekkelijk voor je?

[Voor 23% gewijzigd door kamerplant op 13-02-2020 22:45]

• HeldereM
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:00
Volgens mij maakt het niet uit, stel je zou die 7 dagen werken en uit laten betalen dan betaal je er loonbelasting over. Nu streep je het tegen elkaar weg zonder dat het op de loonstrook staat.

Anders gezegt, je werkt dus "gratis", krijgt betaald in natura. Daar betaal je dus al geen loonbelasting over dus kun je ook niet verrekenen met de bijtelling.

Bij ons gaat ook alle lease eigen bijdrage aan de bruto kant, ik zie dat nooit terug op m'n loonstrook. Heb het wel eens uitgerekend maar het maakt niets uit zover ik kon rekenen.

Correct me if I'm wrong 😊

[Voor 18% gewijzigd door HeldereM op 13-02-2020 22:58]

• vso

vso

raap voor zijn recht

kezzza schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:38:
[...]

Wat een verwarrend stuk met bijtelling en eigen bijdrage door elkaar gebruiken... bijtelling is wat je moet bijtelling op je inkomen als je privé tijd, dit moet van de belastingdienst en over die bijtelling betaal je belasting. De bijtelling is dus ook geen afkoopsom zoals jij het noemt.

En of je een afkoopboete krijgt bij verlaten bedrijf heeft niets met eigen bijdrage te maken, dit ligt compleet aan het type berijdersovereenkomst wat je tekent en wat er in de arbeidsovereenkomst staat.
je haalt ook wat dingen door de war maar goed, het is ook allemaal niet makkelijk zeker omdat alles per jaar wijzigt en per werkgever ook nog eens.

De 22%,14% of 4% is belasting verhaal daar doe je 0,0 inderdaad aan ..

Wat ik bedoel is dat veel werkgevers vaak een bedrag x hebben zeg 20k (catalogus waarde) tot dat bedrag mag je "gratis" leasen .. dus geen bijtelling.. maar je max is bv 30k of 150 euro bijdrage/bijtelling.
Dit is vaak inclusief opties zoals trekhaak, lak keuze, velgen en ander meuk,
Dit extra bedrag word berekend door de lease maatschappij op basis van 3,4,5 jaar contract of x aantal KM

De limiet is gesteld (wettelijk :?) omdat via de rechter als dit voorkwam dat mensen met extreem hoge schuld hebben bij "vrijwillig vertrek" naar een nieuwe werkgever. .. als voorbeeld heb jij een 25K kostende auto en je werkgever betaald 20K moet jij zeg 75 euro eigen bijdrage betalen.. ga jij na 3 maanden na "ontvangst" v.d auto weg en de looptijd is 4 jaar (48 mnd) moet jij 45 x 75,- "betalen" omdat de werkgever de optie geeft om "gratis" te rijden .. de rest is eigen keuze.. (ik noem dit contract binding)

ik heb wel eens een contract gehad dat een auto "mee moest nemen" naar de volgende werkgever en/of de resterende looptijd afkopen .. nu had ik 10,- pm (trekhaak) was net op vakantie geweest met caravan :) dus 450 euro tja ach "jammer" next job .. maar de werkgever na wat jurdisch gezever kon mij niet verplichten de auto door mijn volgende werkgever (die er niks van mee heeft gekregen) over te laten nemen.
Dit was een werkgevers (zakelijk) risico

Andere werkgever tja rekende bedrag x per km en boven 5k prive KM (had er 15k mee gereden) koste mij langverhaal kort 1.000 euro .. daar kwam ik niet onderuit .. mijn les was .. lees zeer goed je contract en doe je huiswerk !

ps .. wat veel mensen niet weten is dat woon-werk verkeer met prive vervoer door de werkgever betaald MOET worden (als je reiskosten vergoed wilt hebben a 19cent de km .. je kan dit in tegenstelling tot OV niet terug vorderen via de belasting .. dus werkgevers met KM limitaties die nadelig zijn zoals TS met 60KM max .. ;w en dan rij ik liever nog woon-werk en indien nodig pak ik de prive auto als ik "om moet rijden" ..

Maar eigenlijk wil je geen gezever met vervoer .. file genoeg en ik ben zo blij dat mijn huidige werkgver zelfs file vergoed .. ik ben 9,5 uur van huis en 1,5 uur is "vrije tijd" .. die ik inlever .. de rest is altijd betaald of ik nu naar parijs moet of .. om de hoek .. _/-\o_

• kezzza
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
vso schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:49:
[...]

je haalt ook wat dingen door de war maar goed, het is ook allemaal niet makkelijk zeker omdat alles per jaar wijzigt en per werkgever ook nog eens.

De 22%,14% of 4% is belasting verhaal daar doe je 0,0 inderdaad aan ..

