Over de top laptop als desktop vervanger

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 21:35
Mijn desktop is inmiddels 4 jaar oud, en het lijkt me wel fijn om ook in de woonkamer of tuin te kunnen zitten ipv altijd maar boven. Daarom ben ik voorzichtig aan het kijken naar een nieuwe laptop. Belangrijk is wel dat hij mijn desktop echt kan vervangen. Dus hij moet sneller/beter zijn.
De specs van mijn desktop zijn:
i5-6600, AMD Radeon R9 380, SSD, 16GB RAM

Wat ga je met je laptop doen?
Browsen, gamen, 3D CAD (inventor/solidworks), filmpje kijken. Verder moet het gewoon een multifunctioneel ding zijn met bluetooth 5, en liefst USB-C

Wat is je budget?
Ongeveer 2000, maar ik kan wachten op een aanbieding. dus een laptop tot 2500 is interessant om naar te kijken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Van boven, naar beneden, naar buiten en weer terug. Wel is belangrijk dat ik niet voor 3 uurtjes achter de pc de lader overal heen moet zeulen. Een goede accu is dus wel een zeer grote plus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Visueel moet de laptop er representatief uit zien en degelijk zijn. Een disco gamer laptop wil ik niet. Verder heb ik geen voorkeuren voor merk.
Ik heb een voorbeeld toegevoegd van waar ik aan zit te denken.

EDIT:
Ondanks dat je producten kan linken bij het creeren van je post worden deze dus niet zichtbaar, helaas. Of ik doe iets fout....

Ik heb natuurlijk zelf ook al gezocht. Waar ik op uitkom zijn laptops met de volgende specs:
i7-9750h, RTX 2060/2070(Max-Q)/2080(Max-Q), 512GB of liefst 1TB SSD.

Laptops die hieraan voldoen zijn bijvoorbeeld:

Gigabyte Aero 15S
MSI GS65 Stealth 9SF
MSI GS65 Stealth 9SE
MSI P65 Creator 9SE

[ Voor 25% gewijzigd door 2pietjuh2 op 12-02-2020 22:17 . Reden: Huiswerk toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Gamen tov CAD werkzaamheden. Ik weet niet hoeverre je dat doet, maar vaak kijk je dan naar Quadro / Firepro kaarten, die in 'laptop vorm' gigantisch duur zijn. En waar je niet op wil gamen.

Edit.

[ Voor 11% gewijzigd door Uzuhl op 12-02-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Uzuhl schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:08:
Gamen tov CAD werkzaamheden. Ik weet niet hoeverre je dat doet, maar vaak kijk je dan naar Quadro / Firepro kaarten, die in 'laptop vorm' gigantisch duur zijn. En waar je niet op kan gamen.
Dat je niet kunt gamen op Quadro kaarten is onzin. Het zijn wat betreft architectuur gewoon de zelfde kaarten als GTX/RTX kaarten maar dan met veel meer vram. De Quadro 6000 is bijvoorbeeld gewoon een RTX Titan met 24GB vram, niks meer, niks minder.

Dat ze zwaar overpriced zijn voor laptops is een feit, dat zou ik dan ook niet aanraden. Een paar seconden langer wachten op een render öf 2000 euro bijleggen voor een Quadro... Ik zou het wel weten.

Om vervolgens bij TS te komen: welkom op Tweakers, eigen inzet is uiteraard verplicht :p
Dus wat heb je zelf al gevonden wat aan je criteria voldoet?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Wintervacht schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:13:
[...]

Dat je niet kunt gamen op Quadro kaarten is onzin. Het zijn wat betreft architectuur gewoon de zelfde kaarten als GTX/RTX kaarten maar dan met veel meer vram. De Quadro 6000 is bijvoorbeeld gewoon een RTX Titan met 24GB vram, niks meer, niks minder.

Dat ze zwaar overpriced zijn voor laptops is een feit, dat zou ik dan ook niet aanraden. Een paar seconden langer wachten op een render öf 2000 euro bijleggen voor een Quadro... Ik zou het wel weten.

Om vervolgens bij TS te komen: welkom op Tweakers, eigen inzet is uiteraard verplicht :p
Dus wat heb je zelf al gevonden wat aan je criteria voldoet?
Heb het aangepast, je kan er uiteraard op gamen, maar je wil er niet op gamen. Want voor datzelfde bedrag kan je heel wat betere dingen kopen/doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Heb je zelf al gezocht en welke laptops heb je op het oog?

