Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[BBG] 4k-gamesysteem - maart 2020

Pagina: 1
Acties:

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:15

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Topicstarter

[BBG] 4k-gamesysteem - maart 2020

4k-gaming! Of wat we ook veel zien: 1440p op een hoge refreshrate (144Hz+). Met dit systeem zou het moeten kunnen. Uiteraard kan er veel goedkoper als je puur kijkt naar fps per euro, maar het oog wil ook wat :)
  • 3700X is gewoon goed in dit segment. 3800X heeft weinig meerwaarde en 3900X met 12c/24t is met gaming niet echt sneller. Als je veel video-editing doet zou het nog wel zinvol zijn. Misschien toch Intel 9900KS voor de
  • 2080 Super als hoofdonderdeel. MSI Gaming X versie komt als beste uit de bus bij veel reviews. Je betaalt in dit segment relatief veel voor de prestatieverbeteringen. De 2070 Super en 5700 XT zijn een stuk – honderden euro’s – goedkoper en maar 10-20% langzamer. Echter, als de primaire functie van dit systeem gamen is en de totaalprijs van het systeem met circa 15 procent omhoog gaat door de 2080 Super dan is er weer wat voor te zeggen.
  • De Gigabyte Aorus X570 ELITE is met iets meer dan 200 euro goed geprijsd en zeer compleet. Een alternatief zou nog de Asus Prime X570-PRO kunnen zijn, omdat die meer de zwart/witte-kleuren-combinatie heeft.
  • Het bekende Crucial Ballastix kitje; betrouwbaar en betaalbaar. Sneller 3600MHz of versies met RGB LEDs betaal je circa 40 euro meer voor.
  • De NZXT 710 in zwart/wit. Strakke, grote tower. Radiator kan dan bovenin of voorin.
  • NZXT Kraken X62 waterkoeler; goede prestaties, (redelijk) stil en rgb. Een grote towerkoeler zoals de be quiet! Darkrock Pro zou ook kunnen, maar ik dacht dat een waterkoeler mooi past bij dit systeem. Behuizing heeft een window.
  • Ssd zat ik nog in dubio. Voorgaande keer hadden we de 660p 2TB bij het 1440p systeem van januari. Nu is daar veel discussie over; qlc-geheugen, cache etc. Een 970 Evo (Plus) zit boven de 400 euro voor 2TB en is daarmee 150 euro duurder. Een tussenoptie is de ADATA SX8200 Pro; redelijk goede prestaties – op het niveau van de 970 Evo – maar de verkrijgbaarheid is niet top.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 312,49€ 312,49
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 206,05€ 206,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 799,-€ 799,-
1BehuizingenNZXT H710 Zwart/Wit€ 139,90€ 139,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 134,99€ 134,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 165,-€ 165,-
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 102,90€ 102,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 296,99€ 296,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.157,32

https://uptodate.store/wp-content/uploads/2019/11/nzxt-h710-colours-880x309.jpg

Nu hoor ik graag jullie mening. Niet alleen over de onderdelen die de prestaties beïnvloeden (met name videokaart), maar ook over het uiterlijk.
Tja een RTX 2080 Super blijft een kaart van niks voor zijn prijs, ~25% sneller voor 100% meer in vergelijking met een RX 5700 XT. En met 25% meer prestaties kom je niet zo ver als de resolutie en/of refreshrate veel hoger ligt.

En voor ieder die toch een RTX 2080 Super wil. Je kunt gewoon het systeem van de vorige BBG pakken en de videokaart veranderen. De rest van het systeem was toch al helemaal high-end gericht.
-The_Mask- schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:49:
Omdat de prijs/prestatie van alle videokaarten boven de 500 euro zo slecht is, is dat wat mij betreft niet echt het overwegen waard. Het lijkt mij interessanter de rest van de PC goed te maken zodat die jaren mee kan. Op het moment dat de videokaart te langzaam wordt en er nieuwe wel interessante high-end videokaarten komen kan er altijd nog geüpgradede worden.

Voor AMD moet het namelijk prima mogelijk zijn om een videokaart uit te brengen met dubbel zoveel streamprocessors als Navi 10 (RX 5700XT). Qua die size is dat prima mogelijk, ook qua verbruik als de klokfrequentie van zo'n videokaart rond het niveau van een RX 5700 komt te liggen. Wordt er dan ook nog voor HBM2(e) geheugen gekozen i.p.v. GDDR6 dan moet dubbele prestatie ten opzichte van een RX 5700 met een verbruik van onder de 300W prima kunnen.

[Afbeelding]
https://www.techpowerup.c...o-special-edition/27.html

Deze grafiek laat het goed zien, hoe weinig sneller een RTX 2080 Super eigenlijk is. Een goede stille versie is ongeveer dubbel zo duur, terwijl je qua prestaties iets van een dikke 20% gaat winnen.

Daarom voel ik meer voor iets als dit:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 131,50€ 131,50
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 436,-€ 436,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,90€ 89,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
1VoedingenXPG Core Reactor 650W€ 96,80€ 96,80
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 206,90€ 206,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.499,96

[Voor 86% gewijzigd door -The_Mask- op 13-02-2020 14:16]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:20
Kunnen we geen BBG doen voor een 1440P systeem? Heb het idee dat daar veel meer vraag naar is. Evenals bv. een 1080p-144hz systeem. 4K klinkt leuk, maar in de praktijk zijn er weinig systemen die daar fatsoenlijke framerates halen in AAA-games tenzij je richting 2080ti of Titan RTX gaat...

• JeroenNietDoen
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

De XPG SX8200 is prima te krijgen hoor. De A2000 van Kingston een optie?

Ik zou graag een betere case zien. Ik vind het sowieso vreemd dat we in de BBGs naar prestaties kijken maar als het om een case gaat wordt er naar looks en features gekeken i.p.v. performance. De meeste cases met een solid frontpanel hebben belabberde airflow omdat de intake gechoked wordt.

"Oooh Jeroen!"

De meeste mensen hebben niet een flinke airflow nodig omdat de warmte output van de PC niet heel hoog ligt. En als die toch wat hoger ligt dan is er vaak een CPU en videokaart koeler aanwezig met overcapaciteit zodat je niks merkt van een behuizing met wat mindere airflow.

AMD Nieuwsdiscussie

• Khaelos
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-03 10:08
RobbieB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:05:
Kunnen we geen BBG doen voor een 1440P systeem? Heb het idee dat daar veel meer vraag naar is. Evenals bv. een 1080p-144hz systeem. 4K klinkt leuk, maar in de praktijk zijn er weinig systemen die daar fatsoenlijke framerates halen in AAA-games tenzij je richting 2080ti of Titan RTX gaat...
precies mijn idee, ik zit me al dagen suf te klikken en oneindig veel YT te kijken opzoek naar een goede 1440p 144hz build, het scherm heb ik al gevonden en al een redelijke inventaris opgemaakt.
Echter blijf ik maar twijfelen tussen verschillende versies van bijvoorbeeld videokaart de 5600XT of toch de 5700 of misschien de 5700XT.. 8)7
Sowieso bestaat er niet een systeem voor een bepaalde resolutie en refreshrate natuurlijk. Aangezien elke game andere vereisten heeft en daarnaast kun je ook nog instellingen aanpassen waardoor zelf per game geen antwoord is te geven. Dus als je opzoek gaat naar wat je nu doet zul je idd nooit een eenduidig antwoord krijgen. Zet dus een budget en ga voor een goede prijs/prestatie.

[Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 13-02-2020 16:08]

AMD Nieuwsdiscussie

• JeroenNietDoen
  • Nu online

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

-The_Mask- schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:00:
De meeste mensen hebben niet een flinke airflow nodig omdat de warmte output van de PC niet heel hoog ligt. En als die toch wat hoger ligt dan is er vaak een CPU en videokaart koeler aanwezig met overcapaciteit zodat je niks merkt van een behuizing met wat mindere airflow.
Ik vind het een vreemde beredenering voor op Tweakers. Als je naar de tests van Gamers Nexus kijkt, stock cases met een simpele setup, meer real life gaat het niet worden, zie je heel wat cases met gewoon slechte temps. Op zijn minst gesteld aanzienlijk mindere prestaties t.o.v. concurrerende cases. Waarom zou je daar niet op selecteren. Bij elk ander product passen we dat toch ook toe.

"Oooh Jeroen!"

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:20
-The_Mask- schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:06:
Sowieso bestaat er niet een systeem voor een bepaalde resolutie en refreshrate natuurlijk. Aangezien elke game andere vereisten heeft en daarnaast kun je ook nog instellingen aanpassen waardoor zelf per game geen antwoord is te geven. Dus als je opzoek gaat naar wat je nu doet zul je idd nooit een eenduidig antwoord krijgen. Zet dus een budget en ga voor een goede prijs/prestatie.
True, eigenlijk is de hele maandelijkse (of 3-maandelijkse) BBG achterhaald.

Ik zou het wel tof vinden als er gewoon een 'budget-pricewatch' komt die continu up-to-date is. Daarin verschillende categorieen, bv:

- 400 euro
- 500 euro
- 750 euro
- 1000 euro
- 1250 euro
- 1500 euro
- 2000 euro
- het boeit me geen fuck hoe duur het is, ik wil het beste dat nu verkrijgbaar is.
JeroenNietDoen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Ik vind het een vreemde beredenering voor op Tweakers. Als je naar de tests van Gamers Nexus kijkt, stock cases met een simpele setup, meer real life gaat het niet worden, zie je heel wat cases met gewoon slechte temps. Op zijn minst gesteld aanzienlijk mindere prestaties t.o.v. concurrerende cases. Waarom zou je daar niet op selecteren. Bij elk ander product passen we dat toch ook toe.
Half, er worden geen onderdelen gekozen die wel beter zijn, maar waar je niks aan hebt. Als een voeding 10mV ripple op de 12V heeft is dan wel lager dan één met 30mV, maar in de praktijk heb je er niks aan. Zelfde kun je ook zeggen voor een behuizing. Als een behuizing moeite heeft met meer dan 400W warmte afvoeren dan is dit pas een probleem voor meer dan één videokaart of je flink gaat overklokken en je videokaart bijvoorbeeld 350W verbruikt en de CPU 200W. Het moet dus nuttig beter zijn en niet beter om het beter.