Wat ik bedoel is dat veel werkgevers vaak een bedrag x hebben zeg 20k (catalogus waarde) tot dat bedrag mag je "gratis" leasen .. dus geen bijtelling.. maar je max is bv 30k of 150 euro bijdrage/bijtelling.
Dit extra bedrag word berekend door de lease maatschappij op basis van 3,4,5 jaar contract of x aantal KM

De limiet is gesteld (wettelijk :?) omdat via de rechter als dit voorkwam dat mensen met extreem hoge schuld hebben bij "vrijwillig vertrek" naar een nieuwe werkgever. .. als voorbeeld heb jij een 25K kostende auto en je werkgever betaald 20K moet jij zeg 75 euro eigen bijdrage betalen.. ga jij na 3 maanden na "ontvangst" v.d auto weg en de looptijd is 4 jaar (48 mnd) moet jij 45 x 75,- "betalen" omdat de werkgever de optie geeft om "gratis" te rijden .. de rest is eigen keuze.. (ik noem dit contract binding)

ik heb wel eens een contract gehad dat een auto "mee moest nemen" naar de volgende werkgever en/of de resterende looptijd afkopen .. nu had ik 10,- pm (trekhaak) was net op vakantie geweest met caravan :) dus 450 euro tja ach "jammer" next job .. maar de werkgever na wat jurdisch gezever kon mij niet verplichten de auto door mijn volgende werkgever (die er niks van mee heeft gekregen) over te laten nemen.
Dit was een werkgevers (zakelijk) risico

Andere werkgever tja rekende bedrag x per km en boven 5k prive KM (had er 15k mee gereden) koste mij langverhaal kort 1.000 euro .. daar kwam ik niet onderuit .. mijn les was .. lees zeer goed je contract en doe je huiswerk !

ps .. wat veel mensen niet weten is dat woon-werk verkeer met prive vervoer door de werkgever betaald MOET worden .. je kan dit in tegenstelling tot OV terug vorderen .. dus werkgevers met KM limitaties die nadelig zijn zoals TS met 60KM max .. ;w en dan rij ik liever nog woon-werk en indien nodig pak ik de prive auto als ik "om moet rijden" ..
Kun je dan ook benoemen wat ik precies door elkaar haal, ik leer graag bij en dat gaat niet met enkel zo'n loze opmerking.

De bijtelling is het bedrag wat bijgeteld wordt op je brutoloon ( percentage inderdaad afhankelijk van type auto en wanneer auto op kenteken is gezet) over dit bedrag betaal je loonbelasting wat dus resulteert in minder netto loon. Om andere zaken als bijtelling (al dan niet tussen "") aan te duiden maakt je post nodeloos complex en onduidelijk.

En niet elke werkgever heeft de regel dat eigen bijdrage moet worden betaald bij uit dienst treden, zoals ik al aangaf ligt dit aan het type overeenkomst en de afspraken in de arbeids overeenkomst. Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar je alle geleden schade diende te vergoeden, en ik heb contracten gehad waar helemaal niks betaald hoefde te worden bij vervroegd inleveren ook al was er sprake van een eigen bijdrage per maand.

En voor zover ik weet is de eigen bijdrage niet gemaximaliseerd door de overheid , wel is het zo dat de eigen bijdrage maximaal kan leiden tot geen bijtellingskosten. Wel is het vaak zo dat een werkgever de maximale budget overschrijding opneemt, dit om te voorkomen dat ze met een incourante auto overblijven die door geen enkele andere collega betaald kan of wil worden.

• vso

vso

raap voor zijn recht

kezzza schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:08:
Kun je dan ook benoemen wat ik precies door elkaar haal, ik leer graag bij en dat gaat niet met enkel zo'n loze opmerking.
erhm dat doe ik met die post .. waarop je reageert maar het is niet alleen voor jou ook voor anderen.
De bijtelling is het bedrag wat bijgeteld wordt op je brutoloon ( percentage inderdaad afhankelijk van type auto en wanneer auto op kenteken is gezet) over dit bedrag betaal je loonbelasting wat dus resulteert in minder netto loon. Om andere zaken als bijtelling (al dan niet tussen "") aan te duiden maakt je post nodeloos complex en onduidelijk.

En niet elke werkgever heeft de regel dat eigen bijdrage moet worden betaald bij uit dienst treden, zoals ik al aangaf ligt dit aan het type overeenkomst en de afspraken in de arbeids overeenkomst. Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar je alle geleden schade diende te vergoeden, en ik heb contracten gehad waar helemaal niks betaald hoefde te worden bij vervroegd inleveren ook al was er sprake van een eigen bijdrage per maand.

En voor zover ik weet is de eigen bijdrage niet gemaximaliseerd door de overheid , wel is het zo dat de eigen bijdrage maximaal kan leiden tot geen bijtellingskosten. Wel is het vaak zo dat een werkgever de maximale budget overschrijding opneemt, dit om te voorkomen dat ze met een incourante auto overblijven die door geen enkele andere collega betaald kan of wil worden.
Waarom herhaal je hetzelfde ? of jou post is niet duidelijk of je begrijpt mijn post niet maar het heeft weinig nut exact het zelfde te herhalen ..

