IntelliJ IDEA Ultimate: welke license kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-07 19:31
Mijn vraag

Ik ben actief als freelance software engineer met een vennootschap en wil nu een IntelliJ IDEA Ultimate license kopen, maar ik vraag mij af welke ik moet nemen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

JetBrains website lezen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Volgens mijn interpretatie koop ik best een persoonlijke licentie die niet door mijn vennootschap betaald wordt, maar die ik zelf privé betaal?

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Beste antwoord (via braek op 22-02-2020 21:03)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Als 'ie op persoonlijk naam gebruikt wordt mag je gewoon een persoonlijke license nemen. Die mag je gerust door je vennootschap laten betalen. Bovendien het is niet alsof ze dat soort dingen echt controleren ofzo. Als je je zorgen maakt kun je het altijd prive doen; het is maar een klein bedrag voor iets dat je dagelijks gebruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door Hydra op 13-02-2020 19:33 ]

https://niels.nu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kan de BV/NV dat niet betalen dan? Je gebruikt het tenslotte voor werk.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanWilder
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04-2023

VanWilder

Dev @ Eurocontrol

Ik heb een “for individual use” licentie die wel op mijn vennootschap staat. Het volstaat om contact op te nemen met hun support afdeling. Als je duidelijk maakt dat je een vennootschap hebt, maar wel alleen werkt sturen ze je een linkje met waar dit mogelijk is. Dat is althans mijn ervaring.

Edit: Heb even in mijn mail gaan zoeken naar wat ik precies heb gedaan. Mailtje sturen naar sales@jetbrains.com met bovenstaande uitleg.

[ Voor 19% gewijzigd door VanWilder op 12-02-2020 21:29 ]

Good morning, and in case I don't see ya, good afternoon, good evening, and good night!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-07 20:18
Wintervacht schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:19:
Kan de BV/NV dat niet betalen dan? Je gebruikt het tenslotte voor werk.
Ik vermoed dat de bedrijfslicenties een stuk duurder zijn dan de personal use licenties.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 16:53

Matis

Rubber Rocket

Als je kijkt naar
  • A Commercial license is the standard licensing option for organizations and business entities. Licenses are purchased by the company and can be used by any single person within this organization.
  • A Personal license is an option for private individuals who purchase a license with their own funds, and solely for their own use. Personal licenses are not to be purchased, refunded or in any way financed by companies.
Er staat nergens dat een Personal license niet commercieel gebruikt mag worden. De enige voorwaarde die er aan gegeven wordt, is dat de licentie niet vergoed (terugbetaald) mag worden door het bedrijf.
Zie ook
Individual subscription / Purpose of use => General commercial

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 13:57
offtopic:
Totaal off-topic, maar ik heb nog een kortingscode van 20% voor JetBrains producten mits je dit als organisatie aanschaft. Mocht je hier interesse in hebben, stuur me dan even een DM.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Matis schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:06:
Als je kijkt naar

[...]

Er staat nergens dat een Personal license niet commercieel gebruikt mag worden. De enige voorwaarde die er aan gegeven wordt, is dat de licentie niet vergoed (terugbetaald) mag worden door het bedrijf.
Zie ook
[...]
A Personal license is an option for private individuals who purchase a license with their own funds, and solely for their own use. Personal licenses are not to be purchased, refunded or in any way financed by companies.
Crux zit hem voornamelijk in het laatste deel. Is betalen vanuit de NV 'financed by companie(s)'. Ikzelf ben ZZP-er en heb het uit laten zoeken, en daar kwam uit dat ik het wel als zakelijke kosten kon opvoeren, maar dat hij dus wel alleen door mij gebruikt mag worden. De essentie was volgens mij voornamelijk dat het niet zo mocht zijn dat een werknemer een persoonlijke licentie kocht en dit vervolgens bij de zaak kon declareren. Als het bedrijf wel van jezelf was, dan waren het weer 'own funds'.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-06 07:30
Janoz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:34:
[...]

[...]

Crux zit hem voornamelijk in het laatste deel. Is betalen vanuit de NV 'financed by companie(s)'. Ikzelf ben ZZP-er en heb het uit laten zoeken, en daar kwam uit dat ik het wel als zakelijke kosten kon opvoeren, maar dat hij dus wel alleen door mij gebruikt mag worden. De essentie was volgens mij voornamelijk dat het niet zo mocht zijn dat een werknemer een persoonlijke licentie kocht en dit vervolgens bij de zaak kon declareren. Als het bedrijf wel van jezelf was, dan waren het weer 'own funds'.
En het gebruik vervolgens, hoe zit het daarmee? Mag je dus met die persoonlijke licentie als zzp'er wel projecten afleveren voor opdrachtgevers.
Ik weet dat je de licentie commercieel mag gebruiken, echter kun je daar ook onderscheid in maken volgens mij. Iets maken wat je vanuit je eigen bedrijf commercieel gebruikt is, in mijn ogen, iets anders dan wat je maakt voor een andere organisatie (ook met copyright heb je daarin verschillen dus vandaar mijn aanname hiermee).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja, commercieel gebruik is commercieel gebruik. Verschil is volgens mij voornamelijk dat de licentie die ik heb alleen door mij gebruikt mag worden. Alleen ik mag met die IntelliJ werken. Bij een business subscription mag iedereen met die IntelliJ werken, zolang je maar net zo veel licenties hebt als dat er mensen tegelijk mee aan de slag zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 10-07 13:07
Als 'ie op persoonlijk naam gebruikt wordt mag je gewoon een persoonlijke license nemen. Die mag je gerust door je vennootschap laten betalen. Bovendien het is niet alsof ze dat soort dingen echt controleren ofzo. Als je je zorgen maakt kun je het altijd prive doen; het is maar een klein bedrag voor iets dat je dagelijks gebruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door Hydra op 13-02-2020 19:33 ]

https://niels.nu

• jan-marten
  • Laatst online: 15-07 14:53
Let ook even op bij de special offers. Ik lees hier dat startups 50% korting kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 12:06
Het gaat erom dat alleen jij hem gebruikt, en dus niet collega's hem ook gebruiken. Voor een zzp'er is dat niet relevant en kan je dus gewoon een personal license nemen.

Overigens is ook voor de community edition commercieel gebruik toegestaan, dus als je daar al voldoende aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 16:53

Matis

Rubber Rocket

Sorry, verkeerd geïnterpreteerd.

[ Voor 91% gewijzigd door Matis op 22-02-2020 12:57 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-07 19:31
Ik heb het ook eens nagevraagd bij enkele andere freelancers die hun activiteit uitoefenen met een vennootschap.

Zij hadden allemaal hetzelfde vraagstuk ooit aan hun boekhouder voorgelegd en ze zijn allemaal gegaan voor een personal license die ze door de vennootschap hebben laten betalen.

Een personal license is inderdaad gebonden aan de persoon zelf. Als dat een issue is, moet je de organization license nemen. De startup license (die hier ook vermeld is) voor ondernemingen jonger dan 5 jaar is dan een goedkopere optie.

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Pagina: 1