AMD Nieuwsdiscussie

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 31-03 16:44
@Bolletje Ik zou bij dit topic op z'n minst een max budget zetten anders staan hier binnen dit en 24u de meest absurde builds. Ook jouw build is meer op persoonlijke smaak met veel "nice to haves" die weinig performance toevoegen dan een echte BBG... Ik zou dan eerder de basis er in stoppen voor een goede 4k gaming (of 1440p 144hz) ervaring en dan is iedereen nog vrij om een fancy CPU koeler of RGB of grote case toe te voegen naar eigen wens. Dat kan je dan in de BBG toevoegen als optionele keuzes ofzo...

Ivm jouw openingsbuild (met prijs verschil...):
(70€) - 32GB RAM is nutteloos voor een game PC. Dan nog liever 16GB met RGB, waarom zou je anders een windowed case nemen.
(50-60€)- Erg dure case, airflow en warmte is helemaal geen probleem in cases de helft van de prijs (de Meshifies en H510s van deze wereld...)
(130€...)- CPU koeler van 130€ voor een CPU die amper te overclocken valt, die koop je dan enkel voor de looks...
(100€-130€)- Meerwaarde X570 mobo vs B450 is heel persoonlijk maar voor gaming nihil... PCI-e 4 heb je NIKS aan. Die mini koelertjes moet je ook maar willen...

(300€ ?) En dan is er nog de GPU natuurlijk... als je alles open wil zetten op de meest demanding games dan heb je al bijna een 2080Ti nodig... met de nieuwe gen RTX voor de deur (en ook eindelijk een high-end AMD die er aan komt) is dit echt wel een slecht moment om 800€ in een GPU te dumpen... Ook met een RX5700XT of 2070Super kan je perfect gamen op 4K (of 1440p 144Hz). Het lijkt me echt dom om nu 300€ (70%) meer uit te geven om amper 15% extra performance te bekomen...

Kortom het is een leuke build, maar niet echt BBG waardig, daarvoor is het teveel op persoonlijke smaak gekozen.

• JeroenNietDoen
  • Nu online

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

-The_Mask- schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:17:
[...]
Als een behuizing moeite heeft met meer dan 400W warmte afvoeren dan is dit pas een probleem voor meer dan één videokaart of je flink gaat overklokken en je videokaart bijvoorbeeld 350W verbruikt en de CPU 200W. Het moet dus nuttig beter zijn en niet beter om het beter.
Eh, wel minder dan dat. Gamers Nexus test al zijn cases met een 6700K en een GTX1080. Niks bijzonders dus.

Om jou te quoten met “het moet dus nuttig beter zijn”, ben je het dus in ieder geval met mij eens dat er wel gekeken moet worden naar performance, anders kun je dat tenslotte niet meten en een goede selectie maken. Das al heel wat beter dan het selecteren op looks en features zoals hoe nu gebeurt.

Ik persoonlijk vind dat cases nog steeds een ondergeschoven kindje zijn. Ik zie het hier in DAA zo vaak. Mensen bouwen een systeem van 3K met een 2080ti, een 3900X of 9900K, met een AIO. En proppen dat in een zo goedkoop mogelijk case zonder enige vorm van onderzoek of additionele casefans. Hebben geen flauw idee van koeling etc.

"Oooh Jeroen!"

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:30

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Inrage schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:20:
@Bolletje Ik zou bij dit topic op z'n minst een max budget zetten anders staan hier binnen dit en 24u de meest absurde builds. Ook jouw build is meer op persoonlijke smaak met veel "nice to haves" die weinig performance toevoegen dan een echte BBG... Ik zou dan eerder de basis er in stoppen voor een goede 4k gaming (of 1440p 144hz) ervaring en dan is iedereen nog vrij om een fancy CPU koeler of RGB of grote case toe te voegen naar eigen wens. Dat kan je dan in de BBG toevoegen als optionele keuzes ofzo...

Ivm jouw openingsbuild (met prijs verschil...):
(70€) - 32GB RAM is nutteloos voor een game PC. Dan nog liever 16GB met RGB, waarom zou je anders een windowed case nemen.
(50-60€)- Erg dure case, airflow en warmte is helemaal geen probleem in cases de helft van de prijs (de Meshifies en H510s van deze wereld...)
(130€...)- CPU koeler van 130€ voor een CPU die amper te overclocken valt, die koop je dan enkel voor de looks...
(100€-130€)- Meerwaarde X570 mobo vs B450 is heel persoonlijk maar voor gaming nihil... PCI-e 4 heb je NIKS aan. Die mini koelertjes moet je ook maar willen...

(300€ ?) En dan is er nog de GPU natuurlijk... als je alles open wil zetten op de meest demanding games dan heb je al bijna een 2080Ti nodig... met de nieuwe gen RTX voor de deur (en ook eindelijk een high-end AMD die er aan komt) is dit echt wel een slecht moment om 800€ in een GPU te dumpen... Ook met een RX5700XT of 2070Super kan je perfect gamen op 4K (of 1440p 144Hz). Het lijkt me echt dom om nu 300€ (70%) meer uit te geven om amper 15% extra performance te bekomen...

Kortom het is een leuke build, maar niet echt BBG waardig, daarvoor is het teveel op persoonlijke smaak gekozen.
Nofi, maar je spreekt jezelf lichtjes tegen. :P

- De build heeft te veel persoonlijke voorkeur vind je, maar vervolgens suggereer je RGB ram? Functioneel gezien is de gekozen RAM kit gewoon de beste bang/buck. De 16GB variant ervan is ook een geweldige keuze gezien de overclockbaarheid.
- Met je eens dat het weinig zin heeft om 800,- aan een videokaart uit te geven als er binnenkort een nieuwe serie aan komt, maar dan is 450,- ook te veel imo. Ik vind dat je altijd wel kan wachten op het nieuwere en beter, maar dan wacht je tot sint juttemis. In mijn optiek is het prima om een BBG te maken met wat je nu het beste kan kopen, als je nu je systeem wil bouwen.

Dat gezegd hebbende, het is een moeilijke tijd op dit moment. De top videokaarten zijn veel te duur voor wat je ervoor krijgt. Dan nog, om fatsoenlijk 4k te gamen, zou ik zelf niets willen kopen waarmee ik niet aangewezen ben op high ipv ultra om de 60fps te halen. En laten we eerlijk zijn, met een 5700xt en 2070super ben je aangewezen op high.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

Blaat schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:18:
[...]

- Met je eens dat het weinig zin heeft om 800,- aan een videokaart uit te geven als er binnenkort een nieuwe serie aan komt, maar dan is 450,- ook te veel imo.
Als die van 450 euro wel een goede prijs/prestatie heeft dan heeft langer wachten heel wat minder toegevoegde waarde. Het probleem van nu is dat het boven de RX5700XT helemaal niet veel sneller meer wordt. Ik verwacht ook dat een heel groot deel van de kopers van een RTX 2080 Ti en RTX 2080 Super hun aankoop doen op basis van naam, zonder echt onderzoek te doen naar de prijs/prestatie. Maar dit is nu eenmaal een best buy guide en niet een fancy naampje guide. :P

AMD Nieuwsdiscussie

• Inrage
Blaat schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:18:
[...]

Nofi, maar je spreekt jezelf lichtjes tegen. :P
Ik heb een zwak voor RGB RAM :D
Maar goed, het ging me er meer om dat 16GB al ruim was.

En die 450€ GPU heeft wel zin, als je niks koopt heb je in principe ook geen PC en kan je NIET gamen...
Met een 5700XT/2070Super kan je al een tijdje voort...
Die heeft volgend jaar nog een leuke 2de handswaarde (en vervang je dan door de volgende gen als je persé ultra settings will draaien), of vervang je binnen 2/3 jaar door een midrange generatie+2 kaart die rondjes rond de 2080Super/Ti draait.

1TB SSD trouwens omdat de prijzen op dit moment gewoon even hoog staan...

Dat is het upgrade path... maar een 2080 Super kan ook als je NU alles op 4K op high/ultra wil aan 90fps. Als je al die andere zinloze extras weg laat past dat zelfs in het budget.

Anyway, bij deze een alternatieve build. Met RGB RAM (just because...) en de rest enkel gekozen vanuit het standpunt prijs/kwaliteit om 4K gaming toe te laten. Ik twijfel enkel nog over de Ryzen 3600 vs 3700X, prijsverschil is redelijk groot, extra FPS krijg je er amper mee, maar het is maar wat de impact is als je nog andere dingen doet naast gamen. Streaming, nog een filmpje, wat browsen, filmpjes editen, ... PC dient nu eenmaal voor meer dan gamen alleen, anders ben je vaak beter af met een console (not... :))

1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 800,-€ 800,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,91€ 84,91
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 93,-€ 93,-
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 145,20€ 145,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.677,50

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17:04
Tsja, als we toch voor RGB gaan en een dure koeler dan maar goed.

1BehuizingenCorsair Obsidian 750D€ 140,-€ 140,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler€ 169,90€ 169,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16W€ 179,90€ 179,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 296,99€ 296,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.207,23

Kast kan goedkoper maar weet dat een 360 radiator moet passen en genoeg fans voor de koeling
Wil je geld besparen gooi er dan 2 ssd's in. 1 snelle van 1 Tb en een sata 600 voor de opslag
X470 moederbord is ook niets mis mee

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

-The_Mask- schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:38:
[...]

Als die van 450 euro wel een goede prijs/prestatie heeft dan heeft langer wachten heel wat minder toegevoegde waarde. Het probleem van nu is dat het boven de RX5700XT helemaal niet veel sneller meer wordt. Ik verwacht ook dat een heel groot deel van de kopers van een RTX 2080 Ti en RTX 2080 Super hun aankoop doen op basis van naam, zonder echt onderzoek te doen naar de prijs/prestatie. Maar dit is nu eenmaal een best buy guide en niet een fancy naampje guide. :P
Maar als een RX570 4GB de beste price/performance heeft op dit moment ga je die ook niet in de BBG zetten voor een 4k gaming systeem.

Ik chargeer natuurlijk, maar mijn punt is dat het niet zo zwart wit is als "je moet sowieso voor de betere bang/buck kiezen". En ik heb het idee dat een 5700XT en 2070Super gewoon grensgevallen zijn als het op 4k gaming aan komt.

4k gaming is een niche omdat je je daarmee per definitie al buiten een goed bang/buck bereik begeeft. Maar het is wel een niche die mensen aantrekt die de slider gewoon op ULTRA wil schuiven zonder na te hoeven denken over de framerate (naar mijn idee, of zit ik er naast?) en dat kan met de bovengenoemde kaarten simpelweg niet altijd. Hoe moet dat dan met toekomstige titels?

