Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William92
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-03 17:42
Beste mensen,

Een paar vragen,

1. Ik vraag mij af hoe personeel van zo'n bureau alle vacatures krijgt. Op internet is alles afgeschermd als je gaat zoeken naar een baan. Als je bijvoorbeeld op indeed.nl gaat zoeken naar de functie tekenaar machinebouw dan zie je allemaal vacatures met die doorverwezen worden naar uitzend of detacheringsbureaus.

Mijn doel is om alles te omzeilen en direct een bedrijf te benaderen alleen ik kan niet goed in kaart brengen welke bedrijven er behoefte hebben aan bepaalde functies in mijn vakgebied. Ik heb geprobeerd om via google maps alle relevante bedrijven in kaart te brengen en dan te kijken of er passende vacatures zijn. Binnen een straal van 50 km (regio Nijmegen).

2. Hoe kan ik bovenstaande zoektocht efficiënter maken?

Ik ben technisch tekenaar en ik zoek een baan voor 24-32 uur in de machinebouw. Dit wordt gecombineerd met een deeltijdstudie. Alleen het valt echt tegen om het alleen allemaal uit te zoeken.

Alles tips zijn welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Exclusief supplier zijn (veel kleinere bedrijven hebben helemaal geen HR meer), teksten net even beter schrijven dan een manager en heel veel informatie binnen harken en onderling delen.

Zoek bij deze toko's interessante vacatures uit en ga op bepaalde termen googlen. Of op regios/plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Vaak werken die detacheerders, maar ook de werkgevers, daarvoor samen met een derde partij.
En daarnaast doet sales ook wel hun werk

Ik heb een tijdje bij Sogeti gewerkt. Ik ben bij DAF gestald. Daar was het simpel, dat was een project en Sogeti kreeg xx bedrag om dat project af te ronden. Hiervoor ben ik met een aantal collega's daar aan de slag gegaan totdat het af was of de volledige capaciteit van ons team niet meer nodig was.

Dit is niet echt detachering, maar een opdracht met een fixed prijs.

Een ander voorbeeld was bij Philips. Philips besteed het uit aan randstad. Randstad heeft die vacature op hun site/portal gezet. Hier hebben verschillende detacheerders kandidaten neergelegd. Uiteindelijk ben ik hier na een sollicitatie aan de slag gegaan.

Dit zelf doen is inderdaad veel werk. Je kan wel een partij als randstad benaderen om iets voor je te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William92
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-03 17:42
Ik heb een website gevonden die ook al interessant is:

https://www.tcpm.nl/

Dit is een ingenieurs en adviseursbureau. Dit is geen detacheerder maar je bent in dienst van TCPM. Zij sturen jou naar allerlei bedrijven om opdrachten te doen waardoor je het werkveld machinebouw goed leert kennen.

Is dit ook zoiets als Randstad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik begrip je gedachtegang, zelf zou ik het ook zo aanpakken.
Soms kun je tussen de regels door wel lezen welk bedrijf het is. Maar ook dan kan je bot vangen bij het bedrijf omdat ze de gehele werving en selectie uitbesteed hebben.

Tegenwoordig zie je ook meer bedrijfjes die wel werving en selectie doen, maar vervolgens de werknemer gewoon in dienst stallen bij de opdrachtgever. Voor iedereen denk ik een win-situatie.

Bij ons in de regio (Ede / Veenendaal) zijn volgens mij genoeg vacatures die bij jouw interesse aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Het kan ook nog zo zijn dat de vacatures nep zijn en als honeypot fungeren om C.V.'s te verzamelen. Zodra ze wel een vacature hebben die enigszins past (en jij al lang en breed een leuke baan hebt), spammen ze je helemaal plat.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Koud bellen en contacten maken is een heel groot onderdeel van het werk van een detacheerder.

Omdat jij part-time wilt werken zou je zelf ook gewoon kunnen gaan bellen naar bedrijven of ze niet part-time iets hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door Ernemmer op 12-02-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Een detacheringsbureau heeft veel contacten met bedrijven en doet ook wel analyses op aanvragen die zij binnen krijgen.
Vaak zie je dat een bedrijf vaak eerst intern de functie probeert te slijten (bijv. aan mensen die door willen groeien), maar na een maand ofzo gaat de vacature gewoon extern. Kleine bedrijven die geen eigen HR afdeling hebben, sturen de vacature dan gewoon rond naar meerdere detacheerders. Grotere bedrijven doen het ook wel, afhankelijk van de vacatures.

