Afzuigkap op centrale ventilatiesysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-04 09:58
Ik zit in een pas gerenoveerd huurhuis met centraal luchtafvoersysteem. Ik wil een afzuigkap plaatsen maar bij de overweging zijn mij een aantal dingen onduidelijk.

Bij wat online zoeken blijkt dat motorloos en recirculatie allebei niet écht lekker werken. Het zij zo, dan kies ik wel voor motorloos. Een nieuwe afvoer naar buiten is geen optie. Maar als ik ga zoek naar low budget motorloze afzuigkappen (wandschouw model) valt het me altijd op dat deze nét iets duurder uitvallen dan de modellen mét motor. Een grote bouwmarkt verkoopt bijvoorbeeld het exact zelfde model van merk Etna met en zonder motor voor respectievelijk 125 en 200 euro. Ook is het aanbod motorloos behoorlijk klein terwijl ik toch best veel mensen ken die een centraal ventilatiesysteem in huis hebben. Is de prijs doorgaans hoger omdat het aanbod kleiner is? Of is er een technisch verschil?

Maargoed, ook een aansluitende praktische vraag; kun je dan een afzuigkap met motor aanschaffen en moet je dan de motor verwijderen of onklaar maken. Iemand daar ervaring mee? Er zijn wat topics in andere fora waar dat wordt bevestigd maar vaak zonder onderbouwing of uitleg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waarom is een afvoer naar buiten geen optie? Persoonlijk vind ik het "misbruiken" van het ventilatiesysteem geen optie. In onze huizen is het ook op die manier opgeleverd, maar letterlijk iedereen heeft een buisje naar de voorgevel aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:59
Je hebt ze ook voor minder.

https://www.afzuigkaponline.nl/motorloze-afzuigkappen.html

Kwestie van goed zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daverius
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:59:
Waarom is een afvoer naar buiten geen optie? Persoonlijk vind ik het "misbruiken" van het ventilatiesysteem geen optie.
Het is een huurwoning op drie hoog. Zelfs als er toestemming wordt verleend - die kans is nihiel - zijn de kosten voor installatie erg hoog. Misbruiken van ventilatiesysteem lijkt mij alleen het geval als ik een motor gebruik wat voor overdruk zorgt, maar dat was ik niet van plan, de f bedoelde je iets anders?
Heb ze gezien maar er zijn gemengde reacties op deze kennelijk in China geproduceerde supergoedkope afzuigkappen. Ik laat die optie dus even liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is er mis met recirculatie? Zelf hier een Siemens kookplaat met ingebouwde afzuiging op basis van recirculatie en dat werkt net zo goed als een afzuigkap met een buis naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Een motorloze afzuigkap doet niks behalve lucht verplaatsen wat door de centrale geregeld wordt.

Heeft dus bijna geen functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Elke afzuigkap kan je plaatsen, ook met motor. Dan de motor er uit halen, en kan je heb op de centrale afzuiging plaatsen.

Wil je toch een afzuigkap met motor, mag die niet op een centrale afzuiging, dan blaas je de zooi bij een ander naar binnen..

Wat je eigenlijk wil hebben is een recirculatieafzuigkap. Die filtert de lucht, en blaast de gefilterde lucht weer je huis in. Dat zorgt er voor dat je niet de hele dag in de kooklucht zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

pagani schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:25:
Wat is er mis met recirculatie? Zelf hier een Siemens kookplaat met ingebouwde afzuiging op basis van recirculatie en dat werkt net zo goed als een afzuigkap met een buis naar buiten.
Inderdaad.. Ken genoeg mensen met recirculatiekappen daar hoor ik ook geen klachten.

De mijne wordt over 2 weken geïnstalleerd. Je gooit een bak warmte naar buiten met een normale afzuigkap, zonde :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Daverius
pagani schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:25:
Na online wat lezen op forums kreeg ik de indruk dat recirculatie ook niet optimaal functioneert dus ik dacht, dan maar motorloos. Maar als er goede ervaringen zijn ga ik dat zeker overwegen. Wel een vraagje, hoe vaak moet j de koolstoffilters vervangen (ivm kosten)?

• Daverius
corporalnl schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:25:
Een motorloze afzuigkap doet niks behalve lucht verplaatsen wat door de centrale geregeld wordt.

Heeft dus bijna geen functie.
Mijn logica was dat het inderdaad maar marginaal verschil maakt, maar dat je door het verlagen van het afvoerpunt (van plafondventiel naar motorloze afzuigkap) toch wat meer directe afzuiging krijgt vlak boven de kookplaat. Maargoed, ik heb er geen ervaring mee en zie veel soortgelijke reacties dus neem het van je aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Daverius schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:38:
[...]