Blaat schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:41:
[...]

Ik chargeer natuurlijk, maar mijn punt is dat het niet zo zwart wit is als "je moet sowieso voor de betere bang/buck kiezen". En ik heb het idee dat een 5700XT en 2070Super gewoon grensgevallen zijn als het op 4k gaming aan komt.
In de zwaarste games is dat zeker het geval. Maar het probleem is dat dat ook geld voor een RTX 2080 of RTX 2080 Super. Dus dan kun je het dubbele voor de videokaart neer tikken maar je blijft met hetzelfde probleem zitten.
4k gaming is een niche omdat je je daarmee per definitie al buiten een goed bang/buck bereik begeeft. Maar het is wel een niche die mensen aantrekt die de slider gewoon op ULTRA wil schuiven zonder na te hoeven denken over de framerate (naar mijn idee, of zit ik er naast?) en dat kan met de bovengenoemde kaarten simpelweg niet altijd. Hoe moet dat dan met toekomstige titels?
Het gaan gewoon per definitie niet echt. nVidia zit nu nog op 12nm en de TU102 is gewoon zo groot als mogelijk voor dit productieproces. AMD zit al op 7nm, maar schijnbaar is de eerste generatie 7nm niet geschikt voor grotere GPU's dan de huidige Navi 10. AMD stapt namelijk ook weer over over op de tweede generatie 7nm en komt niet met een snellere GPU op het huidige productieproces.

Maar tweede generatie 7nm is voor nVidia een hele grote stap vooruit en ook voor AMD is dubbel zo snel dan een RX5700 XT in theorie gewoon mogelijk qua die size, winst uit RDNA2 en ruimte in verbruik. Voor nVidia lijkt mij dat ook gewoon mogelijk al is er eigenlijk niks bekend hierover.

Hoe dan ook, de volgende generatie zal waarschijnlijk een stuk interessanter zijn hiervoor.

AMD Nieuwsdiscussie

• Inrage
Blaat schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:41:
[...]

Maar als een RX570 4GB de beste price/performance heeft op dit moment ga je die ook niet in de BBG zetten voor een 4k gaming systeem.

Die comment van de RX570 gaan we even negeren die heeft hier geen plek, iets in het belachelijke trekken is geen basis voor een discussie...

Als je de benchmarks volgt is de 2080Super zo'n 25% sneller, maar de meerprijs is er dus ook naar. Echter zijn de meeste 4K benchmarks allemaal met settings op ultra. Zelfs dan geeft de 5700XT in de meeste games al behoorlijke framerates, echter als je een paar opties downscaled naar high (waar je ingame meestal niks van merkt) dan is er echt niks mis mee om met deze kaart op 4K te gamen. Eventueel de RTX2070... Dus 4K hoeft geen niche te zijn. Een BBG die op de frontpage moet komen moet volgens mij (let op, persoonlijke mening) toch steeds proberen om een relatief groot publiek aan te spreken. Dat kan zeker een 4K gaming PC zijn, maar niet een "4K gaming alles altijd op ULTRA met 100FPS" PC ... Dit is meer een typisch vrijdag namiddag topic op dit forum waar iemand z'n droombuild wil samenstellen...

Maar goed, dat is aan Bolletje om z'n intentie voor dit systeem wat te verduidelijken hé... Uiteindelijk wordt er toch maar zelden rekening gehouden met wat er in deze topics gepost wordt na de openingspost...

https://www.techspot.com/review/1881-geforce-rtx-2080-super/
https://www.tomshardware....00-rx_5700_xt,6216-3.html

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Inrage schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:38:
[...]Dat kan zeker een 4K gaming PC zijn, maar niet een "4K gaming alles altijd op ULTRA met 100FPS" PC ... [...]
Eigenlijk is dat de kern van de discussie. Moet 4k60 op ultra het streven zijn ja of nee?

Kunnen we het eens worden dan over het volgende? Je hebt dan eigenlijk 2 opties:
- Als dat het streven is, kan je beter wachten tot de volgende generatie.
- Als je bereid bent iets van water bij de wijn te doen, zijn de 5700XT en 2070Super prima keuzes.

Zo dan? :)

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 11:32

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Speel zelf op een 27inch 4K 60fps, met zoveel pixels die worden aangestuurd maakt het naar mijn mening niet uit of je alles volledig op ultra speelt of hier en daar een slider op high zet. De vraag of 60fps voldoende is, hangt natuurlijk ook af van de games die worden gespeeld. Als je vrijwel alleen shooters speelt is 60 wellicht niet ideaal.

Moet ik wel toegeven dat de zwaarste game in mijn collectie BF5 is, verder draai ik vooral CoD WW2, The Witcher 3, F1 2018 en Civ 6 met alle uitbreidingen. Ik zou mijzelf geen hardcoregamer noemen, maar ook niet casual.

PS: Op een 3700x, 2080S en 16GB ram.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• RocketLeague
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 29-03 14:57
Bij deze heb ik voor deze BBG ook een eigen versie gemaakt.

Geheugen: Bij Zen2 is de geheugen snelheid een invloed op de performance (true latency, niet Mhz alleen). Daarom kiezen we voor 3600Mhz met een CAS 16, wat in verschillende benchmarks online als een van de beste opties wordt aangegeven. 3200Mhz en 14 CAS kan ook, maar dan kom je voor 32Gb duurder uit.
SSD: Verder is het een mooie kans om PCI 4.0 te benutten als je het mij vraagt door een betere SSD erin te gooien. 1TB is wel genoeg vind ik, je kan er altijd een HDD of extra SSD in gooien als je tegen de limieten aanloopt.
Processor: omdat we niet voor waterkoeling + dure case kiezen (sws overrated als je het mij vraagt) is er zelfs geld voor een 3900X(!).

Bang voor buck is weer voor mij het belangrijkste, waar we in deze categorie geen compromissen hoeven te maken. Echter hoeven we niet het systeem onnodig duur te maken 'omdat waterkoeling'. Als iemand naar de BBG gaat, dan is de kans klein(er) dat hij het systeem kiest en er veel aan gaat sleutelen. Is iemand dat van plan, dat geef ik liever een goede leidraad dan een misleidend systeem die aan onnodige dingen geld uitgeeft. Laat iemand zelf maar voor waterkoeling kiezen, want dat kost meer en levert niet perse heel veel meer op.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 505,05€ 505,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 189,-€ 189,-
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 86,90€ 86,90
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 228,69€ 228,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.139,54

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

4K- RGB onder de €2000,-
RAM kun je overklokken naar 3466MT/s.
goede gedegen voeding die voldoende watt levert voor deze set.
1TB NVMe aangevuld met 1TB Sata SSD(je wilt geen HDD meer in 2020 bij dit budget)
mooie rgb kast met rgb watercooling, werken op X470 bordje met 3800X, wat voldoet. we gaan naar DDR5, en 16GB RAM is prima voor gamen. ga je naar 32GB verbruik je ook meer. X570 met 3900X lijkt me geld uitgeven voor geen betere prestaties.(je kunt dit setje altijd nog updaten met Zen3(4700X) en RTX3080 eind volgend jaar. daarna zitten we dichterbij DDR5 en geen AM4 socket meer. PCI-e 4.0 heeft nog geen meerwaarde, en een GPU met PCI-e 4.0 kan ook op dit moederbord(PCI-e 3.0 x16) tests laten zien dat oa gtx1080 amper minder presteert op pci-e 2.0X16 of 3.0 X8.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 134,-€ 134,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2080 Super 8GB Gaming OC€ 855,-€ 855,-
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart€ 89,-€ 89,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H115i RGB Platinum€ 148,-€ 148,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical Tracer RGB BLT2K8G4D30AET4K€ 82,99€ 82,99
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 101,49€ 101,49
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 136,-€ 136,-
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 104,89€ 104,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.996,42

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 19-02-2020 10:30. Reden: Sata SSD]

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Hackus schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:20:
RGB onder de €2000,- met goede componenten die met elkaar werken.
RAM kun je overklokken naar 3466MT/s.
goede gedegen voeding die voldoende watt levert voor deze set.
1TB NVMe lijkt me zat.
mooie rgb kast met rgb watercooling, werken op X470 bordje met 3700X, wat voldoet. we gaan naar DDR5, en 16GB RAM is prima voor gamen. ga je naar 32GB verbruik je ook meer. X570 met 3900X lijkt me geld uitgeven voor geen betere prestaties.(je kunt dit setje altijd nog updaten met Zen3(4700X) en RTX3080 eind volgend jaar. daarna zitten we dichterbij DDR5 en geen AM4 socket meer. PCI-e 4.0 heeft nog geen meerwaarde, en een GPU met PCI-e 4.0 kan ook op dit moederbord(PCI-e 3.0 x16) tests laten zien dat oa gtx1080 amper minder presteert op pci-e 2.0X16 of 3.0 X8.

1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2080 Super 8GB Gaming OC€ 855,-€ 855,-
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart€ 89,-€ 89,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H115i RGB Platinum€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical Tracer RGB BLT2K8G4D30AET4K€ 82,99€ 82,99
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.864,97
Het geheugen wat je hebt gepakt is alleen wel moeilijk leverbaar.

Is dit misschien niet een makkelijkere keuze? Wel iets duurder.

pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Blaat schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Het geheugen wat je hebt gepakt is alleen wel moeilijk leverbaar.

Is dit misschien niet een makkelijkere keuze? Wel iets duurder.

pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
Je weet in elk geval zeker welke chips er op zitten, en dat is bij Corsair maar afwachten(versie per type)
moeilijk verkrijgbaar is relatief aan welke dag je kijkt(Crucial shop heeft er zat) ;)

gebruikte chips: Micron E-Die
D9VPP(MT40A1G8SA-075:E)

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 17-02-2020 14:44]

Hackus schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:25:
[...]

Je weet in elk geval zeker welke chips er op zitten, en dat is bij Corsair maar afwachten(versie per type)
moeilijk verkrijgbaar is relatief aan welke dag je kijkt(Crucial shop heeft er zat) ;)
En welke zijn dat?

AMD Nieuwsdiscussie

• JonathanG
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:26
Ik zelf zat aan dit dan te denken. Ook nog onder de 2K qua prijs, met redelijke prestaties op 1440p/144hz. Er kan altijd nog een 2,5'' ssd bijgestoken worden, maar ik denk dat je voorlopig met 1tb wel redelijk ver komt.

