Zoektocht naar een nieuwe TV (50-55") gestart en zoals iedereen begonnen met het lezen van reviews. Ik heb echter een aantal specifieke vragen waarop reviews niet meteen een antwoord bieden.
TV wordt uitsluitend gebruikt voor:
Heel vaak lees ik dat bvb QLED beduidend beter is voor verlichte kamers wanneer men gaat vergelijken met OLED,
De vragen op welke ik graag jullie mening had gevraagd:
TV wordt uitsluitend gebruikt voor:
- standaard HD beelden via Telenet - documentaires, films, series, dus geen HDR/4K of dergelijks , geen games
- staat opgesteld in de steeds verlichte (spots) woonkamer
- op een afstand van 1 meter staat haaks een schuifraam van 3,5 meter, schuifraam is noordelijk georiënteerd - laag invallende zon in de zomer en ik heb echt geen zin om de aanwezige zonnewering te gebruiken - niet praktisch en ik kijk gewoon ook graag naar buiten vermits ik uitkijk op heel veel groen
- typisch kijken drie personen naar de TV, twee zitten frontaal voor de TV en de derde kijkt onder hoek van 60°
Heel vaak lees ik dat bvb QLED beduidend beter is voor verlichte kamers wanneer men gaat vergelijken met OLED,
De vragen op welke ik graag jullie mening had gevraagd:
- Hoeveel nits hebben HD beelden nodig en zijn daar de verschillen tussen (Q)LED en OLED duidelijk zichtbaar voor de doorsnee gebruiker.
- Rekening houdend met het gebruik is een TV met goede upscaling belangrijk - tips welkom
- Een goede anti -reflectiecoating is een belangrijk punt, deze van Samsung Q80/90 is momenteel de beste op de markt, echter vind ik zeer weinig relevante vergelijkingen met Panasonic absolute black of Philips bvb