CAT6 Wandcontactdoos gecombineerd met splitter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• noil
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-03 22:17
In mijn werkruimte wil ik graag mijn losse ethernet kabel netjes aan de muur verwerken met een opbouw CAT6 wandcontactdoos.
Probleem is dat er 1 kabel naar de ruimte loopt en ik graag 2 poorten (Pc + Raspbery/laptop) zou willen als dit technisch mogelijk is.
Is het mogelijk om een UTP kabel te splitten zonder een Switch? Ik ben me van bewust dat dit dan ten koste gaan van snelheid/signaal betrouwbaarheid maar dit is niet direct heel spannend.
...
Er ligt dus een CAT 6 kabel naar de ruimte en ik wil graag netjes verwerken in een wandcontactdoos:
https://www.allekabels.nl/netwerk-wandcontactdoos/11438/1300301/cat6-wandcontactdoos-opbouw.html

...
Ik kan niet direct online een wandcontact doos vinden die een splitter/hub/switch ingebouwd heeft en hiervoor heb ik ook gemaild naar de klantenservice van allekabels.nl wat ze dus niet beschikbaar hebben.

Weet iemand wat de technische mogenlijkheden zijn om direct voor de wandcontactdoos een splitter te plaatsen en daar de 2 kabels uit de wandcontactdoos bij elkaar te brengen naar 1 kabel?
https://www.beslist.nl/products/accessoires/r/RJ45_CAT6_y-splitter/
...
Alvast bedankt voor jullie help en advies

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 15:47
Je kan aan beide kanten de kabel opsplitsen in 2 x 4 aders (en die dus afmonteren), dan heb je 2 x een 100 mbit verbinding. Netter is om gewoon op je werkkamer een switch van 2 tientjes neer te zetten, dan kan je wel van de gigabit verbinding gebruik maken en heb je weer meerdere aansluitingen beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

Cyphax

Moderator LNX
Het kan op zich wel op een bepaalde manier, maar ik zou je nooit aanraden dat te doen als een simpele switch wellicht een extra stopcontact kost maar verder alleen maar voordelen heeft. Kan een switch echt niet?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ubiquiti heeft een in-wall met access point EN 2 poorten.

https://store.ui.com/products/inwall-ap

Maar... weet niet of je op deze oplossing zit te wachten. Dit is wel een nette manier. Wellicht zijn er ook nog andere, maar deze ken ik.

[ Voor 11% gewijzigd door gitaarwerk op 13-02-2020 10:00 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• vso
  • Niet online

vso

tja...

noil schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:26:
In mijn werkruimte wil ik graag mijn losse ethernet kabel netjes aan de muur verwerken met een opbouw CAT6 wandcontactdoos.
Probleem is dat er 1 kabel naar de ruimte loopt en ik graag 2 poorten (Pc + Raspbery/laptop) zou willen als dit technisch mogelijk is.
Is het mogelijk om een UTP kabel te splitten zonder een Switch? Ik ben me van bewust dat dit dan ten koste gaan van snelheid/signaal betrouwbaarheid maar dit is niet direct heel spannend.
...
Er ligt dus een CAT 6 kabel naar de ruimte en ik wil graag netjes verwerken in een wandcontactdoos:
https://www.allekabels.nl/netwerk-wandcontactdoos/11438/1300301/cat6-wandcontactdoos-opbouw.html
Per "aansluiting" verlies je "2 DB" oftewel je signaal word er niet sterker door .. maar extreem veel impact zal het wellicht niet hebben (houd het dus in je achterhoofd)
hoewel gigabit 4 aders gebruikt, zorgen splitters er vaak voor dat je snelheid dropt naar 100mbit

Wat jij wil = A+B (y-Splitter) met keystone . zag er volgens mij 1 in de link die je gaf .. neem daarbij een opbouwdoos (isdn/rj-45) naar keuze.(kies een variant met losse keystones).. deze splitter moet je 2x hebben 1 voor beide kanten. het inbouw/opbouw lukt je wel toch ?
Ik zou deze kiezen omdat je nog altijd kan opten voor andere oplossing op langere termijn ..

Maar beetje switch heeft USB voeding en een wall mount mogelijkheid .. Ja het is niet fraai maar 100 Mbit en netjes of 1gbit en fugly

ps trek 2 kabels naar die locatie en doe het goed ?? zo niet kijk in de nette lan thuis topic ofzo .. voor oplossingen

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 13-02-2020 10:45 ]

Tja vanalles

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
vso schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:42:
[...]