Processor: Beste voor gaming, is misschien maar enkele fps boven ryzen, maar puur voor gamen en mogelijk streamen is dit denk toch beter.
Moederbord: Degelijk met genoeg opties.
GPU: beste prijs/kwaliteit verhouding voor 1440p in mijn ogen. de 2080/2080 super is denk alleen handig als je geld teveel hebt.
Case: goed merk, met goede reviews, zonder al teveel te spenderen. voor 5 euro meer heb je de windowed versie.
Koeler: Fatsoenlijke aftermarket koeler, al zou de pro versie ook kunnen.
RAM: fatsoenlijk kitje met 16GB op snelheid 3200mhz.
Voeding: goede voeding met voldoende wattage to spare, al zou denk ik 550W denk ook voldoende zijn.
SSD: goede prijs/kwaliteit verhouding.

1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 535,05€ 535,05
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro€ 187,05€ 187,05
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 606,-€ 606,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.778,80

Graag hoor ik wat jullie van dit lijstje vinden.

Ryzen 9 3900X, 32GB RAM 3600MHz, RTX2080 Super / 1,75\3,25\4,5\5,5

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

JonathanG schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:44:
Ik zelf zat aan dit dan te denken. Ook nog onder de 2K qua prijs, met redelijke prestaties op 1440p/144hz. Er kan altijd nog een 2,5'' ssd bijgestoken worden, maar ik denk dat je voorlopig met 1tb wel redelijk ver komt.

Processor: Beste voor gaming, is misschien maar enkele fps boven ryzen, maar puur voor gamen en mogelijk streamen is dit denk toch beter.
GPU: beste prijs/kwaliteit verhouding voor 1440p in mijn ogen. de 2080/2080 super is denk alleen handig als je geld teveel hebt.
Case: goed merk, met goede reviews, zonder al teveel te spenderen. voor 5 euro meer heb je de windowed versie.
Voeding: goede voeding met voldoende wattage to spare, al zou denk ik 550W denk ook voldoende zijn.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.778,80

Tja, feitelijk gezien haal je praktisch geen voordeel uit een Intel CPU op 1440p en hoger dus ik vind het geldverspilling. Op 4k geldt dat des te meer.

Vind het er ook een beetje maf uitzien om bijna evenveel geld aan een CPU als aan een GPU uit te geven in een 4k gaming systeem. De verhouding klopt naar mijn idee niet.

• RocketLeague
Blaat schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:40:
[...]

Tja, feitelijk gezien haal je praktisch geen voordeel uit een Intel CPU op 1440p en hoger dus ik vind het geldverspilling. Op 4k geldt dat des te meer.

Vind het er ook een beetje maf uitzien om bijna evenveel geld aan een CPU als aan een GPU uit te geven in een 4k gaming systeem. De verhouding klopt naar mijn idee niet.
Vuistregel bij mij is dat een videokaart 30 tot 40% van het totale budget mag kosten. Het is inderdaad wel vreemd om te besparen op de videokaart en dan alsnog een duurdere processor te kopen.

Wel vind ik, als de initiële post als leidraad genomen kan worden, we het uiterste uit het budget moeten halen. Een 3900X zoals uit mijn build, is daarom een hele mooie toevoeging. Helemaal gezien ik deze build zou kiezen als ik ook aan video editing zou doen, anders zou 1440p voor gamen goed genoeg zijn. Bij video editing haal je wel profijt uit meer cores (net als met veel VM's als je dat zou willen).

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als het dan toch moet, doe het dan goed. :P
De RTX2080S haar enige bestaansrecht is als je iets beters dan een RX5700XT wil hebben, maar geen €1200+ wil uitgeven aan een videokaart. Dan is het dus €800+ voor iets dat 20 a 25% sneller is. Er valt wat voor te zeggen op 4K of zelfs 1440P, maar geweldig is het echt niet. Wachten op "Big Navi" is onderhand ook zo 2017 geworden. Ja, zo lang duurt het nu al. FFS, lanceer eens iets echt high ends AMD. :z

Vervolgens kan je heel wat kritiek leveren op de RTX2080Ti, maar presteren doet die wel, ondanks de volslagen bezopen prijs. Als je echt vol voor 4K gaat, dan is zoiets als dit niet verkeerd. Nee, je hebt geen 8c/16t CPU, geen RGB, duur moederbord etc. Presteren doet het wel.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.276,10€ 1.276,10
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,05€ 82,05
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 241,90€ 241,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.048,85

En als het iets meer gebalanceerd moet, dan een X570 moederbord en een 3800X. Immers zijn die gebinned en ze zijn niet veel veel duurder meer dan de 3700X.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.328,95

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• westlym
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 11:05
Ik ben benieuwd naar jouw keuze voor een 3800x....
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:10:
Als het dan toch moet, doe het dan goed. :P
De RTX2080S haar enige bestaansrecht is als je iets beters dan een RX5700XT wil hebben, maar geen €1200+ wil uitgeven aan een videokaart. Dan is het dus €800+ voor iets dat 20 a 25% sneller is. Er valt wat voor te zeggen op 4K of zelfs 1440P, maar geweldig is het echt niet. Wachten op "Big Navi" is onderhand ook zo 2017 geworden. Ja, zo lang duurt het nu al. FFS, lanceer eens iets echt high ends AMD. :z

Vervolgens kan je heel wat kritiek leveren op de RTX2080Ti, maar presteren doet die wel, ondanks de volslagen bezopen prijs. Als je echt vol voor 4K gaat, dan is zoiets als dit niet verkeerd. Nee, je hebt geen 8c/16t CPU, geen RGB, duur moederbord etc. Presteren doet het wel.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.048,85

En als het iets meer gebalanceerd moet, dan een X570 moederbord en een 3800X. Immers zijn die gebinned en ze zijn niet veel veel duurder meer dan de 3700X.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.328,95

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

westlym schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:07:
Ik ben benieuwd naar jouw keuze voor een 3800x....

[...]
Uh, dat heb ik al gezegd. We hebben het hier over een €2000+ systeem. Daar mag best een gebinde CPU bij.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:54
Waar komt die €2000+ eigenlijk vandaan?

Ik vind dat er teveel geld wordt weggesmeten dat te weinig oplevert. Kom zelf op onderstaand systeem waarbij je ook op 4K kan gamen (mits je niet alles op ultra zet of continu 60 fps verwacht). Zoals eerder gezegd is een dergelijk scenario eigenlijk nog niet aan te bevelen want het kost veel te veel in verhouding.

1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 470,-€ 470,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 93,90€ 93,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 163,-€ 163,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.385,19

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Lambo LP670 SV het is geen bezuinig build. waarom smijt je met dure 970 Evo SSD en te krachtige PSU voor je voorstel ? In jou gedachte kunnen we net zo goed geen BBG maken, want dit voorstel is al eerder geweest in Januari BBG zgn 1440p systeem.

• Thermometer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:43

Thermometer

Whoop Whoop!

Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:15:
(mits je niet alles op ultra zet of continu 60 fps verwacht).
Neem aan dat je met een '4k-gamesysteem' op z'n minst toch wel continu 60 fps verwacht toch?

Mijn huidige Game-PC: Intel Core i5-4590 @ 3.7GHz - 16GB RAM - MSI GTX 980Ti GAMING 6G - Acer XB270HU @ 144hz 2560 x 1440

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:00
RocketLeague schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:49:
[...]

Vuistregel bij mij is dat een videokaart 30 tot 40% van het totale budget mag kosten. Het is inderdaad wel vreemd om te besparen op de videokaart en dan alsnog een duurdere processor te kopen.

Wel vind ik, als de initiële post als leidraad genomen kan worden, we het uiterste uit het budget moeten halen. Een 3900X zoals uit mijn build, is daarom een hele mooie toevoeging. Helemaal gezien ik deze build zou kiezen als ik ook aan video editing zou doen, anders zou 1440p voor gamen goed genoeg zijn. Bij video editing haal je wel profijt uit meer cores (net als met veel VM's als je dat zou willen).
Hoe duurder het systeem, hoe hoger dat percentage mag zijn imo, je hebt nu eenmaal "vaste" lasten zoals behuizing, voeding, etc, die minder meegroeien met het budget.
Ook hoe hoger de resolutie, hoe hoger dat percentage mag zijn.
Ik vind een 2080ti daarom ook een prima keus in een 4k gamesysteem van 2000-2500 euro.
De processor is dan minder van belang, we hoeven niet 5 jaar lang 150-200 fps te halen (want dat zou zelfs met de 2080ti op 4k betekenen dat alles op low-medium settings moet). Voor 60-100 fps is een 300 euro processor zat. Daarnaast geeft een 500 euro processor die garantie ook niet.

Ik ga volledig mee met @DaniëlWW2 zijn voorstel, met de 3800X en X570.
Er kan vast nog wel een paar euro af hier een daar, maar Ryzen 7 + 2080ti geniet mijn voorkeur.

[Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 18-02-2020 13:06]

• Lambo LP670 SV
Hackus schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:46:
@Lambo LP670 SV het is geen bezuinig build. waarom smijt je met dure 970 Evo SSD en te krachtige PSU voor je voorstel ? In jou gedachte kunnen we net zo goed geen BBG maken, want dit voorstel is al eerder geweest in Januari BBG zgn 1440p systeem.
Het kan nog wel voor minder hoor als je een eenvoudiger mobo neemt, maar om even in te haken op je opmerkingen. Dan krijg je het volgende:

Hiermee kan je redelijk op 4K gamen, maar kan je later ook een stevigere GPU in steken wanneer er wat beters te krijgen is, zonder boven belachelijk veel boven proportie te moeten opleggen (vandaar ook de 650W voeding initieel).

1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 470,-€ 470,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 83,90€ 83,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 113,04€ 113,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.325,23

Wil je helemaal voluit gaan op 4K steek je er gewoon een 2080ti in en komt er een 700€ bij..

• RocketLeague
mitsumark schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:03:
[...]

Hoe duurder het systeem, hoe hoger dat percentage mag zijn imo, je hebt nu eenmaal "vaste" lasten zoals behuizing, voeding, etc, die minder meegroeien met het budget.
Ook hoe hoger de resolutie, hoe hoger dat percentage mag zijn.
Ik vind een 2080ti daarom ook een prima keus in een 4k gamesysteem van 2000-2500 euro.
De processor is dan minder van belang, we hoeven niet 5 jaar lang 150-200 fps te halen (want dat zou zelfs met de 2080ti op 4k betekenen dat alles op low-medium settings moet). Voor 60-100 fps is een 300 euro processor zat. Daarnaast geeft een 500 euro processor die garantie ook niet.

