Accu vraag - Urban Arrow bakfiets (oud model)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 15:43
Onze elektrische bakfiets - Urban Arrow (model 2012 / 2013) is erg toe aan een nieuwe accu. In de zoektocht naar een nieuwe accu ben ik contact met gm-accu.nl op dit vervangende model uitgekomen
https://gm-accu.nl/fietsaccu-voor-aldi-city-star-36-volt-11-ah-samsung-cellen

Het gaat hier om een Li-ion accu. Terwijl de huidige versleten accu een Lithium Polymer accu is. Zie onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IgFFUq7tbVwAkVjZhL4Eg3U9/full.jpg

Volgens de verkoper maakt dat niet uit.

Echter, de nieuwe accu heeft echter maar 2 actieve contactpunten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fa2OH9ihk4e9ziA03sb5zWlj/full.jpg

Mijn oude accu heeft 4 actieve contactpunten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jrEAOfwgCjfqiuQgVVDB4rcS/full.jpg

Mijn vraag: waar zijn die 2 extra contactpunten voor die wél op mijn oude accu (en fiets) zitten, maar niet op de nieuwe die mij aangeraden wordt? En, zou dit uitmaken? Als de fiets gewoon functioneert maakt mij het verder niet uit :) . De verkoper kan het mij niet vertellen. En voordat ik veel geld uitgeef aan een nieuwe accu, is het wel fijn om vrij zeker te weten dat het gaat werken. :P

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 23:03
Oplader

Meet eens voltage als dat hetzelfde is als zwart en rood is het zeker.

[ Voor 84% gewijzigd door Torac op 13-02-2020 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen antwoord op je vraag, maar.. Nu je toch de hele accupack al uit elkaar hebt kun je goed zien welke cellen er gebruikt worden. Bestel 10 van die cellen en monteer ze op dezelfde wijze als in de originele accu en je bent zeer waarschijnlijk flink goedkoper uit dan die €249.

Voor €57 heb je 10 van deze cellen in huis. Is maar een voorbeeldje en ik heb alleen gekeken naar een cel die ongeveer dezelfde afmetingen leek te hebben :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bal255
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:41
De extra contactpunten worden vaak gebruikt om de temperatuur van de cellen te meten. Als deze te warm worden moet het laden stoppen. Anders zouden ze in brand kunnen vliegen. Ik denk dat dat hier ook het geval zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 23:03
bal255 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:16:
De extra contactpunten worden vaak gebruikt om de temperatuur van de cellen te meten. Als deze te warm worden moet het laden stoppen. Anders zouden ze in brand kunnen vliegen. Ik denk dat dat hier ook het geval zal zijn.
Vraag ik me af. Er zit vaak een BMS met meerdere snoeren naar de cellen met temperatuur sensoren eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gizz schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:14:
Geen antwoord op je vraag, maar.. Nu je toch de hele accupack al uit elkaar hebt kun je goed zien welke cellen er gebruikt worden. Bestel 10 van die cellen en monteer ze op dezelfde wijze als in de originele accu en je bent zeer waarschijnlijk flink goedkoper uit dan die €249.

Voor €57 heb je 10 van deze cellen in huis. Is maar een voorbeeldje en ik heb alleen gekeken naar een cel die ongeveer dezelfde afmetingen leek te hebben :)
Dat, of een leuk pakketje van 18650 cellen, die moeten denk ik staand wel kunnen passen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!

De cellen zitten allemaal met één zijde 'direct' gesoldeerd op een printplaat. Het wordt heel ingewikkeld denk ik om dat met nieuwe cellen opnieuw te doen. Ik denk dat ik dat niet aandurf.
bal255 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:16:
Het laden gebeurt echter via een andere poort aan de bovenzijde van de accu.
De onderzijde - met de vier contactpunten, zoals op de foto - wordt alleen gebruikt voor het ontladen, dwz het voorzien van de fiets van stroom.
De laadconnector heeft overigens deze blauwe en witte draad overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:37
De vraag is eerder waar die twee kabels precies naar toe gaan, nu is het gokken...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb volgens mij nog zo'n gelijksoortige accu liggen. Ooit bewaard, onder het mom van "misschien nog eens handig". Wel al een paar jaar niet opgeladen, maar zal hem eens opzoeken. Doe er verder toch niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Lijkt me dat die 2 extra contactpunten voor de computer op het stuur zijn, om de actieradius/voltage te tonen. Daarom zijn ze ook dunner, er hoeft geen vermogen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke_Pietert
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-04 15:02
Je zou kunnen kijken welk voltage op deze draden staan. Als dit gelijk is aan het voltage over de andere 2 draden lijkt me frickY zijn conclusie wel logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Hield @flippy zich ook niet met dit soort dingen bezig? Misschien heeft hij nog tips.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ThinkPadd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:05:
Hield @flippy zich ook niet met dit soort dingen bezig? Misschien heeft hij nog tips.
ik heb wel tips hoor ;)
Ik ben het! schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:09:
Het gaat hier om een Li-ion accu. Terwijl de huidige versleten accu een Lithium Polymer accu is.
Volgens de verkoper maakt dat niet uit.