Mijn logica was dat het inderdaad maar marginaal verschil maakt, maar dat je door het verlagen van het afvoerpunt (van plafondventiel naar motorloze afzuigkap) toch wat meer directe afzuiging krijgt vlak boven de kookplaat. Maargoed, ik heb er geen ervaring mee en zie veel soortgelijke reacties dus neem het van je aan.
Het is inderdaad wat directer, maar vaak is het dan alsnog matig. dan werkt een recirculatie beter.
Zit je wel met een koolstoffilter die je moet vervangen. ( die vervang ik ongeveer per half jaar )

Koop wel een merkloze filter, die zijn goedkoper. ( komen van de zelfde fabrikant )

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 19:51
In die motorloze kappen zit soms wel een elektrische vlinderklep die het luchtkanaal dicht kan zetten. Als je deze aansluit op een afzuiging elders die blijft draaien terwijl de klep dicht staat, kan het gaan fluiten.

Ook heb je bij een motorloze kap ook vetfilters - dat scheelt vette aanslag op muren en plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Reden om het niet op je MV te doen. je gehele MV(buis + motor) word vuiler, gevolg meer vet/bacterien .. buis moet (vaker) schoongemaakt worden.
Daverius schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:32:
Wel een vraagje, hoe vaak moet j de koolstoffilters vervangen (ivm kosten)?
Je kan wel op je MV aansluiten, en het verdient zeker de aandacht/moeite om dit met regelmaat te doen, hoe vaak ligt echter aan je eigen gedrag (hoeveel vet/waterdamp je creert) en dat verschilt per huishouden enzo.
en na verloop van tijdworden ze gewoon slechter ..

Let er op dat er vaatwasbestendige "filters" zijn die je bv wekelijks/maandelijks na het eten de vaatwasser in kan mikken.
EN!! je kan "zelf knippen" filters kopen bij bouwmarkt/action/xenos oid .. die je er extra tussen kan plaatsen ..
Ik heb het in een huurflat gedaan, een motor variant met extra filters gewoon aangesloten .. het was wel effectiever dan geen afzuig kap .. / motor loos.

Betreft recirculatie/naar buiten .. ik heb een lucht filter gehad (hepa) het ding deed wat het moest doen, maar de zwarte plek rond het uitblaas ventiel .. pfff

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

Turismo

Clobberin' time!

Ik heb geen problemen met mijn recirculatiekap, in mijn ervaring werkt dat net zo goed als een afzuiging die naar buiten toe gaat.

Nou moet ik wel toegeven dat het bij mij zo gebouwd is dat de gerecirculeerde lucht vrij dichtbij het afzuigpunt van de mechanische ventilatie zit.

Ik weet niet of dat in jou geval aanwezig en op die manier kan toepassen?

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daverius schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Na online wat lezen op forums kreeg ik de indruk dat recirculatie ook niet optimaal functioneert dus ik dacht, dan maar motorloos. Maar als er goede ervaringen zijn ga ik dat zeker overwegen. Wel een vraagje, hoe vaak moet j de koolstoffilters vervangen (ivm kosten)?
Ik heb een Zanussi besteld en die kan je 5 of 6 keer regenereren in de oven schijnbaar.. moet wel even zien hoe goed dat werkt :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Daverius
Turismo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:12:
Ik heb geen problemen met mijn recirculatiekap, in mijn ervaring werkt dat net zo goed als een afzuiging die naar buiten toe gaat.

Nou moet ik wel toegeven dat het bij mij zo gebouwd is dat de gerecirculeerde lucht vrij dichtbij het afzuigpunt van de mechanische ventilatie zit.

Ik weet niet of dat in jou geval aanwezig en op die manier kan toepassen?
Ah goeie. Ja ik heb een standaard dubbel ventiel in het keukenplafond waarvan één bedoeld is voor een motorloze afzuigkap. Ik weet niet precies waar de gefilterde lucht naartoe wordt geblazen, maar misschien kan ik daar rekening mee houden.

Zo te lezen is dus recirculatie wel wat populairder. Ik denk dat ik toch die kant op ga dan. Dank allemaal tot zover 👍🏽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

Turismo

Clobberin' time!

Daverius schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:26:
[...]

Ah goeie. Ja ik heb een standaard dubbel ventiel in het keukenplafond waarvan één bedoeld is voor een motorloze afzuigkap. Ik weet niet precies waar de gefilterde lucht naartoe wordt geblazen, maar misschien kan ik daar rekening mee houden.

Zo te lezen is dus recirculatie wel wat populairder. Ik denk dat ik toch die kant op ga dan. Dank allemaal tot zover 👍🏽
Maar is dat afzuigpunt passief of actief? in mijn geval heb ik een extra remote voor mijn mechanische ventilatie bijgekocht (zat al 1 voor in de badkamer namelijk), zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rTr4ULY.jpg

De zandloper is ventilatie op een timer, die vanzelf na 1 uur weer uitgaat, vind het zelf wel ideaal, want het is in de zware gevallen dat er zware dampen zijn dat ik de ventitie ook activeer.

