review van producten gebruiken voor andere webiste

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimate-titane
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 12:57
Ik had al wel op het forum gezocht maar kan het niet vinden. Vandaar toch even een vraag omtrent de geschreven reviews omtrent producten. Zowel van de redactie zelf als die geschreven zijn door leden van de tweakers community.

Mogen de reviews gebruikt worden op andere websites?

Groeten,

Titane

Beste antwoord (via ultimate-titane op 19-02-2020 12:03)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:01
ultimate-titane schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:15:
Sorry dat ik met een wat later reactie kom, drukte!

Het gaat om het volgende. Ik prijs product a aan. De vindingen van het product wil ik ondersteunen met een aantal review's en of testen. Al dan niet van youtube, tweakers of andere website's

Kan me voorstellen dat de redacteurs Of mensen die in dienst zijn van tweakers er misschien anders tegenaan kijken dan bijvoorbeeld gewoon iemand zoals jij en ik die eens een review hebben geschreven.
Je mag natuurlijk niet een review volledig kopiëren, doen alsof het van jou is, en op een andere website gebruiken. Maar als jij iets wilt onderbouwen kan en mag je wel samenvatten en/of linken naar de reviews van bijvoorbeeld Tweakers. Daar zal Tweakers alleen maar blij mee zijn, want dan krijgen ze meer bezoekers ;)

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:12
@ultimate-titane Nee.

Op iedere tekst, of dit nu een review of nieuwsbericht is, van onze redactie of van lezers, rust auteursrecht. Het is niet toegestaan om dat over te nemen. Dat geldt niet alleen voor Tweakers, maar voor elke tekst op internet.

Citeren uit een review (een gedeelte overnemen) en ernaar verwijzen met een link kan wel. Dat valt onder het citaatrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58
@Xtuv ik vind je nee wat snel door de bocht. Want ik weet dat @Foritain zijn reviews ook op https://www.techtesters.eu/ plaatst.
Hij kiest er zelf voor of geeft er toestemming voor om het op meerdere sites te plaatsen.

En denk dat het @ultimate-titane daar om ging. Mag het van tweakers en/of doet tweakers het wel vaker.

Ik denk dat tweakers zelf het niet zo snel zal doen. Hooguit met hardware info. Gebruikersreview zie ik het probleem niet zo mee.(mits ze toestemming hebben van de auteur.).

Is er trouwens ook nog een plek waar je dat kan melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
loki504 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:47:
@Xtuv ik vind je nee wat snel door de bocht. Want ik weet dat @Foritain zijn reviews ook op https://www.techtesters.eu/ plaatst.
Hij kiest er zelf voor of geeft er toestemming voor om het op meerdere sites te plaatsen.
Xtux zegt precies hetzelfde, door ook 'of van lezers' te zeggen ;)

@ultimate-titane kan je toelichten wat je precies bedoelt? Wil je reviews van andere mensen op een andere site gebruiken? Of gaat het om je eigen reviews?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 19:18
loki504 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:47:

En denk dat het @ultimate-titane daar om ging. Mag het van tweakers en/of doet tweakers het wel vaker.

Ik denk dat tweakers zelf het niet zo snel zal doen. Hooguit met hardware info. Gebruikersreview zie ik het probleem niet zo mee.(mits ze toestemming hebben van de auteur.).

Is er trouwens ook nog een plek waar je dat kan melden?
Volgens mij gaat het hier gewoon om kopiëren en niet om je eigen tekst op meerdere locaties te verspreiden.
Zowel van de redactie zelf als die geschreven zijn door leden van de tweakers community.

[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 15-02-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
NotSoSteady schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:53:
[...]

Volgens mij gaat het hier gewoon om kopiëren en niet om je eigen tekst op meerdere locaties te verspreiden.

[...]
Dat is lastig te bepalen soms. Als foritain de website niet in zijn profiel had staan. Had ik het niet geweten. En had ik het zomaar gedacht dat een van de 2 ongeoorlooft aan het kopieren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
loki504 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:57:
[...]

Dat is lastig te bepalen soms. Als foritain de website niet in zijn profiel had staan. Had ik het niet geweten. En had ik het zomaar gedacht dat een van de 2 ongeoorlooft aan het kopieren was.
Niemand heeft het hier over bepalen, maar over de vraag of het is toegestaan. Dat is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
NotSoSteady schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:59:
[...]

Niemand heeft het hier over bepalen, maar over de vraag of het is toegestaan. Dat is het dus niet.
Maar het mag dus wel met toestemming van de rechthebbende. Ik doelde meer op wie is de rechthebbende bij een gebruikers review. Tweakers of de gebruiker. Kijken we naar de War3 editor dan vind blizzard dat zij dat zijn omdat het met hun software is gemaakt. Sommige game devs vinden ook dat zij de auteursrecht hebben op videos omdat hun spel er in voorkomt.

