Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het over macht hebben.

Ik vind het een boeiend onderwerp, want WAT is macht nou precies?

Meestal wordt er gezegd, dat als je een van de volgende dingen hebt: geld, status, conecties Al beschikt over macht.

dat is waar, maar er is ook een andere vorm van macht hebben.

b.v. 1. Hoe een mooie vrouw een man verleidt om iets te doen.

2. Anaconda techniek (wordt standaard gebruikt bij geheime diensten) dat is een manier dat je vertrouwd raakt/wordt in een organisatie, waardoor je meer toegang hebt/krijgt. Zo kun je onopgemerkt dingen doen zonder dat ze jou daarvoor aanspreken.

We weten allemaal dat zulke "macht" maniertjes dagelijks wordt gebruikt. Zoals je zelf voordoen als vriend, zodat er iets voor je wordt gedaan etc..

ik begin deze thread om te kijken of men kan achterhalen wat macht nou precies is en hoe het in onze dagelijkse leven wordt toegepast.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:23

koboy

Heb een idee voor een icon

Op vrijdag 03 augustus 2001 16:04 schreef Kemo het volgende:
Ik wil het over macht hebben.

Ik vind het een boeiend onderwerp, want WAT is macht nou precies?
Misschien een beetje voor de hand liggend:
"Macht is het (tijdelijk) vermogen iets/iemand te laten doen wat de machthebber wil"
Vaak gelden hier grenzen voor, daarbuiten keert de macht zich over het algemeen tegen de machthebber. De uitieme vorm van macht is een poppenspeler (Kent iemand "The puppetmasters" van Heinlein?)

Voorbeeld: Ik heb macht over mijn auto, maar als ik te ver ga (rare dingen ga doen), verlies ik die macht (over het stuur ;)), en krijg ik dus een ongeluk.
Ander voorbeeld: Een charismatisch persoon komt erachter dat hij als hij het vriendelijk vraagt mensen kan laten doen wat hij wil. Ze bezorgen hem de hoogste regeringspositie (brengen hem aan de macht), maar als hij ze vraagt om massaal de vulkaan in te springen, verklaren ze hem voor gek, en beginnen een medogenloze afzettingsprocedure.

Meer ideeen?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Verwijderd

macht betekend voor iedereen wat anders..

stel er is een kerel met verkeerde intenties begonnen aan een electie ronde in (neem een land) Amerika, hij heeft een vlotte babbel en heeft een goede uitstraling, weet veel van politiek... kortom de ideale man voor presidentschap.

Nu komt hij aan de macht, maar kan nu dus misbruik gaan maken van die macht, wat hij dan ook zeker zal doen.. (neem Bush met z'n versoepeling van het milliegebeuren omdat hij een betere economie wil)

Maar als deze macht in goede handen komt is er geen vuiltje aan de lucht..

Dan is er ook nog de macht om andere over te halen iets te doen.. met vrouwen is dat waarschijnlijk iets hormoniaals (is dat een woord??) :? mooie vrouw kijkt verlijdelijk
-->kerel zit te kwijlen en doet alles wat die vrouw wil...

maar mijn mening is dus dat macht gevaarlijk is...

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik denk dat macht op veel meer manieren een rol speelt, subtieler ook. Je hebt bijvoorbeeld "de macht van de onmacht". Iemand is (of doet) heel zielig/hulpbehoevend en daarmee manipuleert hij anderen om hem te helpen/ ter wille te zijn/ zijn zin te krijgen etc. Komt heel vaak voor.

En kijk maar eens naar machtsverhoudingen bij stellen, daar word je vaak ook niet vrolijk van. Effe observeren bij de AH op zaterdagmiddag levert al veel info op. |:(
Ouder/kind verhouding, ook al zo'n feest.

Mjah, ik denk dus wel dat macht overal een grote rol speelt in de samenleving, maar het zijn niet altijd dezelfden of de voor de hand liggenden met veel invloed.

Verwijderd

maar mijn mening is dus dat macht gevaarlijk is...
Macht zelf is niet gevaarlijk, het is juist iets heel belangrijks omdat het stabiliserend werkt in een samenleving. Het kan alleen wel verkeerd gebruikt worden.

Macht rust denk ik vooral op de wetenschap dat iemand iets kán doen en de dreiging die daar vanuit gaat. Om vervelende dingen te voorkomen doen mensen dan maar wat iemand wil. (extreme versimpeling)

Dit hoeft niet meteen negatief te zijn, het is ook de basis van (bijna?) alle menselijke relaties.