Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[BBG] Randapparatuur - maart 2020

Pagina: 1
Acties:

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08:52

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Topicstarter

[BBG] Randapparatuur - maart 2020

Veelgehoorde feedback bij de BBGs was waar de adviezen voor de randapparatuur (monitoren, toetsenborden, muizen etc.) waren, en of we dat weer konden oppakken, aangezien we dat in het verleden wel hebben gedaan.

Randapparatuur is in vergelijking met de systemen, veel persoonlijker en derhalve lastiger advies te geven op basis van bijvoorbeeld benchmarks. Of een muis lekker in de hand ligt, een toetsenbord lekker typt of een headset fijn zit hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur.

Desondanks kunnen we wel enkele algemene adviezen doen en enkele producten aanraden. Zodoende zullen we met de volgende BBG van maart een pagina toewijden aan de randapparatuur. Bij de adviezen over de systemen zelf kunnen we dan linken naar die pagina. (“Bij dit gamesysteem past goed scherm x, toetsenbord y en muis z”,).

De systemen zelf die in aparte topics worden behandeld zijn zodoende zonder randappatuur.
Als eerste opzet dachten we aan een variatie: 4 beeldschermen (1080p 60 Hz, 4k 60Hz, 1440p 144 Hz+, 1440p/4k wide 144Hz+), 2-3 muizen, 2-3 toetsenborden, 2 headsets en 2 audiosets. Misschien nog een muismat en stoel?

Hieronder een voorstel met randapparatuur. We horen graag hoe jullie het advies rond randapparatuur zouden zien, en of je concrete voorstellen hebt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAcer XF240H Zwart€ 149,-€ 149,-
1MonitorenAOC CU34G2X/BK Zwart€ 523,30€ 523,30
1MonitorenAOC Q27G2U/BK Zwart€ 299,-€ 299,-
1MonitorenPhilips 276E8VJSB Zwart€ 258,94€ 258,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.230,24

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1PC speakersetsEdifier R1280DB Black€ 119,96€ 119,96
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (US)€ 54,90€ 54,90
1MuizenLogitech G502 Hero€ 58,99€ 58,99
1MuizenRazer Deathadder Elite - Zwart€ 41,90€ 41,90
1Gaming headsetsLogitech G935 Wireless 7.1 Surround Sound Lightsync€ 108,99€ 108,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,74

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:53
Ik zou op z'n minst een Gsync (compatible) monitor toevoegen, pakje duurder maar wel interessant voor de Nvidia owners... pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Maar als deze BBG niet met reviews komt dan kan je net zo goed op Google zoeken naar "Best 27" 1440p monitor" enz...

Naar mijn mening is randapparatuur (monitors uitgezonderd) veel te persoonlijk om een BBG voor te maken... Hangt van teveel (persoonlijke) factoren af. Budget, ergonomie, voorkeur type grip muis, geluid (mechanisch tobo is leuk voor jezelf maar minder als je vriendin ernaast TV aan het kijken is), afmeting, wireless of niet, type games die je speel, aantal buttons die je wil, ... Mensen kunnen op Tweakers al de (user) reviews gebruiken en vragen stellen op het forum. Je gaat enkel persoonlijke discussies veroorzaken als je daar een BBG van zou maken. Er is trouwens ook al de Tweakers awards die niks toevoegt en iets gelijkaardigs doet... (populariteits poll, vaak ingevuld door mensen die niks van de categorie kennen)

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Blaat

Hardware Fanaat

Inrage schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:45:
Ik zou op z'n minst een Gsync (compatible) monitor toevoegen, pakje duurder maar wel interessant voor de Nvidia owners... pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Maar als deze BBG niet met reviews komt dan kan je net zo goed op Google zoeken naar "Best 27" 1440p monitor" enz...

