RDram 128 MB PC800 geeft 400 MHz aan

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele uren ben ik in bezit van een 128MB PC800 RDram module.

Als ik de computer nu opstart krijg ik tezien dat het geheugen 400 MHz is.
Ik dacht altijd dat dit 800 MHz zou moeten zijn.

Heeft iemand hiermee ervaring??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

RDRAM is quadpumped 100Mhz --> 4x100=400Mhz

Zou dat het misschien zijn?

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08

Exirion

Gadgetfetisjist

400MHz is de ware snelheid van het geheugen, maar omdat het DDR is wordt het 800MHz genoemd. Dit omdat de effectieve snelheid theoretisch twee keer zo groot kan zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:00
die 800 staat voor het aantal MB/sec maar dan moet je dat eerst nog omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:15 schreef Exirion het volgende:
400MHz is de ware snelheid van het geheugen, maar omdat het DDR is wordt het 800MHz genoemd. Dit omdat de effectieve snelheid theoretisch twee keer zo groot kan zijn.
DDR? die is goed, en das dan de MOD van deze forum! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 19:25

ElemenTAL

Tweaking the elements

Op vrijdag 03 augustus 2001 16:14 schreef DaDaJoker het volgende:
RDRAM is quadpumped 100Mhz --> 4x100=400Mhz

Zou dat het misschien zijn?
De bus van de p4 is quad pumped.

Het aantal mhz van RAMBUS pc800 is 400MHZ. Deze draaien DDR dus 800 MHZ en je hebt door de 16 bits brede bus 1600 MB/s aan bandbreedte.

Nuff Said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 03 augustus 2001 16:17 schreef Kaap het volgende:
Tuurlijk, jij weet het uiteraard beter? :P
PC800 RDRAM runs at a clock of 400 MHz and it uses a DDR-way of transporting the data. Thus the 16 bit or 2 byte data are transported at 800 MHz, explaining the '800' in PC800.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 03 augustus 2001 16:16 schreef Kaap het volgende:
die 800 staat voor het aantal MB/sec maar dan moet je dat eerst nog omrekenen.
En dat slaat dus echt helemaal nergens op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij 1-0 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElemenTAL
  • Laatst online: 14-07 19:25

ElemenTAL

Tweaking the elements

Op vrijdag 03 augustus 2001 16:17 schreef Kaap het volgende:

[..]

Wat DDR die is goed?????? DDR betekend double data rate. Het maakt niet uit of dit in SDRAM of in RDRAM wordt toegepast het blijft DDR. De DDR die jij waarschijnlijk bedoelt is DDR-SDRAM waarbij ze ook weer een andere PC snelheid gebruiken. (b.v. PC2100).

Nuff Said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Op vrijdag 03 augustus 2001 16:18 schreef ElemenTAL het volgende:

[..]

De bus van de p4 is quad pumped.

Het aantal mhz van RAMBUS pc800 is 400MHZ. Deze draaien DDR dus 800 MHZ en je hebt door de 16 bits brede bus 1600 MB/s aan bandbreedte.
Ach verrek ja, zo zit het :?

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Effe gecontroleerd...

Mijn Compaq AP550 zegt wel in Compaq diagnose dat d'r 800Mhz RAMBUS in zit...

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Compaq Deskpro Workstation AP250 en daar zit ook RDRAM in, maar het is PC712 volgens de specs van Compaq.. Hoe zouden ze hier aan komen, ik heb er nog nooit van gehoord... Kan daar trouwens gewoon PC800 naast gezet worden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basb
  • Laatst online: 16-01-2021
Volgens mij draait rdram daadwerkelijk op 400Mhz.
Doordat het DDR is noemt rambus vanwege marketing het 800.

Het draait dus op een hele hoge snelheid, denk je nu van dat kan toch niet... eigenlijk kan dat ook niet, daarom gaat de chippies in soort slaap stand als ze niet gebruikt worden om oververhitting tegen te gaan.

