Vraag

• rondenbreems
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-06-2023
Mijn vraag
...
Uit een test blijkt dat mijn zelfgebouwde PC "traag" gehegen heeft:
Volgens het prgoramma Speccy zijn het twee modules van:
Type DDR3 - Size 4096 MBytes - Corsair - Max Bandwidth PC3-10700 (667 MHz)
Part Number CML8GX3M2A1600C9 - SPD Ext. XMP

Mijn moederbord is:
ASRock - 970 Extreme3 R2.0 (CPUSocket) - Chipset Vendor AMD - Chipset Model RD9x0
Chipset Revision 02 - Southbridge Vendor AMD - Southbridge Model SB910/950
Southbridge Revision 40

Ik kom er niet uit welk merk en type van liefst 2 x 8GB ik kan aanschaffen om de betsaande te vervangen.
Ik las dat een merk GSkill erg snel lijkt te zijn maar wat ik nu precies moet kopen weet ik niet.
Wie kan me raad geven?

Processor:AMD FX-8350

...

Alle reacties

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 13:13
Welke test heb je hiervoor gedraaid? En wanneer is je systeem traag? Post eens de rest van je systeem. Het zou maar beste kunnen dat een ander onderdeel de boel tegen houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Waar heb je momenteel last van ? Ik neem aan dat je de test gedraaid met een rede.
waardoor wordt het geheugen traag wordt genoemd? wat verwacht je dat er gebeurd met sneller geheugen.

De CPU stamt uit 2012 iets sneller geheugen(1600 vs 1866mhz) verricht geen wonderen.

edit:
er is ook nog wel sneller DDR3 geheugen het maakt alleen zo goed als geen verschil
https://www.tomshardware....overclocking,3209-13.html

[ Voor 23% gewijzigd door Tazzios op 13-02-2020 19:52 ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
Met deze pc zou ik zelf voor2e hands gaan.

Genoeg te vinden op vraag en aanbod
V&A aangeboden: Kingston 8GB DDR3 DIMM 1600

• rondenbreems
Ik heb de performance test van Passmark gedraaid. Deze geeft aan dat mijn geheugen traag is. De memory mark score is 1203, dat behoort volgens de test tot de onderste 31% van alle geheugensnelheden. Maar misschien is inderdaad mijn hele systeem te oud geworden. Ik merk het het meest met Excel: laden, opslaan duurt veel langer dan in het verleden. Ik dacht dat dat misschien ook kom liggen aan 'langzaam' geheugen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
rondenbreems schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:25:

Type DDR3 - Size 4096 MBytes - Corsair - Max Bandwidth PC3-10700 (667 MHz)
Part Number CML8GX3M2A1600C9 - SPD Ext. XMP
Tja, als je 1600 MT/s geheugen op 1333 laat draaien.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:57
rondenbreems schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:36:
Ik heb de performance test van Passmark gedraaid. Deze geeft aan dat mijn geheugen traag is. De memory mark score is 1203, dat behoort volgens de test tot de onderste 31% van alle geheugensnelheden. Maar misschien is inderdaad mijn hele systeem te oud geworden. Ik merk het het meest met Excel: laden, opslaan duurt veel langer dan in het verleden. Ik dacht dat dat misschien ook kom liggen aan 'langzaam' geheugen.
Passmark is onzin.

Zit er wel een SSD in je pc?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• rondenbreems
D-dark, dank voor de tip. Kan dat dan zomaar 1600 ipv 677 ?

• rondenbreems
Hoi Nat-Water, ja, ik heb een ssd.

• rondenbreems
Uszka, wat bedoel je met Tja, als je 1600 MT/s geheugen op 1333 laat draaien.?
De pc is destijds samengesteld door de pc-builder van Alternate dus ik neem aan dat het geheugen wel goed is maar misschien een te goedkope keus was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
@rondenbreems Wat @Uszka Bedoelt is dat DDR geheugen maal 2 moet. Ofwel, passmark geeft 667 Mhz aan x2 is 1333 Mhz. Ergens staat iets niet goed waardoor je 1600Mhz geheugen daar niet op uit komt.
Wellicht een instelling in je bios.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

rondenbreems schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:36:
Dat je score in de laagste 1/3e van alle scores valt is niet zo vreemd.
Met de loop van tijd worden RAM bankjes steeds sneller, ze gaan tegenwoordig tot 4666MHz ofzo, dus jouw 1333MHz geheugen zal uiteraard langzaam lijken als je het vergelijkt met alle moderne plankjes.

Passmark is daarnaast een benchmark tool die veel gebruikt wordt door enthousiastelingen, dus je moeder met haar chromebook of je oom met zijn Pentium II e-mail en surf-PC zal daar niet tussen zitten. Wat je overhoudt is een collectie gegevens van mensen die er serieus mee bezig zijn. Jouw sterk verouderde systeem zal in geen geval een hoge score halen vergeleken met een systeem wat vandaag de dag gebouwd is.

Vergelijk het met de Nürburgring: iedereen en zijn moeder kan er heen maar het zijn alleen de mensen die er van houden die het doen. Die hebben dan ook vaak een rappe wagen bij. Kom jij met je Peugeot 206 aanzetten en rij je een rondje, hoef je dus niet versteld te staan van het feit dat 60% van de mensen die dag (die in hun BMW M, aAMG of exoot rijden) sneller zijn en dat je een langzame auto hebt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• rondenbreems
Arunia en Wintervacht dank voor de heldere antwoorden. Ik ga de bios nog eens bekijken en overwegen maar eens te gaan sparen voor een nieuwe pc waarmee ik de Nürburgring op kan :-)
DANK! allen.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

rondenbreems schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:00:
Arunia en Wintervacht dank voor de heldere antwoorden. Ik ga de bios nog eens bekijken en overwegen maar eens te gaan sparen voor een nieuwe pc waarmee ik de Nürburgring op kan :-)
DANK! allen.
Dat klinkt als een goed plan :p

Je geheugen zou op 1600MHz moeten draaien maar je PC zegt dat het op 1333MHz draait, dus er staat in de BIOS waarschijnlijk iets niet helemaal goed, tenzij je toevallig 2 verschillende ramlatjes hebt waarvan er 1 toch op 1333 draait, dan klokt de BIOS ze automatisch terug naar de laagste snelheid die ze beide ondersteunen.

Als dat niet het geval is kun je ze vast weer op 1600MHz krijgen, maar dat levert geen enorme snelheidswinst op ofzo, ik denk dat je er in de praktijk niets van merkt :9

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• rondenbreems
Ik ben eens gaan zoeken want ik heb nooit meer gedacht aan updates voor UEFI . En die blijkt er te zijn. Specifiek om DRAM prestatie te verbeteren. Ik ga eens kijken of dat verbetering biedt. Anders naar een nieuwe pc,

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
@Uszka scherp gezien. Aan het part nr te zien is het 1600 geheugen.
Zijn het identieke modules dan kan het al zo simpel zijn als het xmp profiel laden in de bios.

• rondenbreems
Dank allemaal.
Pagina: 1