Daarnaast trekt een detacheringsbureau ook wel lering uit voorgaande jaren, Zo zal er vast van een bepaald profiel zijn, waar altijd wel behoefte aan is. Wellicht hebben ze dan nog geen concrete vacature om te vullen, maar als de juiste persoon zich meldt, dan gaat de detacheerder gewoon bedrijven opbellen om aan te geven dat ze een kandidaat hebben die goed bij hun zou passen.

Verder zie je ook dat veel (met name kleinere) detacheerders rechtstreeks met grote projecten contact probeert te zoeken. Sinds een jaartje zit ik op een hogere functie op een groot project en wordt sindsdien regelmatig benaderd of ik nog een tekenaar, engineer, calculator of planner kan gebruiken. Dit terwijl wij daar absoluut geen behoefte aan hebben, omdat wij deze mensen prima zelf kunnen regelen (wereldje is vrij klein, dus ons-kent-ons).

Wil je de detacheerder buiten spel zetten, stap dan zelf op bedrijven af die jou interessant lijken. Ook al staan er op de site geen openstaande vacatures, probeer gewoon contact te leggen. Laat duidelijk zien wat jouw meerwaarde kan betekenen, ook al zijn ze niet actief op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Er zijn exclusiviteitscontracten en er is verder de vrije markt waarin bedrijven die iemand nodig hebben de vraag zowel op hun website en op andere plekken zetten. Die ander plekken kunnen algemene vacaturesites zijn en/of detacheringsbureau's en/of recruiters etc.

Ik ben wel van mening dat de vacatures via detacheerders vaak OF van tijdelijke aard zijn OF voor plekken waar echt, écht, Écht een tekort is wat niet anders ingevuld kan worden.

Een bedrijf zelf benaderen (of die nou wel of geen vacature hebben) kan leiden tot een korte 'helaas geen plek/behoefte' of 'ja graag, we zoeken altijd mensen in vakgebied X, en we vinden wel een werkplek bij een project' (of gooien er een ingehuurde kracht uit ;)).

Dus in lijn met wat meer mensen hier zeggen, benader de bedrijven direct. Het is echter wel zaak om duidelijk voor jezelf te hebben wat je wilt, en dat ook kan overbrengen op dat bedrijf. Alleen dan weten ze wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Vergelijk het zoeken van een baan eens met het zoeken naar een geliefde. Als je weinig eisen hebt (voorbeeld: 'ik zoek gewoon werk, in vakgebied X, zoveel uur, maakt verder niet echt uit wat') dan komt dat net zo lekker over alsof je op een meisje afstapt met 'Hey, ik zoek gewoon een meisje, maakt niet uit wie of wat als ze maar in de buurt woont'... welk meisje zou dat interessant vinden klinken? Het bedrijf voelt zicht waarschijnlijk net zo.

Nu die laatste vergelijking valt vast nog wel een gat in te schieten, maar wat ik wil zeggen is focus meer op wat je te bieden hebt dan op wat er aan behoefte is, en bied dat aan bij een paar bedrijven die jij interessant vindt.

[ Voor 26% gewijzigd door EMP op 12-02-2020 14:05 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Veel bedriijven doen niets met directe solicitaties meer.
Recruitency bedrijven regelen alles voor de klant inclusief contracten opstellen, het adverteren van de positie etc, het filteren van kandidaten etc. Die meerwaarde is meestal geen probleem voor dit soort bedrijven.

Het werken via recruiters is gewoon gunstiger met name de contract constructies dat outsourcen ze liever, je betaalt een vast bedrag per maand en de rest word geregeld door de recruiter inclusief HR, salaris betalingen etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Wowhead op 13-02-2020 13:00 ]

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 11:34
Standeman schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:48:
Het kan ook nog zo zijn dat de vacatures nep zijn en als honeypot fungeren om C.V.'s te verzamelen. Zodra ze wel een vacature hebben die enigszins past (en jij al lang en breed een leuke baan hebt), spammen ze je helemaal plat.
Dit. Of ze bluffen aan de voorkant dat ze een bedrijf vertegenwoordigen, maar gaan het bedrijf pas contacteren als ze een of meerdere CVs hebben.

