kezzza schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:38:
[...]
Wat een verwarrend stuk met bijtelling en eigen bijdrage door elkaar gebruiken... bijtelling is wat je moet bijtelling op je inkomen als je privé tijd, dit moet van de belastingdienst en over die bijtelling betaal je belasting. De bijtelling is dus ook geen afkoopsom zoals jij het noemt.
En of je een afkoopboete krijgt bij verlaten bedrijf heeft niets met eigen bijdrage te maken, dit ligt compleet aan het type berijdersovereenkomst wat je tekent en wat er in de arbeidsovereenkomst staat.
je haalt ook wat dingen door de war maar goed, het is ook allemaal niet makkelijk zeker omdat alles per jaar wijzigt en per werkgever ook nog eens.
De 22%,14% of 4% is belasting verhaal daar doe je 0,0 inderdaad aan ..
Wat ik bedoel is dat veel werkgevers vaak een bedrag x hebben zeg 20k (catalogus waarde) tot dat bedrag mag je "gratis" leasen .. dus geen bijtelling.. maar je max is bv 30k of 150 euro bijdrage/bijtelling.
Dit is vaak inclusief opties zoals trekhaak, lak keuze, velgen en ander meuk,
Dit extra bedrag word berekend door de lease maatschappij op basis van 3,4,5 jaar contract of x aantal KM
De limiet is gesteld (wettelijk

) omdat via de rechter als dit voorkwam dat mensen met extreem hoge schuld hebben bij "vrijwillig vertrek" naar een nieuwe werkgever. .. als voorbeeld heb jij een 25K kostende auto en je werkgever betaald 20K moet jij zeg 75 euro eigen bijdrage betalen.. ga jij na 3 maanden na "ontvangst" v.d auto weg en de looptijd is 4 jaar (48 mnd) moet jij 45 x 75,- "betalen" omdat de werkgever de optie geeft om "gratis" te rijden .. de rest is eigen keuze.. (ik noem dit contract binding)
ik heb wel eens een contract gehad dat een auto "mee moest nemen" naar de volgende werkgever en/of de resterende looptijd afkopen .. nu had ik 10,- pm (trekhaak) was net op vakantie geweest met caravan

dus 450 euro tja ach "jammer" next job .. maar de werkgever na wat jurdisch gezever kon mij niet verplichten de auto door mijn volgende werkgever (die er niks van mee heeft gekregen) over te laten nemen.
Dit was een werkgevers (zakelijk) risico
Andere werkgever tja rekende bedrag x per km en boven 5k prive KM (had er 15k mee gereden) koste mij langverhaal kort 1.000 euro .. daar kwam ik niet onderuit .. mijn les was .. lees zeer goed je contract en doe je huiswerk !
ps .. wat veel mensen niet weten is dat woon-werk verkeer met prive vervoer door de werkgever betaald MOET worden (als je reiskosten vergoed wilt hebben a 19cent de km .. je kan dit in tegenstelling tot OV niet terug vorderen via de belasting .. dus werkgevers met KM limitaties die nadelig zijn zoals TS met 60KM max ..

en dan rij ik liever nog woon-werk en indien nodig pak ik de prive auto als ik "om moet rijden" ..
Maar eigenlijk wil je geen gezever met vervoer .. file genoeg en ik ben zo blij dat mijn huidige werkgver zelfs file vergoed .. ik ben 9,5 uur van huis en 1,5 uur is "vrije tijd" .. die ik inlever .. de rest is altijd betaald of ik nu naar parijs moet of .. om de hoek ..