Afgezien dat ik letterlijk zeg "er zijn verschillen" waarvan jij er 1 of meerdere bijdraagt .. geef ik denk ik duidelijk aan dat de maximalisatie een gevolg is van ... waarbij ik de oorzaak omschrijf ..

Laten we nu net op een forum zitten waar je ervaring uit kan wisselen, zonder elkaar aan/af te vallen .. teminste dat is mijn insteek..

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
[...]
je haalt ook wat dingen door de war maar goed

[...]

ps .. wat veel mensen niet weten is dat woon-werk verkeer met prive vervoer door de werkgever betaald MOET worden .. je kan dit in tegenstelling tot OV terug vorderen ..
Ik denk dat je met ware woorden begint, maar als je bedoelt dat de werkgever te allen tijde verplicht is om woon-werkverkeer te vergoeden als je met privé-vervoer komt, dan zegt de FNV er dit over:
In de wet staat nergens dat je als werknemer recht hebt op reiskostenvergoeding. Je hebt daar alleen recht op als hierover afspraken in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsregeling staan.
Omdat één bron géén bron is heb ik nog even verder gezocht en vond dit bij het Juridisch Loket:
In de wet staat niets over het recht op een reiskostenvergoeding. In uw arbeidscontract, cao of bedrijfsregeling kan staan dat u een reiskostenvergoeding krijgt. Is hierin niets geregeld? Dan is uw werkgever niet verplicht om uw reiskosten te vergoeden.
Misschien bedoel je het in een bepaalde context, maar de algemene regel lijkt toch echt anders.

Over de originele vraag: zonder de CAO te kennen (met 34 vrije dagen is die denk ik van toepassing) lijkt me hier sprake van uitruil onder een soort cafetaria-model. Dat is voor de werkgever nog wel eens aantrekkelijk omdat deze dan minder werkgeverspremie hoeft af te dragen.

Hoeveel zakelijke ritten doe je naast die 2x 60 km woon-werk @theclan?

• vso

vso

raap voor zijn recht

Siask schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat je met ware woorden begint, maar als je bedoelt dat de werkgever te allen tijde verplicht is om woon-werkverkeer te vergoeden als je met privé-vervoer komt, dan zegt de FNV er dit over:
ik heb de tekst iets aangepast (hieronder het aangepaste deel)

ps .. wat veel mensen niet weten is dat woon-werk verkeer met prive vervoer door de werkgever betaald MOET worden (als je reiskosten vergoed wilt hebben a 19cent de km .. je kan dit in tegenstelling tot OV niet terug vorderen via de belasting ..

En nee het is inderdaad geen recht, maar als een werkgever het niet "vergoed" dan kan je het ook niet terug vorderen via belasting oid (wat sommige dan wel beweren) .. kortom je betaalt je reiskosten dan 100% van je eigen loon.. hierom zeg ik je "MOET" het krijgen van je werkgever.. (lees als het niet in je conctract staat .. weglopen..)

Teminste ik lever niet graag uurloon in om van huis naar werk te rijden.. ik moet ook mondjes thuis voeden.
en betreft On-Topic. dat de TS linksom/rechtsom geld inlevert om te "mogen" werken ongeacht salaris vind ik dus ook niet redelijk. heel strikt gezien vind in dat woon-werk verkeer "afgedekt" moet zijn in alle redelijkheid .. meer luxe tja dat is eigen keuze

[Voor 11% gewijzigd door vso op 14-02-2020 12:31]

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:31:
[...]
ik heb de tekst iets aangepast (hieronder het aangepaste deel)
Ik begrijp nu dat je zeggen wilt dat vergoeding door de werkgever de enige mogelijkheid is om woon-werkverkeer vergoed te krijgen als je met eigen vervoer reist. Bovendien stel je dat het geen aftrekbare kosten zijn, dit in tegenstelling tot openbaar vervoer.

Deze mening deel ik met jou.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@VSO Is bij jullie de Vrijmibo al begonnen?

• Jos19031952
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 30-03 14:37
Voorstel:
Verkoop jouw vakantiedagen aan de werkgever
Vervolgens houdt de werkgever het netto bedrag in als bijdrage voor de lease auto
Dat kun je dan gebruiken in jouw ib aangifte
Maar het is broekzak-vestzak omdat de verkoop van de dagen als loon wordt gezien
Alleen wordt dan duidelijk wat er gebeurd

• HeldereM
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:00
Jos19031952 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:51:
Maar het is broekzak-vestzak omdat de verkoop van de dagen als loon wordt gezien
Ja, dat is wat ik ook al ongeveer schreef.

De rest is allemaal non-discussie. Als je vindt dat je te weinig betaald krijg of je leasevergoeding niet royaal genoeg is moet je daar over onderhandelen met je (toekomstige) werkgever.

• LcsRaw
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20-03 10:17
[...]

Volgens mij haal je hier bijtelling en eigen bijdrage door elkaar? Het zijn twee aparte termen en je punt wordt erg onduidelijk als je de termen door elkaar gebruikt :?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True