@William92 kijk je ook op Linkedin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wij zitten niet in nijmegen, maar ik werk wel in die sector. Je komt bij ons zeker ook zonder een recruiter binnen en ik geloof niet dat we de uitzondering zijn. Het is denk ik wel handig om niet op al te kleine geen tijd voor begeleiding en overhead en ook niet de echt hele grote van het formaat Shell alleen via recruiters te mikken.

In jouw plaats zou ik een lijstje maken van bedrijven daar tussenin die in aanmerking komen. Zoek vervolgens op linkedin naar iemand op de HR afdeling en het balletje gaat vanzelf rollen.. vergis je niet, voor die HR medewerkers in kwestie kon jij ook wel eens een geschenk uit de hemel zijn. Die zitten vaak nog meer dan jij met het probleem geen kandidaten te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:56

Rmg

EJPostema schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:38:

Een ander voorbeeld was bij Philips. Philips besteed het uit aan randstad. Randstad heeft die vacature op hun site/portal gezet. Hier hebben verschillende detacheerders kandidaten neergelegd. Uiteindelijk ben ik hier na een sollicitatie aan de slag gegaan.
Philips heeft een systeem van Diamond, gold, silver en bronze supplier.

Afhankelijk van de deal die je als detacheerder hebt krijg je de openstaande vacatures eerder of later. Billing word wel gedaan via randstad ja.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het is me niet duidelijk of je dit misschien al weet, maar vergrijzing wordt als een groot probleem gezien binnen de metaal. Dat kan ook in je voordeel zijn.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:25

Basszje

Reisvaap!]

Yucon schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:12:
In jouw plaats zou ik een lijstje maken van bedrijven daar tussenin die in aanmerking komen. Zoek vervolgens op linkedin naar iemand op de HR afdeling en het balletje gaat vanzelf rollen.. vergis je niet, voor die HR medewerkers in kwestie kon jij ook wel eens een geschenk uit de hemel zijn. Die zitten vaak nog meer dan jij met het probleem geen kandidaten te vinden.
^^

Ik zou het inderdaad omdraaien. Kijk waar je wilt werken en of er kans is dat ze mensen zoeken / hebben in je vakgebied. Niets mis met blind solliciteren. Geeft ook een bepaalde motivatie aan en het zijn de minder beviste vijvers.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

William92 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:44:
Ik heb een website gevonden die ook al interessant is:

https://www.tcpm.nl/

Dit is een ingenieurs en adviseursbureau. Dit is geen detacheerder maar je bent in dienst van TCPM. Zij sturen jou naar allerlei bedrijven om opdrachten te doen waardoor je het werkveld machinebouw goed leert kennen.

Is dit ook zoiets als Randstad?
En hoe verschilt dat van project detachering? Niet alle detachering is als detavast constructie bedoelt. Meerdere andere detacheringsbureaus hebben ook een eigen 'projectbureau', de verhouding verschilt een beetje tussen de een en de ander.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

In de IT:

Als jij een goeie CV op linkedin en andere vacature site(S) zet komen de recruiters vaak op je af .. (je komt er ook lastig vanaf) ..

Als het aan UWV ligt mag je dagelijks forenzen tussen Groningen en Breda .. als je maar werkt, zelf trek ik de lijn rond 1 uur reis afstand.. recruiters komen maar hier in de buurt op de koffie .. want ik reis niet verder dan ..

maar de tip van @Yucon is eigenlijk wel erg goed, kijk op websites naar HR van bedrijven waar jij denkt een kans te maken. hr@<bedrijf.com> doet het vaak ook, en je kan ook brutaal vragen of zij misschien een tip hebben voor je om de juiste bedrijven te bereik(en) .. het kan opeens zo maar zijn dat je na 2 maanden alsnog gewerft word door een dergelijk bedrijf .. omdat dat er dan wel een opening is.

Tja vanalles

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:58
IMO is het omzeilen van recruiters inderdaad (zoals anderen ook al zeggen) een kwestie van beginnen met bellen naar bedrijven en als ze niets hebben toch je CV opsturen en vragen of ze in de toekomst aan je willen denken. Ook natuurlijk vragen of ze misschien nog iets anders weten voor je. Ik denk dat 90% van de sollicitanten zo niet werkt en zich schikt aan het standaard, maar ik denk dat ook 90% van de bedrijven mensen hebben zitten die wel eens terugdenken aan de tijd dat mensen zich kwamen melden aan de balie ;)
Pagina: 1