Mijn vraag: waar zijn die 2 extra contactpunten voor die wél op mijn oude accu (en fiets) zitten, maar niet op de nieuwe die mij aangeraden wordt? En, zou dit uitmaken? Als de fiets gewoon functioneert maakt mij het verder niet uit :) . De verkoper kan het mij niet vertellen. En voordat ik veel geld uitgeef aan een nieuwe accu, is het wel fijn om vrij zeker te weten dat het gaat werken. :P
iedereen gebruikt die termen door elkaar en vrijwel geen enkele fietsaccuboer kan je het verschil vertellen, het is het verschil tussen shell benzine en BP benzine. het is beide benzine voor de consument/motor.

de extra contactpunten doen vaak niks. of ze zijn voor het opladen via de fiets zelf maar meestal krijg je alleen een rotte) stekkeraansluiting op de accu zelf omdat het nu eenmaal goedkoper is.

geef dat advies svp niet meer. dit soort cellen zijn NIET geschikt voor dit soort toepassingen. hiermee geef je mogelijk het idee dat je gewoon een willekeurige cel kan pakken van een vage chinese verkoper. dat is letterlijk een hele goede manier om je huis af te laten fikken... :X

een accu is niet dit:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41skqXGd1GL._AC_.jpg
frickY schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:05:
Lijkt me dat die 2 extra contactpunten voor de computer op het stuur zijn, om de actieradius/voltage te tonen. Daarom zijn ze ook dunner, er hoeft geen vermogen door.
verkeerd gegokt ;)

dus ja, je kan door die verkoper een andere accu kopen. en de prijs is redelijk gezien de kunstmatig hoge prijzen in dit marktsegment.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-02-2020 06:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
Haa Flippy, bedankt voor de tips. Ik ga de accu bestellen! :)
Gekke_Pietert schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:02:
Je zou kunnen kijken welk voltage op deze draden staan. Als dit gelijk is aan het voltage over de andere 2 draden lijkt me frickY zijn conclusie wel logisch
Ik heb de multimeter er eens aan gehangen, maar op deze draden staat geen spanning.
_ferry_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:19:
Ik heb volgens mij nog zo'n gelijksoortige accu liggen. Ooit bewaard, onder het mom van "misschien nog eens handig". Wel al een paar jaar niet opgeladen, maar zal hem eens opzoeken. Doe er verder toch niets mee.
Dat is een zeer vriendelijk aanbod. Bedankt daarvoor. _/-\o_ Maar gezien het feit dat deze accu ook al een paar jaar ligt, is de kans groot dat deze diep ontladen is en niet goed bruikbaar meer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ik ben het!
Update! Accu besteld (Net iets ander model dan in de openingspost genoemd. Namelijk één met de nieuwste Panasonic cellen en iets meer capaciteit.) Werkt perfect! :*)

Alleen de resterende accucapaciteit wordt niet meer weergegeven op het stuur. Daar zullen de 2 onbekende draadjes dus voor geweest moeten zijn. Maakt mij verder niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mien85
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-05-2020
Hoi.

Wij hebben hetzelfde probleem. 🤭 Oude urban arrow, batterij op.

Kan jij toevallig de link doorgeven van de batterij die t bij jou uiteindelijk deed? 😊 Ik snak naar een fietstochtje met de kindjes in deze coronatijden.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
Mien85 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:54:
Hoi.

Wij hebben hetzelfde probleem. 🤭 Oude urban arrow, batterij op.

Kan jij toevallig de link doorgeven van de batterij die t bij jou uiteindelijk deed? 😊 Ik snak naar een fietstochtje met de kindjes in deze coronatijden.

Groetjes
Ik heb deze gekocht: https://www.fietsaccuwink...seel-type-36v-12ah-frame/
Maar let op! Deze past dus op de eerste generatie Urban Arrow, met Daum motor.

De accu is wel groter dan dan de oorspronkelijke. Het magneetje onder het bankje van de urban arrow (waar het bankje mee vastklikt) heb ik losgeschroefd/verwijderd. Anders past de accu niet.
Dat is verder geen probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mien85
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-05-2020
Merci voor je reactie! Wij hebben idd ook een oude urban arrow van 2012 met Daum motor.

Nog 1 vraagje misschien. Past jouw oude oplader op deze nieuwe batterij of heb je daar een nieuwe voor moeten aankopen?

Vriendelijke groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
Mien85 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:26:
Merci voor je reactie! Wij hebben idd ook een oude urban arrow van 2012 met Daum motor.

Nog 1 vraagje misschien. Past jouw oude oplader op deze nieuwe batterij of heb je daar een nieuwe voor moeten aankopen?

Vriendelijke groeten.
Ja, toevallig voldeed de oude oplader! Ik weet niet of dat de origineel geleverde oplader is, want we hebben de fiets 2de hands. Maar als dit er op staat moet het werken:

Lithium-ion Charger. Output 36VDC 4A
Pagina: 1