Het gevolg van die sleepmode is dat de latency van rdram waanzinnig hoog wordt en dus het deel wat je wint (extreem hoge bandbreedte) volledig teniet gedaan wordt.
Ook is het principe van rdram erg duur om te produceren.

hmm geloof dat ik zo meteen duidelijk maak waarom ik een enorme hekel heb aan dat hele rambus en en hun rdram etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 10-09 23:10
Ome Tom

The second important thing to understand about RDRAM is that clock-speed cannot always be trusted. Yes, the fastest grade of PC800 does run at 800 MHz, but the bus width (which determines the amount of data that can be transferred at any instant in time) is only 16 bits (8 bits = 1 byte so 16 bits = 2 bytes) wide. This means that PC800 RDRAM is capable of transferring 2 bytes x 800 MHz = 1.6 GB/sec. The number 1.6 GB/sec is called the "bandwidth" for PC800 and represents the maximum possible rate that data can be transferred using this technology.

By the way RDRAM's bus is double-pumped meaning that it transfers data on the rising and falling edges of clock pulses. Accordingly PC800 is fed by a 400 MHz clock. Less intuitively, as stated in our recent article, PC700 actually runs at 712 MHz double-pumped from a 356 MHz clock. To insure that there is no logic to RDRAM speed ratings, PC600 real speed is 532 MHz triggered by 266 MHz clock.

SDRAM has a much larger 64-bit (8 bytes) bus width. Currently the fastest DIMMs (sticks of SDRAM) run at 133 MHz. This gives PC133 (SDRAM running at 133 MHz) a bandwidth of 8 bytes x 133 MHz = 1.064 GB/sec. What should be apparent is that due to their differing bus widths, RDRAM must run four times faster than SDRAM to provide the same bandwidth. So when comparing these memory technologies, be sure to take this important fact into consideration.

http://www6.tomshardware.com/mainboard/00q1/000315/rambus-01.html#bandwidth_over_clockspeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:19 schreef Exirion het volgende:

[..]

En dat slaat dus echt helemaal nergens op ;)
"This means that PC800 RDRAM is capable of transferring 2 bytes x 800 MHz = 1.6 GB/sec. The number 1.6 GB/sec is called the "bandwidth" for PC800 and represents the maximum possible rate that data can be transferred using this technology."

bedankt japov

1-1 dus :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 03 augustus 2001 17:02 schreef Kaap het volgende:
Ja, ff omrekenen.. Zo ken ik er ook nog een paar. "PC133 geheugen loopt op 100MHz, maar dan moet je het wel eerst ff omrekenen. Het klopt: 100*1.33=133MHz." Lekkere logica |:(

Geef nou gewoon toe dat het onzin was om te zeggen dat de 800 in PC800 staat voor de bandbreedte. Het staat namelijk gewoon voor de effectieve frequentie, en ja.. logisch dat die altijd in een vaste verhouding tot de maximale bandbreedte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlasBaard
  • Laatst online: 01-09 17:38
Op vrijdag 03 augustus 2001 17:02 schreef Kaap het volgende:
Helemaal niet. Jij zegt: 800 Mb/s. Dat is NIET ZO. 400 MHz x 2 (voor de DDR) = 800 x 2 (voor de 16 bits) = 1600 Mb/s.

edit:
beetje te laat :P

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 16:31 schreef bmannien het volgende:
Ik heb een Compaq Deskpro Workstation AP250 en daar zit ook RDRAM in, maar het is PC712 volgens de specs van Compaq.. Hoe zouden ze hier aan komen, ik heb er nog nooit van gehoord... Kan daar trouwens gewoon PC800 naast gezet worden???
PC 700 (of 712) RAMBUS geheugen is versie die tussen de 600 en de 800 inzit en is ingevoerd in de tijd dat RAMBUS nog 800,- per 128MB kostte.
Je kan hier gewoon PC 800 bij zetten (heb ik ook (2x64MB 700+2x 128MB 800)allen loopt de snelheid van je geheugen op,de lagste speed =700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 03 augustus 2001 17:28 schreef Kaap het volgende:
...
Ja, haal je post maar snel weg voordat iemand leest dat je 'm voor pikkie uitscheldt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57

Floor-is

5.2

Ik geef Exirion in deze een +3 informatief en een +4 "goed ingehouden".