Ik ga volledig mee met @DaniëlWW2 zijn voorstel, met de 3800X en X570.
Er kan vast nog wel een paar euro af hier een daar, maar Ryzen 7 + 2080ti geniet mijn voorkeur.
Ja ik vind Daniel zijn nieuwe build al een stuk beter, alleen heb ik liever een 2080S dan een 2080Ti. Ik vind het wel mooi om net onder de max te zitten, iemand kan altijd nog net wat meer uit geven (alsin; 500 euro meer :+ ).

Is de 3900X nodig in mijn build? Mhuwaa, niet perse maar zoals ik al eerder sooortvan aangaf is dit voor mij het systeem wat ik iemand wil kunnen aanraden die video editing doet, programmeren en gamen.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 505,05€ 505,05
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB511 RGB€ 61,-€ 61,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 187,50€ 187,50
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 86,90€ 86,90
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 222,64€ 222,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.098,13

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Lambo LP670 SV Dan blijf je haken op de BBG van januari

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12:08
JonathanG schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:44:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.778,80

Dit dus, als 't een GAME systeem is en je wilt gewoon de beste cpu voor gaming dan is de 9900KS nog steeds de koning. Maar nu moet blijkbaar iedereen AMD kiezen? De AMD alternatieven zijn meer bang 4 buck maar sommigen willen volgens mij gewoon 't snelste voor hun games en willen daar best wat extra voor betalen.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

MetalSonic schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:49:
[...]

Dit dus, als 't een GAME systeem is en je wilt gewoon de beste cpu voor gaming dan is de 9900KS nog steeds de koning. Maar nu moet blijkbaar iedereen AMD kiezen? De AMD alternatieven zijn meer bang 4 buck maar sommigen willen volgens mij gewoon 't snelste voor hun games en willen daar best wat extra voor betalen.
Omdat er letterlijk geen verschil is tussen AMD en Intel op 4k. Dus "snelste voor je games" is in deze context niet relevant.

AMD zal om die reden, vanwege de lagere prijs, dus ook gewoon de "best buy" zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Blaat op 18-02-2020 15:10]

• MetalSonic
Blaat schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Omdat er letterlijk geen verschil is tussen AMD en Intel op 4k. Dus "snelste voor je games" is in deze context niet relevant.

AMD zal om die reden, vanwege de lagere prijs, dus ook gewoon de "best buy" zijn.
https://www.cpubenchmark....900KS+%40+4.00GHz&id=3593

Hier staat de 9900KS in elk geval bovenaan. Als je andere cijfers / overzichten heb zie ik ze graag natuurlijk ;)

• exaltion
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 29-03 18:40
MetalSonic schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:41:
[...]

https://www.cpubenchmark....900KS+%40+4.00GHz&id=3593

Hier staat de 9900KS in elk geval bovenaan. Als je andere cijfers / overzichten heb zie ik ze graag natuurlijk ;)
Nee dat wil je niet. Want het is je al tientallen keren uitgelegd in tientallen andere topics, door tientallen andere mensen. Daarnaast is het een gamesysteem en niet een PassMark systeem, naast dat een Ryzen 7 3700X gewoon een hogere score heeft in PassMark...

[Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 18-02-2020 16:04]

AMD Nieuwsdiscussie

• JonathanG
Blaat schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Zoals @MetalSonic al aangaf, i9-9900ks is de beste voor gaming.

https://www.techpowerup.c...el-core-i9-9900ks/16.html
Hierbij de link naar de 4k gaming benchmarks. Het is in sommige gevallen marginaal, maar het is de beste.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

JonathanG schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Hierbij de link naar de 4k gaming benchmarks. Het is in sommige gevallen marginaal, maar het is de beste.
In sommige? Het verschil is in alle gevallen marginaal... Ik begrijp niet zo goed hoe je die nog geen anderhalve procent verschil denkt goed te praten met een bijna dubbel zo dure CPU.

• JonathanG
Blaat schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:14:
[...]

In sommige? Het verschil is in alle gevallen marginaal... Ik begrijp niet zo goed hoe je die nog geen anderhalve procent verschil denkt goed te praten met een bijna dubbel zo dure CPU.
Heel simpel, we zoeken de Best Buy voor maximale performance op 4k.
Ik geef je zeker gelijk dat AMD meer bang for buck is (heb zelf een 3900x) maar als je puur naar gaming kijkt en daar de beste performance in wilt dan is voor nu de I9-9900ks de koning.

• Lambo LP670 SV
JonathanG schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:33:
[...]

Ik geef je zeker gelijk dat AMD meer bang for buck is (heb zelf een 3900x) maar als je puur naar gaming kijkt en daar de beste performance in wilt dan is voor nu de I9-9900ks de koning.
Ik dacht dat het doel van een best buy een evenwichtig systeem diende te zijn, waarbij de performance gains worden afgewogen tegenover de meerkost. Dat versta ik er toch onder alleszins.

• MetalSonic
JonathanG schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:33:
[...]

Dit dus......

Het is jammer dat iedereen er bij de videokaart het erover eens is dat de 2080TI de snelste is maar dat er bij de CPU meteen zo vreemd wordt gereageerd. De 9900KS is nu gewoon de snelste. Daarmee zeg ik niet dat het de verstandigste keuze is maar er zijn er genoeg die na een tijdje hebben gespaard en op dat moment gewoon even de allersnelste cpu voor games willen kopen. Sommige voor zichzelf sommige voor opscheppen :D

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

[...]

Wel goed kijken he ;)
9900KS v 3700X

(alleen SC is een 9900KS beter)

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 18-02-2020 17:06]

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16:59
MetalSonic schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:59:
[...]

Dit dus......

Het is jammer dat iedereen er bij de videokaart het erover eens is dat de 2080TI de snelste is maar dat er bij de CPU meteen zo vreemd wordt gereageerd. De 9900KS is nu gewoon de snelste. Daarmee zeg ik niet dat het de verstandigste keuze is maar er zijn er genoeg die na een tijdje hebben gespaard en op dat moment gewoon even de allersnelste cpu voor games willen kopen. Sommige voor zichzelf sommige voor opscheppen :D
Dat is prima voor die mensen maar dat is niet een "best buy" dan. Prestatiewinst moet in verhouding staan tot prijs. Als je 1% performance wint voor 10% meerprijs zou ik dat gewoon geen best buy noemen. Zeker niet als je daarmee bijvoorbeeld in geval van streamen e.d. er op achteruit zou gaan en je nog eens minder toekomstbestendig bent ook.

• mitsumark
Je wilt niet zomaar de snelste, je wilt hetgeen wat je het dichtst mogelijk bij je doel brengt voor een redelijke prijs.

Een 9900k(s) brengt je niet tot amper dichter bij je doel (4k gaming op acceptable fps voor zo lang mogelijk?) en is dus de extra euro's niet waard.
De 3600 scoort hierin uitermate goed, maar voor iets meer future proof kun je de Ryzen 7's overwegen.
Of je moet in Farcry 5 specifiek 150fps willen, dán kun je eventueel een Intel nemen.

Net als 4000+MHz sub 9ns true latency geheugen om nog iets te noemen, ook niet aan te raden (maar wellicht nog eerder dan een processor van 500+ euro).

Een 2080ti heeft ook een forse meerprijs, maar brengt je in ieder geval wel een stuk dichter bij je doel. De euro's die je hier in steekt geven daadwerkelijk meer performance (al betaal je natuurlijk wel een paar 100 euro voor die laatste 10-20%).

[Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 18-02-2020 20:41]

• D-dark
Deze discussie is effectief gezien de hamvraag waar in een build van rond de 2000 euro de toename in prestaties nog in redelijke verhouding is tot de toename in prijs.

Prijs effectief gezien zou ik persoonlijk zeggen een 3800X gecombineerd met een 2080 super
Een 2080 TI praat je over een prestatieverbetering van 16% voor globaal een 30 a 40% hogere prijs
https://www.techspot.com/review/1881-geforce-rtx-2080-super/ Dat is op het randje
Met een 2080 super moet je als je iets van instellingen terugschroeft toch wel 60 fps op 4k halen

Enfin, op 4 euro na op budget van 2000 euro.
Je kan wel meer uitgeven maar de verhouding tussen prestatietoename en prijs loopt dan wel erg uit het lood.

1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 187,50€ 187,50
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 314,59€ 314,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.004,39

De keuzes.
Goedkopere kast maar toch goed
Degelijk maar simpel moederbord
Prijsverschil tussen luchtkoeling en water is helaas te hoog.
Wil je bijna identieke prestaties dan kan je naar een 3700X uitwijken en het verschil in kast cq moederbord stoppen.
voor dit bedrag mag er wel 32 Gb in op 3600 Mhz
Prijs processor tov videokaart is bijna een nette 1 staat tot 2 verhouding

[Voor 107% gewijzigd door D-dark op 18-02-2020 22:39]

• exaltion
D-dark schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:57:
Prijs processor tov videokaart is bijna een nette 1 staat tot 2 verhouding
met een pricewatch: KFA2 GeForce RTX 2080 Super EX (1-Click OC) Retail zit je hier iets dichterbij. Had 'm al eerder aangekaart maar ik denk dat mensen mijn bericht hebben gemist. Deze 2080 Super is zo'n 100 euro goedkoper dan de MSI. Of zou deze kaart minder goed presteren dan de MSI? (met het oogpunt op 4K gaming)

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

exaltion schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:46:
[...]

met een pricewatch: KFA2 GeForce RTX 2080 Super EX (1-Click OC) Retail zit je hier iets dichterbij. Had 'm al eerder aangekaart maar ik denk dat mensen mijn bericht hebben gemist. Deze 2080 Super is zo'n 100 euro goedkoper dan de MSI. Of zou deze kaart minder goed presteren dan de MSI? (met het oogpunt op 4K gaming)
Qua snelheid zal je weinig verschil merken. Het enige waar je wellicht over na kan denken is dat de kwaliteit van de fans bij MSI veel beter is (glijlagers t.o.v. de kogellagers bij MSI).

Maar dat moet je maar net belangrijk vinden.

• exaltion
Blaat schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:52:
[...]