Voor de rest ben ik ook maar leek, maar als ik kijk naar hoe mechanische ventilatie werkt, is het mijn inziens een indirect afzuigpunt naar buiten, ouwe lucht wordt afgezogen en nieuwe lucht komt erin.
Afbeeldingslocatie: https://www.peters-installatietechniek.nl/uploads/diensten/diensten_dienst/mechanische-ventilatie-groot1050x870.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Turismo op 13-02-2020 15:35 ]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Turismo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Maar is dat afzuigpunt passief of actief? in mijn geval heb ik een extra remote voor mijn mechanische ventilatie bijgekocht (zat al 1 voor in de badkamer namelijk), zo'n ding:
[Afbeelding]

De zandloper is ventilatie op een timer, die vanzelf na 1 uur weer uitgaat, vind het zelf wel ideaal, want het is in de zware gevallen dat er zware dampen zijn dat ik de ventitie ook activeer.

Voor de rest ben ik ook maar leek, maar als ik kijk naar hoe mechanische ventilatie werkt, is het mijn inziens een indirect afzuigpunt naar buiten, ouwe lucht wordt afgezogen en nieuwe lucht komt erin.
[Afbeelding]
Dat is een WTW installatie.

Mechanisme ventilatie is alleen afvoer :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Daverius schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:46:
Maargoed, ook een aansluitende praktische vraag; kun je dan een afzuigkap met motor aanschaffen en moet je dan de motor verwijderen of onklaar maken.
Voor zover ik weet mag je geen afzuigkap met motor aansluiten op een centraal afzuigsysteem. Dus dan zul je inderdaad de motor onklaar moeten maken. Hiermee voorkom je dat de afzuigkap je kookluchtjes bijvoorbeeld in de badkamer uitblaast. Volgens mij staat hier wel wat over in het bouwbesluit.

• Daverius
Wat me te binnen schiet. Als ik een recirculatiekap laat lopen tot over het plafondventiel, moet ik die dan eerst dicht maken, gezien dat ventiel toch niet wordt gebruikt? Er zit overigens een tweede ventiel naast hoor dus er blijft ventilatie in de keuken. Of laat ik de schacht gewoon niet tot het plafond lopen zodat het ventiel vrij blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:39
Bij ons in het appartement is het verboden je afzuigkap op de centrale installatie aan te sluiten. Je moet dus iid recirculatie hebben.

• Daverius
Turismo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Maar is dat afzuigpunt passief of actief?
Ik heb inderdaad drie standen met timer én nog een remote die ik in de keuken zal plaatsen. Ik weet alleen niet of beide ventielen in de keuken actief zijn of dat het ventiel bedoeld voor afzuigkap via een andere leiding loopt. Zal het eens checken 👍🏽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

In de keuken heb je bij zo'n centraal systeem vaak 2 buizen:
1 voor een motorloze afzuigkap
1 voor de ruimte.

Een echte motorloze kap is volgens mij duurder, omdat je die mechanisch helemaal dicht kunt zetten, zodat je 1 van de 2 buizen afsluit en er meer lucht door de andere aanwezige ventielen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:22
Ik woon al jaren in een appartement met mechanische ventilatie, de motorloze afzuigkap zit aangesloten op dit ventilatiesysteem en hier werkt het perfect, totaal geen kookluchtjes hoewel ik zelfs een open keuken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
Dunnevandale schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:55:
Ik woon al jaren in een appartement met mechanische ventilatie, de motorloze afzuigkap zit aangesloten op dit ventilatiesysteem en hier werkt het perfect, totaal geen kookluchtjes hoewel ik zelfs een open keuken heb.
De mijne heeft ook behoorlijk wat trekkracht moet ik zeggen. Je voelt op standje 3 meteen de tocht in huis en je ziet de rolgordijnen naar voren komen. Dank voor je reactie, ik twijfel nog steeds dus het zal misschien van de prijs afhangen. Een normale afzuigkap is goedkoper dan een echte motorloze maar met aanvullende recirculatieset en filters zal het wel gelijk oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:22
Mijn situatie zal denk ik niet vergelijkbaar zijn met de jouwe maar het kan dus wel werken in ieder geval, succes met de juiste keuze maken!
Daverius schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:42:
[...]

De mijne heeft ook behoorlijk wat trekkracht moet ik zeggen. Je voelt op standje 3 meteen de tocht in huis en je ziet de rolgordijnen naar voren komen. Dank voor je reactie, ik twijfel nog steeds dus het zal misschien van de prijs afhangen. Een normale afzuigkap is goedkoper dan een echte motorloze maar met aanvullende recirculatieset en filters zal het wel gelijk oplopen.
Pagina: 1