Naar mijn mening is randapparatuur (monitors uitgezonderd) veel te persoonlijk om een BBG voor te maken... Hangt van teveel (persoonlijke) factoren af. Budget, ergonomie, voorkeur type grip muis, geluid (mechanisch tobo is leuk voor jezelf maar minder als je vriendin ernaast TV aan het kijken is), afmeting, wireless of niet, type games die je speel, aantal buttons die je wil, ... Mensen kunnen op Tweakers al de (user) reviews gebruiken en vragen stellen op het forum. Je gaat enkel persoonlijke discussies veroorzaken als je daar een BBG van zou maken. Er is trouwens ook al de Tweakers awards die niks toevoegt en iets gelijkaardigs doet... (populariteits poll, vaak ingevuld door mensen die niks van de categorie kennen)
Niet alleen dat, maar ik zou de keuzemogelijkheden uitbreiden voor mensen die de voorkeur hebben voor IPS.

VA is een mooie schermtechnologie maar deze heeft wat nadelen. Deze zijn anders dan die van IPS, die ook weer zijn nadelen heeft. Het is misschien goed de voor en nadelen van beide technologieën uiteen te zetten en voor elke technologie (misschien zelfs ook TN) een best buy te geven. Dan kan de potentiele koper zelf kiezen.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• RocketLeague
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 21:35
Na veel frustraties uit het verleden, bij deze mijn persoonlijke inbreng. Ik zou per type accessoire inderdaad sub-categorieën doen. Hieronder mijn suggesties en waar er geen product staat de richting van het type product. Ik heb er heel bewust rekening mee gehouden dat veel non-gamers deze lijst ook bekijken.
Helaas is niet elk product vindbaar in de pricewatch, dit omdat bijv. Bax Shop er niet meer tussen staat.

Schermen:
1. Goedkoop: 24" 1080p rond de 120 euro
2. Video/Foto bewerking: 27"+ 4k IPS (accurate kleurweergave is hier belangrijk)
3. Gaming (27" 1440p 144 Hz): pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart

Muis (persoonlijk gebruik ik andere merken, maar dit zijn gewoon populaire muizen volgens reddit en in omgeving):
1. Ergonomisch: pricewatch: Logitech Wireless Trackball M570 of een andere ergo muis.
2. Productiviteit: pricewatch: Logitech MX Master 3 for Business Zwart (handige scroll functionaliteit en hij is blijkbaar populair)
3. Gaming: Logitech Pro Wireless / BenQ Zowie / Steelseries Sensei / Glorious PC Gaming Race Model O / etc. Voor gaming zijn er teveel goede opties, maar tegenwoordig is een lichte muis vooral belangrijk zegt het internet.

Muismat (essentieel als je het mij vraagt en je muis gaat langer mee):
1. Normaal formaat: pricewatch: Steelseries Qck
2. Groter: pricewatch: Steelseries Qck+
3. Je hele bureau: pricewatch: Steelseries QcK XXL

Toetsenbord:
1. Ergonomisch: pricewatch: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)
2. Productiviteit: pricewatch: Cherry STREAM 3.0 Zwart (Qwerty US) (of mechanisch maar dat is een stuk duurder)
3. Gamer Mechanisch: pricewatch: Corsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Red, US)

Headset:
1. Gaming Wired: pricewatch: HyperX Cloud II Red
2. Gaming Wireless: pricewatch: Steelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition) (betere earpads en kwaliteit dan Logitech G935)
3. Neutraal / Audiofiel: pricewatch: Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm (Grijs, Zwart)

Microfoon (werkelijk waar geen idee waarom hier geen categorie voor is, in online communities kopen mensen vaak een losse mic):
1. Goedkoop USB: https://www.bax-shop.nl/g...ondensatormicrofoon-zwart (ik zou normaal Blue Yeti aanraden, maar die zijn nergens meer te vinden)
2. Steamer: pricewatch: Røde NT-USB microfoon
3. Professionele podcast: Shure SM7b of Rode NT1 + externe audio interface + compressor

Speakers: Skip deze categorie. Teveel opties en te weinig duidelijke eisen.
Webcam: pricewatch: Logitech HD Pro Webcam C920
Deskmount 1 scherm: pricewatch: LogiLink BP0021
Deskmount 2 schermen (is ongelijk als vesa mount anders is bij een van de twee schermen): pricewatch: LogiLink Dual BP0022 monitor desk mount 13-27“
Cable management: https://www.bax-shop.nl/k...nband-smal-zwart-10-stuks
Productiviteit/streamen: pricewatch: Elgato Stream deck (wordt veel gebruikt ook door non-streamers)

• Slingeraap2
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17-02 19:28
Ook een leuk scherm: pricewatch: LG 34WN80C-B

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
*daar ging wat mis met tabbladen. Kan reactie niet verwijderen?