Qua snelheid zal je weinig verschil merken. Het enige waar je wellicht over na kan denken is dat de kwaliteit van de fans bij MSI veel beter is (glijlagers t.o.v. de kogellagers bij MSI).

Maar dat moet je maar net belangrijk vinden.
Dat wist ik niet, bedankt :) Heb je hierbij op de website van de fabrikant gekeken? Dit zie ik namelijk niet onder de pricewatch specificaties.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

exaltion schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:55:
[...]

Dat wist ik niet, bedankt :) Heb je hierbij op de website van de fabrikant gekeken? Dit zie ik namelijk niet onder de pricewatch specificaties.
Yes, het staat daar duidelijk vermeld.
Using three of the award-winning TORX Fans 3.0 with Double Ball Bearings.
Bron.

Op de website van KFA2 staat dat niet, en je mag er vanuit gaan dat als een fabrikant er niks over zegt, dat het dan glijlagers zijn. :P

• exaltion
Wat me trouwens opviel is dat de pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio een lengte heeft van 328mm en de pricewatch: Fractal Design Meshify C ondersteunt volgens de specificaties maar 315mm. Gaat dit wel passen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

exaltion schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:27:
Wat me trouwens opviel is dat de pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio een lengte heeft van 328mm en de pricewatch: Fractal Design Meshify C ondersteunt volgens de specificaties maar 315mm. Gaat dit wel passen?
Moet je de fan verplaatsen

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Persoonlijk ben ik het oneens met:
  • De AMD CPUs, waar Intel's 9700k veruit de beste bang for your buck geeft. Vergeleken met de 3800X van AMD is de Intel +5% sneller en maar 8 Euro's duurder.
  • Waarom gaat Tweakers zo prat op een "4k-gamesysteem"? Wie speelt er hier op 4k dan? Dan zit je met 60Hz te klooien (aantoonbaar een groot nadeel in veel games) of je hebt een extreem dure GPU + 4k/144Hz+ scherm. Dan zit je al snel in regionen qua budget waar Tweakers zich niet aan waagt. Met 4k gaming zit je met gemiddeld 50fps je A-titles te spelen waar je een goedkopere 144Hz 1440p monitor hebt waar je boven de 100fps haalt. Het verschil tussen 4k en 1440p zie je niet tijdens het gamen, de refresh rate wel.
Een 4k-gamesysteem aanraden vind ik oprecht fanboy-ism ten top. Je loopt achter een hype aan, een marketingterm die bij televisies goed werkt maar op desktop PCs absoluut nergens op slaat omdat de grafische kaarten die het aankunnen, evenals de monitors die 4k en 144Hz aankunnen, gewoonweg te duur zijn. Het zou Tweakers sieren om mensen af te raden een 4k-scherm te kopen en in plaats daarvan een goed 1440p/144Hz+ scherm te kopen.

Nadelen van 4k gaming:
  • De 4k IPS schermen met een refresh rate boven de 60Hz zijn erg duur.
  • Dus de meeste mensen zullen een 4k scherm met een maximale 60Hz aanschaffen voor alsnog best veel geld (250 tot 400 euro). Terwijl je voor iets meer of ongeveer hetzelfde geld een erg goed 1440p/144Hz scherm kan kopen (350 tot 500 euro).
  • o.a. Linus Tech Tips heeft aangetoond dat een hogere refresh rate daadwerkelijk een voordeel oplevert in first person shooters en andere actie games waar je reactievermogen een rol speelt.
  • Doordat de resolutie 4 maal 1080p is moet je een enorm sterke grafische kaart hebben om uberhaupt die 60fps te halen. Laat staan iets daarboven. Dan moet je de graphics naar beneden bijstellen.
  • Laten we eerlijk zijn, als je diep in een game zit let je niet meer op hoeveel pixels je ziet. De jump van 1080p naar 1440 is absoluut zichtbaar. De stap van 1440 naar 4k is veel minder zichtbaar. Wat je wel direct gaat zien is 144Hz tegenover 60Hz. En met een goedkopere videokaart ga je framerates boven de 100fps makkelijk kunnen zien en waarderen.
En de voordelen die zie ik niet. Meer pixeltjes die je op 1440p ook al niet ziet? :?

Dus ga nou als kenners aub geen 4k-gamesysteem aanbevelen. Raad het af. Raad het sterk af. De arme consumenten die klakkeloos jullie mening overnemen gaan dan 4k/60Hz schermen kopen en zullen nooit beter weten dat ze voor minder geld op een betere rij hadden kunnen zitten.

• D-dark
@Blue-eagle 4K 60 FPS is voor de afwisseling tov de vorige best buy guide
reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020
Daarin zat een 1440P build. Die kan nu ook nog wel mee. In de forums zie je ook dat er tegenwoordig ook naar een budget van rond de 2000 a 2500 euro gevraagd wordt wat er mogelijk is. Dat is in de praktijk vaak voor rond de 4K resolutie.
Daarom oa deze discussie om te bekijken wat er überhaupt mogelijk is. De nuance of het zin heeft verwacht ik in de inleiding

De conclusie kan zijn zoals je zegt dat het net mogelijk is maar tegen zeer hoge kosten. Dat zien we ook in de voorgestelde builds waarbij een 2080 TI er flink inhakt. Voor de prijsbewuste tweaker kan de 1440 P build zeker nog mee. Vervang aldaar de 5700XT door een 2080 en je hebt een behoorlijk FPS beest voor degenen die wat meer willen uitgeven. Qua randapparatuur zoals monitoren zit je dan ook wat gunstiger

Wat de FPS discussie betreft. Er zijn 3 scholen.
1 Gamer die graag veel fps heeft.
2 Gamer die alle grafische pracht en praal wil en 60 Hz prima vind.
3 Gamer die alle grafische pracht en praal en veel fps wil.

Zelf behoor ik tot categorie 2 en game nog op 1080 P met een 3700X en vega64.
Speel bijna nooit online en laatst nog Tomb Raider gespeeld en nu bezig met Borderlands 3

Categorie 3 is denk ik het interessants. Dat is op 1080P en 1440P nog enigszins betaalbaar

Ps. de site cpu.userbenchmark is enigszins controversiëel vanwege de grote nadruk die ze daar leggen op single core prestaties.

[Voor 28% gewijzigd door D-dark op 20-02-2020 22:52]

• mitsumark
@Blue-eagle Ik zie een prijsverschil van 30 euro en met de 3700x zelfs 90 euro.
Maargoed, op de 2000+ maakt dat ook niet zoveel uit.
De Ryzens hebben natuurlijk wel bijna 50% meer multicore performance.

Ik en velen met mij spelen geen high speed fps en al helemaal niet op pro niveau, voor "ons" (categorie 2) is 60Hz meer dan prima.
Veruit de meeste games draaien ook makkelijk 60fps op 4k (zonder AA) met een 2080ti, sterker nog, de meesten draaien daar ver boven zelfs incl AA.

Advies kan er natuurlijk altijd bij gezet worden dat wanneer je wél high speeds fps games speelt, je dan beter voor een lagere resolutie, hogere refreshrate en wellicht betere processor kunt kijken.

[Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 21-02-2020 08:07]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Blue-eagle 4k-gaming! Of wat we ook veel zien: 1440p op een hoge refreshrate (144Hz+). Met dit systeem zou het moeten kunnen. Uiteraard kan er veel goedkoper als je puur kijkt naar fps per euro, maar het oog wil ook wat

Is wat staat in OP.

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 01:20:
@Blue-eagle Ik zie een prijsverschil van 30 euro en met de 3700x zelfs 90 euro.
Maargoed, op de 2000+ maakt dat ook niet zoveel uit.
De Ryzens hebben natuurlijk wel bijna 50% meer multicore performance.
Het is een gamesysteem. Multicore performance is leuk en voor veruit de meeste mensen voldoet de Intel i7 daar meer dan genoeg aan. Dan kan je gamen, streamen, muziek afspelen, en nog een hele rits andere dingen tegelijkertijd doen voordat je de voordelen van AMD zou gaan opmerken.

Dit is geen workstation waar professionele grafische editors met 8k streams aan videoinformatie werken. Die markt is ontzettend klein en die leven vooral in de wereld van Apple.

Voor de meeste gamers die full-screen gaan gamen is single core performance veruit de belangrijkste statistiek. Ik snap de fanboy hype rondom AMD, David vs. Goliath, right? Maar we verloochenen onszelf door gewoon niet-optimale adviezen te geven.
Ik en velen met mij spelen geen high speed fps en al helemaal niet op pro niveau, voor "ons" (categorie 2) is 60Hz meer dan prima.
Totdat je ziet wat een wereld van verschil het maakt. Tomb Raider op 60Hz is leuk, op 144Hz+ trekt het spel je veel meer met zich mee. Datzelfde kan gezegd worden voor alle games, niet alleen FPS games, en daar hoef je zeker geen pro-gamer voor te zijn.

Het gaat hier toch om mensen die een groot bedrag willen uitgeven aan hun hobby. Die zijn toch fanatiek te noemen. Ik vind het oprecht beledigend en oneerlijk naar de consument toe dat Tweakers een "4k systeem!" als klikbait title gaat plaatsen en tussen neus en lippen door nog eventjes kort vermeldt dat je ook 1440p kan spelen... Alsof de meeste mensen die intro lezen, die klikken direct door naar pagina 3 voor de specs :+
Veruit de meeste games draaien ook makkelijk 60fps op 4k (zonder AA) met een 2080ti, sterker nog, de meesten draaien daar ver boven zelfs incl AA.
Juist. En je kan een paar honderd euro besparen door een goedkopere videokaart te nemen die minder stroom vreet, en dat geld gebruiken om een topklasse 1440p scherm aan te schaffen.

Want een GPU ga je iedere 2 tot 3 toch willen vervangen. Een monitor wil je nog 10 jaar of langer mee kunnen doen.

Geloof me, zodra de RTX 4070 Super uitkomt over 2 jaar dan is die 4k/60Hz opeens een bottleneck aan het worden voor je favoriete games. Dan moet je opeens een superdure monitor aanschaffen. Dan zou ik liever mijn GPU upgraden en nog makkelijk vooruit kunnen met mijn 1440p/144Hz scherm.