[ Voor 14% gewijzigd door DeArmeStudent op 12-02-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
Dank voor alle reacties. Inderdaad, ik moet mijn huiswerk netjes doen. Dit heb ik ook gedaan en geprobeerd te linken maar blijkbaar voegt het veld waar ik het product kon koppelen het product niet toe aan mijn post. Ik heb mijn startpost aangepast met een aantal laptops die ik op het oog heb.
Uzuhl schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:08:
Gamen tov CAD werkzaamheden. Ik weet niet hoeverre je dat doet, maar vaak kijk je dan naar Quadro / Firepro kaarten, die in 'laptop vorm' gigantisch duur zijn. En waar je niet op wil gamen.

Edit.
Klopt voor CAD werk wil je liefst een Quadro of Firepro kaart hebben. Alleen voor die paar hobbyprojecten die ik doe icm af en toe gamen ga ik liever voor de consumenten videokaarten. Daarbij is in de praktijk heel veel CAD werk limited door single core CPU snelheid. In ieder geval, op mijn werk zie ik veel vaker dat de CPU max load heeft als ik moet wachten op mijn CAD systeem dan dat de GPU het nu zo zwaar heeft.
Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar een RTX20* kaart. Aan de andere kant ben ik ook niet vies van AMD, maar ik kan nog niet zo goed vinden wat nu de AMD tegenhanger is voor de RTX20* kaarten van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

2pietjuh2 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:24:
Dank voor alle reacties. Inderdaad, ik moet mijn huiswerk netjes doen. Dit heb ik ook gedaan en geprobeerd te linken maar blijkbaar voegt het veld waar ik het product kon koppelen het product niet toe aan mijn post. Ik heb mijn startpost aangepast met een aantal laptops die ik op het oog heb.

[...]

Klopt voor CAD werk wil je liefst een Quadro of Firepro kaart hebben. Alleen voor die paar hobbyprojecten die ik doe icm af en toe gamen ga ik liever voor de consumenten videokaarten. Daarbij is in de praktijk heel veel CAD werk limited door single core CPU snelheid. In ieder geval, op mijn werk zie ik veel vaker dat de CPU max load heeft als ik moet wachten op mijn CAD systeem dan dat de GPU het nu zo zwaar heeft.
Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar een RTX20* kaart. Aan de andere kant ben ik ook niet vies van AMD, maar ik kan nog niet zo goed vinden wat nu de AMD tegenhanger is voor de RTX20* kaarten van tegenwoordig.
Ik heb zelf de MSI GS65 Stealth 9SF-1007NL en ik ben er nog steeds fan van. Ledjes in het toetsenbord kun je uitschakelen of een mono kleur geven. Games draaien op ultra vloeiend. Kan ik iets voor je testen om je een beter beeld te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
Uzuhl schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:29:
[...]

Ik heb zelf de MSI GS65 Stealth 9SF-1007NL en ik ben er nog steeds fan van. Ledjes in het toetsenbord kun je uitschakelen of een mono kleur geven. Games draaien op ultra vloeiend. Kan ik iets voor je testen om je een beter beeld te geven?
De laptop klinkt inderdaad fantastisch op papier! Hoe is de batterij duur van deze laptop in de praktijk. En heb je toevallig kunnen testen of de USB-C poort verbonden is met de GPU, maw. zou je er evt een VR bril op aan kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

2pietjuh2 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:35:
[...]

De laptop klinkt inderdaad fantastisch op papier! Hoe is de batterij duur van deze laptop in de praktijk. En heb je toevallig kunnen testen of de USB-C poort verbonden is met de GPU, maw. zou je er evt een VR bril op aan kunnen sluiten?
Ik heb er een 5 uur op kunnen werken met basis applicaties zoals Excel, Outlook e.d.
Met gamen merk je na een x minuten door frame drops dat je niet aangesloten zit :)

USB-C met VR heb ik niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:06
Uzuhl schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:57:
[...]

Ik heb er een 5 uur op kunnen werken met basis applicaties zoals Excel, Outlook e.d.
Met gamen merk je na een x minuten door frame drops dat je niet aangesloten zit :)

USB-C met VR heb ik niet kunnen testen.
Maakt je laptop bij de basis applicaties die je noemt gebruik van de dedicated 3d GPU of van de geïntegreerde GPU op de CPU?
Ik kan me voorstellen dat de batterij een stuk sneller terug loopt wanneer je zit te gamen zonder lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

guapper schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 01:03:
[...]