Per "aansluiting" verlies je "2 DB" oftewel je signaal word er niet sterker door .. maar extreem veel impact zal het wellicht niet hebben (houd het dus in je achterhoofd)
hoewel gigabit 4 aders gebruikt, zorgen splitters er vaak voor dat je snelheid dropt naar 100mbit
TS heeft het over ethernet. Daar zijn geen db's en splitters.

Gigabit gebruikt overigens 8 aders. 100Mbit kan met 4 af.

De oplossingen zijn al genoemd
- Extra kabel trekken (Gigabit per poort)
- Switch plaatsen (meerdere gigabit poortjes, alleen 1 gedeelde uplink van 1G - in de praktijk geen probleem)
- Kabel splitten naar 2x100Mbit.

Mooiste is 1, gevolgd door 2.
De 3e optie is de goedkoopste, maar wel met dus een paar nadelen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DJSmiley schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:53:
Ik heb het over het tasbare / begrijpbare ..

Dus je gokt dat de TS een kabel van super kwaliteit heeft en niet dicht tegen de lengte limiet aan zit oid ..

Gevolg is dat als je extra koppelstukjes (splitters/keystones of ander verbindings geneuzel) je nog verder de kwaliteit naar beneden dropt .. (elke verbinding onderbreking zorgt voor Signaal verlies "gemeten in DB")

"splitters" verbeteren de situatie ook niet . het is een hack die in de meeste sitaties voldoet omdat je de 4 paren splits in 2x2.. .

Kortom je kan je vinger wijzen naar "incorrect" (idk) of begrijpen dat je mogelijk risico loopt dat je het 3x zo erg maakt .. Ik hoop aleen dat de TS ze hiermee kan ontwijken.

Tja vanalles

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
DJSmiley schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Gigabit gebruikt overigens 8 aders. 100Mbit kan met 4 af.
Volgens mij gebruikt een gigabit-verbinding ook nog steeds maar vier adertjes (2 aderparen) voor data-transfer. Voor PoE heb je wel alle 8 de aders nodig, maar voor uitsluitend data-overdracht kan je met 4 af.

Blijft natuurlijk nog steeds zeer sterk af te raden om dat op deze wijze "op te lossen". We maken het niet voor niets aparte twisted pairs, en als je de meuk dan weer door elkaar gooit met een additionele data-lijn erdoor, dan loop je de kans op storingen hierin. Nog buiten het feit dat een volgende installateur die later op locatie een aanpassing wil doen er amper wijs uit wordt waarom de bekabeling zo is geregeld. Ik zou er dus niet aan beginnen. Gewoon netjes een extra kabel die kant op trekken, en als dat echt niet mogelijk is, dan maar een (kleine) switch erbij plaatsen.

iRacing Profiel

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
kroegtijger schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:59:
Volgens mij gebruikt een gigabit-verbinding ook nog steeds maar vier adertjes (2 aderparen) voor data-transfer. Voor PoE heb je wel alle 8 de aders nodig, maar voor uitsluitend data-overdracht kan je met 4 af.
1000baseT gebruikt alle 8. Het idee was ooit dat 1000baseTX ontwikkeld zou worden dat, net als 100baseTX, maar twee paren nodig zou hebben, maar het is nooit van adoptie gekomen omdat 1000baseT goed genoeg werkte en snel genoeg goedkoop werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noil
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-03 22:17
Bedankt voor alle reacties, met hulp van de adviezen hier heb ik er verder over na gedacht en de volgende oplossing bedacht:
In plaats van een UTP wandcontactdoos van 2 poorten neem ik er een contactdoos met 1 poort.
Dan leg ik vanaf daar een kabel naar het bureau en kan ik vanaf daar verder met een switch of een splitter.

Hiermee ziet het er bij de muur er netjes afgewerkt uit en los ik de rest op rondom het bureau waar stroom beschikbaar is voor een eventuele switch.
Zoals genoemd is het splitten een twijfelachtige oplossing en gezien de internet connectie binnen een half jaar van 10/0,9 ADSL naar glasvezel 300/300 gaat is het beter om nergens een vastgeschroefde bottleneck te gaan maken.
Pagina: 1