Simpel feit: De data throughput (dus indirect de gebruikerservaring van grafische pracht op je scherm) van 1440p/144Hz is hoger dan 4k/60Hz. Dus daar zit gewoon veel meer rek in over langere tijd. En dat stelt je ook over langere tijd in staat om bij goedkopere videokaarten (de x070 versies) te blijven gebruiken.
Advies kan er natuurlijk altijd bij gezet worden dat wanneer je wél high speeds fps games speelt, je dan beter voor een lagere resolutie, hogere refreshrate en wellicht betere processor kunt kijken.
Ja, maar wat ik hiervoor zeg geldt ook: het is niet zo simpel als 4k vs 144Hz. Er zitten veel meer dimensies aan de overweging.
Hackus schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:44:
@Blue-eagle 4k-gaming! Of wat we ook veel zien: 1440p op een hoge refreshrate (144Hz+). Met dit systeem zou het moeten kunnen. Uiteraard kan er veel goedkoper als je puur kijkt naar fps per euro, maar het oog wil ook wat

Is wat staat in OP.
De titel stoort mij gewoon, het is zo oneerlijk naar de domme consument toe. Als we een "guide" opstellen, dus een gids, waarin Tweakers hardware aanbeveelt voor een specifiek doel, laat het doel dan ook hetgeen zijn waar mensen het meeste uit gaan halen.

Het zou gewoon "High performance gamesysteem" moeten heten, en in de omschrijving kan je dan aangeven dat je op 4k/60Hz kan gamen, of 1440p/144Hz, afhankelijk van de monitor die je hebt of wil aanschaffen. En daar hoort dan ook bij te staan dat een letterlijke verdubbeling van je zichtbare FPS meer opvalt dan de nog kleinere pixeltjes (die je op 1440p ook al niet ziet, en al helemaal niet tijdens het gamen) die 4k biedt.
@Blue-eagle Zowel een i7 9700K als een Ryzen 7 3700X zijn beide meer dan snel genoeg voor alle huidige games. Beide CPU's zijn zo krachtig dat ze geen bottleneck zijn voor elke moderne videokaart op het moment dat je de instellingen op het hoogst instelt. Dat lijkt mij iets wat zo goed als iedereen doet. Er is namelijk maar een zeer kleine groep die juist een high-end systeem koopt en dan op lage instellingen gaat gamen, om een framerate van bijvoorbeeld 400 te krijgen. Voor die hele kleine groep is dit systeem niet bedoeld, maar juist voor die andere 99%. Voor die 99% is de Ryzen 7 3700X de meest logische keuze van beide omdat het de krachtigere CPU is van beide, die daarnaast een dikke 100 euro goedkoper is.

pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed
pricewatch: Intel Core i7-9700K Boxed

AMD Nieuwsdiscussie

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Komen nog eens de platformkosten bij. 9700K vraagt om een Z390 bord voor de overclock mogelijkheden. Niet een goedkoop Z390 bord, nee iets dat een 9700K goed aankan. Je kan een goedkope Ryzen 3600+B450 combinatie nemen en met wat je bespaart kan je bijna altijd een niveau hoger qua GPU. De 9700K of 9900K zijn pas relevant als je qua videokaart op het maximale zit en op een lage resolutie speelt. Een 9700K samen met een RTX2080S met een 1080P 240Hz scherm is logisch. Dat is alleen zo'n enorme niche dat het niet relevant is.

• mitsumark
@Blue-eagle Ik kan me in een groot deel van je betoog wel vinden en geloof dat dit voor een bepaalde groep mensen zeker opgaat.
"trekt het spel je veel meer met zich mee" gaat imo meer op wanneer je naar een groter scherm gaat. Dat kan met 4k zonder verlies in pixeldichtheid.
24" 1920x1200 naar 34" 3440x1440 was voor mij zo'n groot verschil dat ik denk dat 25/27" 1440p naar 32"4k eenzelfde soort effect geeft, voor mij belangrijker dan hoge Hz.
Ik merk dan ook weinig tussen 45fps en 60fps, laat staan nog hoger, is voor mij gewoon niet nodig.

Één systeem voor 2 verschillende users samenstellen kan eigenlijk niet, een BBG voor 4k 60Hz ziet er imo compleet anders uit dan voor 1440p 144Hz (bv 3600+2080ti vs resp. 9700k+2080S voor hetzelfde budget).

• D-dark
@Blue-eagle

Allereerst complimenten voor de hoeveelheid werk die je in je post hebt gestoken. Voor een aantal punten is zeker wat te zeggen. Het eindresultaat is een amalgaam van ieder zijn mening.
Blue-eagle schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:26:
Het is een gamesysteem. Multicore performance is leuk en voor veruit de meeste mensen voldoet de Intel i7 daar meer dan genoeg aan. Dan kan je gamen, streamen, muziek afspelen, en nog een hele rits andere dingen tegelijkertijd doen voordat je de voordelen van AMD zou gaan opmerken.
Voor de meeste gamers die full-screen gaan gamen is single core performance veruit de belangrijkste statistiek. Ik snap de fanboy hype rondom AMD, David vs. Goliath, right? Maar we verloochenen onszelf door gewoon niet-optimale adviezen te geven.
Klopt, het is een gamesysteem. Daarbij is het qua processor gokken tussen prestatie nu, middellange termijn en lange termijn. De I7 heeft als grootste minpunt geen hypertreading. De volgende processor die wel aan die eisen voldoet van intel is de I7 9800 (socket 2066) of meteen de I9 9900. Is dat nu nodig nee, maar ik kan mij nog de best buy adviezen tussen een I5 2500 / 2600 of de I7 2500 / 2600 herinneren. Met battlefield en andere spellen in ogenschouw was de I7 de beste lange termijn oplossing. Ander oogpunt zijn de komende XBOX en Playstation. Daarin komt een 8 core met hypertreading.
Totdat je ziet wat een wereld van verschil het maakt. Tomb Raider op 60Hz is leuk, op 144Hz+ trekt het spel je veel meer met zich mee. Datzelfde kan gezegd worden voor alle games, niet alleen FPS games, en daar hoef je zeker geen pro-gamer voor te zijn.
Het gaat hier toch om mensen die een groot bedrag willen uitgeven aan hun hobby. Die zijn toch fanatiek te noemen. Ik vind het oprecht beledigend en oneerlijk naar de consument toe dat Tweakers een "4k systeem!" als klikbait title gaat plaatsen en tussen neus en lippen door nog eventjes kort vermeldt dat je ook 1440p kan spelen... Alsof de meeste mensen die intro lezen, die klikken direct door naar pagina 3 voor de specs :+
Ik geloof je op je woord. Alleen wat ik nu niet heb dat mis ik ook niet.
Qua bedrag heb je de fanatiekelingen en degenen met een grote portemonnee. Iedereen heeft voor zichzelf de keuze wat waaraan uittegeven. Ja het wordt als 4K systeem onder de noemer van de best buy guide geplaatst. Ik heb het volste vertrouwen in de opsteller van de guide dat deze in de inleiding de problematiek tussen prijs en prestatie schetst. Daarin kan dan vermeld worden en in de conclusie dat de gulden middenweg voor nu 1440P is.
De titel stoort mij gewoon, het is zo oneerlijk naar de domme consument toe. Als we een "guide" opstellen, dus een gids, waarin Tweakers hardware aanbeveelt voor een specifiek doel, laat het doel dan ook hetgeen zijn waar mensen het meeste uit gaan halen.
Het zou gewoon "High performance gamesysteem" moeten heten, en in de omschrijving kan je dan aangeven dat je op 4k/60Hz kan gamen, of 1440p/144Hz, afhankelijk van de monitor die je hebt of wil aanschaffen. En daar hoort dan ook bij te staan dat een letterlijke verdubbeling van je zichtbare FPS meer opvalt dan de nog kleinere pixeltjes (die je op 1440p ook al niet ziet, en al helemaal niet tijdens het gamen) die 4k biedt.
Ach, ach die arme consument. We hebben het mainstream gamesysteem van 1000 euro. 1080 P tussen de 60 a 144 Hz. Daaropvolgend het high end gamesysteem van rond de 1500 Euro. Daarop focust men zich op 1440 P op tussen de 60 a 144 Hz. Als logische laatste stap dan de uber van 2000+ Qua resolutie is dan de volgende stap logischerwijs 4K tussen de 60 a 144 Hz. Bij de uber kunnen we nu concluderen dat het misschien met de volgende generatie grafische kaarten goed haalbaar is. Alleen zonder het te proberen kom je er ook niet achter. Dat is de helft van de lol bij het opstellen van de best buy om te bekijken wat er het beste haalbaar is. En ja, dan mag je je als tweaker zijnde ook wel eens een ambiteus doel opleggen.

• mitsumark
4k 60Hz en 1440p 165Hz.

Optie A:
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti VENTUS GP 11G€ 1.115,99€ 1.115,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 81,90€ 81,90
1MonitorenIiyama ProLite XB3288UHSU-B1 Zwart€ 394,50€ 394,50
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.291,24

Optie B:
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 405,05€ 405,05
1MoederbordenMSI MAG Z390M Mortar€ 150,50€ 150,50
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC 8G (rev. 2.0)€ 775,01€ 775,01
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 81,90€ 81,90
1MonitorenMSI Optix MAG272QP Zwart€ 381,50€ 381,50
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 184,90€ 184,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.268,26

Eventueel nog wat meer opslag?

• LievenD
  • Laatst online: 29-03 18:55
[...]

Ja, ongeveer 1% beter dan de Ryzen 5 3600 voor 4 keer de prijs ervan. Discussie gesloten, vooral ook omdat je € 500 extra uitgeeft voor, euh, ja, waarvoor eigenlijk?

Zie ook het verschil tussen onderstaande onderdelenlijstjes. Het eerste lijstje kost ruim € 900 voor processor en videokaart, het tweede ruim € 60 minder. Ik zou het wel weten...

1ProcessorsIntel Core i9-9900KS Boxed€ 674,91€ 674,91
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 250,-€ 250,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,91

1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2080 Super EX (1-Click OC) Retail€ 695,-€ 695,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 860,05

• mitsumark
LievenD schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:47:
[...]

Ja, ongeveer 1% beter dan de Ryzen 5 3600 voor 4 keer de prijs ervan. Discussie gesloten, vooral ook omdat je € 500 extra uitgeeft voor, euh, ja, waarvoor eigenlijk?

Zie ook het verschil tussen onderstaande onderdelenlijstjes. Het eerste lijstje kost ruim € 900 voor processor en videokaart, het tweede ruim € 60 minder. Ik zou het wel weten...

1ProcessorsIntel Core i9-9900KS Boxed€ 674,91€ 674,91
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 250,-€ 250,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,91

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 860,05
Je kunt ook overdrijven natuurlijk...