Kaap: Let een beetje op je woorden en op je bewoording en redenatie in het vervolg, waarbij je achter de rug van anderen om niet zo lomp moet doen.

Ik kan wel ff quoten
"Exirion must be the biggest dork created on the face of the planet

ik edit een post waarin ik iemand pikkie noem, haal dat weg.
wat doet die &^*((& gaat ie nog even vertellen wat ik zei
ooooohhhhhhhh

heb je niet van mij!"
Beetje sad.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
ok ok

jullie hebben allemaal hardstikke gelijk.

en ik heb iemand "pikkie" genoemd, mijn fout proberen te herstellen en Exirion post het alsnog, dan wordt ik heel erg kwaad want dan maakt hij het dus onmogelijk om mezelf mijn fout te laten herstellen.

Floris: onder die quote stond nog dat je het niet van hem had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57

Floor-is

5.2

Op vrijdag 03 augustus 2001 17:48 schreef Kaap het volgende:
ok ok

jullie hebben allemaal hardstikke gelijk.

en ik heb iemand "pikkie" genoemd, mijn fout proberen te herstellen en Exirion post het alsnog, dan wordt ik heel erg kwaad want dan maakt hij het dus onmogelijk om mezelf mijn fout te laten herstellen.

Floris: onder die quote stond nog dat je het niet van hem had.
OK, prima, storm in een glas water, maar pas wel een beetje op wat je doet in het vervolg.

Ik quote overigens wat ik doorkreeg, we overleggen nog wel eens onderling enzo zegmaar. Ik kreeg wel op mijn kop dat ik dat quote, maarja dat was al een beetje laat ...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
uhm

Ik geloof dat die P4 op 400 FSB loopt...
dadelijk op 466 dacht ik :?

Dus hij geeft gewoon aan jou FSB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Op vrijdag 03 augustus 2001 21:26 schreef LindaVanKessel het volgende:
uhm

Ik geloof dat die P4 op 400 FSB loopt...
dadelijk op 466 dacht ik :?

Dus hij geeft gewoon aan jou FSB...
De P4 FSB is 100 MHz, maar deze is "quad pumped" (QDR) wat overeenkomt met 400 MHz.

Er gaan geruchten dat de volgende generatie P4 CPU's (Northwood) een quad pumped bus hebben van 133 MHz, wat overeenkomt met 532 MHz.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 17:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

De P4 FSB is 100 MHz, maar deze is "quad pumped" (QDR) wat overeenkomt met 400 MHz.

Er gaan geruchten dat de volgende generatie P4 CPU's (Northwood) een quad pumped bus hebben van 133 MHz, wat overeenkomt met 532 MHz.
Klopt. Jammer is alleen dat het RDRAM geheugen zo fuck duur is. De oplossing met SDRAM/DDR begrijp ik alleen geen ene ruk van. De p4 is ontwikkelt met het oog op dat het zou gaan werken met geheugen dat op een zeer hoge en snelle frequentie werkt. Als ik de data zou moeten vergelijken met autootjes. Rijden er bij RDRAM 2 autootjes naast elkaar op een zeer hoge snelheid. Met SDRAM/DDR rijden er wel 20 autootjes naast elkaar, maar vele malen langzamer dan met RDRAM. Afgezien wat het beste is, zie ik het nut niet in om een CPU die ontwikkelt is voor snelle autootjes met langzame autootjes te laten werken.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
leuke achternaam :)

Maikol de paikol, truus de puus...diemel de...?:P
Op vrijdag 03 augustus 2001 17:56 schreef Floris Diemel het volgende:

[..]

OK, prima, storm in een glas water, maar pas wel een beetje op wat je doet in het vervolg.