99ruud99 wijzigde deze reactie 16-02-2020 22:14 (79%)

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik denk dat dit niet gaat werken als een pagina van een BBG. Neem de monitoren alleen al. We hebben:
-TN vs. IPS vs. VA.
Voor puur schooters is TN denk ik nog steeds nipt het beste vanwege de snelheid van een goed TN paneel. IPS zou ik eerder overwegen voor strategiegames of games zoals RDR2 en VA is een redelijke balans. Dat is extreem en dan bedoel ik ook echt extreem versimpeld.
-Refreshrates is een tweede wat samenhangt met paneelkeuze. IPS is nu eenmaal wat minder met hoge refreshrates vanwege ghosting. VA kan hier helemaal dramatisch zijn, maar dat ligt ook aan het paneel en de overdrive modus.
-IPS is duidelijk superieur als het om kleurenechtheid en precisie gaat en VA heeft zeer goede contrastwaarden en een breed kleurenspectrum. TN mist de kleurenechtheid, contrast en precisie die de alternatieven bieden. TN is snelheid en acceptabel beeld.
-Hoe zit het vervolgens met kalibratie? Nogal een verschil tussen een gekalibreerd scherm of niet.
-Heb je ook nog platte en gebogen schermen.
-Dan is er ook nog HDR, uiteraard onderverdeeld in superieure HDR (HDR1000 en HDR1400), HDR (HDR500 en HDR600) en "fake news" HDR (HDR400 of HDR10). HDR400 is natuurlijk beter dan de meeste schermen zonder dat stickertje op de doos, maar het is geen HDR.

Wat ik persoonlijk zou willen is:
-Een IPS scherm, 2560x1440, 3440x1440 of 3840x2160
-HDR600 of beter
-Minstens 120Hz
-Acceptabele ghosting.

Zoiets als: pricewatch: LG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart dus. Ik moet er alleen niet aan denken wat dit gaat kosten. :/

Maar hoe ga je dit allemaal toelichten in een pagina voor de BBG? Dit is makkelijk een heel artikel van meerdere pagina's als je het echt goed wil doen. De meeste mensen zullen er weinig van snappen als je de verschillen niet uitgebreid toelicht. Ik ben verre van een expert als het gaat om de fijne details en ik zie het probleem al. Pas als je dat gedaan hebt, dan kan je kijken naar wel monitoren te overwegen zijn in hun specifieke categorie. Uiteindelijk denk ik dat je in ieder geval de volgende categorieën zal moeten meenemen:
-1080P 144Hz: TN, IPS en VA
-1440P 75Hz: IPS en VA
-1440P 144Hz: TN, IPS en VA
-4K: IPS en VA

Hebben we het ook nog niet over budgetcategorieën gehad. Zelfs 1080P TN schermen variëren flink. Je hebt tegenwoordig ook nog zoiets als: pricewatch: Asus ROG Strix XG258Q Rood, Zwart

Sorry als het wat hard overkomt, maar ik zie dit gewoon niet werken. Monitoren zijn gewoon complexer dan de eliminatie som voor welke CPU, GPU etc je moet kopen. Het helpt al helemaal niet dat er veel te weinig aandacht voor is, terwijl het juist je visuele interface is met je PC, je daadwerkelijke ervaring. Die dingen zijn tegenwoordig heel erg duur aan het worden en het gaat tegenwoordig oh zo krampachtig over elke laatste frame waar je kennelijk honderden euro's tegenaan moet gooien. Over hoe het plaatje eruit ziet voor je ogen, nah is kennelijk niet belangrijk.

Ja, dat is ook wat frustratie, maar ik zie het liever goed gebeuren dan een lijst van wat schermen die toevallig wel aardig zijn, zonder dat de gewone lezer begrijpt wat er precies goed aan is. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True