1ProcessorsIntel Core i9-9900KS Boxed€ 643,72€ 643,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.338,72
En je kunt altijd nog de pricewatch: Intel Core i9-9900KF Boxed nemen.

1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti VENTUS GP 11G€ 1.115,99€ 1.115,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.281,04

• LievenD
mitsumark schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:31:
[...]

Je kunt ook overdrijven natuurlijk...
Dat was de bedoeling, ik trek het expres wat op flessen omdat je het idiote zou inzien. In jouw vergelijking is het AMD systeem nog steeds beter en kost het nog steeds minder, dus ...
En je kunt altijd nog de pricewatch: Intel Core i9-9900KF Boxed nemen.
Uiteraard, maar waarom? Het prestatieverschil wordt er enkel maar kleiner door en het was al zo goed als 2 keer niks.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 295,05€ 295,05
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 204,90€ 204,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.272,15€ 1.272,15
1BehuizingenFractal Design Meshify C White - TG€ 84,05€ 84,05
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESC€ 169,30€ 169,30
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 129,90€ 129,90
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 251,05€ 251,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.464,30

Vind ik het een heel goed systeem? Nee, maar dat is simpelweg niet mogelijk. Ik zou ook niemand zoiets willen aanraden, maar ja gebrek aan beter. Je betaald nu drie maal zoveel voor een RTX 2080 Ti tegenover een RX 5700 XT en je krijgt maar een half maal zoveel prestaties.

AMD Nieuwsdiscussie

• LievenD
1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 97,-€ 97,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,05€ 86,05
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.369,85

NrProcessorVideokaartPrijsPrijsindex1Prestatie-index1
1Ryzen 5 3600RX 5700 XT€ 1.0757978
2Ryzen 5 3600RTX 2080 Super€ 1.370100100
3Ryzen 7 3800XRTX 2080 Ti€ 1.9801451262

1Bovenstaand systeem (Ryzen 5 3600 en RTX 2080 Super) heeft als index 100.
2Dit cijfer gaat ervan uit dat de 3800X 5% beter presteert dan de 3600 (gemiddelde voor gaming en streaming, in gaming zal het verschil kleiner zijn, in streaming groter).

In het tabelletje onderaan zien we het volgende:
Voor systeem 1 betaal je € 1.075. Tel daar een kleine € 300 (27%) bij op en je hebt systeem 2, dat zo'n 28% betere prestaties levert. Deze upgrade kun je dus als zinvol beschouwen. Om van systeem 2 naar systeem 3 te gaan, moet je daar echter nog eens minstens € 600 bij optellen, die je netto slechts 26% extra prestaties oplevert. Of anders gesteld, de upgrade van 2 naar 3 is ruim dubbel zo duur als van 1 naar 2, terwijl de prestatiewinst niet groter is (26% tov 28%).

Conclusie: De combinatie Ryzen 7 3800X en RTX 2080 Ti is de beste van de 3, maar je moet minimaal € 600 extra uitgeven (sommige systemen die hier worden voorgesteld zijn € 2.400, dus in dat geval is het zelfs € 1.000) voor 26% prestatiewinst. Of dat nog een best buy is moet je zelf uitmaken. Voor mij niet, € 400 extra vind ik, gezien de prestatiewinst, nog net te verantwoorden. Alles daarboven niet meer. Ik houd daarbij ook in mijn achterhoofd dat er dit jaar nieuwe kaarten kunnen uitkomen. Dat het systeem momenteel niet echt high-end is, neem ik er graag bij.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@-The_Mask- Geef dan wel even aan dat de GPU niet in de kast past zonder de front fan te verplaatsen
(dit vanwege de afmeting) 4K Snow Edition :+

Zou wel meer Intake maken met een 2080Ti in je kast

[Voor 15% gewijzigd door Hackus op 25-02-2020 16:41]

• justjordyl
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-03 22:22
Ik heb geen tijd en zin om dit hele forum door te lezen, maar bij deze mijn PC. Als je de Elite series kast van NZXT koopt hoef je het setje "Corair LL120 RGB Fans" niet te kopen. Als je een H510i koopt dan heb je maar 2 standaard case fans en is het dus wel aan te raden om een setje er bij te kopen.

Het enige nadeel van deze PC vind ik het hebben van maar 5 USB aansluitingen op het moederbord, bovenop de kast zit USB C en een USB A aansluiting. Misschien een ander Moederbord met meer USB poorten, of een usb hubje voor een paar euro...

1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 409,95€ 409,95
1BehuizingenNZXT H510i Zwart€ 99,90€ 99,90
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 91,-€ 91,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX€ 116,99€ 116,99
1VoedingenSeasonic Prime Ultra 550W Platinum€ 129,95€ 129,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.508,89

• mitsumark
@LievenD In je 3e systeem voegt de 3800X natuurlijk ook niet zoveel toe, de extra kosten zijn dus "maar" net boven de 400 voor diezelfde winst (op 4k), dat valt dus nog wel mee imo.

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 25-02-2020 18:44]

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Ja, ik ben het mee eens dat een systeem met een 2080S of 2080Ti geringe stappen zijn t.o.v. een 5700XT en waarschijnlijk de prijs niet waard zijn voor veel velen. Dan kan je gesteggel hebben of het wel ‘best buy’ is. Mijn idee was ook om een systeem neer te zetten die nog substantieel beter is dan het 1440p systeem van januari om dan op 4k te gamen, en die is dan ook uiteraard significant duurder. De prestatieverschillen – die juist minder groot zijn dan men misschien denkt – komen zo dan goed naar voren. I.e. je moet echt veel meer geld betalen wil je het effect zien. Ook zijn er nog duurdere oplossing als de behuizing en koeling die misschien niet beter presteren (betere koeling, stiller), maar er wel anders uit zien. Lezers willen ook graag eens wat andere opties zien.

Daarnaast; systemen boven de 1500 euro behandelen we nauwelijks in de BBG, laat staan 2000+. Dat hebben we in het verre verleden wel vaker gedaan, werd ook goed ontvangen, maar recent nauwelijks meer. De sweetspot ligt vaak ook onder de 2000 euro range. Ook ter verduidelijking: de prijs van het systeem in de openingspost is geen max, was puur een eerste aanzet. Misschien is de 2080S wel een slechte tussenoplossing en is het dan juist beter om een 2080Ti te nemen, onder de verantwoording ‘dan heb je tenminste het beste’.

Om de lezer dan te helpen had ik het idee om een simpele tabel/grafiek te maken met 5700XT -> 2080S -> 2080Ti en dan de prijzen en prestatieverbeteringen (grove ranges, e.g. 10-15%+). Dus niet één zin, maar goed in het zicht. Om het standpunt duidelijker te maken. Ook goed verwijzen naar (misschien wel volledig overnemen) de BBG van januari om als referentiepunt te dienen.

De opties met 3600 + 2080Ti snap ik vanuit een 'fps per euro' ratio als je op het prijsniveau van 2200 zit, maar zou ik persoonlijk ook niet aanraden als 'best buy'.

Voor de goede orde, er was een 1440p systeem voorgesteld bij de editie van januari 2020. Naar mijn weten is dat advies nog actueel. Ik zie voorstellen in dit topic voorbij komen die vrijwel identiek zijn.

1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 76,-€ 76,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.512,85

1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 204,90€ 204,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.268,20€ 1.268,20
1BehuizingenNZXT H710 Zwart/Wit€ 139,90€ 139,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 129,91€ 129,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.556,91

... dus van ~1500 naar ~2500 euro krijg je zulke upgrades.

[Voor 22% gewijzigd door Bolletje op 25-02-2020 19:34]

Ik zou dan niet gaan voor een pricewatch: NZXT Kraken X62 (met AM4 support) omdat de warmteproductie van een pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed zeer laag is. Dan krijg je met een high-end luchtkoeler die minder dan de helft krijgt meer kwaliteit en veel meer stilte terug.

Ik had trouwens de pricewatch: Corsair RM750x (2018) Wit genomen voor zijn witte kabels. Aangezien jij ook een behuizing hebt met witte accenten zou je ook deze voeding kunnen nemen. Of de pricewatch: Corsair RM750x Wit voor mooiere witte kabels, met individuele sleeving. Of anders zou ik een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W of pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum logischer vinden voor een vergelijkbaar bedrag.

[Voor 19% gewijzigd door -The_Mask- op 25-02-2020 20:46]

AMD Nieuwsdiscussie

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Ja, klopt, je koopt zo'n waterkoeler meer voor de looks. Was ook het idee om het zodoende af te stemmen met de rest van de onderdelen.

En voeding met witte kabels is inderdaad goed detail.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:08
Waarom neemt iederen een aftermarket cooler op? De bijgeleverde koeler voldoet ook toch?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Deleon78 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:06:
Waarom neemt iederen een aftermarket cooler op? De bijgeleverde koeler voldoet ook toch?
Ja, maar iets wat stiller is en beter koelt kan gewenst zijn. De meegeleverde is geen 'super koeler'.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:08
Hackus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:31:
[...]

Ja, maar iets wat stiller is en beter koelt kan gewenst zijn. De meegeleverde is geen 'super koeler'.
Ik vind het een flinke kostenpost (70 euro), vandaar. De discussie gaan hier vaak over dergelijke bedragen, dus ik begreep het niet helemaal.
Bedankt!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Deleon78 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Ik vind het een flinke kostenpost (70 euro), vandaar. De discussie gaan hier vaak over dergelijke bedragen, dus ik begreep het niet helemaal.
Bedankt!
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Kan ook voldoen, het hoeft niet zo duur. net aan je wensen

(moet ook in verhouding staan tot je budget)

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 12-03-2020 16:01]

• spl3ndr
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 29-03 17:09
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:18:
Ik zou dan niet gaan voor een pricewatch: NZXT Kraken X62 (met AM4 support) omdat de warmteproductie van een pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed zeer laag is. Dan krijg je met een high-end luchtkoeler die minder dan de helft krijgt meer kwaliteit en veel meer stilte terug.
Ik heb een kraken x61 op mijn ryzen 5 1600 zitten ( ook 65w) en ik de 2 fans op de radiator staan gewoon uit dmv speedfan. De processor komt nooit boven de 45 graden uit onder full load. De radiator krijgt voldoende flow van de 120mm doe warme lucht naar buiten trekt. Waterkoeling is overkill. Luchtkoeling voldoet voldoende qua stilte en prestaties.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True