Ja het is ver gezocht. Naar de vraag of er auteurs recht rust op text is al vaker naar voren gekomen. En al vaker duidelijk antwoord gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
loki504 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Maar het mag dus wel met toestemming van de rechthebbende. Ik doelde meer op wie is de rechthebbende bij een gebruikers review. Tweakers of de gebruiker. Kijken we naar de War3 editor dan vind blizzard dat zij dat zijn omdat het met hun software is gemaakt. Sommige game devs vinden ook dat zij de auteursrecht hebben op videos omdat hun spel er in voorkomt.

Ja het is ver gezocht. Naar de vraag of er auteurs recht rust op text is al vaker naar voren gekomen. En al vaker duidelijk antwoord gegeven.
Tja, dat lijkt me nogal duidelijk aangezien er 'toestemming' wordt gegeven door de rechthebbende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
NotSoSteady schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:09:
[...]

Tja, dat lijkt me nogal duidelijk aangezien er 'toestemming' wordt gegeven door de rechthebbende.
En wie zijn de rechthebbende in geval van een gebruikers review? Teakers of de auteur. Of beiden? Want het staat wel op de servers van Tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
loki504 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:14:
[...]

En wie zijn de rechthebbende in geval van een gebruikers review? Teakers of de auteur. Of beiden? Want het staat wel op de servers van Tweakers.
Dat durf ik niet te zeggen. Je geeft Tweakers in ieder geval wel toestemming om de content te gebruiken voor verschillende doeleinden.
10.3 Het Lid mag de op de Website opgenomen Content raadplegen en daarvan kopieën maken voor uitsluitend eigen persoonlijk gebruik, bijvoorbeeld door deze te printen of op te slaan. Elk ander gebruik van de Website of de Content, bijvoorbeeld het overnemen, reproduceren, distribueren of anderszins openbaar maken van (een deel van) de Website is niet toegestaan zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net en/of het betreffende Lid.
verleent het Lid onherroepelijk toestemming aan Tweakers.net om deze Content zonder vergoeding te publiceren, aan te passen en commercieel te exploiteren via de Website of andere online of print media van DPG Media;
verleent het Lid toestemming aan andere Leden en bezoekers van de Website om deze Content te raadplegen en daarvan kopieën te maken voor eigen gebruik;
geeft het Lid toestemming aan Tweakers.net voor de openbaarmaking van zijn portret, voorzover dit voorkomt in deze Content; en
doet het Lid, voorzover wettelijk mogelijk, afstand van de op de Content rustende persoonlijkheidsrechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Met andere woorden: @ultimate-titane moet specifieker zijn omtrent de vraag.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimate-titane

Het gaat om het volgende. Ik prijs product a aan. De vindingen van het product wil ik ondersteunen met een aantal review's en of testen. Al dan niet van youtube, tweakers of andere website's

Kan me voorstellen dat de redacteurs Of mensen die in dienst zijn van tweakers er misschien anders tegenaan kijken dan bijvoorbeeld gewoon iemand zoals jij en ik die eens een review hebben geschreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het auteursrecht op de reviews die door de redactie zijn geschreven is van Tweakers. Op de reviews van de gebruikers heeft Tweakers een eeuwigdurende gebruikslicentie maar het auteursrecht is van de schrijver zelf.

Zie voor beide situaties lid 10 van onze voorwaarden :)

Jouw voorbeeld, het kopieren van reviewteksten, is dus van zowel die van Tweakers als die van de gebruiker niet toegestaan; tenzij je toestemming daarvoor hebt van de respectievelijke rechthebbenden. 'Voor eigen gebruik' valt in jouw voorbeeld - mijns inziens - in ieder geval af.

En het staat je uiteraard vrij om die toestemming aan ze te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-10 21:59
Maar je kan altijd nog citeren en verwijzen. Als in ... geeft dit cijfer voor deze redenen. Wel met duidelijke bronverwijzing natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Wat bedoel je met aanprijzen? Is dat een productreview? Waar plaats je de aanprijzing of review? Hoe kom je aan het product?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hahn

Je mag natuurlijk niet een review volledig kopiëren, doen alsof het van jou is, en op een andere website gebruiken. Maar als jij iets wilt onderbouwen kan en mag je wel samenvatten en/of linken naar de reviews van bijvoorbeeld Tweakers. Daar zal Tweakers alleen maar blij mee zijn, want dan krijgen ze meer bezoekers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan geef je een link, en eventueel een korte samenvatting in je eigen woorden "Op website XXXX was de redactie/user Y minder gecharmeerd van dit product, zie URL".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimate-titane
Helder verhaal. Zeker logisch om niet zomaar alles te knippen en plakken. Gedeeltelijk iets overnemen of een korte samenvatting met een bronvermelding (link) lijkt me dan eigenlijk niet meer dan normaal! Dank voor de samenwerking!
Pagina: 1