Maakt je laptop bij de basis applicaties die je noemt gebruik van de dedicated 3d GPU of van de geïntegreerde GPU op de CPU?
Ik kan me voorstellen dat de batterij een stuk sneller terug loopt wanneer je zit te gamen zonder lader?
Geïntegreerde bij basis applicaties. Hij loopt inderdaad leeg als ik zit te gamen zonder lader, en zoals genoemd is het meteen merkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

Tazzios

..

zelfde spec minder duur de legion y540 reeks:
pricewatch: Lenovo Legion Y540-15IRH (81SX00AHMH)

undervolting bij dit soort power laptops is trouwens altijd wel nuttig, zuiniger en stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 07:54
De andere kant van het spectrum...
Ik heb een TongFang GK7CP7S, de versie met i7-9750h, RTX2070 full laptop versie en 16GB DDR4-2666MHz RAM. Verder een 1080p paneel met 144Hz, 512Gb SSD en intel wifi kaartje.
De laptop heeft een mechanisch toetsenbord maar dat vind ik op zich niet bijzonder goed. Ik heb er altijd een extern mechanisch keyboard aanhangen.

De build kwaliteit is natuurlijk niet top notch, maar toch wel degelijk te noemen, voor de rest is de koeling wel deftig in orde en blijven de temps na een undervolt ook heel goed. Beter als veel van zijn concurrenten.
Ik speel Far cry 5/new dawn, GTA 5 etc vlot op 100+fps. CS:go gaat ver over de 200 fps en ghost recon: wildlinds is iets lager qua FPS.
Opzich is de laptop snel genoeg voor zowat alles wat je er tegenaan gooit en kost op moment van schrijven een 1670 euro.
Batterijduur is ruk, pak em beet 2h maar is tegenwoordig ook met een grotere batterij te krijgen. Maar vrees dat je in deze categorie niet vaak goede werktijden tegenkomt.

Ik ben van plan de omgekeerde move te maken aangezien ik merk dat ik de laptop toch alleen maar als desktop op mijn bureau gebruik en hem koppel met mijn 1440p 60Hz monitor. Ik ga wel investeren in een zo klein mogelijke form factor omdat dat allemaal wat netter staat op de bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:06
Engineer Stewie schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:38:
[...]
Ik ben van plan de omgekeerde move te maken aangezien ik merk dat ik de laptop toch alleen maar als desktop op mijn bureau gebruik en hem koppel met mijn 1440p 60Hz monitor. Ik ga wel investeren in een zo klein mogelijke form factor omdat dat allemaal wat netter staat op de bureau.
Ga je voor een desktop of een compacte laptop?
Verwacht je niet dat je behoorlijke concessies gaat doen qua koeling met een compact formaat? Om dat goed te koelen zullen de ventilatoren harder moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 07:54
guapper schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:24:
[...]

Ga je voor een desktop of een compacte laptop?
Verwacht je niet dat je behoorlijke concessies gaat doen qua koeling met een compact formaat? Om dat goed te koelen zullen de ventilatoren harder moeten werken.
Ik zou een small form factor desktop nemen. Een laptop heb ik al, waarom zou ik mijn laptop vervangen door een laptop...
Ik kan een beetje fan geluid wel verdragen tijdens het gamen, dan heb ik toch een headset op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotennl
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
Opzich een goed lijstje laptops dat je zelf al noemde. Je zou ook kunnen kijken naar de Eluktronics mag15 of max15, ik geloof dat die hier in Europa door XMG verkocht worden maar weet zo de namen er niet van. Je zou ook naar de Gigabyte Aero 15 kunnen kijken die worden echter niet in Nederland verkocht, maar kun je eventueel via amazon ofzo in het buitenland halen. Voor zowel de Eluktronics laptops als de Gigabyte zijn ook goede deals te vinden die ze misschien interessanter maken. Ik heb zelf een Gigabyte aero 15 4k oled gekocht via een goede deal en ben er zeer tevreden mee. Het scherm is heel erg goed vooral als je goede kleuren nodigt hebt, gamen gaat er stock heel erg goed op, wil je er iets meer uithalen dan is een undervolt nodig. Verder is de accuduur echt geweldig, met wat browsen of filmpje kijken haal je een uur of 8. Dat moet ik zeggen is het grootste voordeel van de Aero 15 die heeft echt een geweldige accuduur. Voor zover ik weet is die bij de andere minder. Succes iig met je zoektocht mocht je wat meer willen weten vraag maar raak.
Pagina: 1