Ik quote overigens wat ik doorkreeg, we overleggen nog wel eens onderling enzo zegmaar. Ik kreeg wel op mijn kop dat ik dat quote, maarja dat was al een beetje laat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

waarom wordt hier zo hard uit de nek geluld? overal waar ik iets serieus lees over RDRam hebben ze het over snelheden van 3.2 GIGIBYTE per seconde dus wat jullie allemaal berekenen is mij een raadsel... lol

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 16:22
Op donderdag 25 oktober 2001 10:07 schreef Termy het volgende:
waarom wordt hier zo hard uit de nek geluld? overal waar ik iets serieus lees over RDRam hebben ze het over snelheden van 3.2 GIGIBYTE per seconde dus wat jullie allemaal berekenen is mij een raadsel... lol
Duh, omdat er dan twee DRDRAM module's tegelijk data leveren (dualchannel), en da's 2 keer 1.6GB/s is 3.2GB/s (i840, i850 en i860 chipsets). Er wordt hier dus niet alléén maar uit de nek geluld.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09 09:36
Op donderdag 25 oktober 2001 10:07 schreef Termy het volgende:
Plaatsen waar ze het over GigIbyte hebben, zou ik sowieso niet vertrouwen :)
Verder is je vraag al beantwoord door Abbadon...

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-- zucht -- zie hier de gevolgen van de geweldige marketing apparaten van Rambus, Intel, AMD en Jedec zelf (DDR2100...)

Bovendien heb ik hierboven ook de traditionele b / B verwarring gezien. (1 Byte=8 bit)

Op een rijtje:

SDR-SDRAM: naam is clocksnelheid in MHz (PC-100, 133 etc.)- PC-133 is dus 133MHz x 64bit/8=1.066 GB/s bandbreedte
RDRAM: naam is 'effectieve' snelheid in MHz (echte snelheid x 2 wegens DDR)- RDRAM 800 is dus 400MHz x 2(DDR) x 16bit/8=1.6GB/s ideale bandbreedte
DDR: naam is ideale bandbreedte in MB/s (DDR2100 etc)- DDR2100 is 133MHz x 2(DDR) x 64bit/8=2.1GB/s ideale bandbreedte

Dan heb je de CPU bussen nog:

'standaard' P6 bus: Snelheid in MHz- 133MHz x 64bit/8=1.066GB/s bandbreedte
AMD EV6 bus: 'effectieve' snelheid in MHz- '266'=133MHz x 2(DDR)=2.1GB/s
P4 bus: 'effectieve' snelheid in MHz- '400'=100MHz x 4(Quad pump)=3.2GB/s

En als het dan al niet waziger kan: zodra je aan DDR/Quad pumping begint, vallen de werkelijk gehaalde transfers tegen, als je ze met de ideale situatie vergelijkt. Dat komt onder meer doordat bij DDR de controle signalen hooguit met SDR erover gaan. Dus kun je absoluut niet zeggen dat DDR2100 precies het dubbele bandbreedte heeft van PC-133, en al helemaal niet dat het 2x zo snel is.

Kortom, zoals AMD tegenwoordig zegt- clockspeed is geen relevante performance indicator, ook niet bij bussen en geheugen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

// offtopic //
Wow, wedstrijdje wie het best kan quoten...

// offtopic //
Als je het zeker wilt weten zoek je het gewoon ff op, op de websites van de desbetreffende ontwerpers/fabrikanten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

lol ja gigAbyte, sorry :)

maareh, ik heb RDram (2x 64 standaard later nog 2x 64 der bij) dus dan heb je het zowieso over dual toch? want apart (1x 128 of zo) doet niks..... dus dan lijkt het me logisch toch van 3.2 gigA(:P)byte per seconde uit te gaan...

PS: ik keek net even voor den gein bij dat memspeed test ding en bekeek de scores, hoogste wat ik zo gauw zag was iets van 350 of zo. terwijl ik test op 643??? lmao (3 tests)

ik wil verder te topic niet voortzetten maar ik vond het raar dat het hier zoveel sneller is.... (of ik heb de andere snelle over het hoofd gezien)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1